X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
לא לערבוב בין אמנות ופוליטיקה [צילום: ליאון אלי]
ביקורת: ההצגה תש"ח - מסכת תעמולתית מבוימת היטב
אירועי מלחמת העצמאות במבט מאוד סובייקטיבי קיצוני ומגמתי. אוטוביוגרפיה הנכתבת 60 שנה לאחר ההתרחשות. הצגה עם נימה פוליטית חזקה הפוגעת במיתוס, בהילה, בגבורה ובזכר החללים. המשחק והבימוי טובים

יורם קניוק בן ה-82 הנו סופר, צייר ועתונאי מוערך שכתב ב-2010 ספר בשם תש"ח. בגיל 17 שירת בפלמ"ח במלחמת העצמאות והשתתף בקרב "נבי סמואל". בוויקיפדיה בדף עליו מצאתי שורות המאבחנות את כתיבתו: "את כתיבתו ניתן לחלק לשלוש סוגיות עיקריות. רומנים בדיוניים ארוכים,נובלות וסיפורים קצרים וכתיבה ביוגרפית ואוטוביוגרפית.עם זאת אין חלוקה ברורה בעיקר בגלל סיגנון כתיבתו של קניוק ששובר בהתמדה את ההבחנה בין דמיון ומציאות".
ספר תש"ח זכה בפרס ספיר בשנה שעברה והוא עובד למחזה המועלה כעת בתיאטרון חיפה. הספר הנו אוטוביוגרפי ובו מתוארים חוויותיו בהיותו חייל בפלמ"ח במלחמת העצמאות.
ההצגה בתיאטרון חיפה הנה רומן מומחז עם נימה פוליטית בולטת. אינני יכול לראות בתש"ח מחזה רגיל. במבט ראשון הוא נראה לי כמסכת - פלקט פוליטי, מגמתי שאין בו דיאלוגים כמעט אלא מונולוגים בדיבור פרונטלי של יחידים או קבוצה בדיבור ישיר או דרך שני מיקרופונים המוצבים על הבמה. המיקרופונים נמצאים על הבמה אולי כדי להדגיש את הסיסמאות הנאמרות מעל הבמה.
הבמה כולה שחורה. פס עם אותיות לבנות לכל רוחבה בציון מקומות של קרבות וישובים. במהלך ההפקה מורחים השחקנים על הקיר צבע דם דהוי ומנסים לנקותו ולמחוק אותו אך ללא הצלחה אלא זה רק מטשטש את העקבות.
אקדים ואומר שהבימוי שנעשה ע"י נויה לנצט והמשחק של שמונת השחקנים המשתתפים של הקבוצה החיפאית שהיא בעצם"צעירי תיאטרון חיפה"טובים מאוד. השחקנים מעולים,מלאי מרץ,התלהבות,חן נעורים,מאוד פעלתניים ומגישים משחק מגובש הן כיחידים והן כקבוצה.
הספר שהוגדר כאוטוביוגרפי נכתב כ-60 שנה לאחר שהאירועים המתוארים בו קרו למחבר במציאות. היכן הוא היה עד כה ומדוע נזכר רק כעת לכתוב ספר על אירועים שקרו לו לפני 60 שנה. האם הזכרון לא בגד בו במקצת או בהרבה הן בגלל התקופה הארוכה שעברה מאז והן בגלל סיבות אוביאקטיביות אחרות או אולי כפי שציטטי למעלה גם כאן יש שבירה בהבחנה בין דמיון למציאות.
האם המלחמה ההיא-מלחמת העצמאות הייתה איוולת,מיותרת,חסרת מוטיבציה שפרצה סתם ככה. אין במחזה כל איזכור,כל זכר על מה קרה ומדוע פרצה המלחמה. האם ישראל הייתה קיימת היום אם כל זה היה נכון.
האם חיילי הפלמ"ח או צה"ל היו אכזריים כלפי אוכלוסיה שקטה, רודפת שלום,תמימה שרצתה שכנות טובה שלום ושיתוף פעולה עם היהודים. האם המלחמה הייתה מבולבלת ומבלבלת,מלאת פחד ורגשי נקמה של החיילים שעשו טבח באזרחים חפים מפשע,ילדים וביצעו פשעים אחרים. יש ספק גדול בכך.
הזכרון של קניוק המתאר כל זאת סלקטיבי מאוד. לא השתתפתי במלחמה זו ואינני יודע מה האמת אך יחד עם זאת אינני יכול להסכים עם זכרון הסלקטיבי של המחבר. המחזה, הינו כאמור פלקטי, מסכת תעמולתית מבויימת היטב ומבוצעת היטב.
האם היה צריך לפגוע בהילה, בגבורה, בזכרון והערכה שרוכשים לאלה שנפלו למען חרותנו,למען המדינה, למען החזון הציוני. לאחר כמה דורות הספר והמחזה ישארו כעדות שלא יהיה מי שיערער את אמינותם. זהו תיאור מגמתי, חד-צדדי של מלחמה הרואית, של הקרבה,של גבורה.
לכל אחד הזכות להביע את דעותיו. לכל אחד הזכות לראות דברים מזוית האישית שלו.לכל אחד הזכות לראות אירועים בהשפעת דעותיו. אם אלה דעותיו של המחבר בעל הפרסים הסיפרותיים הרבים, אין לי אלא להצטער על כך.
אינני איש פוליטי. אינני אוהב לערבב בין אמנות ופוליטיקה. אני בעד האמת, נגד ניפוץ מיתוסים, הילות, פגיעה בחללים וחיילים שנלחמו בגבורה למעננו. לכן, בחוסר רצון,הרשתי לעצמי להרחיב בחושבי שאני משמש כפה לרבים החושבים כמוני.
לראות או לא לראות: אינני בעד צנזורה אמנותית וכל אחד זכאי לומר ולראות כל דבר כרצונו.

