X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מלמדים אותנו איך לקבל החלטות, אולם על גופים חזקים וגדולים המחליטים על חיינו (כן, רק נדמה לנו שזה אנחנו) לעצב מדיניות שתגרום לנו לא לחטוף חזק מדי, כואב מדי ועמוק מדי אם נקבל את ההחלטה ה"לא נכונה"
▪  ▪  ▪
דרך איזה 'אלון גל' נחליט [צילום אילוסטרציה: AP]

רשימה של איריס קלקא במוסף 'הארץ ספרים' סוקרת את הלחמניות החדשות, הטריות והחמות מבית מדרשה של ספרות ה"איך להתעשר, לזכות בריאליטי ולכבוש את העולם" למיניה. אחרי שידענו ספרים רבים על רכישת ידידים/השפעה/כסף/ניהול נכון/הורדה במשקל והפסקת עישון, וכבר היינו שם בכל-כך הרבה ואריאציות (לרבות הריאליטי) הגיע תורם של ספרי קבלת ההחלטות. כי איך אפשר לקבל החלטה בקניון הגדול ביותר שהוא התרבות הפוסט-מודרנית שלנו, שבה ארוחת הבוקר הפכה לנושא מורכב, עם שפע המוצרים בשוק, ואפילו הניסיון 'לשפר את עצמנו' (להתעשר/לרזות/לזמן זוגיות מופלאה/להצליח בעבודה) מוביל להחלטה, דרך איזה 'אלון גל' נעשה זאת (והספרות שופעת).
ספרות קבלת ההחלטות אמורה לסייע לנו, כמו עכברים במבוך, לנתב את דרכנו בתוך שפע מתעתע, תוך שהיא נוטעת בנו אמונה שאם רק נקבל החלטה "לפי הכללים" התוצאות יהיו "שוקו מאוטומט" (קרי - הכנס את המטבעות, לחץ על המספר וקבל תוצאה).
אך האם ישנה דרך לקבל החלטות באמת? האם זו אינה אשליה בתוך עולם שבו שום דבר אינו ודאי - לא הקרקע שתחת רגלינו (צונאמי, רעידות-אדמה), לא המצב הפוליטי (תחריר - לאן? פונדמנטליזם איסלאמי מוקצן או סתם ערבים נחמדים שיאמצו להם דמוקרטיה), לא מצבנו הבריאותי, ולא המציאות הטכנולוגית הבאה?
המיתולוגיה היוונית המחישה לנו שכל ניסיון לשלוט בגורל שלנו נדון לכישלון, ואם תנסה להימנע מלהרוג את אביך ולעשות את אמך, תמצא את עצמך דווקא שם. תרבות "איך לעשות מה" מניחה שיש לנו כפתורים נכונים ללחוץ עליהם בתוך הכאוס הזה, ואם רק נאמץ כמה כללים נכונים, הכל יהיה בשליטה (יחסית).
האם ייתכן שדווקא כובד המשקל שמונח על שכמנו, כאילו יש לנו שליטה על העולם, לפחות החלק שבו שמתחכך בנו, וכל מה שאנו צריכים לעשות הוא להפעיל נכון את הכפתורים בתא הטייס (תודות לספרות איך לעשות מה, לרבות לקבל החלטות) הוא הוא זה שמאבן אותנו, שכן בעוד שבחברות מסורתיות ובדורות קודמים אירועים חיצוניים נחשבו משהו ששייך לחלסטרה שאלוהים קיבל, בחברה המודרנית, עם כל השפע המציק והמתעתע, אנו מוזנים במסרים שהכל בשליטה שלנו, אם רק נאמץ כמה טיפים נכונים של אלון גל/קבלת החלטות? האם אין משום הכרה בכאוס ("האדם מתכנן ואלוהים צוחק"), משום שחרור מהצורך הסיזיפי 'לעשות את הדבר הנכון' (ועוד לחטוף מאלוהי קבלת ההחלטות אם לא קיבלנו תוצאות)?

רפלקס הטלת הוצאות על האזרח הקטן

האם יש בנמצא דרך לקבוע סטנדרטים אחידים למסע הפתלתל של האזרח אל שער החוק, כך שמסעו של הפרט 'לקבל את יומו' במשפט לא יסתיים (בדרך לא מובנת) ב'חטיפת הוצאות' במקום "יומו"?

