X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ההצגה על-פי ספרו של יורם קניוק "תש"ח" שמעלה הקבוצה החיפאית אינה בדיוק הצגה, אלא בעצם המחשה ויזואלית וקולית של סיפורו האישי של קניוק ממלחמת העצמאות ב-1948 אין זו המצאה של סופר על משהו דימיוני או ארץ שלא היה בה מעולם את הכל חווה על בשרו, כשנפצע שם בגיל 17, אך נצר בליבו כששים שנה כעת מתגלה האמת, שאינה בדיוק תואמת לסיפורי הצ'יזבטים והאגדות מאותה תקופה
▪  ▪  ▪
[צילום: ז´ראר אלון]
[צילום: ז´ראר אלון]

על במה כמעט חשופה, שקירותיה שחורים, עם תאורה מכוונת שמשנה את מוקד התענינות הצופים בהתאם להכוונת הבימאית והמעבדת נויה לנצט, מספרים שמונת הצעירים והצעירות את שהתרחש אז, בימים בהם קרמה המדינה עור וגידים, תוך איבוד דמים רב. סיפורי הצעירים, שאינם "משחקים" דמויות ספציפיות בלעדיות, הם קולות ההיסטוריה. המראות שמצטיירים לנו מהתיאורים, מגלים לנו עד כמה המלחמה ההיא הייתה איומה וגרמה למות צעירים שהקריבו את עצמם - רק בגלל חוסר הדעת בה היא נוהלה.
אם להתוודות על האמת, רבות מהפשלות שמתגלות תוך כדי סיפורן בהצגה, ידועות למתי מעט בארץ - לאלה שקוראים את ספרי תולדות מלחמת העצמאות שכתב ההיסטוריון ד"ר אורי מילשטיין. הוא אומנם לא נטל חלק בקרבות בגלל גילו הרך, אך טרח לראיין את כל מי שכן נטל בהם חלק, והיה מקובעי המהלכים שלהם, החל מבן-גוריון וכל המפקדים שפיקדו על הקרבות החשובים ועד לחיילים הפשוטים.
כשמתגלה בהצגה עד כמה הכל היה חובבני ונטול כל חשיבה - כיצד אימנו קבוצת צעירים לפל”ים (כולל קניוק עצמו) כיצד לצלול, איך להתנהג על הסירות, ובסיום הקורס שלחו אותם ללא שום אימון בנשק אלי הקרב המכריע על כיבוש הדרך לירושלים, שם נהרגו כמעט כולם, וגם עולים חדשים פליטי שואה, חסרי כל ידע בהתמצאות בארץ ובנשק. ע.ב.) - אתה מזדעזע מחדש ונרעש למשמע הדברים בהצגה. עד כדי כך, שגם השחקנים עצמם מצאו את עצמם מעורבים בסיפור והפכו לחלק חי ממנו.
וזו סיבת ההצלחה של ההצגה. חינם וכשרונם של שמונת הצעירים מתלכד עם האמת שחושף קניוק מלבו הקרוע, ולמרות שאין זו דרמה תיאטרלית, עם התחלה אמצע וסוף, דיאלוגים וכל כללי בניית מחזה - הרי שהקהל חש כחלק מהסיפור בעצמו, מזדהה עם השחקנים, למרות התוספות הפוליטיות המיותרות שאמורות לערוך השוואה בין מצבנו כיום ביחס לערבים, והמצב אז. תוספות כגון אלה, באות מתוך הרצון לחבר את הקהל כיום למה שקרה אז. ולא היא. אין שום צורך בהוספה למה שקניוק כתב בספרו עטור ההצלחה והפרסים. די בדבריו היוצאים מהבטן, של מי שהתבוסס בדמו וראה את המוות סביבו פורש את כנפיו על כל חבריו במחלקה.
ונכונים דבריו של קניוק בתכניה של ההצגה, שמילותיו הכתובות פחות מרגשות אותו מאשר לשמוע אותן על הבמה. זו גדולתו של התיאטרון, ובזה הוא עולה על כל יצירה כתובה או מוסרטת, ובו אנשים חיים על הבמה, שבזכות חומר טוב יכולים לסובב לך את הבטן. בהצלחה לקבוצת הצעירים המוכשרים האלה.

תאריך:  27/07/2011   |   עודכן:  27/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ליאון אלי
אידאליסטים נוסעים לערבה בכוונה למצוא מים ולהתישב. הם עובדים בידיים ומפעילים את מכונת הקידוח. הפקה חריגה, לא שיגרתית שהושקעו בה מאמצים רבים לצורך העלאת המחזה, אך באויר ריחפה השאלה האם הייתה הצדקה לכל זה
זיו יצחקי
ההנחיה הקופצנית, חוסר תרבות הדיבור והמראה הכללי המיושן, מבלבלים את הצופים ועושים סחרחורת    חבל שדווקא כשהערוץ הראשון מנסה להגשים את יעודו, הוא מפגין את חוסר הרלוונטיות וחוסר העדכנות שלו
טל טבנקין
"משחק הוא הדרך של הילדים ללמוד את מה שלא ניתן ללמד אותם", אמרה ד"ר מריה מונטיסורי וצדקה    כיצד נוכל לפתח את כישוריהם של ילדינו באמצעות משחקים פשוטים במגרש המשחקים?
רמי אברמוביץ
לפני תחילת הריצוף, יש לבדוק כי החול מתחת אינו רטוב    יש לשמור על פוגה של מינימום 3 מ"מ בין אריח לאריח    העדיפו אריחים בחיתוך לייזר, כך הביצוע יהיה קל ומדויק יותר
עליס בליטנטל
ההצגה שעולה כבר בראשית ינואר השנה, מצליחה למלא את אולם תיאטרון רמת גן, ולשובב את נפשם של הצופים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il