X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
באמצעות אילוסטרציות וראיונות עם גיבורי הפרשה, מלווה הבמאית נילי טל את סיפור הרצח המזעזע ואת החקירה המפותלת גם בלי להביא גילויים מסעירים היא מצליחה לשרטט את ההתרחשות בחומרה הראויה
▪  ▪  ▪
קורבן של משפחה פלילית ופגומה. רוז פיזם

למרות המוניטין הרעים שיצאו להן, לפעמים קלישאות חבוטות כמו "עולה על כל דמיון" או "טוב / מוזר / מזעזע מכדי להיות אמיתי" הן באמת מוצדקות. לפעמים הן מכילות במילים ספורות את כל מה שאפשר וצריך לומר, מקפלות את האמת ולוכדות את כל הלך המחשבה וסערת הרגשות.
החומרים מהם עשויה הדרמה
כזו הייתה פרשת רוז פיזם, שהגיעה החודש לתחנת ביניים בדרך אל הסוף, עם הרשעתו ברצח בכוונה תחילה של רוני רון והרשעתה בשידול לרצח של בת זוגו מארי, וטרם הערעור הצפוי. זו פרשה מצמררת עם חומרים דרמטיים עוצמתיים: סיאוב משפחתי, אלימות והזנחה. הגיבורים הם בנייה של שושלת מנוקבת מרוב חשדות לפלילים, יחסים בעייתיים, אי יציבות נפשית ומוסר מפוקפק: צעיר שלא הכיר את אביו הביולוגי, סב ששוכב עם כלתו, ילדה שמטולטלת מיד ליד כמזוודה תרתי משמע, בתי יתומים, אב שחשוד בהתעללות, אם שמקניטה את בתה וטוענת שבעצמה עברה התעללות בילדותה על-ידי אמה, מאבקי משמורת, סבתא שמתאבדת.
הבמאית והמפיקה נילי טל - שמבינה דבר או שניים בפרשיות רצח שמטלטלות מדינה שלמה ("עזה כמוות" על רצח עינב רוגל, "רצח ללא מניע" על רצח אסף שטיירמן), בנעדרים ("Missing in L.A") ובמלחמות משפחתיות ("ברונה") - זיהתה את עוצמת הסיפור כבר מהרגע הראשון. טל התחמשה במצלמה, ויצאה לעקוב מקרוב אחרי ההתפתחויות, שהגיעו כאמור לקצן המשוער לפני כשבועיים. התוצאה - "סוד הרצח של רוז" - היא, כצפוי, מסמך מרתק ומחריד כאחד.
רוב הקרדיט ניתן לזכות הסיפור, שמחומריו הבלתי נתפסים קשה לרקוח תבשיל שאינו מרתק ומחריד. לזכותה של טל יאמר שהיא הבינה זאת, וכך לא רק שליוותה את הסיפור מתחילתו, אלא גם נתנה לו לדבר בעד עצמו - ככל יכולתה ותחת המגבלות המשפטיות.

