X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הסטטיסטיקה מאשרת את הרושם כאילו נורווגיה מייצרת את כל הטוב והיפה בעולם, היחס ליהודים מראה פנים אחרות. פינת זיכרון באי [צילום: AP]
גן עדן מדומה
ראש ממשלת נורווגיה ינס סטולטנברג אמר כי תשובתה של ארצו לפשע הנורא תהיה "עוד דמוקרטיה, עוד הומניות, אבל לעולם לא עוד נאיביות". אם הצהרה זו היא יותר מסתם תעמולה, הרי שבפני ממשלת נורווגיה ובפני האליטה שלה עומדת דרך ארוכה וקשה
מנפרד גרסטנפלד יו"ר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
בגלל הטרגדיה איש לא מוצא לנכון – ובצדק – להפנות את תשומת הלב לכך שלפני הטבח במחנה התנועתי, זכו הצעירים שהשתתפו בו למנת הסתה אנטי-ישראלית על-ידי המדריכים שלהם מתנועת הנוער של מפלגת העבודה. בתמונות מהפסטורלה התנועתית על האי נראים בבירור השלטים "הטילו חרם על ישראל"

שני פיגועי הטרור הבזויים באוסלו ובאי אוטויה סחררו את נורווגיה אל מרכז הבמה הבינלאומית. נורווגיה לא מושכת בדרך כלל תשומת לב רבה. אפילו השוודים והדנים שמסוגלים לקרוא נורווגית מגלים עניין מצומצם ביותר בנעשה שם. רק האירוע השנתי של חלוקת פרס נובל לשלום יוצר עניין בינלאומי בנורווגיה.
כתוצאה מכך, הדימוי הבינלאומי של החברה הנורווגית - בארץ השופעת יופי טבעי - הוא בדרך כלל שטחי ושונה למדי מהמציאות. התפתחויות בנורווגיה היו מושכות תשומת לב רבה יותר אילו התרחשו במדינה מערבית אחרת.
מה שמדווח בימים אלה על נורווגיה בתקשורת הבינלאומית, יוצר את הרושם שאוכלוסייתה בת חמשת המליונים - המפוזרת על פני שטח הגדול פי 20 מישראל - מייצגת את כל הטוב והיפה בעולמנו. הסטטיסטיקה מאשרת זאת לכאורה. נורווגיה תופסת מקום תשיעי בדירוג החברות השלוות ביותר בעולם. היא נמצאת במקום שני במדד חופש העיתונות. מקום עשירי במדד המדינות הלא-מושחתות. במדד הסיוע למדינות עניות, הכולל 21 מדינות עשירות בלבד, נורווגיה נמצאת במקום הרביעי.
הכנסות המדינה מנפט ומגז טבעי הופכות את נורווגיה למדינה עשירה מאוד. לפי תוכנית הפיתוח של האו"ם - המדרגת מדינות לפי נתונים כמו הכנסה, השכלה ותוחלת חיים - נורווגיה היא המדינה הטובה ביותר לחיות בה בעולם.
כל זה תומך בדימוי שהאליטה הנורווגית רוצה להציג לעולם: דימוי של גן עדן מתקדם, עם מחשבה פתוחה, חברה סובלנית, מוסרית, דמוקרטית, הוגנת והומניטרית. בימים הטרגיים האלה הדימוי הזה, השגוי באופן חלקי, זוכה לתפוצה נרחבת כמיתוס אופייני של נורווגיה.

אפליה וחרם
[צילום: AP]

אם מאתגרים את יהודי נורווגיה בשעת ויכוח, לא תהיה להם ברירה אלא להודות שהם כנראה מעולם לא הפכו לחלק אורגני של החברה הנורווגית; הם רק נסבלים שם. אפילו אותם יהודים נורווגים מעטים בישראל שסייעו בידי במחקר שלי, מעדיפים להישאר בעילום שם.
כאמור, היחס כלפי יהודים וישראל מאפשר מבט ייחודי אל נבכי החברה הנורווגית. מכאן ניתן לראות תופעות דומות ביחס לאחרים. אנשי אקדמיה לא-יהודים בעלי דעות חורגות סיפרו לי על האפליה נגדם באוניברסיטאות. נוצרים, בעיקר אוונגלים, מדברים על כך שהאליטה בזה להם ודוחקת אותם לשוליים. השבועון הנוצרי 'נורגה אידאג' - היחיד שמעז לנקוט עמדה ביקורתית כלפי האליטה המקומית - זוכה להגבלות רבות. חנויות ספרים גדולות לא מוכרות את פרסומיו, הכוללים את ספרו של אלן דרשוביץ 'הטיעון למען ישראל'. ספריות ציבוריות מסרבות לרכוש את ספריו.
כשיערך בעתיד מחקר על התופעה הזאת, יתברר עד כמה עמוק חדרה האי-סובלנות של אליטת הכוח בנורווגיה. השבוע אמר רה"מ סטולטנברג כי תשובתה של נורווגיה לפשע הנורא תהיה "עוד דמוקרטיה, עוד פתיחות, עוד הומניות, אבל לעולם לא עוד נאיביות". אם הצהרה זו היא יותר מסתם תעמולה, הרי שבפני ממשלת נורווגיה ובפני האליטה שלה עומדת דרך ארוכה וקשה. הם יצטרכו לשנות באופן רידקלי את נטייתם לחשיבה-קבוצתית, לנטוש את דרך הפוליטיקלי-קורקט ולהיפטר מהדימוי העצמי הכוזב שהם מטפחים. הם יצטרכו כמובן לפתח באופן מחושב את היכולת לביקורת עצמית. האם אלה שנמצאים היום בשלטון יהיו מסוגלים לכך? קשה מאוד לדעת.

