מכל האישים שתמכו לפני למעלה ממאה שנה ברעיון הציוני, דווקא דמותו של בנימין זאב הרצל, מייסד התנועה הציונית (שהיום, כ' בתמוז, מלאו 107 שנה לפטירתו), עוררה מחלוקת קיצונית בקרב היהדות הנאמנה. היחס אליו בקרב שלומי אמוני ישראל, נע בין בוז וזילות, לבין הערצה וסגידה.
כך למשל נהג אחד האדמו"רים החשובים בדורו להצמיד לשמו את הגידוף ימ"ש. לא פחות. אחרים כינוהו כופר בעיקר, 'משיח שקר'. מאידך-גיסא נהו אחר רעיונותיו של מחולל התנועה הציונית רבים וטובים, דוגמת רבי שלמה הכהן מווילנא, מענקי התורה בדור ההוא (בעל 'חשק שלמה' על השס, שפירושו מודפס בשולי הדף, והשו"ת הנודע בנין שלמה, ומי שהעניק 'הסכמה' למשנה ברורה של החפץ חיים), שהתייחס ל'מלך היהודים' בחיבה עצומה: בקבלת פנים שערכו ל
כבודו יהודי וילנא, העניק לו 'הכהן הגדול' (כך כונה הגר"ש הכהן) תשורה מקורית: ספר תורה קטן וברכת-כהן: "ספר תורה זה יוליך אותנו לארץ ישראל!", ומחמת הערכתו את הרצל כיבדו בקימה, כפי שמכבדים תלמיד חכם. דמויות רבניות נוספות מהמעלה הראשונה, ובהם הרב מוהילבר והרב ריינס, קבעו שמי שדוגל בשיבה לארץ ישראל אינו יכול להיות אנטי דתי, ורבים אחרים.
מתנגדיו של הרצל שפטו אותו על-פי ראשיתו: יהודי מתבולל שמחמת כאבו את צרת היהודים הגה מוחו הקודח רעיונות שונים ומשונים, כולל פתרון העיוועים בדבר התנצרות העם היהודי, או יישוב היהודים באוגנדה. עד היום נוהגים החרדים להאשימו בשל כך בכפירה ובאפיקורסות.
עיתון הביבים הליטאי 'יתד נאמן' לא שוכח להגדירו בתואר הפוגעני 'הוזה המדינה'. היו מן החרדים שהמציאו אמירה כוזבת, מרושעת, שכביכול נאמרה מפי הרצל או מקורביו: "הציונות דבר אין לה עם הדת" – אף שבדיקה מדוקדקת בכל כתביו ובמסמכי ההסתדרות הציונית בתקופה ההיא לא העלתה צל-צילה של אמירה כזו.
לעומתם, חסידיו של הרצל שפטו אותו על-פי מבחן התוצאה: יכולתו להכיר במשוגת ההתנצרות, שאותה כינה "משאלות לב לא מגובשות של חולשת נעורים"; הזדהותו עד כלות עם צרת היהודים: "בכיתי לא פעם על גורל עמי" (מתוך יומנו, 15.6.1895); נכונותו להקריב את בריאותו, משפחתו, משרתו ורכושו, למען הצלת העם היהודי; והבנתו כי אין פתרון לעם ישראל זולת שימור זהותו היהודית של העם היהודי וכינוסו מכל קצוות תבל בארץ ישראל, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בקריאתו הנרגשת בסיום הקונגרס הציוני השישי ('קונגרס אוגנדה'), בשפה העברית (שלא שלט בה), תוך הנפת ימינו: "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני".
המחלוקת התהומית סביב דמותו של הרצל, והסילופים שהעיבו על דמותו, הניעו את רופא השיניים הירושלמי ד"ר יצחק וייס, לנבור במשך שמונה שנים בכל כתבי הרצל, כדי לגלות הרצל אחר, הרצל בעל ממד עומק יהודי. את ממצאיו המפתיעים, שחלקם חושפים עיוותים והעלמות של כתבים ואמירות המציגים את הרצל באורו האותנטי, ריכז בספרו המרתק 'הרצל – קריאה חדשה' (ידיעות-ספרים, 2008), בו הוכיח שדמותו סולפה ועוותה עד כדי הצגתו ככופר בעיקר – ולא היא.