X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כואב לי שאפילו חיים גורי עלה על שרטון של שיר, המעגנת דפוסי דה-לגיטימציה לגבי האחר, החי בתוכנו בחיפה התחתית. והאחר - זו אוכלוסיה ערבית שחיה בחלקה האחר של אותה עיר הסטריאוטיפים השליליים של דה-לגיטימציה, שליוו את העם היהודי ופגעו בו תקופה ארוכה שם, מועצמים כאן בשירה של משורר עברי, היורה לעבר עם שלם בהכללה מתנשאת בעברית מובסת וגסת רוח
▪  ▪  ▪
חיים גורי. דה לגיטימציה לאחר [צילום: יח"צ]

"זֶה הַשּׁוּק הַיָּשָּׁן בְּשִפְעַת מִזְמוֹרָיו, בְּסַכִּין שֶׁבַּגַּב , בְּשָׁפָם הֶעָבוֹת" . ביטוי מצמרר זה משירו של חיים גורי הנושא את השם - "מַסָּע אֶל הָעִיר הַתַּחֲתִית" - מעורר בי מחשבות נוגות. כואב לי לקרוא עברית מובסת היוצאת מתחת עטו של משורר אהוב עלי. אני בקשתי לראות בשורה הזו כדור תועה שנפלט בשגגה מנשק מגן. לצערי, ככל שאני חוזר אל צרוף המלים המצוטטות, אני חש מטחי ירי של לאומנות בוטה, שהיום אנו אוכלים את פרות הבאושים שלה, כשחלקן הן כבר פירות תרעלה במעגלי הדמים, החוזרים ונשנים ופוקדים אותנו גם באלה הימים.
זה כבר לא כדור תועה, כש"לְשָפָם הֶעָבוֹת" מתלווה התפייטות של משורר מוערך, החובט בשפה העברית, פוצע אותה ומבייש אותה בכותבו - "עִיר פּוֹשַׁעַת, הֲזוּיָה בְּכַפּוֹת צְרִיחִים". זה מה שהיה לחיים גורי לומר לכתובתה של אוכלוסיה החיה בעיר התחתית למרגלות הכרמל בשנות הארבעים של המאה הקודמת. כואב לי שאפילו חיים גורי עלה על שרטון של שיר, המעגנת דפוסי דה-לגיטימציה לגבי האחר, החי בתוכנו בחיפה התחתית. והאחר- זו אוכלוסיה ערבית שחיה בחלקה האחר של אותה עיר . הסטריאוטיפים השליליים של דה-לגיטימציה, שליוו את העם היהודי ופגעו בו תקופה ארוכה שם(!), מועצמים כאן(!) בשירה של משורר עברי, היורה לעבר עם שלם בהכללה מתנשאת בעברית מובסת וגסת רוח.
אודה, שקשה לי לכתוב שורות אלו, כי אני אוהב את שיריו של חיים גורי. אך דווקא בימים אלו, שאנחנו מתבצרים בעמדת הכובש ושבויים באמירות כמו "הצבא המוסרי ביותר בעולם", קשה לי לקרוא שורות של משורר , שלמעשה מצדיקות מעשי נקם ואכזריות בעיר כבושה . בשיר "בְּדֶרֶך בְּאֵר שֶׁבַע" , שפורסם ב-1949 מצדיק חיים גורי "עֶבְרַת לוֹחֲמִים נֻקְשָׁה , סְמוּקַת דָּמִים", כי הרי הם באו ל"קֶרֶת הָאוֹיְבִים! פּה גְּוִיָתֵךְ מוּטֶלֶת. וּשְׁתֵּי עֵינַיִךְ, עִיר, אֵין זִיעַ. עָשָׁן שָׁחוֹר עוֹלֶה . מַּפַּץ קִירוֹת וּבַיִת".
לכן ישנה אצל חיים גורי הבנה והצדקה לפורקן של מעשים, שאסור לעשותם בחברת בני תרבות . לצערי, זה הנרטיב הציוני , שראה את באר שבע וכן את חיפה התחתית - את תושביהם הפלשתינים - כבני "עִיר פּוֹשַׁעַת , הֲזוּיָה בְּכַפּוֹת וּצְרִיחִים". אני ניצב אל מול הנרטיב הציוני תוך כדי התעקשות לראות את בן העם הערבי לא "כִּבְנֵי עִיר פּוֹשַׁעַת", אלא כפי שראתה אותם המשוררת האהובה עלי חיה קדמון בכותבה "תְּאוֹמִים יָלְדָה אוֹתָנוּ הָאָרֶץ הַזּוֹ".
