X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בת-שבע מרקוס מנהלת המרכז לאסתטיקה המרכז הרפואי תל אביב
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
העור "זוכר" את הנזק משמש שנגרם לו במשך עשרות שנים הנזק למבנה הגנטי של תאי העור נעשה בילדות ובנעורים ומתבטא עשרות שנים מאוחר יותר חשוב למרוח קרם הגנה משמש בעל מקדם הגנה גבוה ככל האפשר
▪  ▪  ▪
חשוב לרענן את קרם ההגנה במהלך היום
[צילום אילוסטרציה: AP]

לאורך ההיסטוריה הייתה השמש כוח מניע לתרבויות ודתות שלמות. בזמנים העתיקים, הימנעות ממנה וחיוורון של העור שוייכו למעמד גבוה. הפועלים או נחותי העם לעומת זאת, עבדו בעבודות חקלאות, גינון ובאופן כללי נאלצו להיחשף לשמש והיו בעלי עור כהה או שזוף.
בימי רומא העתיקה, נהגו נשות האצילים להלבין את עורן עם אבקה המכילה עופרת (מנהג שעלה להן בבריאות... רבות מהן נפטרו מהרעלה). במאה העשירית ניסו את השימוש באבקה המכילה ארסניק להבהרת העור. ואילו בתקופת המלכה ויקטוריה, השתמשו באבקה לבנה לאיפור ואף משחו פס כחלחל לרוחב המצח על-מנת להעניק אשליית שקיפות ולובן לעור. נשות האצולה לא יצאו ללא כובע שמשיה ושמלות ארוכות.

המאה ה-20: השיזוף כסמל סטטוס ובריאות

בשנות ה-20 של המאה ה-20, העניקה אייקון האופנה קוקו שאנל, הילת סטייל לאמבטיית השמש כשהשתזפה בדרום צרפת. בשנות ה-30 וה-40, כוכבניות הוליוודיות שיקפו סגנון חיים נינוח וזוהר כאשר הצטלמו בחוף ובבריכה. נעשו סרטים הוליוודיים עם תרבות חופים, בגדי הים הלכו וקטנו, הופיעו הביקיני ולהקות כמו נערי החוף, שחקנים שזופים (זוכרים את ג'ורג' המילטון?) - כולם חלק מתרבות הסגידה לשמש, והשיזוף נתפס כסמל לאיכות חיים, שפע פנאי ומעמד כלכלי המאפשר זאת.
העליות שהגיעו ארצה מאירופה, הביאו עימן את התפיסות התרבותיות של הערצת השיזוף, חופשות קיץ ארוכות ותפיסת השמש כבריאה. בשנות ה-60 וה-70 בארץ ישראל, היו ההורים לוקחים את הצאצאים לים, וחושפים אותם קיצים שלמים, לעיתים עד כדי הופעת שלפוחיות. קרם שיזוף מטרתו הייתה בימים ההם לקדם שיזוף: השתמשו בחמאת קקאו, שמן תינוקות או קרם גזר.
ובכן, ניקח את הרגלי העבר, נוסיף לזה את העובדה שישראל היא ארץ שבה מרבית ימות השנה אנחנו נהנים משמש, את הנזק שגרמנו בייצור חומרים הפוגעים בשכבת האוזון במשך שנים רבות ואת מגמת ההתחממות הגלובלית שגם אנחנו חלק ממנה ונקבל את הנתון הבא: ישראל הינה השלישית בעולם אחרי אוסטרליה וניו-זילנד מבחינת הארעות מלנומה ממאירה, אותו סרטן עור אשר מסכן חיים ושולח גרורות יותר מכל סרטן עור אחר הנגרם משמש. מלנומה אומנם שכיחה יותר ביהודים אשכנזים מסיבות שתוארו, אולם מופיעה גם ביהודים יוצאי ספרד, ואז עלולה להיות אלימה יותר.
מגיע המטופל הטיפוסי למרפאת העור כשהוא בשנות ה-50 ואילך לחייו, וכאשר רופא העור מעיר לו שהוא ניזוק משמש, הוא מוחה: "כבר עשרות שנים שאינני נחשף לשמש". עובדה: העור "זוכר" את הנזק משמש אשר נגרם לו במשך עשרות שנים. הנזק למבנה הגנטי של תאי העור נעשה בילדות ובנעורים ומתבטא עשרות שנים מאוחר יותר. כמו-כן, יש משמעות לרקע גנטי ולמינון קרינה מצטבר לאורך החיים. חטאי הנעורים ניכרים על העור כבר משנות ה-30 ואילך, בצורת כתמים חומים למיניהם, נמשים, שומות, כתמים לבנים על האמות והשוקים (המאובחנים תדיר בטעות כפטרייה), גידולי עור וקמטים.

