X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חברות כלכליות משתלטות על המדיניות הממשלתית, כשבאמצעות מניפולציה הן מצליחות לדחוף את השלטון להשקיע מיליונים בפרויקטים שעלותם גוברת על תועלתם הגיע הזמן שמקבלי ההחלטות יבינו שבסופו של דבר כל החלטה צריכה להימדד בצורה של עלות ותועלת, ואסור לקבל החלטות רק על בסיס אמירות פופוליסטיות
▪  ▪  ▪
שר התחבורה חושף: תוכנית "חצי המיליארד"
עידן יוסף
כ"ץ בישר על מתן זיכוי והקלה במס למתקינים ברכביהם מערכות בטיחות מתקדמות * הודיע כי יקדם את חוק הרכבת לאילת
לרשימה המלאה

היוזמה של שר התחבורה להעניק הטבות מס למי שיתקינו ברכב מערכות למניעת תאונות, היא מהלך שמכוון על-ידי בעלי אינטרס שהשתלטו על תהליך קבלת ההחלטות. בדומה לחוקים אחרים שהעלות שלהם גוברת על התועלת, גם במקרה של היוזמה הזאת מדובר בחקיקה שהמטרה שלה היא כביכול טובת הציבור, אבל היא מטיבה רק עם חברות, שמשתמשות במדינה כדי לקדם את עסקיהן. בסופו של דבר, החישוב שהמדינה צריכה לעשות הוא החישוב של עלות ותועלת, והבעיה היא שלרוב המדינה אינה עושה את החישוב הזה, ומאפשרת בכך לגורמים ציניים לקדם חוקים שפוגעים באינטרס הציבורי. הגיע הזמן שהמדינה תלמד מהעבר, ולא תאפשר לגורמים אינטרסנטיים לקדם חקיקה שמשרתת אותם, בטיעון שהם דואגים לציבור.
דוגמה לחקיקה שעברה כבר ומשקפת את הכשל לחשב עלות ותועלת, היא החוק להתקנת מערכות החייאה במקומות ציבוריים. אין ויכוח על כך שהצבת מכשירים תציל חיי אדם, אבל העלות הגבוהה כל-כך שלהם צריכה הייתה להדליק אור אדום, כי היא באה על חשבון הוצאה אחרת שיכולה להציל אולי יותר חיי אדם. החוק עצמו הגיע לכנסת ביוזמת החברה שמוכרת את המכשירים, ששכרה לוביסטים כדי לקדם את החוק. לאחר מסע הסברה מתוכנן החוק עבר, מבלי שנלקחה בחשבון העובדה שההשקעה במכשירי ההחייאה (מעל 50 אלף דולר למכשיר אחד ועוד עלות אחזקה גבוהה מאוד), באה על חשבון דברים אחרים שהיו יכולים להציל יותר חיים, כמו השקעה בתרופות או במכשור רפואי אחר. חברות הלובי השתמשו בטיעון הציני שמדובר בחיי אדם, אבל טיעון זה הוא הטעיה רגשית, כי כל השקעה במכשור רפואי מצילה חיי אדם, ולכן אין מנוס מחישוב כלכלי קר של עלות ותועלת גם כאשר מדברים על חיים ומוות.
משרד התחבורה קידם גם בעבר חוקים שנועדו לשרת אינטרסים פרטיים, והעלות שלהם למשק בסופו של דבר גברה על התועלת שלהם. "חוק הווסטים הזוהרים" הוא דוגמה לאופן שבו מצליחים אינטרסים זרים להשתלט על החקיקה, במסווה של אינטרס ציבורי. מדובר בחוק שקודם על-ידי חברה אירופית שמייצרת את הווסטים האלה, ששכרה חברת לובי כדי להעביר את החוק בכנסת. החוק עצמו עלה למשק הישראלי הון, כאשר כל בעל רכב חויב לרכוש את הווסט, מבלי שהתועלת האמיתית של לבישת הווסט נבחנה אל מול העלות למשק. ברור שמדובר בהצלת חיים, אבל השקעת המיליונים בתשתיות גם הייתה מצילה חיים, ולכן הטיעון שמדובר בחיי אדם הוא פשוט לא רלוונטי. החיזוק לכך שמדובר בחוק שנועד אך ורק לקדם אינטרס כלכלי, הוא שהחוק איפשר רק לחברות בעלות תו תקן אירופי למכור את הווסט, דבר שהעניק לחברה שקידמה את החוק מונופול לא מוצדק.
התקנת מערכות הבטיחות האלקטרוניות היא ללא ספק עוד יוזמה בזבזנית, שמשרתת אינטרס כלכלי של החברות הפרטיות. חברות אלה מנסות כבר חודשים להשפיע על מספר רב של מקבלי החלטות באמצעות חברות לובי, אנשי יחסי ציבור ומומחים שהן שכרו על-מנת לקדם החלטות שיטיבו עם המוצר שלהן. מומחים אובייקטיבים שבחנו בעבר את תועלת המערכות, קבעו שהתועלת שלהן אל מול העלות שלהן היא קטנה, ושמדובר ללא ספק בהשקעה שהיא לא ריאלית. מעבר לוויכוח על התועלת, מומחים סבורים שסכומי הכסף שיושקעו במכשירים יכולים להציל יותר אנשים אם יושקעו למשל בשיפור תשתיות.
הטכנולוגיה ללא ספק עוזרת לנו להציל חיים, אבל כדי לרתום אותה לטובת הציבור מקבלי ההחלטות חייבים לבחון כל החלטה שלהם במונחי עלות ותועלת, במיוחד כאשר מדובר בהצלת חיים.

תאריך:  27/05/2011   |   עודכן:  27/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 משרד התחבורה
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עלות ותועלת בתהליך קבלת ההחלטות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צבי גיל
מכל אלה שמועמדים לעמוד בראשות מפלגת העבודה, בעמרם מצנע ישנה הבטחה למעין צרוף של מורשת תנועת העבודה - ושינוי. לכן, לעניות דעתי, מצנע הוא לא רק בשורה להצלת מפלגת העבודה, אלא גם בשורה לעם
עו"ד משה גולדבלט
מבחינה מוסרית לפחות, מתן תרומות עתק למימון קמפיין בחירות לראשות הלשכה ותגמול התורמים בתפקידים לאחר הבחירות - מהווים שוחד בחירות מובהק    על היועץ המשפטי לממשלה לבדוק אם קיים גם היבט פלילי
הרב אליהו קאופמן
החרדים יעשו בחוכמה אם ייענו להצעה פלסטינית להישאר בפלסטין    נושאים היקרים ללב היהודי - כצניעות, בריחה מאפיקורסות וכפירה, כשרות, המקומות הקדושים, וחילול שבת וחג - ימצאו עצמם יציבים ומכובדים יותר במדינה פלסטינית, מאשר במדינת ישראל המתבוללת
עמוס עמירן
הקצינים מבין אנשי המילואים, בעיקר אלו מדרגת מ"פ ומעלה, משרתים יותר מאחרים    בכך, הם חשופים לפיטורים ממקום עבודתם    אם מילואימניקים לא ירצו יותר לשמש בתפקידי פיקוד "עתירי ימי מילואים", יהיה זה אסון    הפתרון חייב לבוא מצד המדינה
צבי כסה
הראש המעשי: נסכים ל-67' בתיקונים קלים, ובמשא-ומתן נתעקש על סידורי הביטחון. והראש הימני - לא! הראש המעשי: די לנו בהכרה במדינת ישראל, בתמורה לוויתורם על השיבה בפועל של הפליטים. והראש הימני - לא!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il