כל מעשה של פגיעה באוכלוסיה אזרחית הוא פשע בלתי נסלח. כשם שחובה להוקיע את רוצחי משפחת פוגל בשנתם במטותיהם, ילדים והורים, חובה עלינו להוקיע מתוכנו שירה המגלה הבנה והצדקה למעשי נקם ואכזריות בעיר כבושה.
כשנה לאחר שפורסם השיר "בדרך לבאר שבע" מפרסם חיים גורי בשנת 1950, כבר אחרי המלחמה את "סוף הקיץ". כאן חש חיים גורי את הצביטות הראשונות של המלחמה "אֶל פֶּרֶא בֻּסְתָּנִים , אֶל נוֹף אֲשֶׁר אָבַד " נוף שהפך ל"צִיַּת קוֹצִים צְרוּבָה". ובחלוף השנים ב-1954 ב"זיכרונות העבר הקרוב" הצבר חיים גורי עורך חשבון נפש. חשבון נפש שיש בו צער, כאב וחרטה על הפגיעה ועל החורבן שהביא על הנוף האנושי ועל נוף הטבע . המשורר שכאב את מות רעיו לקרב חש במרחק של שש שנים לאחר אותה מלחמה גם את כאבו של האחר. חבל שבעיצומה של המלחמה לא אמר ולא כתב חיים גורי "רָצוּי לוֹמַר אֲחֶרֶת, לַעֲשׁוֹת אֲחֶרֶת, אוּלַי לא מְאוּחָר". חבל שאמירה זו התמהמה ונאמרה רק ממרחק של עשרות שנים בשנת 2002.
החזיונות והביעותים - החודרים לשירתו של חיים גורי אודות יום פירעון החוב והנקם על "בֻּסְתָּנִים שֶׁקוֹצֵיהֶם גָּבְהוּ ...חַלּוֹנוֹת רֵיקִים וְאֶבֶן חֲרוּכָה . זֶה כְּפָר מֵתִים" - יוצאים באלו הימים מ-ד' אמות של אמירה שירית בשירי "סוף הקיץ". אנחנו רואים אותם כבר יום יום במאבקם הנחוש של פלשתינים במחסום קלנדיה מול זרנוקי מים, מול ירי של חיילי צה"ל על פלשתינים בגדרות בצפון . האמירה השירית של חיים גורי, החוששת מתגובת זעם צודקת, קורמת היום עור וגידים ברחוב הפלשתיני המפגין ומביע את כמיהתו לכינון מדינה פלשתינית.
בשיר "מפה" מתוך "זיכרונות העבר הקרוב", שכתב חיים גורי מספר שנים אחר המלחמה , ניתן לחוש נימת חרטה וכאב על הרס הנוף, הבית והבוסתן תוך מתן ביטוי לחשש מיום נקם , שעלול לפקוד אותנו. חיים גורי, ולצערי, ציבור גדול בישראל עבר שנים של הדחקה, כי מדובר בצו גורל - "אֵין מָנוֹס מִכָּל אֲשֶׁר הָיָה , וְזֶה חַיָּב הָיָה לָבוֹא וְלִהְיוֹת", כפי שבא לידי ביטוי בשיר "כובד" (1954).
כנגד הגישה שנתקבעה, כי לא הייתה ברירה, ולא היה מנוס, אני מבקש ברשימה זו להתייצב ולומר בנחישות כי היה מנוס מכל אשר היה. לא הייתה הצדקה לגרש במבצע "דני" ובשורה של מבצעים נוספים אזרחים מבתיהם. בכל מלחמה יש מנצחים ומנוצחים. גם במלחמה הזו היה מנצח ומנוצח, שחלקו הארי נס מביתו. אחריות לכך יש גם להנהגה מדינית כושלת של המנוצח. אך בתום מלחמה זכותו של המנוצח לחזור לביתו וחובת המנצח להכיר בזכות הזו. ומי שמבקש באמת ובתמים להגיע להסדר או להסכם חייב להכיר בזכויותיו של המנוצח לחזור לביתו. אינני בא לתקן עוול של האחד על-ידי יצירת עוול לאחר. אך בהסכם של אמיצים ניתן להתגבר על משוכה זו. בכך שישראל מכירה שגם לה יש אחריות. בעצם ההכרה טמון המוצא להחלצותה של ישראל ממעגל האימה.