מה ניתן לעשות?

נזק משמש הינו בר תיקון עד לגבול מסוים. לרפואה האסתטית כלים רבים לטיפול בנזקי שמש: קילופי עור, טיפולי לייזר, טיפולים במכשירי IPL ו-RF, קרמים מבהירים ומצעירים (במרשם מרופא עור) ועוד. לא רק מצליחים כיום להעלים את הנזק הקיים, אלא אף מחזירים נעורים לעור ומשקמים ממש את תאי העור המזדקנים.
במקביל, מומלץ להימנע מנזק נוסף. כל יציאה מהבית בין השעות תשע לחמש, כרוכה בחשיפה לשמש קופחת. חשוב למרוח קרם הגנה משמש בעל מקדם הגנה גבוה ככל האפשר. (המלצה: SPF 50, עם חסימה של קרני UVA ו-UVB). אגב, אין צורך למרוח קרם בסיס ועליו קרם לחות ועליו קרם הגנה. קיימים תכשירים מצוינים בשוק הישראלי שבהם קרם ההגנה הינו גם קרם לחות.
חשוב לרענן את קרם ההגנה במהלך היום אם חוזרים ונחשפים לשמש. נשים המשתמשות גם במייק-אפ ייהנו משכבת הגנה נוספת. לא מספיק למרוח את הפנים. חשוב לשים לב גם לצוואר, אוזניים, עורף - כל אזור חשוף אחר. ובגברים: הקרחת.
וטיפ אחרון: שימו לב לעורכם. שינוי בנגעים, התכהות גרד או דמם שלהם צריכים לעורר חשד - ולפנות לבדיקה. וגם ללא סימנים מחשידים - היבדקו אחת לשנה אצל רופא העור שלכם, בתקווה שנצליח להידרדר סטטיסטית מבחינת המיקום העולמי שלנו בדירוג שכיחות המלנומה.

הכותבת היא מומחית למחלות עור ומין, מנהלת המרכז לאסתטיקה במרכז הרפואי תל אביב
תאריך:  02/06/2011   |   עודכן:  02/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סגידה לשמש
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לא להאמין שרופאת עור כותבת
achy70  |  3/06/11 08:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר ויקטור רזניק
אנשים עם הפרעת קשב וריכוז משתכרים הרבה פחות, מחליפים עבודתם בתדירות הרבה יותר גבוהה, יש להם סיכוי גבוה יותר לפתח התמכרות לסמים ואף איכות התקשורת בין בני הזוג עלולה להיפגע
אורן פרסיקו
כמה זמן נדרש כדי למצוא מחליף לנציב תלונות הציבור של הרשות השנייה, המכהן בתפקידו למעלה מעשור? למעלה מחצי שנה. החיפושים נמשכים    לדברי גיורא רוזן: החוזה בינו ובין הרשות אינו מוגבל בזמן, והוא יתפנה מתפקידו ברגע שיימצא לו מחליף
דנה פרוסט
חג שבועות הוא הזדמנות טובה ומקובלת לחזור ולרענן את הידוע על אודות מוצרי חלב    אם ישנה רגישות למוצרי חלב, כדאי לאכול מוצרי חלב שבאופן יחסי דלים בלקטוז    מומלץ לקנות גבינה ללא תוספת ובבית להוסיף וכך לחסוך בכמות החומרים המשמרים
יובל לובנשטיין
לא פשוט לקדם מוצר ולהשיקו מבלי להיכנס למכלול אינסופי של הוצאות. קיימת דרך אשר מתאימה לחלק מהמוצרים בלבד, דרך אשר דורשת מחשבה ויצירתיות, דרך אשר סיכוייה להצלחה לא מבוטלים. מדובר על אריזת התנסות לצרכן, אריזה מוקטנת של המוצר המקורי. נהוג לעשות זאת במוצרים אשר קיים צורך לשנות הרגלי צריכה או להסיט את ההרגל הקבוע
יהודה יפרח
למרות ההוכחות הברורות לרכישת הקרקעות כדין, נגזר בבג"ץ גורלה של עמונה להריסה במופע מהוקצע וצפוי מראש. מיכאל ספרד מ'יש דין' ונציגי פרקליטות המדינה, יצרו מצג שוא שמתאר את אנשי עמונה כגזלנים שפלשו לקרקע פלשתינית פרטית, תוך התעלמות בוטה מהחלטות מדיניות ומראיות שלא התאימו להם. והדרג המדיני? כרגיל, הוא מעדיף לשבת על הגדר ולתת למשפטנים לנהל את המדיניות. שעון החול של חמישים המשפחות בישוב שהוקם לפני 15 שנה אוזל. ככה נולד נרטיב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il