X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בנעוריי עשיתי את הבחירה, והבחירה הייתה המשורר אלכסנדר פן. המשורר שהרטיט את הלבבות בשירת הברית עם האדמה, "אֱרַשְׁתִּיךְ לִי בְּדַם", מגיע לתובנה בשיר "הגר" שדיברה אלי. דיברה אלי הקריאה של פן, כי לא באנו לכאן כדי לנשל את האחר מאדמתו, אלא באנו להרוות יחד את צימאונה של הארץ הזו
▪  ▪  ▪
אלכסנדר פן. סייע לנתץ מיתוסים

אני יליד מערכת החינוך הישראלית, שכבר בשנים של טרם הקמת המדינה, רתמה בתודעתי את זיכרון השואה להצדקת המעשה הציוני. רתמה את ערכי תנועת העבודה עם מנות גדושות של קדושת ההוויה המיליטאריסטית. נחשפתי בילדותי ובנעורי למיתוסים, שמכבסת המלים שלהם טשטשה עובדות משמעותיות ואף העלימה עובדות, שאסור היה לעבור עליהן לסדר היום.
בנעורי נחשפתי גם לנרטיב אלטרנטיבי, שבצעדים ננסיים ויותר מדי איטיים סייע לי לנתץ מיתוסים של הנרטיב המכתיב והמנווט במערכת החינוך. נעורי לוו במפגש של מרי עם מיתוסים שכבשו והסעירו את החברה הישראלית, ובנו אותה מהמסד ועד הטפחות. היה לי קשה ללכת בנתיב שחיטת פרות קדושות. כמי שנולד בארץ הזו מערכת היחסים בין יהודים וערבים לכדה אותי.
תהיותי ולבטי כנער לא התנהלו בתחילתן במישוריות פוליטית, אלא הם גיששו אך ורק במישוריות מוסרית אנושית. למפגש בין האוכלוסיה היהודית ובין האוכלוסיה הערבית התודעתי גם מתוך מצוקה קיומית, כי כמו כל משפחה בנופי ילדותי ונעורי התמודדנו עם אובדן ושכול. שכול וכאב שנגיעותיו היו קשים מנשוא גם לרבים בסביבה בה גדלתי. אני חיפשתי תשובות לשאלות דווקא בשירה ובספרות העברית.
קוטב אחד הפנה אותי לאמירה החד-משמעית של אורי צבי גרינברג - "אֵין שָׁלוֹם לָעִבְרִים עִם זְאֵבֵי עָרָב בְּצִיּוֹן" או "אֵין טְהוֹרִים לַשִּׁלְטוֹן מִיהוּדִים , אֵין יָפִים-מֵהֶם בָּעוֹלָם". אמירות נוקבות הרואות בצד השני "זְאֵבֵי עָרָב" ,"כַּלְבֵי עָרָב" ו"חֶלְאַת עָרָב". אינני מקל ראש בכך, שביטויים אלו נכתבו בדם לבו של אורי צבי גרינברג כתגובה כנה וזועמת להרג שבוצע באוכלוסיה יהודית. אך קשה היה לי לקבל, שמשני עברי המתרס ינהלו את חיינו בארץ הזו המילים - "כלב יהודי וחלאת יהוד" בערבית, ו"כלבי ערב וחלאת ערב" בעברית. כי למלים יש כוח.
קשה היה לי לקבל שמצד אחד תתעצם במלים עבריות תקוות אורי צבי גרינברג "וְעָמְדוּ רַגְלָיו עַל גְּדַת הַנְּהָר שֶׁל סֶבֵנוּ נָחוֹר", שמימושן מחייב שדות קטל ומוות , ומולן תתייצבנה במלים ערביות תקוות לבושות מעדנות של שירה וספרות, שמימושן גם כן מחייב שדות קטל ומוות.
