X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
שי מנשקו מומחה לנוירולוגית ילדים בי"ח אדמונד ולילי ספרא לילדים, תל השומר
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
עדיין ארוכה הדרך לטיפול אופטימלי, כאשר עדיין מרבית הילדים אינם מאובחנים בפרק הזמן המקסימלי המאפשר טיפול דחוף באוטם, ואף אלו מאובחנים בפרק זמן של עד כשש שעות מתחילת האירוע, אינם מופנים לרוב בפרק הזמן הדרוש למרכזים הרפואיים היחודיים לכך
▪  ▪  ▪
דרכי אבחון וגורמי סיכון [צילום: AP]

אוטם מוחי (שבץ) הוא תהליך מהיר בו יש אובדן פונקציות תפקודיות במוח כתוצאה מהפרעה באספקת הדם למוח. אוטם יכול להיגרם כתוצאה מחוסר אספקת דם ("שבץ איסכמי") הנובע מחסימה בזרימת הדם כתוצאה מקריש דם או מתסחיף, אולם יכול להיגרם גם כתוצאה מדימום ("שבץ המורגי"). ההגדרה מקובלת עבור ילדים ומבוגרים כאחד.
תקופה ארוכה נחשב אוטם מוחי בילדים דבר נדיר עם מהלך שפיר, אשר איננו דורש ברור ומעקב מיוחדים. כעת על-רקע התקדמות ניכרת בטכנולוגיית הדמיית המוח הלא פולשנית, מאובחנים מקרים רבים יותר ובקדימות ניכרת אשר בטכנולוגיה הקודמת, ככל הנראה, לא היו מאובחנים כלל כפתולוגיה מוחית ונכללים לאחר-מכן בסל הכללי של שיתוק מוחין ראשוני על-רקע לא ידוע. כמו-כן, נמצא כי הדעה שרווחה, כי אוטם מוחי בילדים מלווה באחוזי פרוגנוזה טובים וסיכויים נמוכים להשנות, התבררו כלא נכונים בתכלית.
ממחקרים מקיפים שפורסמו בנושא, בעיקר בצפון אמריקה, התברר כי 10% מהילדים שפיתחו אוטם מוחי נפטרו כבר בזמן האירוע החריף, ל-20% אירע אוטם מוחי חוזר בטווח של עד 5 שנים מאז האירוע הראשוני ול-73%-68% מהילדים, נשאר חסר נוירולוגי קבוע (במעקב שנע בין 5-0.5 שנים). כמו-כן, מאמרים רבים בנושא עוסקים כעת גם בהיבט הכלכלי הכבד של שיקום אותם ילדים על מערכת הבריאות האמריקנית וחישובים שונים של אובדן הכנסה עתידי לאורך שנים של אותם ילדים ששרדו ונשארו בעלי נכויות קבועות בדרגות שונות.

דרכי אבחון אוטם מוחי

האבחון הנכון של אוטם מוחי חריף בילדים, דורש שילוב של תסמינים קליניים והתאמה רדיולוגית. ככל הנראה על-רקע מודעות רפואית נמוכה לאפשרות הנ"ל בילדים, מעטים המקרים בהם מאובחן האוטם המוחי בטווח של עד שש שעות מהתהוותו, כאשר נתון זה נמצא נכון גם במספר מקרים אשר נבדקו במהלך אותו פרק זמן על-ידי נוירולוג ילדים.
אולם נמצא, כי כ-2/3 מהילדים אשר הופנו בחשד לאוטם מוחי למרכז רפואי שבו צוות מיומן בנושא (Stroke Team), אכן אובחנו כלוקים באוטם חריף וטופלו בהתאם. אמצעי אבחון מרכזי בנושא מלבד הבדיקה הנוירולוגית הינו הבדיקה בתהודה מגנטית (MRI).
חשוב לציין, כי עדיין קיימת בעיה קשה מבחינת זמינות מכשירי ה-MRI בעולם וכן בארץ, וכי לרוב נדרש להרדים את המטופל כדי למנוע תזוזות במהלך הבדיקה הארוכה יחסית, כאשר הדבר דורש שוב צוות רפואי הערוך בהתאם.

דרכי הטיפול

על-רקע מורכבות הטיפול, אך בעיקר עקב חוסר פרוטוקולים טיפוליים מקובלים בילדים, מרבית הפרוטוקולים הטיפוליים הנמצאים כעת בשימוש בילדים, "נגזרו" בעיקרם מפרוטוקולים מקבילים במבוגרים ועברו אשרור חלקי בלבד.
באופן כללי, ניתן לחלק את הטיפול באוטם מוחי לשתי קבוצות עיקריות: הטיפול החריף באוטם והטיפול ארוך הטווח האמור גם להוריד את הסיכוי להישנות האירועים.
מבחינת הטיפול החריף - מצטברות המלצות רבות לטיפול אגרסיבי בעליית חום הגוף לסיבותיו, שמירה על לחץ תוך-גולגלתי תקין, וכן הצורך לשמור על רמות סוכר בדם בגבולות הנורמה ככל שניתן. כמו-כן, מקובל טיפול אגרסיבי במזהמים שונים וזאת גם אם טרם זוהו בוודאות. כן מקובל טיפול בפרכוסים, שעלולים להופיע בעקבות התפתחות האוטם המוחי.
מבחינת הטיפול ארוך הטווח, גם כאן אין כל מוסכמות לגבי טיב ומשך הטיפול התרופתי המתאים לכל גורם. הפרוטוקול העיקרי שפורסם עד עתה וכולל גם המלצות לטיפול בילדים, נכתב ב-2008 על-ידי ה-American college of chest physicians ומתבסס בהמלצותיו על עבודות שפורסמו בנושא בעיקר במבוגרים.

