X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
תערוכת יצירות האמנות בזכוכית של אמנים ישראלים 2011 במוזיאון א"י היא בבחינת הלם אמנותי וחוויה שאין להחמיץ מימי קדם ועד לא מכבר, היו כלי הזכוכית השימושים גם ביטוי אמנותי לתרבויות השונות ופארו בתים בזכות יופיים. במאה העשרים הפכו כלי הזכוכית גם ליצירות אמנות, עד כי גדולי המוזיאונים כיום מקצים דרך קבע אולם מיוחד ליצירות מזכוכית. כך זה במוזיאון המטרופוליטן בניו-יורק, במוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון וכן הלאה
▪  ▪  ▪
שפע מוצגים [צילום: ליאוניד פדרול]
[צילום: ליאוניד פדרול]

מוזיאון ארץ ישראל, שמכיל בתוכו דרך קבע את ביתן הזכוכית, בו מוצגים כלי זכוכית מהעת העתיקה שנמצאו באיזור, ומלמדים על התפתחות תרבות חיי היומיום אז, מקדיש הפעם את האולם המרכזי בביתן רוטשילד החדש, לתערוכת פסלי זכוכית שנוצרו בארבע השנים האחרונות בישראל, מאז הוצגה התערוכה הראשונה בנושא זה בו.
כמאה עבודות שנוצרו בידי 67 אמנים ממחישות עד כמה התמצק הענין של אמנים בזכוכית כחומר ליצירה אמנותית ולא רק ככלי שימושי או וריאציה לכדים וקערות. זה מה שזרז את פיתוח שיטות חדשות וסגנון יצירה המאגד בתוכו ציור, פיסול, ריתוך, מדיה דיגיטלית - כולם בשילוב ניפוח זכוכית, ריתוך, יציקה בתנור, יציקת חול - והתוצאה : מרהיבה. העין לא שבעה לראות את שפע המוצגים שאצרה אנריאטה אליעזר ברונר.
פסלים המאזכרים צורות מהטבע, של חיות, צמחים ופרחים, דמויות אדם במיצבים שונים, כלים העשויים כמו מתחרה-זכוכית, "אמנון ותמר" של שרית חפץ-פומרנץ מרהיבים ביופים, מחוות לאמנים כמו פיט מונדריאן, עבודה על זכוכית שטוחה ועליה ציור בצבעי אמייל מתכתיים של סרגי בונקוב - שהנושא, דמויות המזכירות איקונות פרבוסלביות, מסגיר את הרקע עליו צמח; "צדפים" של שולמית אחי-יובל עשויים מעיסת זכוכית ויצקה בתנור; סיגל פריידקס יצרה עשרות דמויות קטנטנות מזכוכית, בתנוחות שונות שקראה להן "המקום שבו המוסר מיטשטש", מה שמתחבר לרעיונות שראינו בתערוכה "כולנו קאניבלים?” בברלין. ועד לעוגת יום הולדת של נילי זעפרני, עשויה עיסת סוכר, ועל הקירות סביבה אריחי זכוכית עליהם מצוירים בלק לציפורניים נרות יומהולדת, וריח של מרציפן אמיתי בו מכוסה העוגה נודף סביבה.היצירה היא ביטוי לטראומות העבר של האמנית.
התערוכה מתרכזת בכמה נושאים כמו - נופי הרגש, נופים מנטליים ובהם "שטיפת מוח" של קטיה איזבל פילמוס, המתייחסת לשינוי בזהות האדם הודות לשטיפות מוח באמצעי התקשורת.”אדם וטבע" עם עבודת ווידיאו של דלית וולמן "הגן הנעלם" המשלבת צילומי גן בקיבוץ הל"ה בשילוב עבודות הזכוכית, ובכך היא ממחישה את היטמאות הזכוכית בטבע.”משחקי פנים" של אופיר זמודזיאק נראות כמסכות-פנים, אך בעצם הם חלונות למצב קיומי פנימי.
ההתענינות של האמנים בזכוכית הביאה לפריחה בהקמת סטודיות ללימוד וביצוע היצירות, כמו גם לפריחה של הנושא בקרב תלמידי הפקולטה היחידה בארץ ללימוד הזכוכית - והיא ב"בצלאל" בירושלים, שם הוא נלמד יחד עם הפיסול בקרמיקה. למען האמת, הפסלים שנוצרים ב"בצלאל" במחלקות לקרמיקה, זכוכית וצורפות (שהיא חלק מהחוג לאופנה) הם הבולטים באיכותם ומקוריותם מקרב היצירות של החוג לאמנות פלסטית בכללותו.
חלק גדול מהיוצרים בתערוכה הם בוגרים מוכשרים של החוג בבצלאל, ויתרם, בוגרי סדנאות פרטיות שעבודותיהם אינן נופלות משל האחרים. רבים בתוכם ילידי ארצות שונות - מזרח אירופה, דרום אפריקה, אמריקה, וחלקם אף למדו את המקצוע שם. כמו-כן מצויים בקרבם גם אמנים שעסקו בציור, פיסול, רישום ושאר תחומי האמנות הפלסטית, כמו עמי לוי, המציגים כאן שילוב של טכניקות זכוכית עם ציור ורישום, ומעשירים את התצוגה המרהיבה.
התאורה היפהפיה, עצם העיצוב של המוצגים - כל אלה עושים את התערוכה לאירוע אמנותי של ממש. הקטלוג המלווה את התערוכה מאיר עיניים, לחובבים כמו לעוסקים במקצוע, והמאמרים שבו מרתקים, כולל הסברים על כל שיטות העבודות של פסלי הזכוכית, שזכו ללגיטימציה זה מכבר, ורק כאן הם נכנסים לתודעה לאט לאט, וזוכים לכבוד הראוי להם כחלק בלתי נפרד מהאמנות כולה.

תאריך:  03/08/2011   |   עודכן:  03/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אמנות זכוכית ישראלית - במוזיאון ארץ ישראל ברמת אביב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פזית רבינא
מה מסתתר מאחורי ההודעה הסורית המפתיעה על הכרה במדינת פלשתין בגבולות 67'?
פזית רבינא
בניגוד למאהל בשדרות רוטשילד, את המחאה הדרום תל אביבית הרבה יותר קשה לעכל. רשמי ביקור
מנפרד גרסטנפלד
ראש ממשלת נורווגיה ינס סטולטנברג אמר כי תשובתה של ארצו לפשע הנורא תהיה "עוד דמוקרטיה, עוד הומניות, אבל לעולם לא עוד נאיביות". אם הצהרה זו היא יותר מסתם תעמולה, הרי שבפני ממשלת נורווגיה ובפני האליטה שלה עומדת דרך ארוכה וקשה
סופיה רון-מוריה
מבחינה פוליטית מצבו של נתניהו איתן. לשתי המפלגות שבכוחן לערער את הקואליציה, ישראל ביתנו ושס, אין עניין בהקדמת הבחירות. אבל מהבחינה הציבורית, מצבו של ראש הממשלה גרוע. לכשתגיע מערכת הבחירות, המאבקים החברתיים עשויים, כמו בעבר, להעביר קולות ימין למחנה השמאל
נחום אבניאל
אין ויכוח שהרופאים התורנים צריכים לישון יותר, שהרופאים בבתי החולים צריכים להרוויח יותר, ושהמאושפזים צריכים להצטופף פחות. אז למה מאבק הרופאים נמשך כל כך הרבה זמן, ומה גרם לכמעט-הסכמה להתפוצץ?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il