X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לפני שמגיעים לשאלת ההתנצלות, יש למצות את מרחב התמרון הרחב שיש לישראל ושמאפשר לה לשקם את היחסים עם טורקיה בצורה האופטימלית מבחינתה
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

ועדת החקירה של האו"ם לעניין המשט דחתה בפעם השלישית את פרסום הדוח כדי לאפשר לישראל ולטורקיה להמשיך במו"מ ביניהן וליישב את הסכסוך. בזמן שנותר על המדינות להגיע להבנה בדרישת ההתנצלות הישראלית - המכשול העיקרי בפני סיומו של המשבר הנוכחי. האתגר העומד בפני ישראל הוא לא אם להתנצל מול טורקיה או לא, אלא מה יכולה ישראל להציע כדי לבטל את הדרישה להתנצלות או מה לקבל בתמורה להסכמה. כדי לעשות זאת, ראשית יש להבין את הסכסוך הישראלי-טורקי לעומק, על ציר הזמן ובממד הפנימי, האזורי והבינלאומי.
בניגוד לתפישה המקובלת, הסכסוך הישראלי-טורקי אינו סכסוך מכוון על-רקע דתי או אסטרטגי. הסכסוך הוא סכסוך פוליטי שבבסיסו מאבק על דעת קהל ויוקרה אישית של מנהיגים. הקו האנטי-ישראלי שהנהיג ארדואן נוגד את יסודותיה של מדיניות החוץ הטורקית. העיקרון המנחה של מדיניות החוץ הטורקית מאז נכנס לתפקיד שר החוץ אחמד דאוטוולו, הוא מדיניות "אפס הבעיות" עם שכנותיה של טורקיה. מטרתה של מדיניות זו היא להחזיר את טורקיה למעמדה הדומה לזה בימי האימפריה העות'מאנית על-ידי מימוש יתרונותיה הטבעיים – מיקומה וקשריה הטובים עם המזרח והמערב יחדיו.
ראש ממשלת טורקיה ארדואן שינה את המדיניות הטורקית כלפי ישראל רק אחרי מבצע "עופרת יצוקה". לפני כן, הוא ביקר בארץ ועסק בתיווך אינטנסיבי בין ישראל לטורקיה. כשהבין שיוקרתו האישית עלולה להיפגע מכיוון שייראה ששיתף פעולה עם ישראל כשתיווך בין המדינות ימים לפני שהמבצע החל, שינה את גישתו כלפי ישראל. כשראה מאות טורקים מנופפים בדגלי פלשתין לאחר שחזר מההתכתשות הפומבית עם הנשיא שמעון פרס בדאבוס, הבין את הפוטנציאל האלקטוראלי הגלום במדיניות זו והתמיד בה.
למרות השיפור בדעת הקהל הפנימית והערבית הבינלאומית לה זכה ארדואן, התרחקותה של טורקיה מישראל והתקרבותה לאירן ולסוריה לא שיחקה לה קלף אל מול ארה"ב והאיחוד האירופי. בעקבות אירועי "האביב הערבי", נקלע ארדואן למצב בעייתי אף יותר. הוא ספג ביקורות על תמיכתו הראשונית בקדאפי וגילה כי ההנהגה המצרית החדשה ממשיכה להתחרות במעמדה האזורי של טורקיה על-ידי התקרבותה לאירן ותיווכה בהסכם חמאס-פתח. השינוי האסטרטגי הבעייתי ביותר מבחינתה של טורקיה הגיע מכיוונה של סוריה. מעבר לזרם הפליטים הגדול, נראה כי הברית אירן-סוריה-חיזבאללה עלולה להתפרק וגורמת לטורקיה לחזור ולחזר אחרי בעלות-בריתה מהמערב וביניהן גם ישראל.
התנאים להפשרת היחסים התקדמו לאחר הבחירות ביוני האחרון, בהן זכה ארדואן לכהונה נוספת, ביסס את מעמדו הפנימי וכפועל יוצא התמתנה רגישותו לשיקולי דעת קהל. ישראל מבחינתה גם מצאה עצמה מבודדת יותר במזרח התיכון החדש ובעקבות זאת נזקקת יותר לנרמול היחסים עם טורקיה.
התפטרותם של ראשי הצבא הטורקי היא התפתחות חיובית מבחינת ישראל. לארדואן יהיה אינטרס להפגין כלפי חוץ כי הוא אינו מוביל מגמת איסלאמיזציה במדינה ושיקום היחסים עם ישראל יעזור לו להשיג מטרה זו.
שיקום היחסים - כיצד?
אם כן, שתי המדינות הגיעו למשא-ומתן על חידוש היחסים כשהן רואות את האינטרס המשותף, במיוחד בעקבות המציאות הגיאו-פוליטית שנוצרה במזרח התיכון. הדרישה הטורקית להתנצלות ישראלית היא המכשול העיקרי בדרך להשבת היחסים לסדרם. כדי להתמודד עם דרישה זו, נדרשת ישראל לשקלל את מכלול האינטרסים הטורקיים ואת מקור הסכסוך.
ראשית, אם מקור הסכסוך הוא יוקרה ודעת קהל, אזי יש למצוא חלופה שתשביע צורך זה. שנית, יש לחשוב מה הם האינטרסים הטורקיים החיוניים במזרח התיכון ובאיזו עמדת כוח נמצאת ישראל כדי להשפיע על מימושם. בהקשר זה, לישראל שני מנופים חזקים: קרבתה והשפעתה על ארה"ב, ויכולתה להשביע את רצונה של טורקיה לחזק את מעמדה האזורי על-ידי לקיחת תפקיד מרכזי בתהליך המדיני. במו"מ הנוכחי ישראל יכולה להציג מספר הצעות יצירתיות בתמורה לביטול דרישת ההתנצלות: להשפיע על ארה"ב לאשר התערבות טורקית צבאית ממוקדת בסוריה. התערבות כזו תעלה את קרנו של ארדואן לא רק בטורקיה אלא בכל העולם הערבי. אפשרות נוספת היא להפעיל לחץ על ארה"ב לבטל את ההכרה בטבח הארמנים כרצח עם – נושא ראשון בחשיבותו במדיניות החוץ הטורקית. אפשרות שלישית תהיה הבטחה ישראלית להעניק לטורקיה מעמד מיוחד כמתווכת במו"מ מדיני עתידי או לקיים את ועידת המו"מ הבאה באנקרה.
מצד שני, ישראל גם יכולה להציג לטורקיה דרישות סף גבוהות שישרתו את האינטרסים שלה תמורת התנצלות. דרישות אלו יכולות לכלול התחייבות טורקית למנוע משטים נוספים בעתיד, העמקת שיתוף הפעולה האסטרטגי-צבאי או תמיכה דיפלומטית (גלויה או נסתרת) בישראל באו"ם.
אלו הן רק מספר דוגמאות לצורה בה יכולה ישראל להתנהל במשא-ומתן הנוכחי. כדי לסיים את הסכסוך עם טורקיה, על מקבלי ההחלטות לנהל משא-ומתן מושכל שמשלב הבנה של תחומי יישוב הסכסוכים והיחסים הבינלאומיים יחדיו. לפני שמגיעים לשאלת ההתנצלות, יש למצות את מרחב התמרון הרחב שיש לישראל ושמאפשר לה לשקם את היחסים עם טורקיה בצורה האופטימלית מבחינתה.

