X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"אין דין האוסר באורח מוחלט "תכנון נקודתי". אולם הדעת נותנת שתוכנית רחבת מימד עדיפה על תוכנית נקודתית המקיפה שטח מצומצםף שכן הכלל הרחב אומר שרשות התכנון, ככל רשות מנהלית, צריכה להשתמש בסמכויותיה, ביושר, ללא משוא פנים ומתוך שיקולים ענייניים. בדרך כלל הדבר מושג כאשר התכנון מקיף שטח רחב יותר ונוטל ממילא בחשבון מערכת שיקולים ואינטרסים רחבה" - בית המשפט העליון
▪  ▪  ▪
חובה לכלול בתוכנית המתאר גם את טובת היריבים

הדברים הנ"ל מצוטטים מפי שופטי בית המשפט העליון אשר ישבו על המדוכה ודנו בנושא מעמדה של תוכנית מתאר נקודתית, מצומצמת, חלקית, העלולה ליצור אפליה. ציטוט הדברים נעשה על-ידי ועדת ערר מחוזית אשר דנה בנושא דומה.
על שכנים בבית משותף, גם כאלה אשר לא מצויים ביחסי שכנות טובה ביניהם - וזאת בלשון המעטה, חלה החובה לכלול בתוכנית המתאר אותה הם רוצים לקדם, לא רק את טובתם הפרטית - אלא גם את טובתם של יריביהם, וכך גם לממן את הוצאות הכנת תוכנית המתאר בה מדובר. האם ייעשה קיזוז ואיזון בשלב מאוחר כלשהו - זהו עניין נפרד מהנושא התכנוני, ויכולות להיות בעניין זה גישות שונות ומנוגדות.
הנושא הספציפי בו מדובר הגיע לפתחה של וועדת ערר מחוזית - ערר 117/11 שי ורימונה מנשיריאן [ע"י עו"ד סמדר בן-דור] נ' הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה נתניה וטובה בן שלום [ע"י עו"ד בן שלום].
החלטת וועדת הערר מובאת לקמן בשלמות. בין שכנים בבית משותף בנתניה התגלע סכסוך בעניין בקשות להיתר בנייה, סכסוך שכלל התנגדויות לתוכניות היתר, עררים הדדיים, הפסקות בניה ויריבות על בסיס קנייני ותכנוני.
והנה, אחד השכנים רצה לקדם את התכנון במגרש שבחזקתו באמצעות הכנת תוכנית מתאר נקודתית והוא גם עשה מעשה, ערך תוכנית והגישה לדיון. על תוכנית זו הגיש שכנו ערר, בטענה שמדובר בתוכנית חלקית, מצומצמת, היוצרת אפליה. אומנם אחד מתנאי התוכנית הוא כי בבוא העת כאשר גם השכן יחפוץ להכין לעצמו תוכנית מקבילה - לא תעלה התנגדות לתוכנית, אולם לעולם אין לדעת מה ערכה ומה תוקפה של התחייבות עתידית מסוג זה, שמא בזמן העתידי הרלוונטי כאשר תגיע העת לפרוע את ההתחייבות - מי שהתחייב כבר איננו, או נטש את המקרקעין או העבירם לאחרים, וכיוצא בזה.
מכל מקום, הנכון הוא שלא לצמצם את גבול התוכנית למגרש אחד אשר יכלול חלק מבניין, אלא להרחיבו לכל הבניין ולכל החלקה, תוך תכנון מראש של זכויות הבנייה בכל יחידות הדיור הכלולות במגרש, רצוי במבנן, וככל שמרחיבים את גבול התוכנית כן ייטב הדבר.
תוכנית נקודתית אינה רצויה. במיוחד כך הדבר כאשר מדובר בבית דו משפחתי בו מוגשת תוכנית לאחד מן השניים, ובמיוחד כך הדבר כאשר דייר בבית משותף מנסה לפתור את הבעיות התכנוניות שלו ורק שלו תוך הפקרת שאר שכניו לאנחות. הוא עלול ליצור חוסר איזון בחלוקת הזכויות בקרקע כולל זכויות בפוטנציה, שמא במועד מאוחר יותר - מה שהוא קיבל כבר לא יוכל להתקבל על-ידי שכנו.
לפיכך, האינטרס הציבורי הכללי הוא להימנע מתכנון חלק מחלקה, וכך גם חלק מבית משותף. לא רק בתוכניות מתאר ובתוכניות מפורטות מדובר. גישה תכנונית כוללת זו חלה גם על תוכניות להיתרי בניה, במיוחד בבית משותף. כאשר אחדד הדיירים רוצה להרחיב את דירתו - ראוי כי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תדרוש ממנו להראות במתווה עקרוני את הרחבתן של כל הדירות בבית המשותף ולהוכיח בכך שלא גזל מבעליהן זכויות בניה ותכנונו הוא אומנם נקודתי בפועל, אל כוללני בכוח.

תאריך:  10/07/2011   |   עודכן:  10/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תוכנית מתאר נקודתית עלולה ליצור אפליה בתכנון
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
הצעת-חוק מהפכנית, האמורה לקבל רוב בכנסת, קובעת כי ילדים עד גיל 6 לא יעברו עוד, אוטומטית, לרשות אמם לאחר גירושיה. יהיו אלה שופטי בתי המשפט לענייני משפחה שיקבעו, בכל מקרה לגופו, לידי מי מההורים יעבור הילד, כשרק טובתו תהיה זו שתעמוד לנגד עיניהם
יהודה קונפורטס
"ניוז אוף דה וורלד" נסגר כי מנהליו ועורכיו חצו קו אדום    במירוץ המטורף להשגת סקופים, בעידן שבו למילה הכתובה כבר אין ערך, וה"ניו מדיה" הפכה את הצהוב ל"סטנדרט" והמילה הכתובה, השקולה והאחראית הפכה להיות חריגה בעידן הזה - מישהו שם במערכת הצהובון הכי מפורסם בעולם איבד את הבלמים
אלי אלון
על-פי תקנות מיושנות של רשות השידור, מקבלי הבטחת הכנסה צריכים לצבור "ותק מסכנות" של כ-8 שנים כדי לקבל פטור מתשלום אגרת הטלוויזיה רבים מהם נדרשים לשלם תשלום מלא כמו מיליונר מהרצליה פיתוח
אורי אליצור
לא כדאי לריב על נוסח ה'יזכור', זו מלחמה שכבר מזמן הסתיימה בהסכם שלום
ענבל בר-און
במאמר ב'הארץ' קובלת מרב מיכאלי על התפרקות המדינה מסמכותה, כלפי הממסד הרבני    זו לא ההתפרקות היחידה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il