X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אנחנו לא יודעים שאנחנו לא יודעים עד שאנחנו יודעים והפעם: אנחנו חושבים שאנחנו יודעים מה זה קפיטליזם חזירי - אנחנו לא. היום נדע
▪  ▪  ▪
קפיטליזם - טוב או רע? [צילום: פלאש 90]

גאווה ודעה קדומה
קראתי פעם כתבה של כתבת הטוענת שהיא גאה להיות קפיטליסטית חזירית. אין לה מושג על מה היא מדברת, לו ידעה - היא לא הייתה גאה כל-כך. הבלבול כאן פשוט מאוד: קפיטליזם היא שיטת כלכלה, קפיטליזם חזירי היא תרבות. בתמימות אנשים חושבים ש"קפיטליזם-חזירי" הוא ביטוי המשמש כמילת גנאי לקפיטליזם, בסגנון פויה קפיטליזם. ובכן, זו טעות, אלו מושגים שונים לחלוטין.
קפיטליזם היא שיטת כלכלה, שיטה מצוינת אגב, שהוכיחה את עצמה מעבר לכל ספק. אין כמובן שום מקום להשוואה בין העולם המערבי הדמוקרטי, הנאור, הקפיטליסטי, ובין העולם השלישי או הקומוניסטי. השיטה הזו היא מתוחכמת, או יותר נכון: מתחכמת, כלומר מנצלת בערמומיות רבה יצר טבעי וחזק מאוד של האדם, מרסנת או מנתבת אותו כך שיפעל למען הכלל. מיד נבדוק האם היא אכן כל-כך מצליחה לרסן או לנתב אותו.
נכון שתאוות בצע זהו יצר שלילי, אבל השיטה שמנצלת את היצר השלילי הבסיסי הזה היא שיטה טובה הפועלת למען הכלל, הצלחותיה אינן ניתנות לוויכוח, ולכן אנשים אינם חוששים להגן עליה. מה שהם לא מבינים הוא, שהם מגינים על הקפיטליזם, קפיטליזם-חזירי זה כבר משהו אחר לגמרי.
אנטי תרבות
קפיטליזם חזירי (להל"ן חזיריזם) איננה שיטת כלכלה, זו תרבות. תזכורת: תרבות היא אוסף של מנהגים, תפישות, מוסכמות, נורמות, ערכים, דפוסי התנהגות של ציבור בחברה מסוימת.
החזיריזם היא בעצם תרבות שהיא אנטי-תרבות. הרי למה נועדה תרבות? תרבות הופכת אוסף של אנשים לקבוצה! לעם יש מסורת, ערכים, דברים משותפים, משמעות משותפת. עם הלוקה בחזיריזם הוא עם העוסק בעצם בפירוק הדברים שמלכדים אותו. אם התרבות אמורה ללכד את החברה, באה התרבות החזירית ועושה בדיוק את ההפך.
לצערי אני סבור שהחברה שלנו, החברה הישראלית, לקתה לא רק בשפעת החזירים, שזו מחלה עם יחסי ציבור מפחידים אך חולפת לאחר חום קל, אלא באפידמיה קשה הרבה יותר: שפעת החזירים הקפיטליסטים. המגיפה הזו עשתה בנו שמות עד כדי כך שכיום להערכתי מה ש"מאחד" אותנו הוא שאנחנו בעצם... אוסף של אגואיסטים.
הערה לסדר: הדברים בהחלט עלולים לעורר תחושות כעס, אבל זו בעצם אחת הסיבות לכך שאנחנו לא יודעים שאנחנו כאלו: כי אנחנו לא רוצים לדעת. האנס כריסטיאן אנדרסן לא חיבר אגדות רק לילדים, המלך עירום גם במציאות. גם אנחנו מעדיפים לחיות בגן-עדן של שוטים, מאשר לדעת שאנחנו מכוערים. ההתבוננות במראה כואבת, אך היא תנאי הכרחי לתיקון המצב.
