X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אם מנהלים יודעים שצריך להגיד מילה טובה ולתת יחס, הם שוכחים זאת בעת שהם פוגשים את עובדיהם. כאילו מילה טובה עולה ביוקר וגם: על ספרו של דן אריאלי "לא רציונלי אבל לא נורא" בשוליים: ניסוח מדויק לסיבת כתיבתי בלוג
▪  ▪  ▪
מה עם מילה טובה?
[צילום אילוסטרציה: AP]

פרופ' דן אריאלי כתב את הספר "לא רציונלי אבל לא נורא" ובפרק הראשון שלו הוא מטיף במרץ נגד תשלום תמלוגי-ענק למנכ"לים של חברות וקונצרנים גדולים. התמלוגים אינם תורמים לחברה, אלא רק לכיסיהם של המנהלים - הוא טוען. המשבר, שמוטט את כלכלת ארצות הברית ופגע בכלכלת העולם, מוכיח את התיזה של פרופ' אריאלי. ובכל זאת, מנכ"לים של בנקים שקרסו, חוזרים ומקבלים שוב בונוסים אדירים. כך הוא יכול להסביר בדוגמאות מאירות עיניים עד כמה אנחנו לא הגיוניים בהחלטותינו הכלכליות ובהתנהגותנו בכלל. לכך הקדיש את ספרו הראשון, רב-מכר, "לא רציונלי ולא במקרה".
פרופ' אריאלי הרצה את תורתו בדבר הבונוסים הענקיים והבלתי יעילים בפני מנהלי חברות ומנהלי בנקים גדולים בעולם. הוא מספר, שהם לא התלהבו. אומנם לא פיהקו בזמן ההרצאה, אבל נתנו "הסברים" למכביר מדוע דווקא להם מגיעים בונוסים עצומים.
אם תמלוגים גבוהים אינם התמריץ לעודד אנשים לעבוד יותר, ליצור ולתרום לעסק שבו הם עובדים - אז מה כן? לא מפתיע שהפתרון שהספר מציע הוא שבח, התייחסות, מילה טובה.
תמיד חשבתי כך, אבל כעת קיבלתי חיזוק מפרופסור להתנהגות כלכלית, שמלמד באוניברסיטת דיוק בארצות הברית ובמעבדת מחקר של MIT, שהגיע למסקנותיו אחרי ניסיונות אקדמיים ולא סתם על סמך אינטואיציה. מיהרתי בהתלהבות אל יוסי ידידי, שהיה מנהל כוח-אדם של חברה גדולה במשק, בזמן שעדיין לא קראו לזה "משאבי אנוש", ודיווחתי על הממצא.
"מה חדש? הרי זה ידוע", הפטיר האיש שמסתכל על הנעשה ממרומי גיל שמונים ועוד. "מילה טובה שווה הרבה יותר ממענק, וחוסכת הרבה", פסק.
אם זה כל-כך ברור, אז מדוע המנהלים שלי לא ידעו את זה? - חשבתי. כשהייתי זמן קצר יחסית במעריב, אמר לי כתב ותיק, אהרן פריאל: "אם לא אומרים לך כלום, סימן שהם מרוצים. ידברו איתך רק כשיהיו להם תלונות"...
נדמה לי, שלא רק מנהלים במעריב לא ידעו את האמת הפשוטה הזאת. מנהלים רבים, רבים מאוד, אינם יודעים זאת גם היום. ואם הם יודעים שצריך להגיד מילה טובה ולתת יחס, הם שוכחים זאת בעת שהם פוגשים את עובדיהם. כאילו מילה טובה עולה ביוקר.
כדאי שמנהלים בדרגים השונים יקראו את הספר וילמדו משהו, שכלל לא ברור להם.

חדוות הבלוגים

ידעתי, כמובן, מדוע אני כותב בלוג. עכשיו בא פרופ' דן אריאלי וניסח זאת בצורה מסודרת. ציטוט מהספר "לא רציונלי אבל לא נורא". עמ' 87:
"למה בלוגים כל כך פופולריים?
"קודם כל הם מעניקים את התקווה או את האשליה, שמישהו אחר יקרא את מה שכתבתם. ברגע שהבלוגר לוחץ על 'פרסם', פניני החוכמה שהוא הפיק יכולות להיקרא על-ידי כל אחד בעולם ומאחר שכל כך הרבה אנשים מחוברים לאינטרנט, הגיוני שלפחות כמה מהם ייתקלו בבלוג...
"לרוב המכריע של הבלוגים בעולם יש מספר מצומצם מאוד של קוראים - ייתכן שרק האימהות או החברים הכי טובים של הכותבים קוראים אותם. אפילו הכתיבה לאנשים בודדים, בהשוואה לכתיבה עבור אף אחד, מצליחה להניע מיליוני בני אדם לפרסם בלוגים".

תאריך:  11/07/2011   |   עודכן:  11/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ספי סגל
נתניהו הוא ראש הממשלה היחיד בתולדות מדינת היהודים שעצר באופן יזום בנייה בשטחים שתחת ריבונותה. מה ש"צבוע, מסוכן ומבקש מחאה" הוא ההתעלמות מהעובדה הזו מצד עיתונאי צמרת כאשר הוא עוסק בנושא ההתנחלויות, מפני שזו השמצה פוליטית תחת מסווה של מהוגנות עיתונאית
ראובן לייב
אחרי ויכוחים ומריבות של שנים, הגיעה העת שאגודת הסופרים ואיגוד הסופרים ישובו להתאגד לאגודה אחת, שב"מודוס ויוונדי" תיקרא "אגודת הסופרים הישראלים". זה רק יאדיר את כוחה וישיב את ימיה כקדם
אהרון שחר
ישראל יכולה לעמוד במצב של שחרור רוצחים המוני, היא יכולה גם לשרוד מלחמות קשות, אבל האם בטוח שזה בדיוק מה שהיא צריכה להזמין עכשיו?
איתי יהל
על-רקע המצב החברתי-כלכלי והפערים החברתיים הבלתי מתקבלים על הדעת, חשבון נפש חייב לעשות כל מי שרוצה בטובת המולדת השסועה ושרק תחזיק מעמד למרות הכל לטובת כולנו
עמוס דאי
השמעת המנון "התקווה" בוטלה באוניברסיטת חיפה בטענה כי ההמנון פוגע ברגשות הסטודנטים הערבים    איך בשישים ושתיים שנות מדינה אשר נבנתה בעמל, בדם, ביזע ובדמעות, קורה שמבטלים את ההמנון הלאומי שלנו כלאחר יד?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il