X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המהדורה האחרונה של העיתון ''ניוז אוף דה וורלד''. סופו של צהובון [צילום: AP]
כרטיס אדום לצהובים
האם עיתון יכול להצהיב עצמו לדעת?
"ניוז אוף דה וורלד" נסגר כי מנהליו ועורכיו חצו קו אדום במירוץ המטורף להשגת סקופים, בעידן שבו למילה הכתובה כבר אין ערך, וה"ניו מדיה" הפכה את הצהוב ל"סטנדרט" והמילה הכתובה, השקולה והאחראית הפכה להיות חריגה בעידן הזה - מישהו שם במערכת הצהובון הכי מפורסם בעולם איבד את הבלמים
על-רקע פרשיית האזנות הסתר: ניוז אוף דה וורלד נסגר
עופר וולפסון
ארגון ניוז קורפ של איל העיתונות רופרט מרדוק מסר כי בשל הכשל האתי החמור של העיתון ייסגרו שעריו * העיתון היה אחראי להאזנות סתר של בכירים בצמרת הבריטית, אולם הפרשייה שהכריעה את הכף הייתה פריצה למכשיר סלולרי של נערה נעדרת
לרשימה המלאה

איציק וולף
קמרון ימנה ועדת חקירה; "עיתונות אינה מעל לחוק"

עופר וולפסון
ראש ממשלת בריטניה: "על בנו של מרדוק לתת את הדין"

החלטתו של איל העיתונות רופרט מורדוך לסגור את הצהובון הפופולרי "ניוז אוף דה וורלד", עשויה להירשם כאחד האירועים היותר מכוננים שקרו בעולם התקשורת בעשורים האחרונים.
"ניוז אוף דה וורלד" נסגר כי מנהליו ועורכיו חצו קו אדום. במירוץ המטורף להשגת סקופים, בעידן שבו למילה הכתובה כבר אין ערך, וה"ניו מדיה" הפכה את הצהוב ל"סטנדרט" והמילה הכתובה, השקולה והאחראית הפכה להיות חריגה בעידן הזה - מישהו שם במערכת הצהובון הכי מפורסם בעולם איבד את הבלמים.
אין ספק שמי שעוסק בתקשורת ומבין את שליחותו, חייב לנקוט באמצעים שונים, מקוריים וחכמים כדי להשיג מידע. הסתמכות על מקורות רשמיים מייצרת עיתונות משעממת, סטנדרטית, שאין לה סיכוי לשרוד. "הדלפות", קבלת חומרים בדרכים לא קונבנציונליות, הקלטות סתר, שימוש בגורמים שונים שיודעים מה קורה במקום מסוים כדי לספר את הסיפור - הכל קביל, מקובל ונעשה. לא תמיד העיתונות מקבלת מחמאות על כך, לא תמיד העיתונאים שחושפים תחקירים זוכים להערכה רבה. כלי תקשורת כמו "ניוז אוף דה וורלד" ועיתונים רבים בעולם מואשמים בהאשמות חמורות, מטילים עליהם אחריות כבדה לתרחישים מסוימים, וגם זה עדיין נסבל.
אז ישאל הקורא, ובצדק, למה שורה של מעשים שהם על גבול ה"אפור" מקובלים, ומדוע האזנות סתר נחשבות בבחינת חציית גבול? התשובה לכך היא מורכבת. ראשית, יש מוסכמה בכל העולם ובוודאי גם בישראל, שהעיתונאי, והעיתונות בכלל, אינם מעל לחוק ואינם מחוץ לנורמות בחברה שבה הם חיים. בעידן החדש של המדיה הפתוחה, המאפשרת לדעת כל-כך הרבה דברים, העיתונות אינה מעל לחוק ואינה מחוץ לקונצנזוס של החברה אותה היא משרתת. חופש הדיבור הוא רכיב אחד בדמוקרטיה שצריכה לאפשר לתקשורת לממש את זכות הציבור לדעת, אבל למשפט זה יש גם צד שני: אין חובה של הציבור לדעת הכל. אין חובה של אנשים פרטיים להיות חשופים להאזנות סתר שחושפות את הפרטים האינטימיים ביותר של אנשים, פרטייים או ציבוריים, מבלי שהם מודעים לה.
המקרה של "ניוז אוף דה וורלד" צריך להיות מוסבר ומתוקשר, לא בגלל שמחה לאיד, אלא כדי לעשות סדר במוחם של עיתונאים ואנשי תקשורת צעירים וצעירים פחות. אלו צריכים להפנים שגם אם הם חיים במציאות שבה הגבול בין אינטרסים מסחריים לבין תכנים מערכתיים מטושטש ביותר, גם שם יש קווים אדומים. גם אם בעל-הבית משדר מסר שככל שנהיה צהובים יותר נהיה טובים יותר או רווחיים יותר - גם אז צריכים לקום בעלי המצפון ולומר: עד כאן. משול הדבר גם בזירת הקרב, כאשר מלמדים חיילים לסרב לפקודה בלתי מוסרית ובלתי חוקית בעליל. זה לא קל, זה לא פופולרי, זה יכול לדרוש גביית מחיר אישי. אבל אי-אימוץ כללים אלו מביא לתוצאה חמורה יותר. כמה מאות עובדי "ניוז אוף דה וורלד" הולכים הביתה ללשכת העבודה.