לא יאומן
פרופ' אומן, מומחה למשחקים, סבור שחזירות זה מצוין ופערים חברתיים זה נפלא. הנה אני מזמין אותו לשחק משחק: מה היה קורה אילו הוא היה פולט איזו מילה שלא במקום, מפוטר מעבודתו, לא מצליח במשך כמה שנים למצוא עבודה, יורד מנכסיו ועושה הסבה מקצועית, כמו פרופסורים רבים אחרים, לפינוי אשפה וניקוי רחובות. האם גם אז הוא היה חוזר על דבריו?
מסופקני. ממרום פירמידת מאסלו כאשר הבסיס הקיומי שלך ושל משפחתך מובטח, קל לדבר בכיף באופן פילוסופי על ההיבטים החיוביים בכך שרוב האנושות חיה בתנאים בלתי אנושיים. כאשר זורקים אותך לרחוב, זה כבר נראה אחרת. אגב, האם הפרופ' צודק? האם באמת השכבה החזירית דוחפת את הכלכלה? אכן צודק הפרופ', החזירים באמת דוחפים את הכלכלה, אבל לאן? לתהום... אל דאגה, נגיע לתהום בהמשך.
עדר של קפיטליסטים
חברה הלוקה בחזיריזם (אנחנו, למשל) היא חברה בה כל פרט עסוק כל רגע בדבר היקר לו מכל והוא: ניסיון לקחת כמה שיותר מן הכלל והזולת ולהכניס לכיסו. זו חברה בה כולם מנסים לפרק אותה, ואף אחד לא מצליח להבין מדוע היא מתפרקת. זו חברה שאין לה יכולת קיום, אין לה זכות קיום, והיא תעשוק את עצמה לדעת.
זו חברה שהערך העליון שלה הוא החזיריזם או האגואיזם. יש כאן שלושה ערכי יסוד בלבד: אני, עוד, כסף. אין סנטימנטים, אין אנושיות, אין שום דבר מלבד הערך העליון: להתעשר כמה שיותר על-חשבון אחרים. אפשר לעשוק ניצולי שואה, אפשר להפקיר ילדים או קשישים חסרי-ישע, אפשר לרסק את המדינה, הכל מותר למען המטרה הקדושה שהיא: עוד! כמובן רצוי מאוד שלא להיתפס ולא להיחשף.
לחלופין חייבים לטוות למלך בגדים חדשים, אז מדי פעם תורמים לצדקה, משקיעים ברווחה. מצד אחד יונקים מיליארדים מהציבור ומרסקים אותו, מצד שני תורמים מיליונים לנזקקים ויוצאים מלכים הלבושים בגדים חדשים ומפוארים. כך מצד אחד מייצרים את המצוקה, מצד שני תורמים לה "בסתר" עצם או שתיים. לא שוכחים כמובן לדאוג שזה יתפרסם.
מילה קלה על הכללה
כמובן שבכל כלל ישנם יוצאים מן הכלל. יש לנו המון גופים התנדבותיים מכל הלב במדינה, לא כולם חזירים, יש עדיין בני-אנוש פה ושם. אבל מי שקובע את הטון, קובעי השיטה, הדרך, הכיוון הכללי, המאסה הקריטית, הם בסופו של דבר אלו שיוצרים את התרבות.
חשוב להבין: מצבנו אינו חשוך-מרפא, אל יפול רוחכם, הבסיס שלנו מצוין. בחברה הישראלית בסופו של דבר יש גרעין טוב מאוד, השלד מצוין, גם השרירים חזקים. אבל שכבות השומן האדירות מרפדות כל חלקה טובה, סיידו את כל העורקים, שלחו גרורות לכל האיברים, והתוצאה מדינה מרוסקת. קצת ניקוי שומנים והמדינה שלנו הופכת חיש קל מביצה סרוחה לנוה מדבר פורח. כמובן שצריך לחדול מלקצץ בבשר החי ולעבור לקצץ בשומן המת.
