X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
עירן פרונט מומחה למחלות חניכיים כללית סמייל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
הינה עוד סיבה להפסיק לעשן - מעשנים חשופים יותר למחלות חניכיים, נסיגת חניכיים, דלקות והחלמה איטית יותר מניתוחי חניכיים
▪  ▪  ▪
אם יש עשן - אין שיניים [צילום: AP]

העישון נתפס בדרך-כלל כגורם נזק לריאות, אבל מסתבר שלא רק. גם נזק בחלל הפה עלול להיגרם כתוצאה מעישון, ופירושו - מחלות חניכיים, אובדן שיניים וכדומה - אפילו שבמקרה זה מדובר בעשן ולא במשהו מוחשי שלועסים או שותים.
למה זה קורה? בספרות קיים מידע רב על נזקי העישון הגורמים מחלות בדרכי הנשימה, סרטן ומחלות לב, פוגעים בהריון ומזיקים לסביבת המעשנים, וכדומה. בין השנים 1988-1984, נערך מחקר חשוב על-ידי ד"ר סקוט טומאר, רופא שיניים אמריקני הנמנה כיום עם חוקרי אוניברסיטת מיאמי שפלורידה. טומאר בדק למעלה מ-12 אלף מעשנים וגילה כי 42% מהנבדקים סבלו ממחלת חניכיים (כ-6.4 מיליון מקרים בארה"ב). המחקר קבע סטטיסטית, אם כן, שהמחלה נגרמה כתוצאה מעישון. תוצאות המחקר פורסמו בשנת 2000 בירחון האיגוד האמריקני לרפואת חניכיים, אחד העיתונים המדעיים החשובים ביותר ברפואת שיניים.
בקרב אוכלוסיית המעשנים, מצטמצמת משמעותית יכולתו של הגוף להתמודד עם החיידקים שגורמים למחלת החניכיים. כמות הנוגדנים קטנה וכך גם כמות כלי הדם הפעילים - ועל כן התגובה הדלקתית לגירוי איטית יותר וההתקדמות של המחלה מהירה יותר.
בספרות הרפואית הוכח גם ריפוי פחות טוב אצל מעשנים לאחר ניתוחים אורתופדיים, ניתוחים פלסטיים וכדומה והמצב בניתוחי חניכיים אינו שונה: ההחלמה מניתוח חניכיים כירורגי איטית והשיפור לאחר ניתוחי חניכיים למטרת רגנרציה (השתלות עצם ו/או חניכיים) פחות טוב מאשר אצל לא מעשנים.
כ-70% מהמעשנים מעוניינים להפסיק לעשן והבשורה המשמחת היא שהמצב לפחות בחלקו, הפיך: בקרב מתרפאים אשר הפסיקו לעשן נראה שיפור משמעותי במדדי מחלת חניכיים ומצבם קרוב להתרפאות טובה ומהירה המאפיינת לא מעשנים.

איך מטפלים

ראשית - מפסיקים לעשן. אף טיפול במחלת חניכיים לא יהיה שלם ללא שיתוף פעולה מצד המטופל. בפגישה ראשונה אצל הרופא מתבצעת בדיקה קלינית ורנטגנית. כמו-כן, במידה וקיים מידע נוסף על טיפולים שבוצעו למטופל גם מידע זה עוזר על-מנת להגיע לאבחנה ונקבעת תוכנית טיפול ראשונית מכיוון שהגורם העיקרי למחלה הוא החיידקים.
השלב הראשון של הטיפול כולל הורדת העומס החיידקי בחלל הפה על-ידי הקצעת שורשים. כלומר - הורדת כמות החיידקים מהאזור שמתחת לחניכיים ושיפור היגיינת הפה של המטופל באמצעות צחצוח נכון ושימוש בעזרים לניקוי בין השיניים. במקרים שבהם נעשה נזק כבד, יש לטפל בשיניים ספציפיות, לעקור שיניים "אבודות", לבצע שחזורים בשיניים עם עששת ושיקום אזורים מחוסרי שיניים.
וכיוון שהעישון הינו גורם סיכון משמעותי למחלת חניכיים, יש להדגיש את חשיבות הפסקת העישון להצלחת המשך הטיפול, ולבריאות טובה בכלל.
אם המטופל סובל ממחלות כלליות נוספות - סוכרת, השמנת יתר, מחלות לב, מחלות בדרכי הנשימה או סרטן - זה הזמן לאזן אותן ולטפל בהן בשיתוף עם הרופא הכללי. הפסקת העישון וטיפול במחלות החניכיים - תסייע לשיפור הבריאות הכללית של המטופל.

הידעתם?

