בכל יצירה שדניאל ארליך מביים ולא חשוב אם זה אופרה קאמרית או קונצרט לילדים או סיפור ידוע או יצירה בארוקית וכו,' תמיד אני בטוח שבגבולות האמצעים העומדים לרשותו והכוחות המשתתפים, הכל יהיה מושלם והנאתי תיהיה שלמה. כך קרה גם באופרה "המדיום" מאת מנוטי שהועלתה במסגרת סדנת האופרה הבינלאומית המתקיימת בהיכל המוזיקה ביפו.
השנה הסדנה חוגגת 25 שנה לקיומה. ג'ואן דורמן הנה המנהלת האמנותית שלה והרוח החיה מיום היווסדה. המבקרים בסדנה, ויש כאלו שאינם מוכנים להפסיד ביקור יום יומי בפעולותיה, זוכים לשמוע את מיטב זמרי האופרה העתידיים שיופיעו מעל בימות האופרות בעולם.זאת סדנה הזוכה לשבחים רבים לא רק בארץ. אין לסדנה את האולם המושלם, את האמצעים להעלות הפקות חד פעמיות עם תפאורה ואביזרים ותזמורת ולו רק קאמרית ובכל זאת התוצר המוגמר שראיתי היום "המדיום"היה נהדר.
לצערי לא יכולתי לשמוע את האופרה בהופעה הרגילה אלא בחזרה הגנרלית בלבד ורשמי אלו אני כותב מהחזרה. דני ארליך ביים את האופרה בצנעה ללא קישוטים ותוספות והסתפק בקולות הנהדרים של כל המשתתפים. הבימוי היה מלא קצב, תנועה ואיפיון שונה של כל דמות. במוי מקסים ומתאים.תפאורה שכללה רק עיגול, שולחן וכסאות.
השנה חוגגים 100 שנה מהולדתו של המלחין דבר שאינו מצויין משום מה באף תוכנית של מוסד מוסיקלי בארץ. האופרה שנכתבה ב-1946 עוסקת באישה-פלורה-ענבר גולדמן מדיום העושה סיאנסים בתשלום עבור אנשים אומללים המאמינים ברוחות והרוצים קשר עם יקיריהם.אנשים אלו מאמינים בה ולידה עוזרים לה בתה-מוניקה והמשרת טום שהוא אילם .זאת אופרה מלאת יגון וצער המנצלת את אמונתם של אנשים מוכי גורל.האם הכל אמת ,האם הכל מבויים.שאלה שאנו יודעים את התשובה אך האופרה אינה נותנת תשובה ברורה.
גולדמן בתפקיד הראשי הייתה נהדרת. קולה מצויין, ערב מאוד לאוזן והיא יודעת להשתמש בו נכון.היא הייתה טובה לא רק בזמרתה אלא גם במשחקה הריגשי,בהבעותיה ותנועתה על הבמה. אוון לוריא למרות שלא הוציא הגה מפיו מפאת תפקידו באופרה כאילם היה טוב מאוד ונוכחותו על הבמה הורגשה היטב. מה ההיגיון להכניס אילם לאופרה שעיקרה שירה לא כל כך הבנתי את כוונתו של מנוטי.
תומס קאנון האורח יש לו קול בס בריטון מקסים ותענוג היה לשמעו רק חבל שבתפקידו לא שר יותר. הליווי המוסיקלי הופקד בידיו של אלן המילטון שעשה מפסנתרו תזמורת שלמה ולא הורגש כל צורך בהוספת כלים נוספים. רבקה בלינדר, גייד מאסט ואלכסנדרה פלקובסקי השלימו את הצוות הטוב.
זאת הייתה הפקת אופרה קאמרית שחבל שלא תיהיה אפשרות להציגה בהרכב זה בתום הסדנה. לראות או לא לראות: הפקה, בימוי וביצוע נהדרים במסגרת המוכיחה עצמה באיכותה בכל שנה.