המירוץ למצוינות
בחברה החזירית, שהיא חברה תחרותית מאוד, כולם רצים קדימה אחד על השני, החזקים זוכים לקבל את הכל, המפסידים נרמסים ונותרים בלא כלום. מה שמסביר מדוע המנצחים כל-כך אוהבים את התחרותיות: כי הם ניצחו. הם אומנם מסבירים לנו כמה חשובה התחרותיות והחתירה למצוינות, וכמה שזה טוב למען הכלל. אבל מי שיודע לחשוב לבד אינו מופתע מכך שאלו שכבר ניצחו אינם חוסכים מאמץ כדי שהחברה תהיה תחרותית בצורה מטורפת.
מיסוד העוני
הממשלה הפכה בעצם להיות בית-חרושת לעניים, יצרנית עוני. את הטיפול בתוצרת של קו הייצור הסדרתי שלה היא משאירה לעמותות... מכיוון שמדובר בתרבות אין שום קשר לבחירות. מדובר בתחום בו לאזרחים אין שום השפעה. כפי שהוסבר במאמר על הפלא השמיני: הדמוקרטיה היא רק אשליה מכיוון שאין לאזרחים זכות או יכולת לבחור או להשפיע על התרבות בה הם חיים.
טבע האדם
עוד הערת ביניים: יש הסבורים שתאוות הבצע היא טבע האדם ולכן כל ניסיון לרסן אותו נדון לכשלון. מדובר כמובן בשטויות ברוטב איטריות משתי סיבות מהירות: 1) בתקופת החלוצים לא היה לאדם טבע? 2) טבע האדם הוא גם לרצוח ולאנוס, אז נוותר על שלטון החוק? שטויות.
שוק חופשי
המושג שוק חופשי הפך להיות עגל זהב שרבים מתבוננים עליו בערגה כעל האל העליון הנשגב. אבל זו שטות, גם השוק החופשי כמו כל דבר חייב איזונים ובלמים. לא ייתכן שהאנושות תתקדם כל-כך הרבה ועדיין לא תלמד את הלקח הפשוט והאלמנטרי הזה. הכוח משחית, כוח בלתי מוגבל משחית עד כדי שואות וזוועות. זה לא התגלה אתמול בבוקר. כל הרעיון של חברה אנושית מושתת על גבולות, אחרת אפשר לחזור לג'ונגל. את זה באמת הייתי מצפה מהאנושות שכבר תדע.
גזענות מעמדית
דבר פעוט שמרוב התלהבות אולי לא שמנו לב אליו: אנחנו מוקיעים במרץ רב כל גזען קטן, אבל כולנו בעצם גזענים גדולים. בחברה המתנהלת על-פי ערכי הקפיטליזם החזירי אדם עשיר נחשב גזע עליון, מינימום אל או מלך, אדם עני נחשב גזע תחתון, חסר כל ערך. זה מגובה בחוק, בדמוקרטיה, בכלכלה, זו המערכת, זו השיטה, אבל זה גם עוד משהו קטן: זו המציאות.
התירוץ שזה החוק וזו השיטה, הוא אכן תירוץ מצוין, אבל תירוץ למה? לכך שבפועל אנחנו חברה גזענית המתנהלת על-פי ערכים גזעניים. רק שבמקרה הזה הגזענות איננה על-פי מוצא אתני, דת, גזע או מין, אלא הון. מה זה משנה הרקע של הגזענות? מה שחשוב, שבפועל קיימת כאן אפליה קיצונית ומטורפת. מי שיש לו כסף, ולא משנה איך הוא השיג אותו, נחשב איכות אנושית משובחת, מי שאין לו כסף נחשב כזבל אנושי אורגני.
וכל זאת למה? משום ששיטת הכלכלה נתפשת כתורה מסיני ונלקחת לקיצוניות. בארה"ב כועסים על אובמה (אישית גם אני חושב שהוא עשה את שלו והוא צריך ללכת) על כך שהוא רוצה להעניק טיפול רפואי גם לעניים... ערכי החברה המקוריים התכופפו אל מול ערכי הכלי לניהול הכלכלה. מרוב התלהבות מהקפיטליזם שכחנו שגם לעניים היה מגיע פעם זכויות אנוש. אנחנו מברברים שוויון, אבל בפועל אנחנו גזענים מוצהרים. סתם נקודה חביבה למחשבה, שיהיה כיף בשעות הפנאי.
