X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במקום להחרים את הקוטג', צריך להתקומם נגד מדיניות הממשלה. מיליארדי השקלים הניתנים לחקלאים מאת הממשלה, אינם באים מכספת סודית של הממשלה אלא נלקחים מאזרחי ישראל באמצעות מיסים. ראוי להשתמש בפייסבוק להתקוממות נגד הממשלה האחראית למשטר הסובסידיות והטבות המס אשר גורמות לכך שנטל המס בישראל גבוה והצמיחה נמוכה
▪  ▪  ▪
במקום להחרים את הקוטג', צריך להתקומם נגד מדיניות הממשלה [צילום: פלאש 90]

מחאת הקוטג' עשויה לפגוע בסופו של דבר בצרכנים, ולכן רצוי לשנות כיוון ולרכז את המאבק בגורמים האמיתיים לעליית המחירים החריגה. מי שמונע מהאזרחים לקנות מוצרי חלב איכותיים במחירים תחרותיים, היא המדיניות הממשלתית בתחום החקלאות, ועל כן יש למקד את המאבק בדרישה להפחית שורה ארוכה של מיסים ומכסים, ובמיוחד את מעורבות הממשלה בייצור החקלאי.
מחאת הקוטג' מובילה, שלא בטובת הצרכנים, להצעות פופוליסטיות מצד חברי הכנסת. כך, ועדת הכלכלה הציעה לממשלה להחזיר מספר מוצרים לפיקוח וביניהם את מחיר הקוטג'. אלא, שלמרות הכוונות הטובות הפיקוח הממשלתי גורם, בהתאם למחקרים כלכליים ולניסיון העולמי, לתוצאות שליליות מבחינת הצרכנים ובמיוחד למוצרים פחות טובים, לשירות לקוי ולמחסור במוצרים שבפיקוח.
מדוע מחיר הקוטג' עולה?
הקוטג', כמו מוצרי מזון אחרים, עולה מסיבות שונות, ובין היתר לאור העובדה כי מחירי חומרי הגלם, כמו נפט, עולים בכל העולם. השאלה היא מדוע מחירי המזון בישראל עולים, לפי התחקירים של גלובס, בשיעור גבוה יותר מאשר במדינות ה-OECD?
אין זה סוד כי שוק המוצרים החקלאיים נשלט ומכוון על-ידי הממשלה: ראשית, הממשלה מעניקה סיוע כלכלי ישיר ועקיף לחקלאים, בין היתר באמצעות סובסידות שונות, כמו סבסוד הון בהתאם לחוק עידוד השקעות הון בחקלאות, סבסוד ביצי מאכל לפי חוק הגליל, סבסוד ביטוח חקלאי וסבסוד גורמי הייצור כמפורט להלן. מדובר בסובסידות בהיקף של מיליארדי שקלים בשנה.
שנית, הממשלה מטילה הגבלות דרקוניות על ייבוא מוצרי חקלאות. כך לדוגמא, בהתאם לנתוני איגוד לשכות המסחר, שיעור המכס על יבוא בשר בקר טרי עומד על 190%. שיעור המכס על עוף עומד על 170% ועל מוצרי חלב ושמנת עומד על 150%. שיעור המכס על עגבניות עומד על כ-270% ועל בצל מיובא שיעור המכס מגיע כמעט ל-300%.
שלישית, הממשלה קובעת את הכמויות של המוצרים החקלאיים המיוצרים ואת המחירים של אותם המוצרים. כך לדוגמא, בענף החלב הממשלה הקימה את מועצת החלב והיא קובעת מכסות ייצור ומחירים. הממשלה היא זו שיצרה באמצעות חקיקה את קרטל החלב והיא אחראית לכך שאין תחרות בין היצרנים.
המעורבות הממשלתית הגבוהה בתחום מוצרי החקלאות, גורמת לכך ששוק החקלאות בישראל אינו תחרותי. לחקלאים אין שום תמריץ להתייעל ולהתחרות. בנוסף לכך, הייצור החקלאי הישראלי הוא ברובו מיותר כפי שאסביר להלן. מכאן, כי ההתערבות הממשלתית היא שגורמת לכך שמחיר הקוטג' ועוד מוצרים חקלאיים גבוהים בצורה משמעותית ממוצרים מקבילים בעולם.
המרוויחה הגדולה מעליית מחירי המזון היא הממשלה הנהנית מהמסים המוטלים על המוצרים. כך לדוגמא, ביחס לקוטג', מעל שליש ממחירו נובע מעלויות מיסוי. הפחתת מס ההכנסה, מס החברות והמע"מ יתורגמו להפחתת מחיר הקוטג'.
הממשלה נגד האינטרס הציבורי
טיעון נוסף המסביר מדוע הממשלה אשמה במחיר הקוטג' מבוסס על תיאוריה בסיסית בכלכלה. לישראל אין יתרון יחסי בייצור מוצרים חקלאיים, ולפיכך הגיוני יותר לייבא. הסיבה לכך פשוטה: ישראל ענייה בגורמי ייצור בחקלאות (מים, אדמה חקלאית, עובדים). היתרון היחסי שיכול להיות למדינה בתחום מסוים מתבסס על שפע גורמי ייצור.
