כולנו שמענו ושומעים מדי יום את המשפט הנפוץ בפי ילדינו - בייחוד בזמן חופשות "אמא - משמעם לי". הנטייה ללכת ולרכוש אינסוף משחקים חדשים היא שכיחה, אולם ניתן למצוא דרכים יצירתיות שיחסכו כסף ואף ימצו את הפוטנציאל הלימודי שבהם.
ראשית, יש ללמוד ליהנות ממשחק משותף עם הילד ולתת לו את ההרגשה הזו. ילדים מרגישים שאנו משתעממים ומגיבים בהתאם. בנוסף, יש לזכור כי משחקי קופסא, לגו וכדומה, יקנו לך כישורים "אמיתיים" רק באם תתמיד ותחזור על הפעולה עד שתהפך מיכולת לכישרון אוטומטי ותהיה חלק ממך. על כן, לא מומלץ ללכת ולהצטייד במשחקים חדשים, אלא דווקא לחזור ולשחק במשחקים הישנים בהנאה כנה.
לסיכום, הקדישו זמן קבוע למשחק פשוט עם ילדיכם. תנו לעצמכם להיות ילדים, ליהנות, לצחוק ולצבור חוויות עם ילדיכם.
|
הבנים בכדורגל - הבנות קופצות על חבל
|
|
קפיצה על חבל הינה פעולה פשוטה על פניו, אולם מדובר בהינתקות מהריצפה, פעולה המצריכה ביטחון ושליטה. ברגע שאתה עוזב את הריצפה אין לך נקודת ייחוס ועלייך לסמוך על הגוף והעיניים שלך. קפיצה על חבל מחזקת את השליטה העצמית, יוצרת מודעות להכרת קו האמצע של הגוף ומשפיעה אף היא על יכולתנו להבדיל מימין לשמאל ולמעלה למטה.
בתהליך למידה, בייחוד בכל הקשור לכתיבה, ישנם כללים ברורים באשר לכיווניות. ילד שתפיסת הכיוון שלו נכונה, יצליח בקלות ובאופן טבעי לכתוב בצורה נכונה יותר או להעתיק צורות בקלות ובאופן נכון ומדויק. ישנם אותיות ומספרים שכתיבתם מצריכה חצייה או הכרת קו האמצע, לדוגמה אותיות שיש בהם קווים אלכסונים בכתב דפוס, כולל: א', ע', ז', ט' או מספרים כגון: 8, 7, 2 ועוד.
ילדים מתחילים לכתוב על בסיס פעולת העתקה מהסביבה, וכאשר התפיסה הויזואלית שלהם תקינה, הם יכולים לבצע את ההעתקה במהירות ובקלות יחסית. הכרה של קו האמצע של הגוף והיכולת לחצותו באופן טבעי, מאפשרת סדר וארגון ונוגעת במגוון תחומי הלימוד, החל מארגון התיק והמחברת ועד לכתיבה, קריאה מהלוח ועוד.
|
הקשר בין כדור להתפתחות יכולת כתיבה, שליטה במרחב ודימוי עצמי
|
|
משחק בכדור, מסירות, כדורגל, כדורסל או כל משחק אחר, מאפשר לחזק קשר עין-יד ובכך מפתח את יכולת מעקב העיניים, אשר חשובה ליכולת הכתיבה של הילד, בפרט העתקה מהלוח, קריאה, כתיבה, יכולת השימוש במחשב ועוד.
במשחק פשוט של כדור, לומד הילד להעריך מרחק של חפצים, מפתח את הראייה המרחבית שלו ולומד להגיב בהתאם לכללי המשחק. כמו-כן, במהלך המשחק הוא לומד כיצד לייצר מהירות נכונה על-ידי הפעלת כוח במידה הנדרשת והערכת מרחק בכל פעם שהוא זורק / בועט אותו למשתתפים במשחק. בדרך זו, מתמודד הילד עם משימות, צובר הצלחות ובכך משפר את הדימוי העצמי שלו.
לדוגמא, כשילד מצליח לבעוט או לתפוס את הכדור, זה מחזק אצלו את תחושת ההצלחה, מגביר את הרצון ללמוד, משפר את הביטחון העצמי ומפתח את תחושת הכוח והשליטה.
טיפ: חשוב להתמיד ולחזור על הפעילות בתדירות גבוהה על-מנת להשיג שיפור ולהפוך את ההתנהגות לאינסטינקט, כלומר תגובה טבעית קבועה.
|
מי לא זוכר את מבחן החברות בו שיחקנו כילדים? מדובר במשחק בו מתחלקים לזוגות, אחד השחקנים צריך לעצום עיניים וליפול אחורה על השחקן השני שעומד מאחוריו וצריך לתפוס אותו. משחק זה מפתח ומעצים את הביטחון שילדכם ייתן בכם.
טיפ: נסו זאת גם עם בן-הזוג.
משחק נוסף שיכול לתרום לחיזוק הקשר בין הורה-ילד הוא כל משחק במסגרתו יש לסמוך על ההורה. לדוגמא, משחק מריצה בו ההורה מרים את הרגליים של הילד, בעודו רץ על הידיים ומתקדם קדימה.
|
משחק נדנדה ישפיע על יכולת הריכוז בכיתה, האומנם?
|
|
משחקי קרוסלה ונדנדה מחזקים את מערכת שיווי המשקל המבוססת על תפקודים של שלוש מערכות שונות: עיניים - ראייה, אוזניים - שמיעה (מערכת וסטיבולרית) וגוף - תנועה.
פעולת הקרוסלה מצריכה מהילד להתמודד עם מצב לא מוכר ובכך ללמוד להחזיק את הגוף יציב, תוך שמירה על שיווי משקל. שכלול מיומנויות אלו, מסייע ליציבות הגוף בכל הקשור לישיבה ממושכת בזמן לימודים.
ילדים רבים נתפסים כ"היפראקטיביים" בשל תזזיתיות יתר הנובעת מקושי בשמירה על יציבות או שיווי משקל. לעיתים, במהלך שיעור ילד ינהג באופן "לא רגוע" על-ידי כך שינוע בחוסר מנוחה על הכיסא, יתנדנד מצד לצד, יניח את ראשו על השולחן וכדומה. במקרים רבים לא מדובר בהיפראקטיביות, אלא בקושי בשמירה על יציבות הגוף, מציאת קו האמצע ושמירה על שיווי משקל. הילד מצידו מרגיש שאין לו נקודת איזון ועל כן עלול לחוש חוסר ביטחון, חוסר ריכוז ואף בחילות אשר יסיחו את דעתו. שיפור היכולות הללו מסייע בשמירה על יציבה נכונה וחזקה המאפשרת להתרכז בלימודים ובמהלך השיעור.
טיפ: הורים, חשוב לתת לילד תחושת ביטחון, לעמוד לצידו, אך לא להפגין תחושת פחד או חוסר ביטחון. לאפשר לו לאתגר את עצמו במתקנים השונים ולעודד אותו לעלות בדרגה.
|
|