מה בין כלכלה לתרבות
איך הגענו מקפיטליזם לקפיטליזם-חזירי? פשוט מאוד: ללא מערכת האיזונים והבלמים הנחוצים, ללא גבולות אלמנטריים, שיטת הכלכלה מקצינה והופכת מהר מאוד לתרבות. בני האדם, שבאופן טבעי הם תאבי בצע, מבינים מהר מאוד את כללי המשחק, ומנסים לחטוף מהר והרבה ככל הניתן. אחרים מתבוננים עליהם ולומדים, וכך זה מתפשט כמו אש בשדה קוצים. כמובן שהחזקים יכולים, החלשים יכולים לצרוח.
ללא גבולות ראויים וללא מערכת האיזונים והבלמים הנחוצים, עם הזמן הגבולות נמתחים ונמתחים, הקוים האדומים נמרחים ונמוגים, וכך כלכלה שהיא גאונית במהותה הופכת לנו מול העיניים למפלצת שמרסקת את האנושות והופכת אותה לדיר חזירים אחד גדול. מדינות מתמוטטות כמגדלי קלפים, כלכלות ענק במשברים, בנקים נסגרים אחד אחרי השני כמו עסקים קטנים, האבטלה גואה, חסרי הדיור פורחים, מעמד הביניים נמוג, האנושות מתרסקת.
קריסה חברתית וכלכלית
אז יש לנו חבורות של בורים או הדיוטות שבתמימותם נורא מתלהבים מחזירות, אבל מי שיודע לחשוב לבד מבין שהחזיריזם הוא אסון לאנושות. כל אחד דואג לישבן שלו, מכרסם ממשאבי הכלל ככל יכולתו, מפזר את הפרשותיו לכל עבר, ומהר מאוד החברה האנושית הופכת לדיר חזירים אחד גדול. לא בלתי סביר להניח שלאחר שהעשירים יסיימו לכרסם ככל יכולתם את משאבי המדינה הם יברחו לחו"ל עם כל המיליארדים שהם שאבו מהציבור והטמינו בשווייץ.
זהו מנגנון הקריסה: מנהלים מפטרים מחצית מכוח האדם, את היתרה מעבידים בפרך מעלות החמה עד צאת הנשמה, תוך הענקת יחס מתנשא ומחפיר הגורם לבוס להתענג מתחושת השתן החמים והנעים המתפשט בראשו. כל מי שיכול מפקיע מחירים, מחיר הקיום עולה, המשכורות לא עולות בהתאם, מעמד הביניים נעלם. מה קיבלנו? חברה המורכבת משכבת שומן עבה של חזירון עליון, מתחתיה שכבת עניון תחתון עצומה, אדירה, ענקית (המורכבת ממובטלים ומעבדים), ובאמצע ממרח של שכבת ביניים דקה ההולכת ומצטמקת.
וראה זה פלא: זו בדיוק ההגדרה של מדינת עולם שלישי. אז בואו נקרא לכלב בשמו: ישראל היום היא מדינת עולם שלישי! אנחנו לא חייבים להמתין בסבלנות ובנימוס להכרזה הרשמית כדי להבין זאת.
מניעים או מנענעים?
אחת התופעות המרתקות בתקופתנו, היא שכמו בימי הביניים, הדברים החשובים מתנהלים על-פי דעות קדומות ואמונות טפלות. שכחנו שיש מדע והחלטנו להפקיר את הנושאים החשובים ביותר ל"משפט הציבור". נהוג להאמין שבעלי ההון מניעים את המשק. האמונה הטפלה הזו מעולם לא נבדקה מדעית, אבל לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין שהמציאות הפוכה לחלוטין.