מול הכאב והזעם, שמבטא אורי צבי גרינברג בכנות רבה על חזון שלא מומש "לִגְבוּלוֹת הַבְטָחָה עַל נְהַר אַבְרָהָם: הוּא הַפְּרַת, וּלְסִינַי הָהָר וְלַיְּאוֹר" נכבשתי בחזונו של המשורר אלכסנדר פן, הקורא תגר על הנרטיב הרואה בערבי באשר הוא ערבי חלאת ערב - "הִשְׁקוּ יִצְחַק וְיִשְׁמָעֵאל בִּזְעָתָם אֶת אֲבָנַיִךְ". בשיר "ארץ זבת" אלכסנדר פן מתייחס בכבוד לערבי, יליד הארץ הזו. נכבשתי בשירת הלל לכל בוני הארץ, עובדי כפים יהודים וערבים. כבשה אותי נקודת המוצא הערכית של אחוות עמים יהודית-ערבית "וְלִי בְּנֵי פְּלֶשֶׁת וּבְנֵי צוֹר אַחִים לַלֶּחֶם וְלַבַּיִת".
בנעורי עשיתי את הבחירה, והבחירה הייתה המשורר אלכסנדר פן. המשורר שהרטיט את הלבבות בשירת הברית עם האדמה "אֱרַשְׁתִּיךְ לִי בְּדַם" מגיע לתובנה בשיר "הגר" שדברה אלי. דברה אלי הקריאה של אלכסנדר פן, כי לא באנו לכאן כדי לנשל את האחר מאדמתם , אלא באנו להרוות יחד את צימאונה של הארץ הזו – "יְבוֹרַךְ אֵל אַבְרָם בַּשָּׁמַיִם, הַכּוֹרֵת בְּרִית-אַחִים עַל מַיִם". עד היום אני מצר על כך, שלא התנחל בלבבות האפילוג בחלק הרביעי של השיר "הגר", בו מברכת הגר את אברם (השם אברהם ניתן רק בבראשית י"ז 5) בברית אחים על המים.
אני מצר על כך, שלא התנחלה בלבבות התשובה, שנתן אלכסנדר פן בחלקו השלישי של השיר "הגר" – "מִי קוֹדֵחַ בְּלֵב הַמִּדְבָּר וְנוֹקֵב נְקָבִים בּוֹ נֶקֶב. מִי גּוּפוֹ אֶל פְּלָדָה נִשְׁבָּר מוּל אָזְלַת בְּאֵרוֹת בַּנֶּגֶב . מִי חַיָּיו בַּחוֹלוֹת יָצַק? - יִשְׁמָעֵאל, זֶה אַחִיךָ יִצְחַק". כמה מייסרת ומכאיבה התופעה שאני בן יצחק, אינני שותף לברית המים עם אחי ישמעאל, אלא אני שותף היום לגירוש בני ישמעאל בנגב מאדמתם ומבארות המים.
גם אם הפגנתי נגד ריסוס קוטל יבול שדות של פלחים בדווים והריסת כפרים של בדווים, אני חלק מהמערכת שהפרה את "בְּרִית הָאַחִים עַל הַמַּים". אני רוצה להיות חלק מהסיום האופטימי של סיפורי הגר בספר בראשית פרק ט"ו ובפרק כ"א, אבל למרבה הצער אני חלק מהמציאות, בו הגר משקה את בנה ישמעאל בדמעותיה המלוחות בשירו של אלכסנדר פן. אני חלק מהתיאור ב"כפר השדוד" - "כָּאן תִּמְרֵר הֶעָשָׁן, כָּאן הִכְתִּיבָה הָאֵש אֶת חֻקֶּיהָ". כפר שלא יזכה לברכת הבוצרים את הגפן בבוסתניו ו"שְׁכוֹל צָהוֹב בַּשָּׁדֶה מְסַפֵּר קוֹרוֹתָיו אֶבֶן-אֶבֶן".
כמי שנולד בארץ הזו לאבא ולסבא שגם כן נולדו כאן, אני מאוהב בנופי הארץ הזו ובעמים החיים בה , אהבה לכל פינה בארץ הזו מועצמת תוך קריאת השיר "זה הנוף" – "זֶה הַנּוֹף הָאָהוּב , הַנּוֹעָז , הַלוֹהֵט - לא רוֹצֶה, לא רוֹצֶה מִלְחָמָה!" אל מול נרטיב, שקידש בנעורי ובבגרותי יותר מדי מלחמות, התודעתי למלים הפשוטות על נופים שצועקים "לא רוֹצֶה, לא רוֹצֶה מִלְחָמָה" בעיתון "קול העם" 3.9.1949. ומאז כנער אני חש מחויבות לנרטיב האלטרנטיבי, המבוטא בפשטות כובשת ובכאב, כי יפי הנוף הזה של הארץ האהובה "חֻשַּל בִּדְלֵקוֹת וּבְדָם". אני חש מחויבות למחנה של יהודים וערבים המשלבים ידיים, כדי שלא נראה עוד מציאות מתחשלת בדלקות ובדם.

