X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרסום חיבור הלכתי שהמאמין יכול להבינו בהקשר קונקרטי ועכשווי, בין אם המחבר רמז להקשר הזה, התייחס אליו במפורש, או נמנע מכך - עלול להביא לאלימות ולהרג
▪  ▪  ▪
הספר 'תורת המלך'. בשם האל [צילום: פלאש 90]

על שולחן הממשלה עומד בימים אלה הצורך להחליט בעניין הצעת חוק חסינות לרבנים. לאחרונה, הרב שלום וולפא אמר כי יש לירות כדורי גומי על חיילים מפנים. בהזדמנות אחרת, שייח' מוסלמי פירסם בעיתון ישראלי בשפה הערבית פרשנות של פסוק 2: 154 בקוראן המהלל את השאהיד. זה קרה ב-2002. נניח לרגע שהוא היה קושר בין הפסוק לבין מוסר המלחמה של פלשתינים בשטחים בעימותיהם עם חיילי צה"ל. האם במקרה כזה דברי השייח' היו עומדים בגדרי חופש הביטוי? האם הרב דב ליאור וחברי הכנסת המבקשים לחוקק חוק חסינות לרבנים מפני הבעת דעה הלכתית היו סובלים את "דעת התורה" של השייח' בשם חופש ביטוי לאנשי דת? האם חופש הביטוי ראוי שיחול גם על האימאם ממסגד שיהאב אל-דין בנצרת שנעצר לאחרונה לאחר שממסגדו יצאה חוליית ג'יהאד עולמי שבין שלל מעלליה רצח נהג מונית יהודי (הארץ, 7.11.10)?
הרבנים שפרסמו או שהסכימו עם תוכנו של הספר "תורת המלך", טוענים שחופש הבעת הדעה המותר לאנשי אקדמיה ופוליטיקאים צריך לחול גם על רבנים. ההבדל בין רבנים ושייח'ים לבין אנשי אקדמיה ופוליטיקאים הוא שהראשונים מדברים בשם האל והרגש הדתי בעוד האחרונים מדברים בשם הרעיון, או ההיגיון (האנושי, לא השמיימי).
בעיה נוספת היא שאחרי אנשי הדת נוהים מאמינים שדבר המנהיג הרוחני שלהם הוא צו "עשה". פרסום חיבור הלכתי שהמאמין יכול להבינו בהקשר קונקרטי ועכשווי, בין אם המחבר רמז להקשר הזה, התייחס אליו במפורש, או נמנע מכך - עלול להביא לאלימות ולהרג. כאשר מדובר בפרשנות דברי המחוקק השמיימי לא ניתן לצפות או לשפוט מתי דברי השייח' או הרב יגרמו במבחן של "ודאות קרובה לסיכון שלום הציבור" (לפי חוק ההסתה) להרג חפים מפשע ומתי הדברים פורסמו מתוך כוונה להסית לגזענות או לאלימות. לא כל תלמידיהם וחסידיהם של שייח'ים ורבנים ערים לכלל "שבעים פנים לתורה", ולכן מרחפת סכנה מוחשית שיהיו ביניהם כאלה שיתרגמו את פרשנות רבניהם למעשים.
החקיקה הקיימת נגד הסתה או גזענות איננה מתאימה לאתגרי השעה שבה מנהיגים דתיים הם בבחינת מורמים מעם המשתמשים בטקסטים הנתפשים כדברי אלוהים חיים ושתלמידיהם יכולים לעיתים להבין מן הדרש יותר מהנאמר בפשט.
הצעת החוק הנחוצה איננה אפוא זו המוצעת על-ידי ח"כ מיכאל בן-ארי ואחרים, והנתמכת על-ידי המפלגות החרדיות. מתבקש חוק האוסר על פרסום פסק-הלכה, דעת-תורה (בין שהיא מנומקת אם לאו), פתווא, או עמדה הלכתית פרשנית של בעל סמכות דתית, שמשתמע מהם שמקורות הדת מתירים (או ממליצים על) פעולות שחוקי המדינה אוסרים (רצח, הריגה, אפליה על-רקע דת, גזע, לאום, מין וכיו"ב).
