X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המרכז הקהילתי היהודי של בירת בוואריה שבגרמניה - יצירת-אמנות בפני עצמה - הוא אנסמבל רחב-ידיים של שלושה מבנים הנושקים זה לזה: בית-כנסת אורתודוכסי, מוזיאון ובית-קהילה. הוא מסמל את שובה למרכז העיר, לאחר שחרבה בשואה
▪  ▪  ▪
נוף מדינת בוואריה [צילום: AP]

בכיכר יעקב, שבעיר העתיקה של מינכן, ניצב בכל הדרו המרכז הקהילתי היהודי, "ירושלים ד'מינכן", כיצירת אמנות וכאבן-דרך ארכיטקטונית. הקומפלקס, המרשים ביופיו, הוא אנסמבל רחב-ידיים של שלושה מבנים הנושקים זה לזה: בית-כנסת אורתודוכסי, מוזיאון ובית הקהילה היהודית. בקומפלקס הזה יש גם ספרייה, מעונות-יום, בית-ספר, מרכז-נוער, חדר-כושר ומסעדה כשרה. המרכז ממומן על-ידי עיריית מינכן, מדינת בוואריה ותרומות מהקהילה היהודית.
אנסמבל המבנים מסמל את שובה של הקהילה, שחרבה בשואה, אל מרכז העיר, שהייתה בשעתה מעוזו של המשטר הנאצי. אף שאין הוא הגדול שבשלושת המבנים בקומפלקס רחב הידיים, מהווה בית הכנסת את המוקד המרכזי והרעיוני שלו. כמו בתי-כנסת אורתודוכסיים רבים, פונה גם בית הכנסת הזה לכיוון דרום-מזרח - מיקומה של ירושלים - והוא בנוי כולו כקובייה מאירה, המסמלת את אוהל מועד, שעליה ממוקמת רשת-מתכת עם ברק-זהב. קוביית הזכוכית מאירה בשעות הלילה, באור-יקרות, כמגדלור, את כיכר יעקב, כתזכורת מסמלת לליל הבדולח.
יופי חושני
שכיית החמדה הזו היא השלמה הולמת לפנים בית הכנסת, העשוי כולו מעץ-ארז. בשעת בין-ערביים, כשאורות-דמדומים חודרים מבעד לקוביית הזכוכית, היא יוצרת איכות ציורית ויופי חושני. התאורה הפנימית של בית הכנסת משתקפת בצורת מגן-דוד. על שער הכניסה לבית הכנסת, שיוצר במיוחד בבודפשט, חרותות עשר האותיות הראשונות של האלפבית העברי, כרמז לעשרת הדיברות.
מעבר תת-קרקעי חוצה בין בית הכנסת למרכז הקהילתי, כמצבת-זיכרון ליהודי העיר שנרצחו בשואה. בבניין עצמו מרוכזים, תחת קורת-גג אחת, אולם-אירועים וגן-ילדים. חזיתו של הבניין מצופה באבן בהירה וקירותיו זרועים בפתחי-חלונות כהים גדולים, המפוזרים על פני הקירות.
תערוכות מתחלפות
בקומת הקרקע של הבניין ממוקמים חנות-ספרים, קופה ובית-קפה, ובשתי הקומות העליונות מתקיימות תערוכות מתחלפות ותערוכה קבועה, המאזכרת את תולדות היישוב היהודי במינכן, חגיו ומועדיו, ותשמישי הקדושה שלו.
בשבת האחרונה הזדמנתי בבית הכנסת לטקס העלייה לתורה של חתן הבר-מצווה, אריאל רושין, נכדו של אחד מראשי הקהילה היהודית בגרמניה וניצול-אושוויץ. בטקס המרשים נכחו מאות מתפללים, בהם נציגיהם של 9,000 יהודי העיר, רובם יוצאי מזרח-אירופה, ומוזמנים רבים מכל קצווי תבל. על הטקס ניצחו רב בית הכנסת, הרב לנגנז, וחזן שהפליא בקולו הערב בניגונים מסורתיים, יחד עם מקהלת בית הכנסת.
המרכז הקהילתי היהודי, השוקק-חיים בשבתות ובחגים, מצוי תחת אבטחה מתמדת, 24 שעות ביממה, והמבקרים בו נדרשים לעבור בכניסה מבעד למגלה-מתכות.

תאריך:  15/05/2011   |   עודכן:  15/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעקב אסתרליס
על סמך ניסיון העבר עלינו להתייחס ברצינות לכל "מועמד" לתפקיד ההיטלר הבא    ה"מועמדים" גלויים לעינינו במקומות שונים, ויכולים להופיע כולם יחד או כל אחד לחוד כצוררי יהודים חדשים    אז מי יהיה ההיטלר הבא? אולי ברק אובמה?
איתמר לוין
תזכורת לכמה עובדות היסטוריות (וגם כמה אקטואליות) לרגל "יום הנכבה"    אבל איך אנחנו רוצים שהעולם יבין אותנו, אם בתוכנו יושבים יפי-נפש המגלים סימפטיה אך ורק לאויבינו?
עקיבה לם
אחת הסצנות העצובות ביותר בסרט "אל תתעסקו עם הזוהן" היא כשסוכן המוסד נואש מתפקידו. זוהן רודף אחרי ארכי-טרוריסטים בכל העולם ונותן למדינת ישראל את ההזדמנות לתת להם את הדין על מעשיהם השפלים. כשהוא פוגש את אחד המחבלים שתפס, הוא שואל אותו במעין חברות: "תגיד, לא תפסתי אותך לפני שלושה חודשים כבר?". הערבי משיב לו שהוא יצא בעסקה האחרונה
יהודה קונפורטס
בהיעדר תרבות של לקיחת אחריות, החל בשרים בממשלה וכלה במנהלים, שיחקה שביתת עובדי הרכבות ביום חמישי האחרון לידיה של ההנהלה הכושלת של הרכבת, שמיהרה להטיל את האחריות לכל התקלות שהיו ברכבת על כתפי העובדים והוועד שנותר ללא הגנה רצינית מההסתדרות והעומד בראשה עופר עיני
אברהם בן-עזרא
האם גג המוקף במעקה נחשב כמפרסת לצורך חישוב תשלום האגרה? מהי ההגדרה של מרפסת-גג בתקנות התכנון והבנייה לצורך חישוב שטחים ואחוזי בנייה בתוכניות ובהיתרים? וכיצד מתייחס לסוגייה בית המשפט העליון?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il