אם נלך למקום קרוב ומוכר יחסית, אפילו במשפט קשה לדעת מה יוחלט. אני לא מדברת רק על הלכת אפרופים שהפכה את החוזה לרכיבה טיפולית על סוסים דוהרים, ולא רק על האקטיביזם השיפוטי שהפך את הסבירות להפכפכות החדשה. אלו אפילו העצבים של השופט שגורמים לעורכי דין ומתדיינים לחשוש מלעשות צעד כזה או אחר "כי אולי השופט/ת יתעצבן/תתעצבן". כל ניסיון לקבל החלטה להגיש בקשה כזו או לערער על בקשה כזו, עלול להמטיר עליך "זמזם" לא נעים בדמות הוצאות, ואז אתה יודע שהאלים כועסים. למה בדיוק? אין כללים.
הנגישות לערכאות שנדמית כתלם פשוט, חרוש והגיוני (הרי יש חוקים, פסיקה וכללים פרוצדורלים) הפכה לתלוית מצב רוחו של כבודו, לעיתים, ועניין שכרוך בסיכון שכן אם תעשה משהו לא תקין (גם אם אתה לא בהכרח יודע מה, נניח לערער, כשבית המשפט עמוס ואתה נדחף כמו בתור לאיקאה) - אז 'תחטוף הוצאות'.
האם יש בנמצא דרך לקבוע סטנדרטים אחידים למסע הפתלתל של האזרח אל שער החוק, כך שמסעו של הפרט 'לקבל את יומו' במשפט לא יסתיים (בדרך לא מובנת) ב'חטיפת הוצאות' במקום "יומו"?
השיקול צריך להיות השלכתי וחלוקתי. סיכון הוא סיכון רק אם הוא סיכון עבור מישהו שעבורו הסיכון הוא סיכון. נשמע מורכב? לא בהכרח. "חטיפת הוצאות" עבור אזרח מוחלש ועני יכולה להיות סיכון משכורת חודשית והרעבת הילדים לחודש ("מצטערת ילדים, נכון שהקוטג' הוזל, אבל אין קוטג' השבוע, או אוכל בכלל, כי חטפתי הוצאות") ועבור תאגיד גדול, סוג של ז'יטונים בקזינו.
חברות הביטוח ימשיכו להתעמר בפרט המוחלש בכל מיני ערעורים והליכים, כי ההוצאות שהן יחטפו הן כמו דקדוק חלוש לעור של פיל, לא שכן אם זה הפוך - "הוצאות" עבור האזרח הקטן הן סנוקרת בגרון; אז במקום לזיין לנו את השכל על תורות של "קבלת החלטות", שגם ככה מאשימות אותנו שאם אכלנו את הדגים המסריחים, גורשנו מהעיר ועוד הרביצו לנו, זה רק משום שלא קיבלנו את ה"החלטה הנכונה", יש להטיל את הנטל על הגופים בעלי הכוח להקצות משאבים וליצור השלכות חלוקתיות.
בתי המשפט צריכים להימנע מרפלקס הטלת הוצאות על האזרח הקטן, הנדרש למשפט. נכון שזה ייתן לו מוטיבציה לצעוק חזק יותר, ולעיתים קרובות יותר, וייתכן שהוא ישתעשע לחשוב שבית המשפט זה סוג של כיכר תחריר ועוד נותנים פה צדק במחיר נמוך מקוטג' אחרי ה"פייסבוקיאדה". אבל שוט ההוצאות יהפוך את בית המשפט להיכל הצדק של בעלי הכיס העמוק והתשובה (וגם העופר, והשטראוס, ושאר מרעין-עשירין-בישין), והעניים יעדיפו לא להמר על הקוטג' (שעכשיו הוא מה-זה זול), מאשר לבקש את הצדק ולאבד את הקוטג'.

תאריך:  24/06/2011   |   עודכן:  24/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"דרכים לקבל החלטות" זו האשליה החדשה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
קבלת החלטות עניין קשה
יואל קורנבלום  |  24/06/11 19:12
2
טיוב קבלת החלטות
איש עצוב  |  25/06/11 12:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה גביש
נוחי דנקנר, סטף ורטהימר, יצחק תשובה, גיל שוויד, לב לבייב, האחים עופר ואחרים - אוהב או לא אוהב?    בישראל אוהבים את מי שהצליח וביושר. לא אוהבים את מי שמנסה לדפוק אותנו או משתמש בכספו כדי לנקר את עינינו
איתמר לוין
במרחק של רבע שעה מאנדרטת הזיכרון ליהודי צרפת שגורשו מכאן לאושוויץ, ישראל היא מעצמת אוויר-חלל בינלאומית    גם מדינות שאינן מכירות בה מבחינה דיפלומטית, שולחות נציגים לתצוגה הישראלית    במקביל, מתפתחת תעשיית אוויר-חלל גם במדינות הסמוכות לנו ושלא בהכרח חשבנו עליהן בהקשר זה
ראובן לייב
מצוקת החניה ופקקי התנועה הולידו, כאלטרנטיבה, את פרויקט השכרת האופניים לתושבי תל אביב, אלא שהיענותם של אלה ממש אפסית    הכל בגלל היעדרם של נתיבי-רכיבה מיוחדים, שלא יהיה בהם כדי לסכן את שלומם, ובשל מחסור כרוני בתחנות-עגינה, בעיקר בשכונותיה הדרומיות של העיר
יהונתן דחוח-הלוי
תקוותו של המשטר לשרוד את הימים הקרובים באמצעות המקל (הדיכוי הצבאי) והגזר (הבטחות לדמוקרטיזציה) על-מנת ליצור בקיעים באופוזיציה במדיניות של הפרד ומשול ולתעלה להידברות. הוא צפוי לעמוד היום בפני אתגר נוסף בהפגנות, שזכו לתמיכתו הגלויה של השיח' יוסוף קרדאווי
ארנון אשרי
האם כדי לפנות עודפי ייצור חלב אירופיים, צריך לחסל ענף שלם בישראל?    הרגע בו ייחרץ דין ההתיישבות בפריפריה לדין או לחסד    האם יחוסל ענף החלב?    מילה של רפתן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il