X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שאלות רבות נשאלות בהקשר זה: מה הקשר בין השואה למשחק כדורגל? למה שיהודי יאחל ליהודי אחר שתהיה לו שואה? מדוע להשתמש בשואה כדי להקניט מחנה יריב? איך זה שנערים יהודים ישראלים צעירים, שחלקם בטח איבדו בני משפחה של סבא וסבתא שלהם בשואה, שרים שיר כזה?
▪  ▪  ▪
איפה לשים את הגבול? [צילום: AP]

אוהדי הפועל תל אביב ידועים כקהל האוהדים הטוב במדינה. בניגוד לאוהדי שאר הקבוצות בארץ, הקהל שבא לעודד את "הפועל" מעודד לכל אורך המשחק ללא הפסקה, גם כשהקבוצה לא משחקת טוב וגם כשהקבוצה מפסידה, אולם קהל אוהדי הפועל ת"א מיוחד לא רק באהדתו העיוורת לקבוצתו אלא גם בשירים המקוריים שלו ובטקסטים הבלתי ניתנים לעיכול על-ידי כל בר דעת שבא לראות משחק כדורגל תמים.
בכל משחק כמעט שרים אוהדי הפועל, הצעירים בעיקר, שיר בעל שלוש מילים: "שתהיה שואה למכבי". בדרך כלל, מיד מתנפלים עליהם אוהדים מבוגרים יותר מבין אוהדי הפועל ת"א ומשתיקים אותם.
במשחק הדרבי האחרון בין הפועל למכבי ת"א. קהל אוהדי הפועל שהיו הרוב המוחלט באצטדיון נתן מפגן אהדה מדהים בעוצמתו. קהל אוהדי מכבי כמעט לא נשמע, אולם מרגע שקבוצת מכבי ת"א הבקיעה 2 גולים והייתה בעמדת ניצחון, קהל האוהדים שלה נשמע יותר ויותר. המשחק הלך והתחמם, שופט המשחק תרם להתחממות נוספת לאחר שטעה בהחלטה גורלית וברגע זה החלה אותה קבוצת אוהדי הפועל לשיר שוב "שתהיה שואה למכבי".
קולם נשמע בכל האצטדיון ולמרבה ההפתעה, בעקבות התחממות היצרים בקהל, החלו רבים נוספים, גם מקרב אוהדים שנחשבים "שפויים", להצטרף לשיר.
שאלות רבות נשאלות בהקשר זה: מה הקשר בין השואה למשחק כדורגל? למה שיהודי יאחל ליהודי אחר שתהיה לו שואה? מדוע להשתמש בשואה כדי להקניט מחנה יריב? איך זה שנערים יהודים ישראלים צעירים, שחלקם בטח איבדו בני משפחה של סבא וסבתא שלהם בשואה שרים שיר כזה? ואיך זה שאף אחד לא קם ועוצר תופעה זו?
לא זכור לי שהנהלת הפועל ת"א דרשה להפסיק להשתמש בשיר הזה. לא זכור לי שההתאחדות לכדורגל נתנה דעתה על העניין. היחידים שמנסים להוקיע את אותם אוהדים טיפשים הם אוהדים אחרים מבין אוהדי הפועל ת"א. הנושא "חם" בפורומים שונים של אוהדים. אוהדים רבים מנסים להשתיק את הצעירים ולא תמיד מצליחים. אוהדים אחרים הפסיקו לתרום כסף לקופת אוהדי הקבוצה וכך הלאה, אולם כלום לא מצליח. השיר המעצבן והמקומם הזה נמשך.
בארה"ב ניקו כל סוג של אלימות מהמגרשים ויש לזה טעם של פלסטיק. שפת קהל הכדורגל בארץ קיצונית יותר מידי. אני מכיר אנשים רבים שלא מביאים את ילדיהם למגרשים כדי שלא ישמעו את הקללות. השאלה היא איפה לשים את הגבול בין מה מותר ומה אסור. שמעתי דעות לכאן ולכאן. יהיו שיגידו שבטריבונה הכל מותר, שכן המקום משמש לפורקן יצרים ואין כוונה אמיתית בצרחות ובנהמות. אותם אנשים יגידו שאף אחד לא באמת מתכוון לכך "שתהיה שואה למכבי". האהדה הקיצונית מעבירה אנשים על דעתם וזה אומנם מצער אבל אין להתייחס לניסוחים כהווייתם אלא להבין שמדובר בפורקן שכנראה שנובע מחוסר חינוך וחוסר גדול עוד יותר בהבנת משמעות המילים.
