X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מנקודת מבט טכנולוגית לחלוטין, לגיבוי מרחוק יש יתרונות רבים: גישה בלתי מוגבלת לשרתים שעליהם נעשה הגיבוי וזמינות. יחד עם זאת, מכיוון שהשירות מנוהל במלואו על-ידי ספק חיצוני, לבעל העסק יש הרבה פחות מעורבות. מחשוב ענן מייצג שינוי מחשבתי ותפיסתי הוא מערפל את הגבול הטבעי בין ה"פנימי-המוגן" לבין "החיצוני-העוין". אמצעי אבטחת מידע, שהיו מוחשיים ונראים לעין - נראים כעת כמו רעיון מופשט
▪  ▪  ▪
אובדן נתונים ארגוניים הוא הנזק החמור ביותר [צילום: דוברות בי"ח סורוקה]

אנשי עסקים רבים נרתעים בבהלה כשמציעים להם שירותי גיבוי בענן. בצדק או שלא בצדק? למרות שמחשוב ענן זוכה לכותרות אוהדות - כתחום חדש יחסית הוא לא תמיד מובן, ולעיתים נשמע חדשני מידי. בפועל כמעט כל הציבור בוטח בשירות זה ואף מוכן "להפקיד" נתונים יקרי ערך בענן, אלא שבמקרים רבים זה לא נעשה מתוך מודעות.
הנה כמה דוגמאות מוכרות:
  • Gmail - שירות דואר אלקטרוני שהוא למעשה webmail. גם לקוחות email וגם לקוחות webmail משתמשים באינטרנט כדי לקבל ולשלוח הודעות דואר אלקטרוני, ההבדל הוא בדרך שבה כל אחד מהם פועל. באימייל "רגיל" ההודעות ממתינות על השרת הציבורי של ספק השירות, ברגע שתפתח את תוכנת האימייל (אאוטלוק למשל) תתבצע הורדת הודעות למחשב שלך. המשמעות היא שלא תוכל לגשת להודעות משום מקום אחר מלבד המחשב שלך. יש אומנם דרכים לעקוף את זה, אבל הנקודה היא שעם webmail ההודעות נשארות במרחב האינטרנטי (בענן) ולכן הן תמיד נגישות מכל מקום, בכל זמן. דוגמאות נוספות לעננים שהפכו לחלק בלתי נפרד מחיי היומיום של כולנו: פייסבוק, יוטיוב, PayPal, eBay, Fax2Mail ועוד רבים אחרים.
  • אמזון - הקניון המקוון המצליח ביותר הוא דוגמה מיוחדת. אמזון מציעה הרבה יותר ממגוון אפשרויות קניה (בענן). כבר ב-2002 הוסיפה החברה מרכיב נוסף למודל העסקי שלה - Amazon Web Service - והפכה לספקית פתרונות מחשוב ענן ותוכנה כשירות (Software as a Service). אמזון הביאה לעולם מודל פורץ דרך, ששינה את כללי המשחק.
התחום נמצא עדיין בשלב ביניים - רבים כבר אימצו את המודל, אבל עדיין קיימת זהירות וחשדנות מסוימת מצד רבים אחרים. עם זאת, כל פרשני ומומחי המחשוב צופים שהשיטה תלך ותתפוס נתח שוק גדול יותר ויותר.
בהקשר זה התבטאה בת' סמית, סגנית נשיא בחטיבת התוכנה של יבמ (IBM), בכנס תוכנה ,"Impat 2011"שהתקיים באפריל בלאס ווגאס: "פרצנו את המגבלות של רוחב פס ואנחנו בעיצומו של עידן המוביליות. הטכנולוגיה הנוכחית הפכה אותנו ללקוחות מתוחכמים יותר, אך כמשתמשים של מערכות מחשוב ארגוניות, היא השאירה אותנו טיפשים (ללא שינוי)".
בת' סמית הצביעה על פער התנהגותי בין היישומים המתקדמים שהציבור הרחב משתמש בהם בחיי היומיום (באופן פרטי), לבין יישומים שאנו מוכנים להתנסות בהם בתחום העסקי. גיבוי בענן - שמירת כל הנתונים היקרים ללבך במיקום שנמצא הרחק משליטתך הבלעדית - הוא תחום בו הלקוחות עדיין מתקשים לבצע את הצעד הבא לקדמת הטכנולוגיה.

