X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"הוכח תוכיח את עמיתך" - משה רבינו מלמדנו את הדרך לביצוע מעשי של מצוות התוכחה בצורה הנכוחה, הנכונה והרצויה ביותר
▪  ▪  ▪

על חשיבותה של "התוכחה כחלק מן ההוויה היהודית ונחיצותה המרובה בחייו של כל יהודי, בכל זמן ובכל אתר" [מדרש גם] כבר נכתבו עשרות אם לא מאות פסוקים, מאמרים, פרשנויות, משלים וסיפורים, הן במקרא והן בדברי קודשם של חז"לינו ע"ה. ודי לנו באם נזכירה לקוראים שהתוכחה היא מצוות עשה מדאורייתא [מצווה רל"ט, על-פי ספר החינוך] שנאמר: "הוכח תוכיח את עמיתך...".
וכבר החכם מכל אדם, הלא הוא שלמה המלך ע"ה, קבע בספרו המונומנטלי, "משלי", את הדרך והאופן כיצד ואיך יש לבצע זאת "הלכה למעשה". למשל: "הוכח לחכם - ויאהבך" [משלי ט', ח']. ומנגד, ממש ב"אותה נשימה", קרי: באותו פסוק, שלמה מציע: "אל תוכח לץ, פן ישנאך". וד"ל.
מכל מקום, חובה (נעימה) היא להזכיר, ודווקא בימים טרופים וקשים אלה, ב"ימי בין המצרים", שהם כינוי ל"שלושת השבועות שבין שבעה עשר בתמוז ותשעה באב", את דבריהם של שניים מגדולי אמוראי בבל ואשר דבריהם ביטאו מציאות עגומה ששררה, ולנו אין כל ספק, שעדיין רווחת היא ושוררת במחוזותינו ו"בבית ספרנו", כדלקמן:
"אמר ר' טרפון, תמהני [=תמה אני] אם יש בדור הזה (!) [אדם] שמקבל תוכחה". מחרה, מחזיק ומוסיף עליו ר' אלעזר בן עזריה: "תמהני, אם יש בדור הזה (!) [אדם] שיודע להוכיח". לימוד תלמודי זה מלמדנו נכוחה על חסרונה המעשי של התוכחה מ"שני עברי המתרס", כחלק אינטגרלי מן החיים היהודיים. ודו"ק.
פרשתנו, פרשת "דברים" ["משנה תורה"], אשר פותחת את החומש החמישי של "חמשת חומשי התורה", מכילה 105 פסוקים ושתי מצוות לא תעשה הקשורות ל"עולם הדיינות", מציעה דרך לתיקון המציאות העגומה אשר ציינו לעיל, וזאת על-ידי משה רבינו ע"ה, האיש הגדול מכולם. דווקא הוא, אשר היה ביכולתו ובכוחו לעשות עם עם-ישראל ככל העולה על רוחו בבחינת "כחומר בידי היוצר", מלמדנו את הדרך לביצוע מעשי של מצוות התוכחה בצורה הנכוחה, הנכונה והרצויה ביותר. בדרך אשר מובילה הן את "המוכיחים" והן את "המוכחים" לרצות לקבל ו"לאמץ לחיקם" ועליהם את עצם התוכחה, כתוכחה.
משה עושה זאת "בדרך של רמז" ולא באופן ישיר, מזלזל ופוגעני. והגם שהוא מוכיח את העם על חטאיהם ומעשיהם הנלוזים ובאירועים לא מחמיאים במיוחד, הוא אינו "תוקף חזיתית", אלא מזכיר להם את "שמות המקומות" ובדרך רמז, רומז להם ברמיזה בלבד את אשר אירע.
שבת שלום! צום קל ומועיל!

המאמר מוקדש לעילוי נשמתו של מר יוסף אגגבה ז"ל ש"מסע" חייו נקטע בשבת קודש פרשת "מסעי", התשע"א. ת. נ. צ. ב. ה.
תאריך:  04/08/2011   |   עודכן:  04/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חשיבותה של התוכחה והדרך הרצויה לעשות זאת
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד ישראלה זטרמן
פסיקה חדשה של ביה"ד הארצי לעבודה משנה מעיקרה את תמונת המצב בתביעות נגד המוסד לביטוח לאומי להכרה באירוע מוחי כתאונת עבודה בטענה כי נגרם מאירוע דחק נפשי (סטרס). ביה"ד הארצי אימץ חוות דעת של מומחה אשר קבע כי האסכולה הרווחת היא שייתכן קשר סיבתי בין אירוע דחק נפשי ובין אירוע מוחי, ושאין סימוכין לקיומה של אסכולה השוללת קשר סיבתי בין אירועים בעבודה ובין אירועים מוחיים
אריה אגוזי
מה עלוב יותר - התגובות של האו"ם למה שקורה בסוריה או התגובה של צה"ל לירי רקטות על ישובי הדרום?
טליה פישמן
אחת התוצאות הנלוות לכל הדיון על התקציב הייתה הפניית זרקור לעבר האישים שהתבלטו. קודם כל מוביל המרד הרפובליקני ג'ון בונר, דובר בית הנבחרים, שבּהררכייַת השלטון האמריקני מגיע שלישי בתור, אחרי הנשיא וסגן הנשיא
איתן קלינסקי
כמה מצער שביבי יודע, שקיים כבר חוק חינוך חובה חינם לגילאי שלוש-ארבע בספר החוקים של מדינת ישראל. 12 שנים החוק הזה שחור על גבי לבן כתוב בספר החוקים של מדינת ישראל. חברת הכנסת תמר גוז'נסקי מסיעת חד"ש הצליחה להעביר את החוק כבר בשנת 1999, אבל כל שנה החוק מתמוסס ומתאדה בחוק ההסדרים
עו"ד עלאא שלאעטה
בשתי החלטות מפרוטות שונות, אחת מהן בתביעה שהוגשה באמצעות האגף לסיוע משפטי, קיבלו בתי הדין האזוריים לעבודה באופן תקדימי את טענות התבועים וקבעו כי המוסד לביטוח לאומי מנוע מלתבוע חוב בגין דמי ביטוח לתקופה העולה על שבע שנים הקבועות בחוק ההתישנות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il