X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חיים נחמן ביאליק
א.צ גרינברג [צילום: דוד אלדן/לע"מ]
האם אצ"ג אכן ליגלג על ביאליק? שפיכת אור על מערכת היחסים המיוחדת בין שני המשוררים הגדולים - חיים נחמן ביאליק ואורי צבי גרינברג
▪  ▪  ▪
אצ"ג מתפלמס עם ביאליק ב"כלפי תשעים ותשעה"
בלפור חקק
אורי צבי גרינברג מתפלס עם ביאליק, שהיה מייסד ויו"ר ראשון של אגודת הסופרים העבריים על שנטש את עמדת המשורר המגויס. הוא אף מעז ללגלג על ביאליק שעבר להתגורר בארמון (ביתו החדש) ומספר סיפורי מעשיות כגון אירועי עונג שבת
לרשימה המלאה

במאמרו של בלפור חקק שהתפרסם באתר זה (14.6.11), תחת הכותרת "אצ”ג מתפלמס עם ביאליק ב'כלפי תשעים ותשעה'" [ראה משמאל] כותב המחבר: "אצ"ג מלגלג על ביאליק שהפסיק לכתוב, עבר להתגורר בארמון ביתו החדש...". הכותב חוזר באמירה זו על אותה האשמה שהשמיעו אנשים באוזניו של ביאליק ביחס לדברים שכתב עליו אצ"ג. אותם אלה, אשר ביקשו כביכול להגן על ביאליק מנחת עטו הזועם של אצ"ג, לא ידעו או לא תפשו עד כמה הייתה עמוקה ההערכה ההדדית בין שני הסופרים. ביאליק ידע והבין, כי כל שכתב אצ"ג ביחס לו, היה מתוך מעמד של אוהב.
בזכרונותיו של אחד מעוזריו של ביאליק (התפרסמו ב"הדואר", ניו-יורק, 27.4.1945) הוא מספר כי השתומם לראות את אצ"ג בא יוצא ונכנס אצל ביאליק, וביאליק מחבקו ומשוחח עמו בידידות ובאהבה. הוא הביע את השתוממותו לפני ביאליק, שהרי זה אותו אחד שתקף אותו בספר שיריו "כלפי תשעים ותשעה". על כך ענה לו ביאליק:
"מה אתה משתומם ומתפלא, שאני מקבל בידידות ובאהבה את א.צ. גרינברג? אומנם הוא שופך עתה קיתונות של שופכין על כולנו יום יום ב"דואר היום", אבל באיזה כשרון כתובים מאמריו אלה?! אני רואה בו אחד מגדולי משוררינו. אין בשירתנו משורר, שבחוזק הביטוי ידמה וישווה לו. שונאיו ומתנגדיו הרבים טוענים כי הוא פובליציסטן בשורות מנוקדות. השורות אומנם ארוכות, לפעמים ארוכות יותר מדי, אבל הוא משורר. הוא משורר גדול, בעל פתוס ולשון, ושירתו חזקה ועושה רושם חזק. מי שהוא כתב עליו שהוא "מטפס על הקירות". וכשפגשתי את הכותב אמרתי לו: שוטה גדול אתה. אתה חושב את זה לחסרון גדול, אבל במה דברים אמורים, בעוורים שאינם רואים כלום על הקירות.
"אבל לגרינברג יש עין רואה ובוחנת, והוא רואה מה שהוא על הקירות או מעבר לקירות, ומפני כך הוא מטפס עליהם, וזהו סוד השירה שלו. יש לו מלבד הביטוי החזק, גם פתוס, והעיקר, רגש אמיתי בלתי-מזויף וגם רעיון מרכזי, רעיון הגאולה. מי שרוצה להוריד את גרינברג מגדולתו, צריך להוכיח כי הוא עצמו גדול באמת, וגרינברג אינו ולא כלום. אך עדין לא נמצא האיש שיוכיח זאת, וגרינברג הוא המשורר של דורנו. ומפני שאני בטוח בכך, אני שם לב לכל מעשי-הילדות שלו, לכל ההתרברבות וההתנפחות שלו. אני שם לב לקולותיו ולהתנפלויותיו, כי אני רואה לפני לא את גרינברג הרביזיוניסטן, בוגד כביכול, המחרף את מערכות הפועלים, שאצלם היה אתמול ואולי יהיה גם מחר, אלא את גרינברג המשורר. הוא כשרון כביר שאין דורנו אולי ראוי לו. בכל אופן עתיד גרינברג לתפוס מקום בכותל המזרח של שירתנו ולהיות מהראשונים בו".