יש לנו בצד אחד ערימה של אנשים המייצרים כסף (מדינה), בצד שני ערימה של כסף (אנשי ההון). כדי להבין איך הכסף עובר מהערימה הראשונה לשנייה צריך להבין בכלכלה, כדי להבין שהוא עובר - צריך פשוט לפקוח עיניים. יש כאן זרימה אדירה של כסף כל הזמן מן הכלל אל הפרט. בעלי ההון יונקים את המדינות ושואבים את משאבי האנושות לתוך הכיסים הגדולים שלהם.
זה ברור. אין בידי כרגע את הנתונים המדויקים, אך באופן כללי ידוע שכתשעים אחוז מן ההון העולמי נמצא בידי כעשר אחוז מן האנשים. כלומר ההון זורם כל הזמן אל בעלי ההון. איך זה קורה? למה זה קורה? כדאי לחקור. הנה גפני מציע: לשנות את האידיאולוגיה של ביבי שלפיה צריך לעזור לעשירים. האם אכן יש אידיאולוגיה כזו? כדאי לחקור. האם האנושות מתנהלת כך שההון זורם בכמויות אדירות כל הזמן מן הכלל אל בעלי ההון? זה ברור, שקוף, טריוויאלי, לא ניתן להכחשה. אבל כשיש אמונות טפלות מי צריך להכחיש?...
בעלי ההון יונקים את האנושות ומרסקים אותה! לא צריך להיות גאון כלכלי כדי להבין את זה, אך למרות זאת אנחנו לא מצליחים להבין. לסיכום: האם בעלי ההון מניעים את המשק או מוצצים את לשדו? עוד שאלה שהתקשורת שכחה לשים על סדר היום הציבורי והמדע שכח לחקור. מדוע? מיד נדע.
מקרי? לא בטוח
תזכורת קצרה: הפלא השמיני הוא התעלומה מדוע אנחנו חוזרים ובוחרים בפוליטיקאים שמוצצים אותנו ומרסקים לנו את המדינה? ההסבר לפלא השמיני הוא חוק הטבע מספר 2: חוק העדר. הפלא התשיעי הוא הפער הבלתי אפשרי בין הקידמה האנושית ובין הכישלון הקולוסאלי של האנושות בתחום החברתי. ההסבר לפלא התשיעי הוא: תרבות הקפיטליזם החזירי (עכשיו אתם כבר יודעים מה זה, עוד מעט תדעו גם למה זה). הפלא העשירי הוא התעלומה הגדולה מדוע האנושות היא כה עיוורת? מדוע לא ניתן לשכנע אותה בפלא התשיעי? מדוע לא ניתן לשכנע אותה שהיא כשלה, שהיא קורסת? מדוע היא ממשיכה להיות כל-כך מרוצה מעצמה? איך ייתכן שאי-אפשר לשכנע אותה שהיא בורה לחלוטין בכל הנוגע להבנת התרבות השלטונית בה היא חיה?
הפלא העשירי הוא כמובן המדהים מכל. האנושות היא בורה לחלוטין, אין לה מושג היכן היא חיה, אבל לא ניתן לשכנע אותה בכך. מהי תרבות השלטון בישראל מישהו יודע? לא. האם אפשר לשכנע מישהו שהוא לא יודע? האם אפשר לשכנע מישהו שצריך לדעת? מישהו אולי כן, אך המערכת כה מרוצה מעצמה, שאין סיכוי.
הצלחתי למצוא לכך שמונה הסברים כבדי-משקל, ניתן למצוא אותם במאמר הראשון בסדרה [ראה משמאל]. אתמקד כאן רק באחד מהם: מה שלא רוצים לדעת לא יודעים. המדע לא כל-כך טיפש כפי שהוא נראה. אין לו מושג היכן הוא חי מן הסיבה הפשוטה שהוא לא רוצה לדעת! גם האקדמיה היא חלק מהאליטות ולאליטות אין שום אינטרס לדעת שהן יונקות, מוצצות, שודדות ומרסקות את החברה. הן ממש לא רוצות לדעת את זה. הן מעדיפות להקדיש את זמנן לדברים אחרים: למצוץ את החברה, למשל...