הפריזמה היהודית
[צילום: AP]

חאנה נבינטו הרלאנד, סופרת מצליחה והיסטוריונית של דתות, כתבה: "אותם אנשים הממוקמים בעמדות הכוח הפוליטיות הם שדחפו לדפוסי ההתנהגות השליליים באופן מוחלט כלפי ישראל משך שנים כה רבות, ובכך הם אחראים ליצירת שנאה כלפי יהודים שהפכה לפוליטיקלי-קורקט. נורווגיה הפכה למעשה למדינה האנטישמית ביותר במערב"

במבט מקרוב, משתקפת תמונה שונה. קשה לנתח ישויות מורכבות כמו אומה. לפעמים יעיל יותר להשתמש בפריזמה קטנה הרבה יותר ולהסתכל דרכה על החברה. לא פעם, המדד המועיל לבחינתה של חברה הוא היחס ליהודים ולישראל. כך גם בנורווגיה, עד כמה שזה עלול להישמע מפתיע. מספר היהודים בנורווגיה הוא פחות מ-2,000. מתוכם 800 משתייכים לשתי הקהילות הקיימות באוסלו ובטרונדהיים.
והנה, סקר שנעשה לא מכבר על-ידי עיריית אוסלו מצא ש-33 אחוז מהתלמידים בבתי הספר התיכוניים בעיר חווים התעללות או איומים לפחות פעמיים או שלוש בחודש. נערה יהודייה אחת הצהירה כי כל התלמידים היהודים שהיא מכירה הוטרדו בבית הספר. שום קבוצה דתית אינה זוכה לאפליה כזאת או אפילו לאפליה קרובה לכך. הבאים בתור אחרי היהודים הם הבודהיסטים, ואצלם מדובר על עשרה אחוזים. התופעה הזאת מוכרת כבר מזה עשר שנים אך השלטונות בחרו להתעלם ממנה.
התקשורת של הזרם המרכזי בנורווגיה מאופיינת בשטחיות, בפוליטקלי-קורקט כפייתי ובהיעדר בולט של ביקורת עצמית. הנתון הממקם את נורווגיה כארץ מובילה בחופש העיתונות הוא מוטעה לחלוטין, כיוון שהצנזורה שם מונחית על-ידי עורכי העיתונים עצמם ולא על-ידי המדינה. דוגמה אופיינית קשורה למי שהיה סנאטור בארצות הברית, סם בראונבק. בקיץ 2010 הוא כתב לשגריר נורווגיה בוושינגטון על השנאה שקיימת בנורווגיה כלפי יהודים וכלפי ישראל. בראונבק צירף מכתב של מכון וינזנטל שפירט מקרים תומכי-שנאה של המלך הארלד ה-5, ראש הממשלה סטולטנברג ושר החוץ יונס גהר סטור, בנוסף למקרים אחרים. רק שני עיתונים נורווגיים קטנים מצאו לנכון לפרסם את הידיעה על מכתב בראונבק. שאר כלי התקשורת התעלמו, למרות שמכתב הסנאטור היה חסר תקדים.
באליטה הנורווגית יש מוליכים רבים של שנאת-מדינת-ישראל. כמה שרים בממשלת העבודה-שמאל הם אנטישמים במשרה חלקית. הדעה הקדומה האנטי-ישראלית של הרדיו והטלוויזיה הממלכתיים זוכה לאישור ולתמיכה מרשות השידור המקומית. יש בתקשורת הנורווגית עמדה אנטי-ישראלית קבועה ובולטת. קיימת אנטי-ישראליות באקדמיה. האיגודים המקצועיים יכולים בקלות להיקרא האיגודים השונאים. כמה מההגמונים הלותרנים הם מסיתים עיקריים לשנאה.
בגלל הטרגדיה הכל כך גדולה שבה נרצחו עשרות בני נוער באוטויה, איש לא מוצא לנכון - ובצדק - להפנות את תשומת הלב לכך שלפני הטבח במחנה התנועתי הזה, זכו הצעירים שהשתתפו בו למנת הסתה אנטי-ישראלית על-ידי המדריכים שלהם מתנועת הנוער AUF של מפלגת העבודה. המרצים שהתארחו שם כללו את יונס גהר סטור. בתמונות מהפסטורלה התנועתית על האי נראים בבירור השלטים "הטילו חרם על ישראל".
