X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בהתכוננו למסע שכח נתניהו כלל בסיסי בפסיכולוגיה: אינך יכול לשלול שוב ושוב הצעות לפתרון שבאות מנגד - במיוחד אם הן באות ממתווך הוגן - כל עוד אינך מביא אלטרנטיבה מעשית מצדך. זה נכון לכל פורום שיש בו אנשים ובמיוחד במו"מ. המתמיד בשלילתו - סופו לשבור את הכלים
▪  ▪  ▪
רה''מ בנימין נתניהו. השאיפה - לאן? [AP]

ביקורו של נתניהו בארה"ב הסתיים בתחושת מועקה. מצד אחד, דאגו להכיננו היטב עוד מכבש המטוס לעימות חזיתי עם הממשל האמריקני ובראשו הנשיא. מצד שני לא ברור כלל מהו הדיבידנד שיעמוד לישראל, הנוקטת למעשה בהתחמקויותיה מהכרעות בלשון של לאו רבתי לכל ניסיון להגיע לפשרה.
מכאן, נשאלת השאלה, האם נתניהו סבור שיוכל לכופף את אובמה, את קלינטון ולעצבם לרוחו? קשה להניח ששני אלה, פוליטיקאים מוכשרים, מנהיגי מעצמה עולמית שגיבשו דעה מוצקה בנוגע לדחיפות להגיע לפתרון מדיני באזורנו, יהפכו בעקבות הלחצים שמפעיל נתניהו, לשניים שנוצרו בצלמו ובדמותו כפי שאולי קיווה.
קשה להניח שנתניהו אינו מודע לזאת, ובכל זאת הוא בחר להתעמת גם מול ממשל דעתן ששב לחינו בדעת הקהל, כפי שמוכיחים הסקרים שוב ושוב. מדוע? תוכנית אובמה אינה מביאה חלילה שואה לישראל, ואינה שונה מהותית מתוכנית בוש כפי שפורסם בתקשורת. הנשיא האמריקני התווה תוכנית מסגרת שמטרתה העיקרית לחייב את הצדדים לשבת למו"מ רציני שיוביל לפתרון. את הסוגיות הבעייתיות - מעמד ירושלים ובעיית הפליטים - על הצדדים לפתור בעצמם מאוחר יותר, לאחר שייקבעו גבולות המסגרת.
ההבדל הוא, שתוכנית בוש התקבלה בשעה שראש הממשלה היה אהוד אולמרט, לו היו יחסים של אמון ומחויבות הדדית עם בוש הבן. כעת מדובר בשני מתגוששים בזירה. הבעיה היא שאובמה, חוץ מהעובדה שהוא היותר חזק בסופו של דבר, מביא עימו נדוניה, ולנתניהו - אין. עמדתו של נתניהו מפתיעה שבעתיים על-רקע ההתחמשות הגרעינית של אירן וההפיכות ההיסטוריות במשטרים הערביים, במיוחד לאור פעילותו עד כה לבלימת הסכנה האירנית. האם סבור נתניהו שישראל יכולה להתמודד מול האיום האירני שפזור בעשרות אתרים באירן ללא גיבוי מדיני מצד ארה"ב ושאר העולם הנאור?
יחסים בינאישיים בכל רמה ופורום דורשים תקשורת בסיסית ואמון בסיסי. הדבר נכון גם ליחסים על בסיס עבודה בין מנהיגים. מעבר לחילוקי הדעות הפוליטיים-אידיאולוגיים, ניתן לדבר ולנהל דיאלוג כאשר לשני הצדדים ברור שברירת המחדל גרועה הרבה יותר ממה שיצליחו להשיג במו"מ שעקרונותיו ידועים מזה שנים. כאשר נתניהו נואם הוא מכמת גם את האיום הנשקף לו מהאגף הניצי בליכוד. אמת, כל מנהיג חייב קודם כל לשרוד כדי להישאר בתפקידו. הוא חייב לקחת בחשבון גם שיקולים מפלגתיים מכוערים. אולם ההבדל בין מנהיג אחראי למי ששם את כל יהבו בתוכניותיו ללא התחשבות במי שעומד מולו - הוא במינון ובעיתוי של הפוליטיקה הפנימית והשפעתה על האג'נדה שלו. בכך שגה נתניהו.
