X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
העם הישראלי לבדו - ללא סיוע - הוא שהקים מדינה. הוא המשלם את המחירים ורק הוא צריך לזכור. אילו היה סיוע-אֵל אולי לא היו 27,000 נופלים. לכן, ראוי להתמיד במאבק
▪  ▪  ▪
על מזבח המולדת [צילום: פלאש 90]

פתאום הרמטכ"ל לוקח סמכות לפסוק במחלוקת על נושא שהוא בבת העין - ה"יזכור עם ישראל" או אלוהים. הרמטכ"ל חייב להבין בצבאיות, ולא בדברים המכוננים את מהפכת הריבונות של העם היהודי. השורש הרוחני של תרבות התקומה, שעליה קמה המדינה הזאת, אינו עניין לרמטכ"ל, לצה"ל, או לאלוף הרב גורן (שהשחיל בשעתו את "יזכור אלוהים" שלו). האינטרסים המיידיים של הרמטכ"ל אינם רלוונטיים לרבדים החברתיים בהקשר הזה. "יזכור עם ישראל" הוא, מבחינה רוחנית, תמצית המהפכה הציונית, שהציעה זהות לאומית. זהות לאומית היא תנאי להקמה ולקיום מדינה, כי מוסדה עומד על שורש האדם הריבוני. עד שנכבש דור צעיר של יהודים, בתחילת המאה שעברה, להסב זהות דתית לזהות לאומית - לא יכלה להיכון מדינה.
מבחינה היסטורית - לא פחות מהבחינה של תרבות התקומה - ה"יזכור עם ישראל" של ברל כצנלסון הוא תמצית תרבות האבל הלאומי על המחיר הנורא שמשלמים מי שנשבעים למימוש זכותם לריבונות. הוא נכתב על האפופיאה של תל-חי, על הנופלים ובראשם טרומפלדור. היה ויכוח בהנהגת היישוב האם לשלוח תגבורת לתל חי. ז'בוטינסקי התנגד, אבל הבין את משמעות האירוע בתרבות התקומה, והקים את בית"ר = ברית יוסף טרומפלדור. ההיסטוריה מתגלגלת - תחת שלטון חניכיו מעורער "יזכור עם ישראל" לטובת "יזכור אלוהים".
גם מבחינה תיאולוגית הרעיון של "יזכור אלוהים" הוא אבסורד. הרמב"ם היה פוסק שזה פסול, כי אין למדוד את אלוהים באמות-מידה של בני אדם. הוא לא זוכר ולא שוכח, הוא עבר והווה ועתיד. ואם מייעצים לו לזכור, פירושו שהוא יכול לשכוח.
תהום פרוסה בין "יזכור אלוהים" ל"יזכור עם ישראל". הקשר לאלוהים הוא עניין אישי בלעדי. הקשר לנופלים הוא אישי וחברתי אל אבות, אמהות, אחים, אחיות, חברות וחברים - מה עניין לאלוהים בינינו לבין בני האדם בשר ודם, אלה נושאי עצב התקומה. רוב מוחלט של צעירים וצעירות, לו יישאלו מי הם מבקשים שיזכרו אותם, יאמרו - המשפחה, החברים ו"אלה משדה הקרב שנפלנו במקומם", ועם ישראל. אלוהים לא יכול לזכור או לשכוח. אלה האחרים, רק הם יכולים לשכוח.
מעבר לאלה, אין לטאטא מתחת לשטיח את העיקר: את המחלוקת בין תרבות התקומה - היהדות הישראלית - לבין היְהדותִיות הישנה. בין האדם הריבוני - לאדם הרבני. היהדות היא ציביליזציה נעלה באוניברסליות שלה. היְהדותִיות היא המורידה את היהדות אל הפרטיקולאריות הלאומנית, אל השבטיות, אל שלטון הרבנים, אל ההשתלטויות בחיי היומיום מבלי להתחשב בסביבותם, אל החוצפה לכפות על כל משפחות הנופלים את ההמרה של עם ישראל באלוהים. היהדות הרבנית הוציאה את משה מההגדה של פסח. היא מגמדת את העם היהודי לטובת אלוהים. היהודי הרבני רואה את משה דרך האלוהים. היהודי הריבוני רואה את אלוהים דרך משה.