טכנולוגיה שמערפלת גבולות

מנקודת מבט טכנולוגית לחלוטין, לגיבוי מרחוק יש יתרונות רבים: גישה בלתי מוגבלת לשרתים שעליהם נעשה הגיבוי, וזמינות הנתונים מכל מקום, בכל זמן. רמת האבטחה גבוהה – המערכת שומרת מספר גרסאות אחרונות של המידע, ואף מבצעת כיווץ והצפנה של המידע המגובה. אחסון המידע נעשה בחוות שרתים מוגנות הכוללות אמצעי הגנה כמו מערכות אל פסק וגנרטורים. ובנוסף, על-מנת לתת ללקוח וודאות שגיבויים אכן מתבצעים כהלכה, נשלחות אליו הודעות אימייל אוטומטיות, שמאשרות את תקינות הגיבוי שבוצע.
יחד עם זאת, מכיוון שהשירות מנוהל במלואו על-ידי ספק חיצוני, לבעל העסק יש הרבה פחות מעורבות, וכתוצאה מכך, פחות תחושת שליטה על נתונים יקרי ערך. מחשוב ענן (וגיבוי בענן בפרט), מייצג שינוי מחשבתי ותפיסתי. מבחינה מסוימת, הוא מערפל את הגבול הטבעי בין ה"פנימי-המוגן" לבין "החיצוני-העוין".
אין ספק שבכל מקום שבו תהיה נחישות מספקת, כל מנגנוני ההגנה ייכשלו. לראייה, פייסבוק שנפרץ, גוגל שהושבת, הפנטגון שדלף והרשימה המכובדת הולכת ומתארכת, ואף מזינה את עמודי וויקיליקס. על השאלה מהי האופציה הטובה ביותר אפשר לענות בשאלה נוספת: מהי האופציה הגרועה ביותר?
הניסיון מוכיח שאובדן נתונים ארגוניים הוא הנזק החמור ביותר, וכי עלות האובדן לא ניתנת לכימות. כך שאם שקלת לעבור לגיבוי בענן מומלץ לבדוק מספר ספקי שירותים ולבחור לפי רמת האמינות הכללית, שנות פעילות, שביעות רצון של לקוחות, ורמת המקצוענות שהוא מפגין – כל אלה הם פרמטרים חשובים, שמראים עם מי יש לך עסק.