מה שמזכיר לי כמובן את השקשוקה. מדוע משפחת עופר החליטה לבטל את התביעה נגד מיקי רוזנטל? האם בגלל שהיא ריחמה עליו? לא בטוח. מה שכן בטוח: לו הנושא היה חוזר להידון על סדר היום, הניצוצות שהיו ניתזים ממנו היו עלולים להבעיר אש תבערה. האליטות מבינות את זה, אנחנו לא. הן יודעות שאסור לדבר על זה. כמה שפחות הון-שלטון בכותרות, כך הן בטוחות יותר. אנחנו לא מבינים שזהו האינטרס שלנו להעלות את הנושא לדיון הציבורי.
ובכן, המדע הוא לא כל-כך גולם כפי שהוא נראה, הגלמים האמיתיים הם אנחנו - הציבור! האליטות, גם אם הן נאבקות אחת בשנייה, הן מאוחדות במאמציהן למצוץ אותנו, הציבור. בעוד אנחנו מפולגים, יודעים ליילל ולצרוח, נאבקים נגד קוטג' לחוד, נגד תחבורה לחוד, נגד ניצול רופאים לחוד וכך הלאה. איש אינו מצליח להבחין בכך שהעולם הפך להיות בעצם עסק פרטי של האליטות. נרחיב בעניין קשר האליטות במאמר שיחתום את הסדרה ויעסוק באיכות השלטון, כעת נעבור לפתרונות.
ניהול תרבות
ובכן, כפי שאמרתי, ההסבר לפלא התשיעי (קריסת האנושות) הוא תרבות הקפיטליזם החזירי. האנושות הפכה בעצם לעדר של חזירים. כעת, כשאנחנו מבינים זאת, השאלה היא הפוכה: איך בכלל העלינו על דעתנו שהאנושות לא תקרוס?... באזור סקנדינביה למשל, יש מדינות שמתנהלות על-פי הרעיון שהמדינה דואגת לאזרחים. דוגמה יפה לכך שכשרוצים אפשר. לא קומוניזם, ובכל-זאת לא התבלבלו ולא שכחו מי קיים עבור מי. שוב אנחנו מופתעים לגלות: הרצל צדק, החיים והמוות ביד הרצון.
אנחנו לא מצליחים להבחין בקריסת האנושות פשוט בגלל שאנחנו לא רוצים להבחין. אנחנו זה האליטות, כמובן. הן מייצגות אותנו. יש כאן ניגוד עניינים ברור: הן גם עושקות, יונקות, מוצצות ומרסקות אותנו, וגם אמורות לדאוג לנו. משום מה הן מצליחות לדאוג רק לעצמן. כיצד זה ייתכן? פלא, שאת פשרו כנראה לעולם לא נדע. איננו יכולים להבחין בכך כי אנחנו לא מבינים בתרבות ולא יודעים להכליל.
אם אנחנו רוצים להבחין בכך, כל שאנו זקוקים זו מיומנות פשוטה ביותר והיא היכולת להכליל. מכיוון שכולנו חכמים, כולנו נאורים, כולנו יודעים שאסור להכליל, אז כולנו בורים ואין לנו מושג היכן אנו חיים. ברור לי לחלוטין שבעוד 500 שנה ניהול תרבות יהיה חלק בלתי נפרד מהשלטון בחברה האנושית. היום אנחנו עדיין לא יודעים את זה, אנחנו כמובן לא יודעים שלא יודעים, ולמרבה הצער אין שום דרך לשכנע אותנו שנדע.
כיום תרבות השלטון מופקרת, אף אחד לא ממש יודע שהיא קיימת, אם מישהו כבר חושד בקיומה היא לא ממש מעניינת אותו, אין שום מעקב עליה, היא נוצרת איכשהו, על-ידי משהו, מטעם מישהו, אין לנו מושג איך היא באה, לאן היא הולכת, או מה היא בכלל. אין גם שום אפשרות לשכנע אותנו בתקופתנו שהבנת התרבות היא דבר קריטי בניהול חברה, ובלעדיה כולנו בעצם סומים בעלטה. ניאלץ ככל הנראה להמתין עוד כמה מאות שנים עד שהאנושות תהיה בשלה להבין זאת.