סיבות רבות - חברתיות ופוליטיות ומדיניות - הביאו לכך שנאמני תרבות התקומה נאלמים מול נאמני היושנה - היהודית הרבנית. אבל, חייבים להבין ולהיאבק על כך שהמחלוקת על ה"יזכור" היא תמצית המאבק בין שתי התרבויות - הריבונית והרבנית: בין "נס לא קרה לנו, פח שמן לא מצאנו..." (מאת אהרון זאב, שיר שגם הוא מועד בקרוב למחלוקת...), ו"ידינו לבדה, ידינו החזקה את כובד העול מעל גאון צווארינו פרקה..." (ח"נ ביאליק) - לבין "להחזיר עטרה ליושנה". אותה עטרה שברגע האחרון לפני האסון - נגד כמעט כל היהדות האורתודוכסית - יצאנו ממנה אל ה"לא נס" ואל "ידינו החזקה" ואל בכורת העם על אלוהיו, אל היהודי הריבוני. לכן, "יזכור עם ישראל", העם המקריב את בניו ובנותיו על ריבונותו, שהיא ההֶצְדק העיקרי לקיומו.

תאריך:  30/06/2011   |   עודכן:  30/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תרבות התקומה - יזכור
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
המדינה שהקמתם מתאמצת
חנה שרה-  |  30/06/11 21:51
2
משה רבינו בתגובה:לעם נבל,כפוי
קורןנאוה טבריה  |  1/07/11 07:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
אני פונה בקריאה נרגשת לכל ציבור המורים בישראל להתגייס למחיקת החרפה של מסחור ההוראה כדוגמת זו , המתבצעת על-ידי החברה העירונית "רנה קאסן" של עירית ירושלים ושל "יובל החינוך" המופעלת על-ידי עירית תל אביב. שנת תשע"ב חייבת להיות שנת הלימודים האחרונה שבה מספסרים בכוחות הוראה על-ידי חברות קבלן בחסות העיריות
קיריל הדר
למה דווקא קוטג', ולא למשל מחירי הדלק המופרזים וחסרי ההיגיון? או מחירי הנדל"ן המנותקים מכל מציאות שקיימת? הרי ההיגיון הפשיסטי העומד מאחורי התנהלות מארגני מחאה זו כתוב בעמודים הראשונים של ספרי הלאומנות וההסתה. נתחיל במשהו קטן, עליו כולם יסכימו, ונמשיך אח"כ למעלה עד השלטון. רק פראייר ישתף פעולה עימם ועם הפרויקטים שהם משיקים
הרב ישראל רוזן
אני מציע לרדת מהר מן הבריקדות של הויכוח 'האם הדתיים משתלטים על צה"ל?'ולא להפוך עניין שולי זה למוקד מחלוקת חדשה בסוגית 'דת ומדינה', 'יהודית ודמוקרטית', 'זהותה היהודית של מדינת ישראל' וכד'. וחס ושלום להעלות את הטיעון האווילי: מי תורם יותר לצה"ל ולבתי העלמין?
ציפי לידר
בשולי החדשות: החמאס בעד גַלַ"צ    הגימיק לא לכבוד הכנסת    הרב ליאור - הצגת המחטף הכי טובה בעיר?    ומי הם זוללי דרעי לתיאבון?    נא להכיר: לקסיקון אפרתי    ולקינוח: צחוק גוב. על כל אלה ועוד ברשימה שלפניכם
יוסי שחר
לא היה נגרע מכבוד התורה ולא מכבוד הרב ליאור אם היה מזמין את צוות התשאול לביתו או לכל מקום אחר. המאבק בשובר השוויון הקיים במישור המשפטי המפלה ותיקונו לא יושג על-ידי שבירת כלליו. לא כל בירור הלכתי המפורסם ברבים מביא בהכרח גאולה לעולם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il