למרבה המזל יש לישראל ידידים רבים ופעילים בנורווגיה. אפשר למצוא אותם בעיקר בשורות האופוזיציה, כמו גם בקרב נוצרים פרו-ציונים, אך אין בכוחם לפצות על הרוע שמפיצות האליטות התרבותיות.
בחודשים האחרונים הגיעו סוף-סוף האנטישמיות והאנטי-ישראליות לתקשורת האמריקנית, בדמות מאמר שכתב אלן דרשוביץ ב'וול סטריט ג'ורנל'. הוא תקף כמה ראשי אוניברסיטאות בנורווגיה שסירבו להצעתו לתת הרצאות חינם: "רק פעם אחת קודם נמנע ממני להרצות באיזושהי מדינה. מדובר בדרום אפריקה של ימי האפרטהייד". בקשר לטענתו של סטור כי הפילוסופיה של נורווגיה היא של דיאלוג, דרשוביץ כתב ש"חמאס ותומכיו מוזמנים לאותו דיאלוג, אבל תומכי ישראל מורחקים באמצעות חרם על השקפות פרו-ישראליות, חרם בלתי מוצהר אך מוחשי למדי".
לראשונה מזה שנים רבות הלכה אינטלקטואלית מקומית אפילו רחוק יותר. חאנה נבינטו הרלאנד, סופרת מצליחה והיסטוריונית של דתות, כתבה: "אותם אנשים הממוקמים בעמדות הכוח הפוליטיות הם שדחפו לדפוסי ההתנהגות השליליים באופן מוחלט כלפי ישראל משך שנים כה רבות, ובכך הם אחראים ליצירת שנאה כלפי יהודים שהפכה לפוליטיקלי-קורקט. נורווגיה הפכה למעשה למדינה האנטישמית ביותר במערב".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  03/08/2011   |   עודכן:  03/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 וול סטריט  רשות השידור
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גן עדן מדומה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
יום רביעי
יונה סוקולובסקי  |  3/08/11 11:53
2
לתרגם מייד לנורבגית
סתם_1  |  4/08/11 09:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סופיה רון-מוריה
מבחינה פוליטית מצבו של נתניהו איתן. לשתי המפלגות שבכוחן לערער את הקואליציה, ישראל ביתנו ושס, אין עניין בהקדמת הבחירות. אבל מהבחינה הציבורית, מצבו של ראש הממשלה גרוע. לכשתגיע מערכת הבחירות, המאבקים החברתיים עשויים, כמו בעבר, להעביר קולות ימין למחנה השמאל
נחום אבניאל
אין ויכוח שהרופאים התורנים צריכים לישון יותר, שהרופאים בבתי החולים צריכים להרוויח יותר, ושהמאושפזים צריכים להצטופף פחות. אז למה מאבק הרופאים נמשך כל כך הרבה זמן, ומה גרם לכמעט-הסכמה להתפוצץ?
עליס בליטנטל
גם אם ראיתם בתערוכה ציורים מהעת העתיקה ומשחר ההיסטוריה, ובהם מתוארים טקסים בהם אוכלים בני השבט חלקי גופות אדם שבושלו לנגד עיניהם - הרי היחס כאן למעשה הוא כאל טקס ותו לא
ניב שטנדל
הבטיחו לנו ביקור של מנהיגת המהפכה וקיבלנו את ענת מגן שבו עם מגפון    כשליף האמיתית נכנסה הפסיקה "נבחרת" להיות תוכנית בידור, והפכה לתוכנית אירוח אמיתית, לא מעניינת וחסרת הומור
ד"ר דורית וולף
חשוב להיערך לבעיות בריאותיות שעלולות להתעורר במהלך החופשה    יש לקחת פלסטרים בגדלים שונים, מטליות לחות באריזה אישית, ואמצעי חיטוי וחבישה, הכינו תיק עם כמות קטנה של התרופות הקבועות לנשיאה במטוס ועוד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il