שיחזור האימה

אלו, למשל, אסרו עליה להביא בסרטה את קטעי הוידאו מחקירותיהם של רוני רון ומארי. טל החליטה לעקוף את האיסור באמצעות שחזור החקירות על-ידי שחקנים. התוצאה משרה אי נוחות מסויימת על הצופה ברגעים הראשונים, אך בהמשך אפשר להתרגל לאילוסטרציות.
סרטה של טל מורכב מראיונות עם כל גיבור בפרשה כמעט, ולו השולי ביותר - חבריו של רוני רון, למשל - ומשחזורים ויזואליים ואודיאליים של החקירה. בין לבין מופיעה טל עצמה, בפניה ישירה למצלמה. על-אף הטון היוטיובי הבלתי מחמיא, אפשר להבחין באופן שבו נגעה הפרשה בטל, שבעצם מהדהדת את התגובה הציבורית המזועזעת. הפניה למצלמה, הצילום העצמי עם מצלמת הוידאו בידה, האילוסטרציות ואפילו טעות הקלדה באחד הרגעים בו טקסט מלווה את קריינותה מתמלילי החקירה - יוצרים רושם מעט חובבני. ועם זאת, זהו טון חמור סבר וחף מאסתטיקה מייפה, שהולם במידה רבה את הסיפור המחריד.
כמו חבורות הצוללנים, שסרקו את הירקון בקפדנות ובהתמדה אין קץ, כך גם טל מביאה סקירה מקיפה ומדוקדקת. היא עקבה באדיקות אחר צעדיהם של החוקרים. הם הפכו כל אבן - והיא הייתה שם כדי לצלם את שביל האבנים ההפוכות. התוצאה היא שחזור של החקירה המפותלת, שמנסה למצוא את קצה חוט במבוך הכזבים של רוני רון, הסב הכריזמטי והמפלצתי עם השם שנלקח מספר ילדים והאישיות שנלקחה ממעשיה אפלה.
האם אפשר לקרוא לזה תחקיר? לא בטוח. כמו אור הלר לפניה בערוץ 10 ("רוז - ילדה של אף אחד"), גם טל לא הביאה בסרטה פרטים מסעירים או זוויות חדשות. היא לא העמידה פרופילים של דמויותיהם המרתקות והבלתי מפוענחות של רוני רון ומארי פיזם ושאר בני השושלת שדבקה בה צחנה מבישה. היא גם לא הפנתה אצבעות מאשימות למשטרת ישראל, לשירותי הרווחה, לקרובי המשפחה של הזוג או לשכנים. אבל היא גוללה שוב, בישירות ובחומרה הראויים, סיפור טורד נפש ומזעזע מכדי להיות אמיתי.

תאריך:  28/06/2011   |   עודכן:  28/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מארי פיזם  רוני רון
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רוז פיזם - הסרט: הזעזוע עובר מסך
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
משפחות אשתו פלשו לקרקע שאינה שלהן, וניסו לטרפד תוכנית בנייה שתפגע בהן    עו"ד בר יצג את העירייה, שהתנגדה במשך שנים לתוכנית הבנייה    בית המשפט: התנהגות העירייה הונעה משיקולים זרים
דרור אידר
חמישה אתרים ארכיאולוגיים קטנים בצורה ייחודית של כף רגל עוררו את סקרנותו של הארכיאולוג פרופ' אדם זרטל ושופכים אור על ההיסטוריה של תקופת המקרא    הממצאים במקום מעידים כי מדובר באתרי כינוס ופולחן בני כ-3,200 שנה, מהתקופה שלאחר חזרת השבטים הישראלים ממצרים לכנען    זרטל, שחוקר את האזור יותר מ-30 שנה, מאמין שמדובר במקומות בהם התקיימו טקסים דתיים וכינוסים חברתיים בתקופת המעבר בין הנדודים במדבר להתיישבות הקבע    וגם: על המונח "עלייה לרגל"
יובל לובנשטיין
אחד החסמים הגדולים המונעים מאיתנו לבצע מהפכה שקטה היא הבושה - מה יגידו האנשים האחרים בתור, מה יגידו השכנים. האמת היא שזה בעצם ממש לא בושה לדלל את הקניות שלנו ולקנות פחות מצרכים, ההפך - זה יותר בריא ויותר נכון
אלעזר לוין
יועצת משכנתאות טוענת: "הבנקים נותנים את הייעוץ כדי להגדיל את רווחיהם, והיועצים הפרטיים עובדים לטובת הלקוח"
מיכאל טוכפלד
"אני יודע שאומרים שאני נגד הרופאים", אומר סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, "אבל זה לא נכון. אני בעדם, לבי איתם"    לדבריו, הרופאים חזרו בהם מהסכמות שהתקבלו בעבר, מטעמים לא ענייניים: "זה מתחיל להיראות כמו התנגדות עקרונית לכל מה שאני מסכים לו"    יו"ר ההסתדרות הרפואית בתגובה: ליצמן מטעה את הציבור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il