אז מה עושים?
פשוט מאוד: קפיטליזם מוגבל. מה חסר בקפיטליזם? גבולות. אז מה ניתן לו? מה שחסר לו. אתם רואים, לא מסובך. ניקח מהקפיטליזם את הטוב שבו, וניפטר מהחלק הרע שבו. מה זה קפיטליזם מוגבל? ובכן, נבנה את הקפיטליזם מחדש בצורה כזו שמה שינחה אותנו היא המטרה המקורית של הכלי והיא טובת הכלל. טובת הציבור, טובת המדינה, טובת האנושות. לפעמים מרוב התלהבות שוכחים פרטים שוליים כגון אלו. הכלי כל-כך מרשים ששוכחים בשביל מה בכלל צריך אותו. לא נורא, לא קרה שום דבר, בשביל זה אנחנו כאן, נזכיר להם.
סדר עולמי
דבר ראשון: הגבלת הון. אין יותר טייקונים, כל משפחה תוכל לצבור לעצמה הון עד גבול מסוים, למשל 50 מיליון דולר. עד הסכום הזה הקפיטליזם יתנהל כרגיל, וזה אומר רוב האנושות. מסכום פרטי זה ואילך הכלכלה תתנהל על-פי חברות. חברה מסחרית תוכל לצבור מיליארדים, אבל אנשים פרטיים לא. נגמרו הטייקונים, באה האנושות ומחלטת להם 99% מרכושם, שנאמר: הקפיטליזם נתן, הקפיטליזם לקח, יהי שם הטייקון מקופח.
אין לאנושות אינטרסים בטייקונים, הפטנט ייזרק לפח האשפה של ההיסטוריה. כוכבי רוק ייאלצו לתת למדינה את רווחיהם. אנשים אוהבים להיות אלילים והם לא יוותרו על המעמד גם אם לא ירוויחו מזה כסף. אדרבה, אם תינתן להם אפשרות לתרום את הכסף במקום למס הכנסה למטרות חברתיות על-פי בחירתם, הם בוודאי ישמחו לנצל זאת.
חשוב להבהיר: אף אחד לא חייב לאף אחד שום דבר. מי שיש לו הרבה כסף זה בגלל השיטה. כפי שהאנושות יצרה את השיטה כך היא רשאית לשנותה. לא יקרה שום אסון אם לשם שינוי במקום שהעניים יצרחו, העשירים יצרחו.
אפשר גם להעלות את מס הכנסה לרמות של 90 וגם 99% במקרה של שכר עתק, וכך פתרנו את נושא שכר הבכירים. רוצים להעניק לעצמם שכר של מיליון שקל בחודש? אין שום בעיה, רק לא לשכוח ש-990,000 מתוכם הולכים למדינה. כמובן שזה צריך ללכת יחד עם ענישה מטורפת: מי שינסה להעלים ימצא את עצמו עובר דירה ומבלה במקום בווילה מפוארת, בתא טחוב לכמה עשרות שנים.
דבר שני: ביטול הבורסה והלאמת הבנקים. מסחר בכסף הוא דבר לא הגיוני. שום תרומה לאנושות לא יוצאת מזה. אם הייתה תוכנית הישרדות על אי בודד ובה רק בנקאים וברוקרים כולם היו מתים מרעב. אלו בעצם פרזיטים שאינם תורמים מאום לאנושות. כסף צריך לעשות מעבודה. תרום משהו לאנושות - תקבל כסף. השיטה לפיה עושים כסף מכסף בלתי כלכלית. נקודה.
חשבתי על זה: הסיפור שצריך את הבורסה כדי שחברות יוכלו לגייס כסף הוא אגדת עם, כמו יתר האמונות הטפלות המנהלות את האנושות בתקופתנו. האם גוגל לא תסתדר בלי לגייס כספים מהציבור? שטויות. מה עם עסקים קטנים שלא הונפקו? הם לא צריכים כסף? מה עם מסחר הפורקס? מי מגייס כסף שם? בקיצור: עבדו עלינו. הבורסה קיימת כדי שיוכלו להיות פרזיטים שירוויחו כסף בלי לתרום לאנושות מאום. לא עבר.