כאשר מבקשים להביא מכתביו של אצ"ג באשר להתייחסותו לביאליק והקשר ביניהם, יש לבחון את הדברים מתוך מכלול היצירה. אצ"ג, שהיה חסכן במתן מחמאות והערכות לגבי יצירותיהם של אחרים, כינה את ביאליק "עוגב השירה העברית", תואר שאין שני לו. אבל אצ"ג לא הסתפק בכך. במקום אחר בספרו "כלפי תשעים ותשעה" (כל כתבי אצ"ג, כרך ט'ז, עמוד 202) כתב: "הוא היה ונשאר הבית הראשון בהדרו במלכות השירה העברית". ובמקום אחר, במאמר "ביאליק והננסים" שפרסם אצ"ג ב"דבר" מיום 24.12.1926 (כל כתבי אצ"ג, כרך ט"ז, עמוד 123) כתב: "...שביאליק—תפילין-של-ראשה".
על-כן, האמירה לפיה אצ"ג לגלג על ביאליק, אינה נכונה וחוטאת לאמת. כל שאמר וכתב אצ"ג ביחס לביאליק, היה מתוך אהבה והערכה לאיש וליצירתו. בדברי התוכחה שכתב, ביקש אצ"ג להשפיע על ביאליק לחזור ולכתוב, וזאת דווקא ממקום של כבוד לכישרונו וליכולתו הייחודיים כסופר וכמשורר.
טועה הכותב גם באמירה לפיה התייחס אצ"ג בלגלוג לעצם מעברו של ביאליק לביתו החדש. התייחסותו של אצ"ג לא הייתה לנכס כנכס, אלא כמקום בו מתקיימת פעילות תרבותית המנותקת מהשאלות העוסקות בגורל העם והארץ ולקראת הקטסטרופות שעמדו לבוא על העם היהודי באירופה ובארץ-ישראל. מכאן, כשמבקשים לבחון את מערכת היחסים ששררה בין שני משוררים אלה, יש להשתמש במונחים של אהבה, הערכה ורעות.

תאריך:  19/06/2011   |   עודכן:  20/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 בלפור חקק
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביאליק ואצ"ג - על אהבת סופרים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אמרתי לכם-אין גדול מהנביא אצ"ג
קורןנאוה טבריה  |  20/06/11 11:45
2
"כי בן הייתי לאבי..."(משלי ד')
איתן קלינסקי  |  20/06/11 12:47
3
מחלוקת לשם שמים
בלפור חקק  |  23/06/11 15:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גיא רוה
כאבות גרושים, כל מה שאנחנו מבקשים הוא - ועצם העובדה שאנחנו בכלל צריכים לבקש היא אבסורד - שמשרד החינוך ישלח לנו באופן אוטומטי כל מידע רשמי לגבי ילדינו, בדיוק כפי שהוא נשלח לאימא. כך נוכל ליצור התחלה של תהליך חברתי, בכל תא משפחתי בקצב שונה
ערן גרף
לַעֲרָבִים – "נַכְּסָה" – תְּבוּסָה, עַל שֵׁם אוֹתָהּ הַמְּנוּסָה שֶׁל הַצְּבָאוֹת הַגִּבּוֹרִים, וְהַפְקָרַת הַנִּשְׁאָרִים...בְּיִשְׂרָאֵל, שְׁפוּיֵי הַדַּעַת, רוֹאִים כִּבּוּשׁ – עוֹל כְּמִרְדַּעַת, מַשָּׂא וַנֵטֶל וְעַוְלָה בְּגִבּוּיָהּ שֶׁל מֶמְשָׁלָה. עַל כֵּן מוּשָׂג תּוֹאֵם לַ "נַכְּסָה" אֶצְלֵנוּ בְעִבְרִית הוּא "נַאחְסָה"
שלמה גזית
הבה נודיע שכל רצוננו לוודא שאמצעי לחימה לא יוברחו בדרך הים, ולהבטחת העניין מבקשת ישראל להקים מנגנון פיקוח ובדיקה בינלאומי לספינות המגיעות לעזה, אולי אף בשיתוף הנשיא הפלסטיני אבו-מאזן וראש הממשלה הטורקי טאיפ ארדואן!
אורי אבנרי
יש אצלנו הרוצים מדינה ישראלית השייכת לאומה הישראלית    אחרים רוצים לכפות עלינו את החוק הדתי    מה זה נוגע לעם הפלסטיני?    שהפלסטינים יכירו בישראל כ"מדינה יהודית" - זו דרישה מהפלסטינים להתערב בענייניה הפנימיים של מדינה אחרת!
צביקה ובר
הישראלי המצוי אומר לעיתים קרובות שהוא לא רוצה לצאת פראייר    אני לא יודע אם המונח הזה, "פראייר", קיים בשפות זרות, אבל אנחנו פראיירים בכל תחום בו אנו נוגעים    כל זה ישתנה רק אם גורם פילנתרופי-פרטי ייקח חסות על הצורך לחנך אותנו לצרכנות נכונה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il