זיכרון סקלטיבי מאוד [צילום: ליאון אלי]
תאריך:  31/07/2011   |   עודכן:  31/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביקורת: ההצגה תש"ח - מסכת תעמולתית מבוימת היטב
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
קניוק בתגובה:"אנחנו לא היינו פ
קורןנאוה טבריה  |  31/07/11 12:53
2
כבת למשפחת נפגעי טירור בישראל
קורןנאוה טבריה  |  31/07/11 13:04
 
- קיבלתם את ספרו, בגלל התרפסות,
הניה  |  31/07/11 16:45
3
לפני שנים אחדות הודה קניוק כי
עין צופיה  |  1/08/11 08:17
4
הצגה ללא הצגה
ha ha ha  |  3/11/11 21:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה גלוזמן
התנועה האיסלאמית ביקשה לנקות קברים בבית העלמין העתיק בממילא. לאחר מספר חודשים "צצו" במקום קברים חדשים
אריה גלוזמן
מה עושים כשהידידים בהולנד מפנים גב וכשההכנות להכרזת העצמאות החד-צדדית בספטמבר נתקלות בקשיים? מייצרים משבר. החרמת הסחורות הישראליות לא תפתור את הבעיות של הרשות אך אולי תפטור את המנהיגים שלה מאחריות
דוד מרחב
סגירתו של הצהובון הבריטי הוותיק 'ניוז אוף דה וורלד' היא כנראה לא המכה האחרונה שתנחת על אימפריית התקשורת של רופרט מרדוק שנתפסה בקלקלתה. בחוגי השמאל בבריטניה ובארה"ב מחככים ידיים בהנאה
חגית כהן
פסטיבל "100 שנה להולדתה של לאה גולדברג" ריכל על המשוררת ולכלך עליה במסווה של כתבות עומק
אלעזר לוין
היזם בן ה-38 הוא אחד השותפים בקבוצה שהפסידה, בהליך תמוה, במכרז לרכישת המתחם הגדול בעכו    יש לו גם עסקות נדל"ן מעניינות בתל אביב ובר"ג    בעתיד הקרוב: זהב טורקי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il