בשנת 2002 ביצע ארגון הבריאות העולמי סקר לגבי עישון, לפיו:
  • כשליש מהגברים בעולם מעשנים;
  • עישון הורג אחד מכל 10 אנשים בעולם.
בשנת 2010 נערך סקר נוסף אשר הוסיף לממצאים אלה עובדות נוספות:
  • 26% מהגברים מעשנים (אולי זהו סימן טוב? משליש מהגברים, 33%, ירדה הכמות לרבע - קצת למעלה מ-25%);
  • 22% מנשים מעשנות (לא ברור מה היה לפני כן אבל אפשר רק לקוות שגם במקרה זה מדובר בירידה);
  • 25% מהמתבגרים בתיכון מעשנים (כמות עצומה של מעשנים צעירים שתוביל לשיניים לא בריאות בבגרותם ובכלל, לבריאות כללית ירודה (חשוב לחשוב על דרכי הסברה ומניעה).
לסיכום, העישון משפיע לרעה על מערכות רבות בגוף, ונמצא כגורם סיכון עיקרי למחלות כיתר לחץ דם מחלות בדרכיי הנשימה וסרטן. מחלת החניכיים גורמת להרס הרקמות התומכות של השן וככל שהדלקת מתקדמת יותר נראה נפיחות בחניכיים אודם וניידות של השיניים אשר בסוף התהליך תגרום לאובדן השן. העישון הינו גורם סיכון עיקרי למחלת חניכיים ואף גורם להאטה בריפוי.

העישון כגורם למחלות חניכיים

אצל מעשנים מוצאים בדרך-כלל כמות גדולה יותר של אבנית, כמות החיידקים הפתוגניים הגורמים למחלות חניכיים גדולה יותר, אפשר לראות "כיסים" עמוקים יותר בחניכיים ומצבים כמו נסיגת חניכיים מתקדמת ואיבוד עצם רב יותר. כמו-כן, למעשנים יש פחות שיניים בפה.
מחלת חניכיים היא תגובה דלקתית של מערכת החיסון שלנו לגורם החיידקי. כתוצאה מהצטברות של חיידקים באזור צוואר השן (בין החניכיים לשורש) מתחיל תהליך הדלקת שבמהלכו מנסים גורמי מערכת החיסון להתמודד עם החיידקים. אלא שככל שהתהליך מתקדם והעישון מסיבי יותר - כך נמשך ומתגבר הרס הרקמות התומכות בשיניים - הסיבים המחברים בין העצם לצמנט השורש (שכבה דקה אשר מכסה את השורש ומחברת בינה לבין החניכיים) מתרופפים, והחיבור של השן לחניכיים קטן.

הפגיעה במראה החיצוני של השן

העישון פוגע במערכת התמיכה של השן ויוצר נזק גם לצורתה החיצונית. את אחד מתוצרי הלוואי של הניקוטין, ה"קוטינין" רעלן אשר ניתן למצוא בכלי הדם הקטנים בחניכיים בקרב מעשנים.
חומר זה וחומרי לוואי נוספים, "מסייעים" בהרס מערכת התמיכה של השן. הניקוטין אחראי גם לשינוי בצבע זגוגית השן. במקרה זה מדובר בחלק הקל של הבעיה משום שניתן להסיר את הצבע באמצעות ניקוי נכון ולשפר את הגוון. מאידך, הצבע הוא הבעיה המשנית, כזכור.

מחבר המאמר הינו מומחה למחלות חניכיים ברשת מרפאות כללית סמייל
תאריך:  04/08/2011   |   עודכן:  04/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקשר בין עישון ובריאות השיניים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ליאון אלי
מיסה הדומה יותר לאופרה עם אריות ודואטים המושרים ע"י ארבעה סולנים. יצירה קלילה על-פי טקסט דתי עם הרכב מבצעים מרשים. ציפיה לעונה פוריה ומעניינת לא פחות בשנה הבאה
גלית לוי
גם אם הילדים נשארים לבד בבית, דאגו לאוכל בריא וזמין    הכינו בקבוקי מים צוננים או קפואים    איכלו ליד שולחן ולא ליד טלוויזיה, מחשב או תוך כדי קריאת ספר    אל תבטיחו לילדים ארטיק אם הם מתנהגים יפה בתור בלונה פארק או בבריכה
ניסים יפה
הקיץ בשיאו ואיתו ההתמודדות עם החום הפוגם באיכות החיים הנורמלית שלנו    יחד עם אילוצי האופנה המכתיבים בראש ובראשונה נראות ויופי על חשבון נוחות ובריאות, עלינו להתמודד עם מגוון תופעות בכפות הרגליים שהשמש מביאה עלינו לטובה, או שלא
ד"ר שרון רוזנבלט
בקיץ אנו נעזרים רבות במסנני קרינה כדי להגן על עורנו מפני קרינת השמש הקופחת. לעיתים מסנני הקרינה גורמים להחמרה במצב האקנה עקב סתימת הנקבוביות
אורן פרסיקו
שנים של פרשנות פרו-קפיטליסטית לא השיגו תוצאה מרשימה    מעריב מצניע באופן יחסי את המחאה    סגן מו"ל הארץ מבקר במאהל ומדבר על ריכוזיות    בהארץ כותב נחמיה שטרסלר: לוז הדרישות של המוחים נטול היגיון כלכלי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il