בנוסף, על רבנים ואימאמים עובדי מדינה ורשויות מקומיות ייאסר להביע בפומבי עמדות בענייני מדינה, והם יובאו לדין משמעתי במקרה שיעברו על איסור זה. אנשי דת שאינם עובדי מדינה או רשות מקומית, יוכלו להביע דעה פוליטית כמו כל איש ציבור אחר מבלי לקשור אותה לדברי תורה. אם הם יסיתו לגזענות ולאלימות - דבריהם ייבחנו לפי חוקי ההסתה הקיימים. ההפרדה בין עמדה פוליטית אישית לבין עמדה הנשענת על מקורות ההלכה היא פעולה חינוכית חשובה. הציבור וקהל התלמידים ילמדו בהדרגה שדעתם של אנשי דת בענייני מדינה היא כדעת כל אדם אחר.
הצדקה נוספת לאיסור שימוש בטקסטים דתיים הסותרים את חוקי המדינה גלומה בקושי שיש לרשויות האכיפה והמשפט להוכיח את הכוונה הפלילית של אותם אנשי דת ואת העובדה שחלק משומעי דברי אנשי הדת יכול להבינם כמעודדים את נטילת החוק לידיהם. החוק המוצע הוא אפוא צורך השעה בישראל והוא אף יכול להיות בבחינת "אור לגויים" משום שמדינות רבות אחרות נתונות לאותה סכנה, ובכללן מדינות מוסלמיות המבקשות להיות דמוקרטיות.

הכותב הוא חוקר במכון ירושלים, מלמד בחוג למדעי המדינה במכללה האקדמית אשקלון ומחבר הספר "מלחמה, שלום ויחסים בינלאומיים באיסלאם" שיצא לאור מטעם מכון ירושלים לחקר ישראל.
תאריך:  09/06/2011   |   עודכן:  09/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב אליהו קאופמן
המתנחלים יודעים היטב שגם אם ייתפסו - תמיד יהיה שתדלן שיתערב לטובתם בקרב "כוחות הביטחון" או ב"מערכת השיפוט הצבאית". הדעות הפוליטיות והרגשות של המערכת שתטפל במתנחלים מהצד הישראלי, יהיו תמיד נוחים וחמים יותר מאלו של הפלסטינים
משה חסדאי
הקמת מדינה פלשתינית בתוך גבולותיה הצרים של מדינת ישראל, שתקלוט את שיבת הפליטים ושירושלים תהיה בירתה, אינה רק כרוניקה של מלחמה ידועה מראש, שקר היסטורי ותרמית מדינית, כגון זו שהביאה לנפילת חבל הסודטים וצ'כוסלובקיה לידי גרמניה הנאצית, אלא זו מזימה ערבית מוצהרת שהתקבלה כהחלטה רשמית של הליגה הערבית, מוטמעת באמנה ובחוקה של המיעוט הערבי הסורי
עו"ד שניר שער, עו"ד אביגדור ליבוביץ
בעקבות פניות לא מעטות שהיו למשרדנו בעניין זה, ננסה להצביע בפני הקוראים על הדרך הנכונה והזהירה בה על אזרח לנקוט במידה וזומן הוא לחקירה במשרדי רשות המיסים, אשר עשויה לחסוך טרדות מיותרות, ממון ואף הליכים פליליים
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - הסברה בחלם, הסתה ממשלתית, משטרה עבריינית, הצליחה מפי הלוחמים ולמה שילמה רשת הטלוויזיה מיליארדים? (רמז - היא מקווה להרוויח הרבה יותר)
אברהם בן-עזרא
מינהל מקרקעי ישראל כשל בטיפול באדמות הנגב. לו היו אדמות אלו בידיים פרטיות, חזקה על אותם פרטיים שלא היו מוותרים סתם כך על הנכסים. הטוענים לבעלות - למעשה ניכסו את הקרקעות לעצמם ללא שום רישום בטאבו אלא תוך פלישה ויצירת עובדה בשטח. הבעיה היא שלעובדי המינהל קל לחתום על ויתורים - הרבה יותר מאשר לאמץ את מוחם ולאתר פתרונות אחרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il