X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רבה של קריית ארבע בעד הקשחת תנאי חייהם של הפלשתינים בעיר רחוב השוהדא שומם לעומת הרחוב השוקק בימים עברו אבי ההתיישבות ביש"ע שופע אמונה ואופטימיות חברון של קיץ 2011
▪  ▪  ▪
חיילים בכל פינה. אווירה מדכאת [צילום: AP]

את השבת הקודמת עשיתי בחברון וקרית-ארבע. הייתי שם לרגל מסיבה משפחתית. בימים שאחרי ההקפאה, לפני האתגר של "ספטמבר הגדול" ודיוני עצרת האו"ם, והאפשרות להכרה במדינה פלשתינית, ממשיבים המתנחלים בחברון בשגרת חיים אופטימית ומקווים לעתיד טוב יותר.
מלאכי לוינגר, ראש המועצה המקומית - קריית ארבע, איתו שוחחתי בארוחת הצהריים בשבת, סיפר לי על מאה יחידות דיור הנמצאות בימים אלה בבנייה ועוד מאה וחמישים שאושרו ובנייתן תתחיל תוך חצי שנה. עם השלמת יחידות אלה בתוספת ריבוי טבעי הוא מקווה להגיע בתוך שנתיים ללמעלה מתשעת אלפים תושבים. זאת לאחר שבשנים האחרונות האוכלוסיה לא גדלה. מלאכי מעודד מנהירת צעירים ליישוב וממחירי הדירות שהשלישו בשנים האחרונות. הוא טוען כי שרי הממשלה מתחרים ביניהם מי משקיע יותר, וכולם מתאמצים לסייע. הכניסה ליישוב שודרגה ונראית מפוארת כמו כניסה לעיר גדולה.
פגשתי בחברון עשרות תושבים חדורי אמונה, נחושים מאי פעם להמשיך ולהעמיק את מפעל ההתנחלות כערך חלוצי מגשים ועליון לפני כל ערך דמוקרטי ואזרחי אחר.

המציאות בשטח: שברירית ומסוכנת

600 תושבי חברון הצליחו לקבוע הסדרים ששינו לבלי הכר את אופייה של חברון. ההשפלה והתסכול המתמשך אותם חשים 160,000 תושבי העיר הערבים, הם חבית חומר נפץ שעלולה להתפרץ בכל רגע ולהבעיר את האזור כולו. המתח שברירי, ונראה לעין לכל מבקר ומזדמן.
זוהי חברון של קיץ 2011. מדכאת, נטולת תקווה, מסוגרת, מתגוננת מפני עצמה, שקיצוניים מכתיבים את מדיניותה. חברון היא סמל הדוהר אל המדינה הדו-לאומית וגורר אחריו את ישראל השפויה, השוחרת שלום, אל המציאות של חיסול החלום הציוני של המדינה היהודית. המציאות אליה הגענו בחברון נותנת רושם שאנו קרובים לכך. הנחישות, האמונה וההקרבה של התושבים למנוע כל שינוי, אפילו במחיר של מלחמת אזרחים, נאמרות ללא סייג.
אני מאמין בזכותנו על הארץ. יש לי רגשות היסטוריים לחברון היהודית. אולם למען העתיד והביטחון, כורח ההפרדה הוא בלתי נמנע. הכוח כובש הכל, אמר בשעתו אברהם לינקולן, אבל נצחונותיו קצרי-ימים.

הרב ליאור: זכות שיבה לחצי האי ערב

הרב דוב ליאור, רבה של קריית ארבע, דיבר בדרשתו בזכות הטרנספר ובעד הכרה בזכות השיבה של הפלשתינים. לא לכאן חלילה אלא ל"חצי האי ערב". הוא דיבר בגלוי על הצורך בעידוד הגירת ערבים על-ידי הקשחת תנאי חייהם. דומה כי בכל נאומיו הוא מוליך אל קדושת הארץ, עד שנדמה שהכל בטל ואין לעסוק בערכים תורניים אחרים של קדושת החיים ואהבת האדם.

השוהדא: הלב ה-(לא)-פועם של חברון
הרב משה לוינגר [צילום: פלאש 90]

שאלתי את הרב משה לוינגר אם יש קשרים כלשהם עם תושבי העיר הערבים. הרב השיב לי: "ברוך השם לא"