תאריך:  07/06/2011   |   עודכן:  07/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מפה / mapa.co.il
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרהורים בעקבות שירים מימים רחוקים של חיים גורי
תגובות  [ 28 ] מוצגות  [ 28 ]  כתוב תגובה 
1
אם היה כותב איטבח אל יהוד
אלישמע  |  7/06/11 11:17
 
- כסיל - זו מחמאה גדולה לאלישמע ל"ת
לאלישמע הכסיל  |  9/06/11 16:46
2
אף אחד לא חוזר לשומקום
איש עצוב  |  7/06/11 11:47
 
- אתה מחובר לדמגוגיה .
לאיש עצוב  |  11/06/11 16:31
3
ריקוד בובות הסמרטוטים
יוני שדה  |  7/06/11 13:54
4
TODA ל"ת
TODA  |  7/06/11 14:51
5
עדיף להסתכל קדימה ולא אחורה
החלמאי  |  7/06/11 14:58
 
- העקרב לא מסוגל להביט קדימה
ניצן בן טיבוגה  |  7/06/11 15:50
6
לדמגוג הפשיסטי מחד"ש
מורה נבוכים  |  7/06/11 15:45
7
קשה לשחות נגד הזרם הלאומני
לאיתן  |  7/06/11 16:50
 
- "לאומנות חשוכה" ?????
מורה נבוכים  |  7/06/11 19:53
 
- אתה מתרעם על רובוט בולשביקי?
ניצן בן טיבוגה  |  8/06/11 00:37
 
- עכשיו מבינים איך הלכה האמפריה
איש עצוב  |  7/06/11 22:24
8
גורי בתגובה:"אני שייך לדור שמו
קורןנאוה טבריה  |  8/06/11 06:49
9
תמשיך להיות איתן ל"ת
תהיה איתן  |  8/06/11 09:54
 
- תמשיך להיות טמבל איתן=הערבים ל
קורןנאוה טבריה  |  9/06/11 06:31
 
- תמשיכי להיות טמבלית . ל"ת
תמשיכי להיות  |  10/06/11 10:37
 
- אתה ראוי לקלינסקי והוא ראוי לך
בן טיבוגה  |  10/06/11 20:18
 
- ההבדל ביני לבין איתן הוא-שאני
קורןנאוה טבריה  |  11/06/11 08:04
10
עין תחת עין? שן תחת שן?
איש עצוב  |  8/06/11 10:42
11
חזק ואמץ- ברכה שומרית , זוכר? ל"ת
לאיתן חזק ואמץ  |  8/06/11 15:15
12
אני מברך אותך איתן .
עם ישראל  |  8/06/11 17:21
13
יש להאבק נגד לאומנות
לאיתן קלינסקי  |  9/06/11 09:24
14
אנחנו מביסים את העברית
עברית מובסת  |  9/06/11 13:29
15
מאמר ראוי וטוב שנכתב
מעריך ומוקיר  |  10/06/11 12:16
16
אני מעריך את כתיבתך, איתן
אבר4הם בן דוד  |  13/06/11 16:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם בן -עזרא
צריך לדבר על כביש 8 שיוקם ממזרח לכביש 6 ויחזק את אחיזת מדינת ישראל בארץ ישראל מבחינה ביטחונית ובמיוחד יחזק את הישובים הסמוכים לירדן ממערב לו אשר ערכם הביטחוני לא נתון בספק
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
רק לאחרונה תוקנה החקיקה ביחס לפטורים נוספים לדירות מגורים, וכעת מודיע האוצר על צעדי חקיקה נוספים. השינויים החדשים מחייבים מטבע הדברים גם היערכות חדשה של כל הצדדים, ובכלל זה שקילה מחדש של שאלות כגון - האם וכיצד לבצע רכישה ועל שם מי, האם להעביר במתנה דירות לילדים? כדאי להכיר את כללי המשחק החדשים
נרי אבנרי
ציפי לבני יודעת שמול האתגרים המדיניים, ממשלת אחדות היא צו השעה. הסירוב שלה מוכיח שהאינטרס האישי גובר אצלה על האינטרס הלאומי    הלכתי לארכיון...
בלפור חקק
עלינו לעמוד על כתפיהם של המשוררים שקדמו לנו כדי לכתוב את שירתנו    השירה אינה אוהבת את היהירים וגסי הלב    דברים לחג שבועות על מתן תורה ומתן שירה
עו"ד אברהם פכטר
מנהג מגונה, מתחיל להשתרש אצל בכירים בפוליטיקה ובמנגנוני הממשלה, שעם פרישתם מתחילים לירות אש אוטומטית לכל הכיוונים ולכל המטרות. הדבר קורה בצה"ל, במוסד, במשטרה, בפרקליטות ואצל ח"כים ושרי ממשלה כולל הרמטכ"ל אשכנזי. האחרון שהצטרף - לשורת "הפטפטנים" שלאחר הפרישה הוא ראש המוסד, מאיר דגן, בטענה שלא תגידו. יש לבלום התופעה בנוהל או בדין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il