סמליות ויקיליקס

ומה בישראל? בישראל המציאות קצת יותר מורכבת. יש תהליך אינסופי של הצהבת הכותרות והמידע שהציבור מקבל, אבל בישראל אין צהובונים. נהפוך הוא, בשנים האחרונות נשמעו טענות חוזרות ונשנות כלפי העיתונות, ונאמר עליה כי היא "אתרוגית" בתחומים מסוימים, בעיקר בטיפול בפרשיות פוליטיות, פרשיות שחיתות. בשנות ה-90 הייתה פרשת קו 300 שבעקבותיה נסגר העיתון "חדשות" לזמן קצר. לפני שנתיים סערה המדינה בעקבות פרשת ענת קם. אלו הן סוגיות שקשורות ליחסי צנזורה וכלי התקשורת, סוגייה שהיא ספציפית לישראל ואינה מעניינת את העולם הרחב.
ויכולה גם להישאל השאלה: או קיי, האזנות סתר אינן חוקיות, זה בסדר. אבל איזה נזק הן גרמו בפועל? מלבד מבוכה וחדירה לפרטיות, שום דבר. לא ברור גם אם חלק מאותם 4,000 מקרי ההאזנות באו לידי ביטוי בדרך כלשהי. מדובר כאן במציצנות לשמה, שאין לה שום הצדקה, גם לתחקיר העיתונאי הכי צהוב שיהיה.
גם ההדלפות של ויקיליקס לא גרמו בסופו של דבר נזק לאף אחד מלבד מבוכה, אבל הן שברו קוד אתי בלתי כתוב שהיה קיים משחר ימי הדיפלומטיה: דיסקרטיות בשיחות בין מדינאים וחשיפת עמדות שבסופו של דבר משנות מציאות, גם אם בנקודת זמן מסוימת מי שאמר אותן התבטא בצורה אחרת. אבל פרשת ויקיליקס הפכה להיות מעין סמל, טראומה של כל מי שעוסק בדיווח חדשותי. היא אולי גם לימדה פרק אחד או שניים בצד המדליף, על שמירת חומר סודי ומניעת הדלפתו.
דווקא בגלל ששתי התשובות לשאלות שהעלו קודם, במציאות שבה כל אחד יכול להיות עיתונאי לכאורה ולדווח על הכל, יש מסגרות של כלי תקשורת, יש קהילות של אנשי מקצוע בתחום התקשורת ששם הקווים ברורים והם מוכנים לשכב על הגדר כדי לא לחצות את הקווים. אם לא תהיה קהילה כזו, מוסד העיתונות כולו נתון בסכנה. יש מספיק גורמים במוסדות המחוקקים, בקרב פוליטיקאים ואינטרסנטים שחיפשו כל דרך להצר את צעדיהם של כלי התקשורת בעידן החדש. מקרים כמו "ניוז אוף דה וורלד" הם קו אדום שהעיתונות צריכה לסמן לעצמה, לפני שאחרים יעשו זאת במקומה.

תאריך:  10/07/2011   |   עודכן:  10/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ענת קם
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם עיתון יכול להצהיב עצמו לדעת?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי אלון
על-פי תקנות מיושנות של רשות השידור, מקבלי הבטחת הכנסה צריכים לצבור "ותק מסכנות" של כ-8 שנים כדי לקבל פטור מתשלום אגרת הטלוויזיה רבים מהם נדרשים לשלם תשלום מלא כמו מיליונר מהרצליה פיתוח
אורי אליצור
לא כדאי לריב על נוסח ה'יזכור', זו מלחמה שכבר מזמן הסתיימה בהסכם שלום
ענבל בר-און
במאמר ב'הארץ' קובלת מרב מיכאלי על התפרקות המדינה מסמכותה, כלפי הממסד הרבני    זו לא ההתפרקות היחידה
דוד מרחב
ברק אובמה, אולי אחד הנשיאים הכושלים בתולדות ארה"ב מאז ג'ימי קרטר שהפקיר את השאה הפרסי לטובת חומייני והמולות, מבקש מנתניהו להיכנע לחיזיון אוטופי שנכשל בדיוק במדינה שבה נשא נאום מרשים על דמוקרטיה וזכויות אדם. הרעיון של מדינה פלשתינית דמוקרטית לצד ישראל יכול להיגמר בדיוק כמו מצרים: אבו-מאזן במעצר, בכירי אש"ף בורחים לחו"ל, ההמון מריע לחמאס ומוקמת ממשלה אנטי-ישראלית בגיבוי אירן וגרורותיה, עם תקציב אדיר המגיע מטהרן
איתמר לוין
אחרי עשרה ימים של רפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן, הבעיה הקשה ביותר היא העדר מידע זמין, ידידותי, עדכני ומדויק. החוברות העבות הן חלקיות ובלתי נוחות, בתחנות נמסר מידע חלקי בלבד, ובאתר של דן מציעים לנסוע ממרכז תל אביב לדרומה דרך צפון העיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il