X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
רומן מלווה בסלידה [צילום: יח"צ]
הנסיכה איבון בתיאטרון גשר
התנהלות העניינים במחזה עוברת מקיצוניות לקיצוניות, תוך הדגשת הצביעות כאחד המרכיבים החשובים ביותר לפולנים רצונו של המחבר להדהים, כדי לא לגרום לפיהוק, מביא אותו לכתוב שטויות בשרשרת של הגיון בלתי נמנע

מעשיה דמיונית, חלקה סוריאליסטית, חלקה מוטרפת, לוקחת את הצופים להתרחשות הזויה. נסיך קפריזי המתאהב בנערה עניה ולא מפותחת. מתעוררת סערה בארמון. חילופי הרגשות הסוערים בלב כולם הם מוקד הדרמה שכתב ויטולד גומברוביץ' ב"הנסיכה איבון", אותה ביים השחקן משה איבגי בנסיונו כבימאי בתיאטרון גשר.
כשגומברוביץ' כתב את "איבונה" ב-1934, היטלר כבר שלט בגרמניה (כשעלה לשלטון באופן דמוקרטי..), והיה בעיצומן של ההכנות לכבוש את אירופה והעולם. פולניה הרעועה, ששכחה כבר את ימי זוהרה במאה ה-15 כאימפריה החשובה באירופה ושלטת על רוסיה, הייתה הנתח הראשון בעוגה שהיטלר התתכוון לנגוס. זאת - בגלל התפוררותה ומצבה הירוד. האצולה המנופחת, אותה מדגים המחזאי על כל חולשותיה וחסרונותיה, חיה בבועה. הצביעות חוגגת, וסבל העם נוגע לאצולה כקליפת השום.
על-רקע זה מתפתח הרומן המלווה בסלידה עד שנאה של הנסיך (אלון פרידמן) לנערה בוהה ותוהה (דאנה איבגי המכמירה), שכמעט ואינה מדברת, אך מהווה עבורו אלמנט של מרידה באמו, המלכה השתלטנית ומלאת הפוזות (אפרת בן צור, שמדהימה בהופעתה ומשחקה המוחצים ובשירתה), ובאביו המלך (מיקי לאון הנהדר כרגיל, מלא אדנות כפי שהפגין כיסון ב"מדיאה", יצרים והתפרצויות). המזימות בארמון לחיסול הכלה מדליקות להבה שלא תכבה.
התנהלות העניינים במחזה עוברת מקיצוניות לקיצוניות, תוך הדגשת הצביעות כאחד המרכיבים החשובים ביותר לפולנים. רצונו של המחבר להדהים, כדי לא לגרום לפיהוק, מביא אותו "לכתוב שטויות בשרשרת של הגיון בלתי נמנע - במידה רבה מכאן נובע האימפולס שלהן" כדבריו בספרו "צוואה” מ-1990.
השחקנים בהצגה כולם משובחים, ונציין גם את דניאל צ'רניש המקסים כ"סיריל", ז'יל בן דוד כשר החצר, אלכסנדר סנדרוביץ' כ"ציפריאן", וסבטלנה דמידוב כדודתה של איבון. המוזיקה של אבי בנימין היוותה חלק מהמתרחש ומהאווירה, התפאורה המיוחדת גם אם מינימליסטית, אך עם כל הטריקים שיבגני אריה השאיר את חותמו על יוצרה - מיכאל קרמנקו, תרגומו של רועי חן, ועיצוב תלבושות מהודר ויפה של ענבל שוקי ואילנה גאנם-אבירם - תרמו לאווירה החלומית-ההזויה, ואיפשרו לשחקנים לעשות בתוך עלילה קצרה מהפכים ותהפוכות רגשיות.
כפיו שהמחזאי הגדיר במילותיו: "היצירות שלי לא מובנות לרבים, פשוט מכיוון שלא נכתבו עבורם". לכן, מי שתיאטרון עבורו הוא קסם מלאכותי דרכו ניתן לראות את האמיתות - ייהנה מההצגה.

תאריך:  04/07/2011   |   עודכן:  04/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מכון ויצמן למדע
הזיכרון - אותו אנו מדמיינים כארכיון מסודר של תיקים - הוא למעשה מכונה דינמית, אשר זקוקה לתחזוק המתמדת כדי לפעול כראוי. מדעני מכון ויצמן למדע השתמשו בטכניקות של ריפוי גנטי והצליחו לחזק זיכרונות בחולדות
רפי מן
במאמץ להסתגל למציאות המשתנה, ניפץ השבוע "הניו-יורק טיימס" את אחד מעקרונות היסוד שלו, והסיר את חומת ההפרדה בין דעות לידיעות במדור הפוליטי השבועי
משה צ'אנג מאי
שמו של טקסין הוא שם נרדף לפלגנות. שם זה מעורר הערצה או איבה בתאילנד. מתנגדיו רבים, אבל אלה שערוכים נגדו הם במיעוט בגלל לגיונות מעריציו. החיבור שלו עם ההון והכפריים, פתח בפניו את הדרך לשלטון. כעת הוא מנסה לחזור באמצעות אחותו הקטנה. ממקום מושבו בדובאי הוא מזרים כסף רב לשם החזרה. עוד מוקדם לדעת מי ינצח. העם התאילנדי ידוע כעם הפכפך
ליאון אלי
הכסף מעל הכל ועבורו עושים הכל. הצגה גרוטסקית במקצת מבוצעת היטב. מחזה שנכתב ב-1974 הועלה מאז 1975 פעמים מספר ושהפך לקלאסיקה ישראלית שחייבים לראות. הנאה מלאה גם לאלו שלא אוהבים את לוין
אלישע פורת
אכן, כמאמר המשורר במוטו, חידת מועד כתיבתם של שירי מכות מצרים, מאת המשורר נתן אלתרמן, טרם נפתרה עד היום. תלי תלים של השערות וניחושים נכתבו על השירים הללו. וביניהם חיבורים לגמרי הזויים. כאן ננסה לתת תשובה חלקית לשאלה החשובה הזו.
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il