בנקים יהפכו למלכ"רים - עמותות ללא כוונת רווח. לא יהיה שוק אפור, מי שיצטרך יקבל אשראי על-פי קריטריונים צמיחתיים. הנה פתרנו את בעיית גיוס הכספים במקום הבורסה. הבנק יהיה שירות כלכלי של המדינה לציבור, לא אמצעי פרזיטי של העשירים למצוץ את הציבור ולרסקו.
זהו, שום מילה על קומוניזם. מי שחושב שהבורסה זה קפיטליזם טועה. הקפיטליזם ימשיך להתנהל כרגיל, ימשיכו להיות עסקים קטנים וגדולים, וימשיכו להיות עשירים ועניים. אבל הכל יהיה בגבולות. לא יהיו עניים שיגיעו לרמה הקיומית, ולא יהיו עשירים שיהיה להם יותר מחמישים מיליון דולר. הם יוכלו להיות חזיריים כמה שירצו עם החמישים מיליון שלהם וזהו.
כעת נותר להקים ועדה כלכלית בינלאומית שתבחן את ההצעה הזו מכל היבטיה, וכמובן להעלות את הנושא לדיון הציבורי. כך תוך עשור או שניים זה יוכל לצאת לפועל. חבל להמתין 500 שנה, צאו לדרך.

הכותב אינו מומחה לשום דבר מטעם אף אחד, אך יודע לחשוב לבד.
תאריך:  06/07/2011   |   עודכן:  07/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
ספרו של ויקטור הוגו "עלובי החיים" ממחיש את הפערים בין משפט לצדק, ואת חסרונותיה של השיטה האדברסרית שבה המשטרה מבקשת "להרשיע נאשמים" בכל מחיר, גם מפן נוסף: השיטה האדברסרית רואה בכל טענה שלא הוכחשה בכתב ההגנה/תשובה לכתב האישום, כאילו הנאשם/נתבע הודה בה
משה חסדאי
לקראת ספטמבר, מדינה פלשתינית תוכרז באו"ם ויתמכו בה לפחות 100 מדינות. מועצת הביטחון ככל הנראה לא תאשר בשל התנגדות ארה"ב, בריטניה וגרמניה. התסכול הפלשתיני יביא לתרחיש של אלפי פלשתינים שיפנו ויצעדו להתנחלויות, ליישובים היהודיים, למעבר ארז, לדרום לבנון ולרמת הגולן. ראינו כבר את ההקדמה לכך ביום הנכסה. איום זה מחייב אותנו במענה מאוד יצירתי. חייבת להיות היערכות חזקה כדי למנוע תבערה חמורה יותר
שלמה פרלה
בחודש האחרון, לנוכח אדי ספטמבר ומתקפת הדה-לגיטימציה נגד ישראל ערכה הקואליציה האירופית למען ישראל שני כנסי הזדהות למען ישראל, האחד, בברלין, והשני בבניין הסנט ברומא. זוהי תופעה מעודדת מבחינת ישראל אלא שהיא קטנה בהיקפה, וממילא השפעתה החיובית מוגבלת
סימון אזולאי
אתה מנסה להוביל מצג שווא בו כולם נגדך ומשחק אותה צדיק תמים. האומנם, אדוני ראש הממשלה לשעבר?    כבר באמצע שנות השבעים ראיתי במבט עיניך משהו אחר, שמתי לב שאתה לא עוד סתם פוליטיקאי    מכתב למר אהוד אולמרט
אריק בכר
משטרת בריטניה מעמיקה את חקירת האזנות הסתר המאיימת לשנות את חוקי המשחק של חופש העיתונות בממלכה. גובר הלחץ על מנכ"לית אימפריית התקשורת של רופרט מרדוק, רבקה ברוקס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il