תאריך:  14/06/2011   |   עודכן:  14/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תודה לאלכסנדר פן שהעניק לי את הנרטיב האלטרנטיבי
תגובות  [ 36 ] מוצגות  [ 36 ]  כתוב תגובה 
1
ומתי היה שלום בין יצחק לישמעאל
עמי, ת"א  |  14/06/11 11:35
 
- אז הגיע הזמן לעשות שלום
לעמי ת"א  |  14/06/11 18:39
2
במשך עשרות שנים דיקלמה
חנה שרה  |  14/06/11 13:09
 
- את מסלפת את אלכסנדר פן
תגובה לחנהלה  |  15/06/11 09:09
 
- אתם לא גורמים לעצמכם בחילה?
חנה שרה  |  15/06/11 10:05
3
ארץ להד"ם - ג'וזף פארח
חנה שרה  |  14/06/11 13:27
 
- ההדות שליהיא אחוה יהודית ערבית ל"ת
לחנה שרה  |  14/06/11 19:12
 
- איך יש לזר כמוך איזשהו מושג
חנה שרה  |  14/06/11 21:10
4
אילנה מרסר - WorldNetDaily
חנה שרה  |  14/06/11 13:38
5
אוננות הנרטיבים
אהרן מיטל  |  14/06/11 16:06
6
עוד בולשביק זקן שמתמוגג
מקומוניסט זקן  |  14/06/11 17:50
 
- אתה לא קראת את המאמר .
תגובה ..  |  14/06/11 19:29
7
אני מזדהה עם כל מילה
לאיתן יקירי  |  14/06/11 18:15
8
לאיתן תודה. תודה. ל"ת
לאותן תודה  |  14/06/11 18:44
9
איתן תודה על התמדה
מעריך ומוקיר  |  14/06/11 18:56
10
חלומות באספמיה
אלישמע  |  14/06/11 19:51
11
אלכסנדר פן - ומוסר
איש עצוב  |  14/06/11 21:12
 
- תגובתך לא ענינית
לאיש העצוב  |  14/06/11 22:49
 
- אם היינו מדברים על
איש עצוב  |  14/06/11 23:20
 
- תפסיק לשיר דוד מלך ישראל חי..
לאיש עצוב  |  15/06/11 05:38
 
- מעולם לא שרתי
איש עצוב  |  15/06/11 08:18
 
- תגובתך לא עניניית וקנטרנית
לאיש העצוב מאד  |  15/06/11 07:34
 
- לא קורא תהילים ודוד מת - לגמרי
איש עצוב  |  15/06/11 08:28
 
- אל תקשיב למוסיקה
לאיש העצוב כל יום  |  15/06/11 09:38
 
- למוזיקאי מותר להיות חרמן
איש עצוב  |  15/06/11 10:11
 
- השרלילן מהמלין
איש עצוב  |  15/06/11 15:33
 
- תגובתו עניינית מאד -
חנה שרה  |  15/06/11 19:12
12
אם אלכסנדר פן מסייע לקלינסקי ב
קורןנאוה טבריה  |  15/06/11 06:28
13
בפרספקטיבה בת 100 שנה בערך המש
קורןנאוה טבריה  |  15/06/11 06:37
14
פן היה נהנתן, בוגד בכל נשיו
חנה שרה  |  15/06/11 10:17
 
- דוד המלך נאף, מחקי אותו מהתנ"ך
לחנקה שרקה  |  15/06/11 17:19
 
- הרגע הגבתי לטענה האידיוטית הזו
חנה שרה  |  15/06/11 19:19
 
- חנה את זקוקה לאישפוז דחוף
דואג לחנה שרה  |  16/06/11 06:56
 
- צ"ל - המיטו. נכון שאתם גם
חנה שרה  |  16/06/11 08:54
15
פן גדול המשוררים ההומניים
נצרתי  |  15/06/11 17:30
 
- שיכור ונואף זה לא הומני
בן טיבוגה  |  15/06/11 19:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם בן-עזרא
אם אין אפשרות לבצע חניות במספר כנדרש בתקן החניה - יופחת מספרן של הדירות, כך שתהיה התאמה לתקן חניה. משמעות הדברים היא כי אין בנושא החנייה קיצורי דרך, ולא מדובר בתיקון תוכניות, אלא נדרש כשיש אי התאמה לתקן החניה - לתכנן את הבניין מחדש
בלפור חקק
אורי צבי גרינברג מתפלס עם ביאליק, שהיה מייסד ויו"ר ראשון של אגודת הסופרים העבריים על שנטש את עמדת המשורר המגויס. הוא אף מעז ללגלג על ביאליק שעבר להתגורר בארמון (ביתו החדש) ומספר סיפורי מעשיות כגון אירועי עונג שבת
יהודה דרורי
בשאר אסד מקפיד כל השנים לשמור על הסכמי שביתת הנשק ומציק לנו מעט מאוד בזירה הבינלאומית. כמו-כן מחליפיו הצפויים בשלטון יבואו מהרוב הסוני, הפרו-חמאסי ויהיו ידידי אל-קאעידה שאי-אפשר יהיה לסמוך על איפוקם כאשר יהיו בידם אלפי טילים
אהרון רול
בצה"ל התבלבלו - מתיישבים הפכו לאויב נגדו נלחמים, על כן ייקרא מעתה צה"פ (צבא ההגנה לפלשתין)    הצבא מתנהל בשטחי יו"ש כמשקיף או"ם ולא כצבא ההגנה לישראל    אין למתיישבים מנוס אלא להתגונן בכוחות עצמם    בתמיכת ובהכוונת צה"ל יקימו כוחות סדירים ומילואים המאוגדים במתכונת חטמ"ר
דודו אלהרר
אם הסורים יתמקדו באיכות חייהם, ברווחתם, ויזנחו את דרך המלחמה, יוכלו לצאת לדרך חדשה ומלאת תקווה    ממהפכה שכזו יכולה לצמוח ברכה גדולה לישראל וייפתח בפניה חלון הזדמנויות להשכין רגיעה, אם לא שלום של ממש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il