X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לא כדאי לריב על נוסח ה'יזכור', זו מלחמה שכבר מזמן הסתיימה בהסכם שלום
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

קשה להבין מאין התלקח פתאום הקרב הישן נושן על נוסח ה'יזכור', כאילו קמו לתחייה שנות ה-50 של המאה הקודמת.
במאה הקודמת אכן חלק מן היהודים הכופרים באלוהים היו אדוקים בכפירתם וקנאים לה יותר משהיו המאמינים באלוהים דבקים באמונתם. הם חיברו נוסח חדש משלהם להגדה של פסח שיש בו רק אדם ואדמה ולא חלילה איזשהו רמז לשם שמים, הם עבדו בשדה ביום הכיפורים ביתר כוח וזיעה, במין התלהבות שבקדושה לקיים בהידור את מצוות הכפירה, הם סילקו מקיבוציהם ויישוביהם כל זכר לתפילה ולתורה, דקדקו מאוד במצות לא תעשה כל מלאכה באחד במאי, ונלחמו בחרון אף להציל את ילדי ישראל מציפורני החינוך הדתי ולגזוז את פאותיהם של ילדים עולים.
אבל הימים האלה עברו כבר מזמן. החילוניות של היום כבר לא קנאית כל כך ולא פוחדת כל כך מהצל של עצמה. הכופר של היום מרשה לעצמו לכפור גם באלוהי הכפירה עצמם. כמעט בכל מעוזי הכפירה והחילוניות של אז קיימים היום בתי כנסת פעילים, ברבים מהקיבוצים החילוניים מגישים היום אוכל כשר - אומנם לא מעודף דתיות אלא משיקולים כלכליים - אבל בלי גועל ובלי זעזוע, ופה ושם גם בחיבה. נוסח ההגדה המסורתי חזר לשולחן למרות, ואולי דווקא משום, הצליל הישן והזר שבו והשפה הארמית הבלתי מובנת. בלוויות שוב אומרים קדיש כמו שנהגו יהודים מדורי דורות. אי שם בשנות ה-70 או ה-80, אולי לרגל פרישתה של שולמית אלוני לגימלאות, המלחמה הנרגזת והנרגשת בכל דבר של מסורת יהודית הסתיימה בהסכם שלום נינוח למדי.
המחלוקת לא נעלמה כמובן. היא ניטשת עדיין בכל עוז בשאלות מהותיות וקשות כמו מיהו יהודי, או שאלת הנישואין והגיטין ומעמד בתי הדין הרבניים, אבל הקרב הקנאי על נוסח ומסורת כבר יצא מזמן מן האופנה. כבר הפסיקו אפילו לבלוש אחרי חרדים שעומדים או לא עומדים בצפירה של יום הזיכרון.
נניח לחוקרים וסוציולוגים, או לפרשנים פוליטיים מתוחכמים, את השאלה מה קרה עכשיו, מי ומדוע התעורר פתאום ארבעים שנה אחרי שגם צה"ל - כמו הקיבוצים וכמו החברה החילונית ברובה - חזר והנהיג את הנוסח המסורתי של יזכור, ואיך הפילו את זה על הרמטכ"ל גנץ המסכן שאין לו יד ורגל בעניין.
לנו לא נשאר אלא להמליץ שלא להיגרר לקרב המיושן הזה ולא ללבות את הרמץ של אש שכבר כבתה מזמן. מי שמתעקש להוציא מקברו את ברל כצנלסון ולדבוק בנוסח החדש מודל 1920, תנו לו את מבוקשו. יזכור עם ישראל גם הוא נוסח יפה. ככל שלא יתלקח על זה ריב אידיאולוגי חוצב להבות, כך מהר יותר ישוב הנוסח המסורתי למשול בכיפה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  10/07/2011   |   עודכן:  10/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שולמית אלוני
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יזכור עם ישראל, אין רע בכך
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
יזכור אלוקי ישראל את אשר עשו ו
קורןנאוה טבריה  |  10/07/11 03:12
2
יזכור עם ישראל את בניו ובנותיו
עין צופיה  |  10/07/11 11:10
3
כשביבי מבצע את חזון אורי אבנרי ל"ת
אני זוכר את שקריו  |  10/07/11 12:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
במאמר ב'הארץ' קובלת מרב מיכאלי על התפרקות המדינה מסמכותה, כלפי הממסד הרבני    זו לא ההתפרקות היחידה
דוד מרחב
ברק אובמה, אולי אחד הנשיאים הכושלים בתולדות ארה"ב מאז ג'ימי קרטר שהפקיר את השאה הפרסי לטובת חומייני והמולות, מבקש מנתניהו להיכנע לחיזיון אוטופי שנכשל בדיוק במדינה שבה נשא נאום מרשים על דמוקרטיה וזכויות אדם. הרעיון של מדינה פלשתינית דמוקרטית לצד ישראל יכול להיגמר בדיוק כמו מצרים: אבו-מאזן במעצר, בכירי אש"ף בורחים לחו"ל, ההמון מריע לחמאס ומוקמת ממשלה אנטי-ישראלית בגיבוי אירן וגרורותיה, עם תקציב אדיר המגיע מטהרן
איתמר לוין
אחרי עשרה ימים של רפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן, הבעיה הקשה ביותר היא העדר מידע זמין, ידידותי, עדכני ומדויק. החוברות העבות הן חלקיות ובלתי נוחות, בתחנות נמסר מידע חלקי בלבד, ובאתר של דן מציעים לנסוע ממרכז תל אביב לדרומה דרך צפון העיר
איתמר לוין
בשבועיים האחרונים רושמת ישראל הישגים משמעותיים בזירה הבינלאומית, כאלו המוכיחים שנבואות הזעם על בידודה היו מוגזמות ומוקדמות. זה לא מפריע לסימה קדמון לשפוך אש וגופרית בלתי פוסקים על בנימין נתניהו ושר החוץ שלו
ציפורה חלפון
סטודנטים המגיעים מרקע סוציואקונומי חלש ועם ציוני בגרות ופסיכומטרי נמוכים, נאלצים להירשם ללימודים במכללות פרטיות ולשלם שכר לימוד הגבוה פי שלושה משכר הלימוד באוניברסיטות    הלימודים, כמו הבריאות, הם רק לעשירים!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il