כשטכנולוגיה פוגשת בני אדם

בנוסף לסוגיות הרגילות של אבטחת נתונים, גיבוי בענן מציב רמה חדשה של אתגרים. התחום בכללותו עושה סימולציה למציאות של סביבת המחשוב המסורתית המוכרת – יש שרת אבל לא ברור היכן הוא ממוקם פיזית, יש גיבוי אבל מישהו לא מוחשי מבצע אותו, וכן הלאה. על-רקע זה, אפשר להבין את הספקות, ואת הסיבות לגישה המסויגת ניתן לחלק ל-2 קבוצות עיקריות:
  • היבט "חיצוני" – למעשה, מחשוב ענן מעביר במידה רבה את השליטה על נתונים מהלקוח (בעל העסק) לספק שירותי הענן שלו. הספק הוא קבלן משנה חיצוני לחברה, כמו במודל עבודה ב"אאוטסורסינג". אפילו משימות בסיסיות כמו התקנות פיירוול יכולות להפוך למשימה שהיא תחת אחריותו של ספק שירותים בענן. המשמעות היא שלקוחות חייבים לבסס יחסי אמון עם הספקים שלהם. עבור לקוחות עסקיים זאת נקודה קריטית מכיוון שעסקים מבוססים במידה רבה על נתונים.
  • היבט "בלתי נראה" - אמצעי אבטחת מידע, שבעבר היו מוחשיים ונראים לעין - נראים כעת כמו רעיון מופשט. בנוסף, בגלל שהענן הוא תשתית אחת משותפת למשתמשים רבים, קשה לעיתים להבין איך ניתן, פיזית, לאתר את הנתונים, כיצד נשמרת הפרדה בין הנתונים של לקוחות שונים, כיצד נשמרת הפרטיות וכו'.
מייקל קסנר, מומחה למערכות מחשוב, הציג נקודת מבט מעניינת במאמר ב"טק-ריפאבליק": "בגלל שאני טיפוס טכנולוגי, יש לי נטייה להסתכל על החיים בצורה בינארית - אין שום אמצע. אבל ככל שאני מתבגר, כך אני מבין יותר שהתשובות הן לא תמיד אחד או אפס. שוחחתי על כך עם חברי שעוסק בתחום מדעי-הרוח. הוא העמיד פני מופתע ואמר: 'אם כך, אני מניח שהשאלות הבלתי פתורות שלך קשורות ל'לא נודע' – לבני אדם!"
במאמר שכתב קסנר, הוא הציג סדרת שאלות טכנולוגיות וביקש מהקוראים להגיב עליהן. מאוחר יותר, כשבחן שוב את הרשימה, הבין (להפתעתו) שהן כולן עוסקות ב"אמון". הוא גם הבין שללא אמון, לטכנולוגיה יש מעט מאוד משמעות.

תאריך:  23/05/2011   |   עודכן:  23/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אמזון
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי מפחד מגיבוי בענן?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
עכשיו מעונן
סתם_1  |  24/05/11 00:32
2
פתרונות מחשוב ענן
ATERA  |  18/06/11 02:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ליאון אלי
גירסה קרקסית ע"פ שייקספיר ללא כל קשר עם המקור. הומור, ליצנות, דיבור בג'יבריש משולב אנגלית, זריזות, תגובות לא צפויות, מעברים חדים מצחוק לדמע ומשקט לצעקה. זאת הייתה חוויה, תיאטרון שונה, מיוחד ומרתק. זה היה מחזה שיש בו הכל פרט לשני דברים - המלט ושייקספיר
עליס בליטנטל
תכינו את הממחטות, כי כל-כך הרבה צחוקים לא זכיתם לצחוק מימיכם. וכמו שנאמר - הסיפורים הקצרים של צ'כוב - הם "ה"עניין". וכזהו המערכון הקומי "היובל" שמעלים מסיימי החוג לתיאטרון באוניברסיטת ת"א. אבל לא רק - ועל כך בהמשך
אלישע פורת
בין שיחי ההיבסקוס ובתוכם מתרחש מצג עונתי מרתק. זוהי ממלכתן של ציפורי השיר הקטנות, "החמישים-גרם" ומטה. ומי שנלכד בחיבת הקטנות הללו, הופך בעל כורחו לחובב קטנות, לחובב קטינות, לפדופיל ממש של עולם הציפורים הקטנטנות הללו
שוש מיימון
חמישה דגמים פטריוטיים הועלו למסלול מלון 'האייט רג'נסי פלאזה' בלוס אנג'לס    באירוע נשמעה אפילו תזכורת מוזיקלית לחסרונם של גלעד שליט ורון ארד    נציגת צה"ל: מלכת היופי לשנת 2010    גולת הכותרת: טי-שרט צה"לית
נועם בדין
נוכחות הארגונים J Street ו-BDS גוברת ברחבי הקמפוסים בארה"ב בפרט ובעולם בכלל - מה שמוביל להיחלשות היכולת של סטודנטים יהודיים לשקול בצורה אובייקטיבית את העובדות בסכסוך הישראלי-פלשתיני    איפה ההסברה הישראלית?    "מרכז תקשורת חברתית שדרות" נחלץ לתקן את המעוות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il