רחוב השוהדא המרכזי בחברון נראה בשבת אחרי הצהריים כאזור טיילת מבוצר המותר לעשרות יהודים העוברים בו ואסור בהחלט למעבר ערבים. מאות חנויות המצויות בו וברחובותיו הצדדיים סגורות זה 11 שנים ובעלי החנויות אינם מתפרנסים שם מאז. העיר חצויה בליבה בגדרות ובמחסומים. חיילי כפיר בתגבור יחידת צנחנים פרוסים לאורך כל הרחוב וסמטאותיו, וחוסמים את כל דרכי הגישה אליו לערבים המקומיים. לאורך הציר המוביל מקרית ארבע לחברון מוצב חייל בכל כמה מטרים. האחיינית שלנו, מאיה בת ה-7, שנצמדה אלי בקטע זה, אומרת שנראה לה שהחיילים צמודים אחד לשני.
אחרי מלחמת ששת הימים נסעתי לראשונה עם אבי לביקור ברחוב השוהדא בואכה מערת המכפלה. היה זה רחוב שוקק, הלב הפועם של חברון, עם שווקים ומסחר פורח. כיום האזור סגור, שומם, נטוש, פראי, מדכא ובלתי אנושי. שנות הכיבוש הארוכות והחיכוך עם המתנחלים משכונת אברהם אבינו, בית רומנו ובית הדסה דירדרו את היחסים לאיבה עצורה ולנתק מוחלט.
ביקרתי בביתו של הרב משה לוינגר, שנחשב לאבי ההתיישבות ביש"ע, הנמצא בשכונת אברהם אבינו. מצאתי איש חולה ומוגבל, אבל מלא באמונה ובאופטימיות. שאלתי אותו אם יש קשרים כלשהם עם תושבי העיר הערבים. הרב השיב לי: "ברוך השם לא". "אין לנו קשר איתם ולהם אין קשר איתנו".
ברור לי כי בלתי ניתן לחיות באזור עוין לאורך זמן, כאשר אין מגע מינימלי היוצר דינמיקה כלשהי של יחסי הבנה. בנו, מלאכי לוינגר, המשמש ראש המועצה, השיב לשאלתי בעניין זה, כי יש מגעים כלשהם עם משפחת ג'עברי, אולם למשפחת אצולה זו יש יחסים עכורים עם הרשות הפלשתינית והדבר לא מסייע.

הכותב היה מנכ"ל המועצה הציונית בישראל.
תאריך:  06/07/2011   |   עודכן:  06/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דוב ליאור
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חברון - מאז ועד היום
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
רוצה הפרדה ? ל"ת
סע לאמריקה  |  6/07/11 16:56
2
החנויות ברחוב השוהאדא
חנה שרה-  |  6/07/11 18:15
3
אתה מאמין בשקרים שלך!!
חנה שרה-  |  6/07/11 18:26
4
יפה חוץ מזיבולי המוח בסיום ל"ת
קורא נאמן  |  6/07/11 19:04
5
למה ומה הסיבה?שההפך:
עוד סתם אזרח  |  6/07/11 20:14
6
למה הערבים מתנכלים לחצי אחוז ל"ת
מהאוכלוסיה בעיר?  |  6/07/11 20:48
7
כמו בכל מקום גם שם אסון
ע.ג.  |  7/07/11 06:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קיריל הדר
התביעה המצרית בכבודה ובעצמה טוענת כי האיש ביצע מעקבים אחר צינורות הגז המצריים וחבר לתנועות מוסלמיות, בראשן תנועת האחים המוסלמים. תנועת האופוזיציה המצרית הקלאסית, המתיימרת לתפוס את השלטון המצרי שלאחר עידן מובארק. ההנהגה המצרית חייבת לעמוד איתן בנושא הרגיש, ולהעביר מסר ברור שהצד השני לא יוכל לפספס: כאן לא תרגלו
אהרון שחר
אנחנו לא יודעים שאנחנו לא יודעים עד שאנחנו יודעים    והפעם: אנחנו חושבים שאנחנו יודעים מה זה קפיטליזם חזירי - אנחנו לא. היום נדע
ענבל בר-און
ספרו של ויקטור הוגו "עלובי החיים" ממחיש את הפערים בין משפט לצדק, ואת חסרונותיה של השיטה האדברסרית שבה המשטרה מבקשת "להרשיע נאשמים" בכל מחיר, גם מפן נוסף: השיטה האדברסרית רואה בכל טענה שלא הוכחשה בכתב ההגנה/תשובה לכתב האישום, כאילו הנאשם/נתבע הודה בה
משה חסדאי
לקראת ספטמבר, מדינה פלשתינית תוכרז באו"ם ויתמכו בה לפחות 100 מדינות. מועצת הביטחון ככל הנראה לא תאשר בשל התנגדות ארה"ב, בריטניה וגרמניה. התסכול הפלשתיני יביא לתרחיש של אלפי פלשתינים שיפנו ויצעדו להתנחלויות, ליישובים היהודיים, למעבר ארז, לדרום לבנון ולרמת הגולן. ראינו כבר את ההקדמה לכך ביום הנכסה. איום זה מחייב אותנו במענה מאוד יצירתי. חייבת להיות היערכות חזקה כדי למנוע תבערה חמורה יותר
שלמה פרלה
בחודש האחרון, לנוכח אדי ספטמבר ומתקפת הדה-לגיטימציה נגד ישראל ערכה הקואליציה האירופית למען ישראל שני כנסי הזדהות למען ישראל, האחד, בברלין, והשני בבניין הסנט ברומא. זוהי תופעה מעודדת מבחינת ישראל אלא שהיא קטנה בהיקפה, וממילא השפעתה החיובית מוגבלת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il