הכותב הוא בוגר תואר ראשון ביחסים בינ"ל מאוניברסיטת טורונטו ותואר שני בלימודי דיפלומטיה מאוניברסיטת תל אביב. חוקר מדיניות חוץ ומתמחה ביישוב סכסוכים בינ"ל.
תאריך:  31/07/2011   |   עודכן:  31/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להתנצל או לא להתנצל? - זאת לא השאלה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הבעיה אסטרטגית ולא אמוציונלית
אלכס נ.  |  31/07/11 10:34
 
- חותם על כל מילה
סתם_1  |  31/07/11 16:04
2
ארדוואן הוא כן מנהיג איסלאמי
לא נכון  |  31/07/11 18:13
3
אם מישהו צריך להתנצל זה ארדואן
דב בינדר  |  31/07/11 22:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר ברתור
במחאה החברתית מתחיל להתגבש דיון על סדר יום חברתי חדש. למרות ניסיונות הפוליטיזציה שלה משמאל, הציבור הסרוג חייב להשתתף בה באופן משמעותי ולהשמיע את קולו הייחודי
איתמר לוין
אוריאל בן-עמי
ההיסטוריה הישראלית מלמדת, שראשי מחאות למיניהם התברגנו מהר ומוססו במו-ידיהם את מהפכות עצמם. עוד שניים-שלושה ג'ובים - וגם המחאה הזו תתמוסס ותעבור
גלעד זליבנסקי
הפיכה, הריסה, החרבה: "כמהפכת סדום ועמורה"; רבולוציה, הפיכה-בכוח של משטר-המדינה, ביטולה של צורת השלטון הקיימת לשם הקמת שלטון חדש: המהפכה הצרפתית הגדולה; שינוי הפוך ופתאומי במצב או במקצוע מסוים: תורת היחסות של אינשטיין חוללה מהפכה במדע-הפיזיקה; מצב של אי-סדרים, אנדרלמוסיה (גם בהפרזה): עוברים דירה, מהפכה בבית (מהפכה, מילון א"ש)    מאמר פילוסופי ביקורתי בן-זמננו בעקבות המסורת של האנציקלופדיסטים והוגי-דעות פוליטיים וחברתיים בתולדות המחשבה המערבית
אליקים העצני
יש לדחות על הסף כל תוכנית הבנויה על הציפייה לגרש המוני ערבים מן הארץ    גם במחנה הימין רבים דוחים את הרעיון הזה מטעמים של מוסר, ומכל מקום הוויכוח הפנימי מיותר, מפני שמעשה כזה פשוט אינו אפשרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il