להחזיר את אוהדי הפועל לבי"ס יסודי
רבים אחרים ואני בתוכם נגעלים משימוש במונחי השואה במגרשי הכדורגל. הדבר יוצר זילות בכל מה שקשור לשואה ולאט לאט מפחית את עוצמת השואה בתרבות הישראלית הצעירה שלנו. בכדורגל צועקים "שתהיה שואה", כשלמישהו נדמה שמישהו אחר התנכל לו הוא קורא לו היטלר וכשמישהו מבקר את מדינת ישראל קוראים לו נאצי. אם נמשיך כך, אותם אוהדים טיפשים שהם לעתים בני הדור הרביעי לניצולי השואה ימשיכו את חייהם תוך אי הבנה מוחלטת של משמעות הדברים שיוצאים להם מהפה ולאט לאט תהפוך השואה למילה בלבד, מילה שמשתמשים בה שרוצים לקלל מישהו ותישכח המהות האמיתית של רצח העם היהודי, וכל זאת כשניצולי שואה עדיין חיים בקרבנו.
בתוכנית "יציע העיתונות" בערוץ הספורט עלה נושא השואה בהקשר אחר (אלי סהר שאל, איך זה שיש כיום כמאה אלף ישראלים שמחזיקים דרכון גרמני). אחד המשתתפים בפאנל התוכנית, אלי אוחנה, הביע את דעתו ואמר לאלי סהר תוך שהוא עושה תנועה של ביטול עם היד: "מה שהיה היה, ממשיכים הלאה".
בגלל התבטאויות כאלה שמושמעות בכל מיני מקומות נוצר מצב בו נערים צעירים ולעיתים אף אוהדים מבוגרים חסרי מודעות, חסרי השכלה וחסרי רגישות, מקבלים לגיטימציה ומרשים לעצמם לצרוח בקולי קולות "שתהיה שואה" ואני שואל, אם היום כשניצולי השואה עדיין חיים, יהודי מאחל ליהודי אחר שתהיה לו שואה, מה יהיה בדור הבא? מין הסתם השואה תשכח. אולי היא תישאר באיזה תוכנית לימודים או בטקס כלשהו, אבל במודעות האמיתית של אזרחי ישראל הזיכרון הזה ילך ויעלם וחבל מאוד מכיוון ש"עם שאינו זוכר את עברו אין לו עתיד" ומכיוון שאי-אפשר להחזיר את אלי אוחנה ואת אוהדי הפועל ת"א לביה"ס היסודי וכנראה שחוסר מודעות ביחד עם חוסר תבונה ורגישות מאפיינים חלקים גדולים בעם שלנו.
מכיוון שיהיה מוגזם לצפות מגורם רשמי כלשהו להילחם בתופעה, הרי שאין לנו בררה אלא לזעוק את זעקתנו תוך ידיעה שהמגמה הזו תמשך, שהרי ברור שלא ימצא ולו מבוגר אחראי אחד במוסדות הרשמיים שלנו שיעצור את התופעה. בארה"ב ומדינות רבות באירופה החליטו "לחסל" כל סוגי האלימות והצליחו. מה שטוב לארה"ב ולאירופה כנראה לא ילך כאן. תתעוררו מטומטמים, יש דברים יותר חשובים מכדורגל.

תאריך:  04/06/2011   |   עודכן:  04/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שואה וכדורגל
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
גדלו כאן כמה דורות שדברי ימי
חנה שרה  |  5/06/11 14:42
2
מטומטמים לא יכולים להתעורר
חסיס עם עסיס  |  6/06/11 08:30
3
רק עידן חדש יביא שינוי
עידן חדש  |  8/01/12 17:02
4
כל מילה בסלע
אייל לוי  |  9/01/12 07:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קובי קמין
לאנשי התקשורת המתקשים בקריאת המציאות    עוד בטרם נאם ראש הממשלה את נאומיו, כבר העלו שפתותיהם של בכירי הפרשנונים קצף בניסיון להסביר לנו האזרחים הפשוטים עד כמה נכשל ראש הממשלה בביקורו בארצות-הברית
יובל ברנדשטטר
יש רק לקלוט את המוח התקשורתי שבו חזות הכל היא הנראוּת, בעוד שהמציאות בשטח היא תעתוע, והכל מתבהר
דפנה שמורק-נתניהו
המנטרות המחניקות את השיח הציבורי נועדו לנתבו לסוף ידוע מראש
צבי גיל
שום ממשלה בישראל החל בממשלת בן-גוריון הראשונה וכלה בממשלת נתניהו השנייה לא הצטיינו בהתייחסות לניצולי השואה, לא בעברם, אלא אם זה שימש להם מטרה לאומית, פוליטית, לא במעשיהם של השרידים למען המדינה וגם לא בנכסיהם שאיבדו בשואה    זה אמור גם ברכושם הרב של הקורבנות ושל יורשיהם שאבד במזרח אירופה ובעיקר בפולין
עו"ד פנחס (פיני) פישלר
פרשת ניצב חגי דותן שגנז לעצמו ובחתימת ידו את תיק החקירה בעניינו - חושפת עוד ועוד את הרקב הנורא ואת החוליים הרבים של משטרת ישראל. הדנ"א פגוע כדי שורשו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il