מחירי הדיור מאמירים ומחאת האוהלים מחריפה. מאות סטודנטים לנים באוהלים מקרית שמונה בצפון ועד לבאר-שבע בדרום. הפגנות מתרחשות בתל אביב חיפה וירושלים על-רקע זה, חסימות כבישים, ואף פלישות לבתי מגורים לא נפקד מקומן. הכנסת והממשלה דנות בפתרונות הולמים לבעיה, אך לפי שעה מדובר בפתרונות קוסמטיים ולא בפתרון אמיתי לבעיה.
לפי דעתי חלק מהבעיה נוצר בעקבות הקפאת הבנייה ביהודה ושומרון ובירושלים ומחוסר היכולת להגדיל את היצע הבנייה בתוך הקו הירוק באופן שיפצה על כך. להקפאת הבנייה שלמעשה מתרחשת בפועל ביו"ש גם היום, עקב מדיניותו של שר הביטחון
אהוד ברק, יש מחיר כלכלי וצריך לומר זאת לכל יפי הנפש המתחסדים ודוחפים אותנו לשלום על-פי הגרסה של הערבים ועל-פי האינטרסים הכלכליים של האליטה הקולוניאליסטית-אירופית בישראל.
לצורך פתרון מצוקת הדיור לצעירים, בעיקר במרכז הארץ, ראש המועצה האזורית שומרון, גרשון מסיקה, מציע בניה של 100 אלף יחידות דיור נוספות בשומרון במשך שלוש שנים. מסיקה פנה במכתב אל ראש הממשלה ושר השיכון בהצעה להקים צוות משותף שיבחן את הסרת המכשלות הפוליטיות מעל הבניה בשומרון, וכך לגרום להגדלת היצע מיידית של 35,000 דירות בשנה, שאפשר לבנות באופן מיידי על שטחי הישובים ואדמות המדינה, במרחק של 20 דקות עד חצי שעה מתל אביב ופתח תקוה.
מדיניות זו תביא להוזלה מיידית ודרסטית במחירי הדיור והשכירות במרכז הארץ ותפתור כמעט לגמרי את בעיית הזוגות הצעירים, אלה שלא מסוגלים כיום לקנות או לשכור דירה במרכז הארץ. הניסיון מלמד שכל בית שנבנה בשומרון 'נחטף' ונקנה מייד עקב הביקוש הגדול וחוסר ההיצע המספק את הדרישה. כך, ניתן לפתור רק בשומרון, שלא לדבר על כלל יו"ש, בכל שנה פער של שלוש שנים במחסור הארצי ביחידות דיור.
אני מסכים שזה הפתרון. אבל האליטות חושבות על מקסום רווחיהם מהנדל"ן שבתוך הקו הירוק! במחלקה לכלכלה בשיקאגו מלמדים שיצרני החמאה מבקשים לדכא את ייצור המרגרינה שהיא מוצר תחליפי. במאמר של ג'ורג' סטיגלר (חתן פרס נובל בכלכלה) מ-1971 הוא מספר כיצד בעלי רכבות המשא בארה"ב ביקשו מהרגולטור מדיניות שתדכא את בעלי משאיות התובלה (המתחרים שלהם) לצורך מקסום רווחיהם. על-פי האליטות הקולוניאליסטיות-אירופאיות, העיקרון ברור: יש לסגת מיהודה ושומרון או לפחות להקפיא את הבנייה שם, מכיוון ששם אין להם שליטה או בעלות על הקרקע, כדי שמחירי הקרקע בתוך הקו הירוק יאמירו והם יגזרו קופון. מדהים כיצד הדעות הפוליטיות של האליטה הקולוניאליסטית-אירופית מתאימות לגמרי לאינטרסים הכלכליים שלהן...
נזכיר בהקשר זה ששנים רבות תחבורת הרכבות בישראל דוכאה מכמה סיבות: הלחץ הפוליטי של אגד לדכא תחליף, הרצון ליצור שווקי עבודה של 'עובדים שבויים' בעיירות הפיתוח ועל-ידי כך להוריד את שכרם, והאינטרס של האליטה היושבת במרכז הארץ להרחיק את הפריפריה מהמרכז ועל-ידי כך להעלות את מחירי הנדל"ן באזור המרכז. נציין שהבעלות על הקרקע במרכז הארץ היא פרטית, וכל עלייה במחירי הנדל"ן מביאה לרווחים, בעיקר לאותן אליטות. יתר על כן, נערי האוצר, שגם הם מייצגים את אותן אליטות, משווקים את הקרקע במכרזים על-פי הכלל של מקסימום מחיר לקרקע. ורק כעת, לאחר העלייה המטאורית במחירי הדירות, התבשרנו שלגבי כמה אלפי דירות נתניהו ואטיאס כפו על האוצר לשווק קרקעות על-פי העיקרון של מחיר מקסימום לרוכשי הדירות ולא לקרקע.
ברם, הפתרונות הקוסמטיים אינם מספיקים. על הממשלה לאמץ את הצעתו של גרשון מסיקה ולהתחיל בבנייה של עשרות אלפי יחידות דיור בשנה בשומרון ולהרחיב את המדיניות גם לשטחי יהודה. כמו-כן, על הממשלה להסיר כל מגבלה פוליטית מעל הבנייה בירושלים. לגבי יתר אזורי הארץ, על מנהל מקרקעי ישראל לשווק קרקעות לקבלנים בכמות מספקת תחת התנאי של מקסימום מחיר לדירה למשתכן ולא במכרז הממקסם את מחיר הקרקע.