אנו שואבים מהמסורת היהודית את ערכי הסיוע לחלש, הערבות ההדדית והאחריות ההדדית בין הקולקטיב ובין היחיד. בשנים האחרונות בחרנו ב"שומרי משפט - רבנים למען זכויות אדם" להתמקד בזכות לתעסוקה. הובלנו את המאבק נגד תוכנית ויסוקונסין, והצלחנו לבטל את העברת אחריות המדינה לאזרחיה החלשים ביותר לידיים פרטיות.
כיום אנו עוסקים במובטלים, ובעובדים במשרות חלקיות או מלאות בשכר נמוך. אנו שואפים ליישומה של מעלת הצדקה הגבוהה ביותר של הרמב"ם, סיוע למובטל במציאת עבודה, ונתינת "מתנה או הלוואה" בזמן האבטלה כדי להבטיח את הקיום הבסיסי. בנוסף, אנו פעילים בשדולה בכנסת כדי להבטיח חלוקה צודקת יותר של משאבי המדינה.
הניסיון שלנו מלמד אותנו שלארגונים חברתיים יש תרומה משמעותית בקבלת ההחלטות על חלוקת משאבי המדינה, במיוחד לאור העובדה שבשנים האחרונות פוגעים בשכבות המוחלשות ומעניקים תמריצים לשכבות הגבוהות. אנחנו מסייעים למאבקי קבוצות שונות בחברה, כדי לקבל את הזכויות המגיעות להן - מובטלים, משפחות חד-הוריות, קשישים, נכים, חולים ואחרים. אנו משתמשים בקולנו הייחודי כארגון רבני כדי לאחד את הקבוצות השונות בחברה הישראלית סביב חזון של צדק וערכים יהודיים, במאבק המשותף למען צדק חברתי וכלכלי.
כיום יש לנו שני פרויקטים מרכזיים בתחום: פיקוח על מרכזי תוכנית
ויסקונסין, ועבודת לובי בנוגע לתקציב המדינה. פרויקט תקציב המדינה נעשה כחלק מהפעילות שלנו ב"פורום למאבק באבטלה".
עיקרי אמנת הפורום:
1. קידום מדיניות של צמצום פערים, מאבק באבטלה ובעוני, וחיזוק השירות הציבורי ומנגנוני הרווחה; תקציב של שלום, צדק ושוויון.
2. שוויון ערך האדם הוא הבסיס, וממנו נובעת גם הדרישה לקיום ואכיפה של זכויות אדם בישראל, ושמירה על זכויות הנשים והמיעוטים.
3. הכלי המרכזי הוא מדינת רווחה, וחיזוק אחריות המדינה לאזרחיה בנושאי עבודה, רווחה, חינוך ובריאות (תפישה זו יוצאת כנגד הגישה הניאו-ליברלית המנחה את פקידי האוצר, ומובילה למאבק נגד הפרטת שירותים חברתיים וציבוריים, ופעילות לחיזוק רשת הביטחון החברתית והרחבת אחריות המדינה לאזרחיה).
4. קיום בכבוד לכלל תושבי המדינה.
5. חינוך, ככלי לצמצום פערים בחברה הישראלית.
קידום צמצום פערים כלכליים בחברה הישראלית, על רקע עדתי, לאומי, מגדרי ודתי, כאשר יש להשקיע בראש ובראשונה בפריפריות החברתיות והגיאוגרפיות.
7. ביצור מעמד בית המשפט בישראל, לשמירה על שלטון החוק, לחקיקת חוקה לישראל, להשרשת ערכים של מינהל תקין ושקיפות שלטונית, תוך שמירה על טוהר מידות וביעור נגע השחיתות.
8. קידום פיתוח בר-קיימא, למען הדור הזה והדורות הבאים, תוך שמירה על צדק סביבתי ושיפור איכות הסביבה, האוויר והמים.
בביקורת שהשמענו על תוכנית ויסקונסקין טענו שיש אמנה חברתית בסיסית בין המדינה לאזרחיה. מסירת הסמכות השלטונית הזו לזכיין פרטי מבטלת אותה. התוכנית הנוכחית נכשלה בעיקר בגלל מבנה התוכנית ואטימות המפעילים הפרטיים. התנגדנו להפרטת שירותי רווחה, והיא התגלתה כניסוי לא מוצלח על גבו של האזרח המוחלש. התוכנית חסרה פיקוח אפקטיבי על החברות הפרטיות. הממשלה ויתרה, בתוכנית ויסקונסין, על האחריות החברתית (accountability). לא נעשה מיון וסינון של משתתפי התוכנית לפני התחלתה, כדי להוציא ממנה את המשתתפים בעלי הסיכויים הנמוכים למצוא עבודה. מחקרים בעולם הראו שתוכניות מסוג אלו לא יכולות להצליח כאשר המשק אינו מייצר מקומות עבודה, ובמקרה הישראלי לא יצרו מקומות עבודה במקביל.
אנו מבקשים לשנות את תקציב המדינה. עבודתנו מתרכזת בסעיפים ספציפיים שאנחנו, ומומחים נוספים, רואים כפוגעניים כלפי השכבות המוחלשות ומעמד הביניים בחברה. עמדתנו העקרונית היא ש"חוק ההסדרים" הוא חוק אנטי-דמוקרטי, מפני שהאוצר משתמש בו להעברת רפורמות מבניות במשק ללא דיון ראוי, לביטול חוקים שהכנסת חוקקה, ולמעשה לניהול המדינה מאחורי גבה של הכנסת. בעבודת הלובי בנושא התקציב אנו מנסים לממש זכות מקיפה לבריאות. אנו בעד עדכון אוטומטי של סל הבריאות, כך שהכנסת תרופות וטכנולוגיות חדשות לסל התרופות לא תהיה בת-ערובה לתהליכים פוליטיים.