למרות שאין לנו יתרון יחסי בתחום המוצרים החקלאיים, הממשלה מעודדת ומסבסדת בהשפעת הלובי החקלאי שהוא מהחזקים ביותר במשק את אותם גורמי ייצור שבהם אנו עניים. כך, הממשלה מסבסדת מים לחקלאים, קרקעות וכן את העסקתם של העובדים הזרים. סבסוד הקרקע לחקלאות לבדו מגיע לכ-700 מיליון שקלים בשנה.
כצרכנים נבונים, אנו צריכים למחות נגד הסובסידות לחקלאות והמכסים האסטרונומיים. כשהממשלה משקיעה בכבישים, אנו מבינים שזה משרת אותנו, אך, כשהממשלה משקיעה בחקלאות זה עובד לרעתנו. ביטול הסובסידיות, הפחתת המכסים על מוצרים חקלאיים ועידוד התחרות בחקלאות, יאפשרו לנו, לרכוש מוצרי מזון איכותיים ומגוונים יותר במחירים תחרותיים.
הפחתת מיסים
הצד החיובי במחאת הקוטג' הוא היכולת המדהימה של אזרחים להתארגן לחרם. הרשתות החברתיות, פייסבוק, טוויטר ועוד, מאפשרים לאזרחים להתארגן ולהעניש תאגידים ואף את הממשל עצמו אם הם פועלים בניגוד לאינטרסים של האזרחים. פייסבוק שידרגה בהרבה את כיכר השוק הקלאסית.
במקום להחרים את הקוטג', צריך להתקומם נגד מדיניות הממשלה. מיליארדי השקלים הניתנים לחקלאים מאת הממשלה, אינם באים מכספת סודית של הממשלה אלא נלקחים מאזרחי ישראל באמצעות מיסים. הסובסידיות לחקלאות מצטרפות לסובסידיות נוספות והטבות מס בתחומים אחרים המגיעים לכ-40 מיליארד שקלים בשנה בהתאם לנתוני משרד האוצר.
ראוי להשתמש בפייסבוק להתקוממות נגד הממשלה האחראית למשטר הסובסידות והטבות המס אשר גורמים לכך שנטל המס בישראל גבוה והצמיחה נמוכה. אם הממשלה הייתה מבטלת את הסובסידות והטבות המס, ניתן היה להפחית את מס ההכנסה והמע"מ בצורה דרמאטית, וכך היה לנו יותר כסף לצריכה וחסכון.

הכותב, ד"ר במיסוי בינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומהעולם בתחום המיסוי. ד"ר נוב מנהל את אתר האינטרנט הישראלי לתכנוני מס בינלאומיים, הכולל מאמרים וחדשות מיסוי בינלאומי. כתובת האתר: [קישור]
תאריך:  21/06/2011   |   עודכן:  22/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפתרון למחיר הקוטג'
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
כתבה מעולה
ווואווו  |  21/06/11 16:54
2
כתבה פופוליסטית
שלום הגרגן  |  21/06/11 23:24
3
דיקטטורה תקשורתית פושעת לא
ישע  |  21/06/11 23:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלכס לוין
עד להיכן קהות החושים הזאת של כל ממשלות ישראל בשנים האחרונות דירדרה אותנו. עד להיכן עוד נתדרדר בעקבות מעשים אלו. האם אפשר יהיה להחזיר את הגלגל אחורה ולו במעט?
דניאל גיגי
בעלי ההון משתמשים בשני מנגנונים כדי לקיים את המונופולים והקרטלים שלהם, ואנו האזרחים לא עושים די כדי להיאבק במנגנונים אלה    המאבק החברתי לא צריך להתמקד בהעלאת מחירים ספציפית כזו או אחרת, אלא צריך לפגוע במנגנונים שמאפשרים את העלאת המחירים הזאת
עמוס עמירן
עד שלא תהיה הנהגה חזקה שבאופן חד-משמעי תעדיף את טובת הציבור הרחב על פני כל שיקול אחר, החליבה לא תיפסק    הורדת דמעות על מחירי הקוטג' והדלק לא תוזיל אותם. רק החרמתם תוכל להם
רלי פנחס
טעינו, הודתה אתמול עפרה שטראוס בכינוס קיסריה    למילה "טעות" יש בדרך-כלל קונוטציות נאיביות ואילו בסיפור הזה יצרניות החלב מתחו את החבל קצת יותר מדי חזק עד שהוא נקרע - מה שנראה יותר כמו גרידיות ולא כמו משגה שבוצע בתום לב - אבל בואו נניח לרגע לפרשנות הלשונית. נגיע לזה בהמשך
חיליק טפירו
בסקר שנערך לאחרונה על-ידי בנק ישראל עולה כי למרות חוק הפנסיה שנכנס לתוקפו ב-2008, עובדים בשכר נמוך עדיין נוטים שלא לחסוך לפנסיה    מומלץ לכל אלו להתפקח מן הבועה המרדימה ולהבין שהמחר הוא כבר אתמול...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il