העיתוי שבחר בו הוא לעימות הפחות מוצלח מבחינתו. ייתכן שסבר כי דעת הקהל בישראל תלך אחריו, וביחד עם הלחץ הפנימי על אובמה של שדולת איפא"ק ייסוג הנשיא מעמדותיו. אולם מי ששמע את אובמה נואם בפני איפא"ק, נוכח לדעת שההימור של נתניהו נכשל בשלב הראשון. התשואות להן זכה חורגות הרבה מן הנימוס וכללי הפרוטוקול. הן מביעות הסכמה לדרכו של הנשיא ואמון ביחסו לישראל, ללא קשר למי שמנהיג אותה. הקריצה לנתניהו ברורה. יש רק לקוות שנתניהו לא ימשיך באותה דרך כדי לנצח את הנשיא בכל מחיר, ובסופו של דבר נצא כולנו מפסידים.

הכותב הוא משפטן, בעל השכלה אקדמית במדע המדינה, בוגר בי"ס לעיתונאות ולתקשורת.
תאריך:  23/05/2011   |   עודכן:  23/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
למה בעצם שואף נתניהו?
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הכל בעיני המתבונן
ע. הנביא  |  23/05/11 18:25
2
הפלשטינים דווקא שוללים את כל
עמי, ת"א  |  23/05/11 20:13
3
שהפלסטינים רוצים להשמידנו
חגא  |  24/05/11 13:48
4
מר עוז באטימותו המתנשאת
חגא  |  25/05/11 01:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר מרגלית מולנר גויטיין
בערב הפתיחה הכל נצץ והבריק לקראת אירוע השטיח האדום שסחף קהל רב שתפס מקום מבעוד יום והריע לבמאים ולשחקנים. המתחם כולו מרשים במיוחד במבנה הגדול (ארמון הקונגרסים) וביתנים דמויי אוהל לאורך החוף הוקצו לכל מדינה לשווק את סרטיה. שמש, שמיים, חוף ים, יאכטות, נערות זוהר במכנסיים קצרים ואווירת חג כללית מייחדים פסטיבל זה
יוסף חרמוני
שיעור האזרחים היהודיים התומכים בדברי רבנים חומים-שחורים, עבר מזמן את שני אחוזי החסימה דהיום. בעתיד הלא רחוק תביא הדמוגרפיה, בצד הקצנת המגזרים שהדמוגרפיה לצידם - לצמיחתן המתמשכת של מפלגות הנתפסות היום כמפלגות שוליים ולהקצנתן המתמשכת. הן תהיינה מפלגות בעלות מאפיינים פאשיסטיים מובהקים. מפלגות אלה יובילו את עצמן ואותנו אל השלב הבלתי-נמנע הבא, השלב שמדיו שחורים; השלב שבו יונהגו כאן כלליו של הספר "תורת המלך"
הרב אליהו קאופמן
דרכם של הלאומנים הציונים - לסכן את היהודים בהתגרויות באומות העולם. לשיא הסכנה הגענו כיום, בוויכוח אובמה-נתניהו. הלאומנות הביאה את מנהיגיה להתגרות במעצמה החזקה בעולם, אף במחיר ערעור ביטחונם של יהודים, לשם המשך הכיבוש והנישול
עמוס גבירץ
שבעה מתנחלים חדרו לכפר הפלסטיני טובה, שבהר חברון, עטויי מסכות, שדדו שבעה כבשים, הרגו שני כבשים, ופצעו מספר כבשים נוספים. הם הפכו שלושה מיכלי מים, הרסו שלושה שקי גבינה וגרמו נזק כללי
מתי דוד
לעולם לא עוד כניעה לאשליה    בין נאום אובמה לנאום נתניהו קיימת הראליה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il