לסיכום

מעבודות המצטברות בשנים האחרונות עולה, כי אוטם מוחי איסכמי ממקור עורקי בילדים מתברר כסיבה שכיחה למוות ולנכויות קשות בילדים שלקו באוטם. בעקבות ההתקדמות הניכרת בטכנולוגית הדמיה המוח הלא פולשנית והרגישות הרפואית היחסית המתגברת לאפשרות הנ"ל, מתגלים מקרים רבים יותר, גם בשלבים הראשונים של התהוות האוטם.
עדיין ארוכה הדרך לטיפול אופטימלי בנושא, כאשר עדיין מרבית הילדים אינם מאובחנים בפרק הזמן המקסימלי המאפשר טיפול דחוף באוטם, ואף אלו מאובחנים בפרק זמן של עד כשש שעות מתחילת האירוע, אינם מופנים לרוב בפרק הזמן הדרוש למרכזים הרפואיים היחודיים לכך, ששם היו יכולים בהתאם למצבם ולאבחון הנכון לקבל טיפול מתאים.
נתון זה, יחד עם הנתונים הקשים המראים את הפרוגנוזה העתידית הירודה ואחוזי הסיכוי הגבוהים לחזרת האוטם המוחי בילדים, מעלה שוב את הצורך הדחוף הקיים בהקמת צוותים רפואיים יעודים (Stroke Teams) בבתי החולים היכולים לתת מענה הולם לטיפול החריף המתמשך לו זקוקים החולים ומשפחותיהם באחד מהרגעים הרי הגורל מבחינתם.

מהם גורמי הסיכון ללקות באוטם מוחי בילדים

גורמי הסיכון להתפתחות אוטם מוחי בילדים שונים באופן מהותי מהגורמים במבוגרים, כאשר אותם גורמים ידועים כגון: יתר לחץ דם, עישון, סוכרת לא מאוזנת, רמת שומנים גבוה בדם, טרשת עורקים וכדומה, אינם בהכרח הגורמים השכיחים להתפתחות אוטם בילדים.
בין הסיבות המדווחות באוכלוסית הילדים בהקשר הזה ניתן למצוא ארטריופטיות מוחיות מסוגים שונים, מחלות לב מולדות, זיהומים נרכשים, חבלות ראש וצוואר, אנמיה חרמשית, מחלות גנטיות ומטבוליות ומחלות הגורמות לקרישיות יתר.

מהם המאפיינים של אוטם מוחי בילדים?

הסתמנות קלינית: חולשת פלג גוף חריפה (Acute Hemiparesis) נמצא כסממן העיקרי המאפיין אוטם איסכמי בילדים. ממצאים שכיחים נוספים שנמצאו כללו שינויים במצב ההכרה וחסרים נוירולוגים ממוקדים בהתאם לאותו אזור מוחי שנפגע.
ילדים צעירים יתאפיינו תחילה יותר בירידה במצב ההכרה והופעת תמונה קלינית של אנצפלופטיה, אולם גם אצלם בהמשך ניתן למצוא חסרים ממוקדים כפי שציינו קודם.

שכיחות אירועי אוטם מוחי

ממחקרים שפורסמו בשנים האחרונות עולה, כי שכיחות אירועי האוטמים המוחיים בילדים (איסכמי והמורגי) עומדת על 13-2.3 לכל 100,000 ילדים, לעומת שכיחות האירועים בילודים העומדת על מספר גבוה יותר של כ-1 על כל 5,000 לידות חי.
כמו-כן, נמצא כי כ-50% מהאירועים בילדים מוגדרים כאיסכמים וכי שכיחות האירועים גבוהה בזכרים ביחס לנקבות. כמו-כן, נמצא כי בילדים ממקור אפרו-אמריקני, שכיחות האירועים וסיבוכיה האפשריים, גבוה יותר ביחס לאוכלוסיות אחרות וזאת גם לאחר הורדת אחוז הילדים הגבוה עם אנמיה חרמשית שנמצאים בקרב אותה אוכלוסיה.

הכותב הוא מומחה לנוירולוגית ילדים, היחידה לנוירולוגית ילדים בבית חולים אדמונד ולילי ספרא, תל-השומר
תאריך:  10/08/2011   |   עודכן:  10/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורן פרסיקו
קוראי מעריב נתקלו השבוע בשתי דוגמאות למידת החופש של עובדי העיתון ולמידת הפרגון שלו לשופרסל. ד"ש לבעל-הבית
ליאון אלי
מחזה על אחריות אישית, אחריות למשפחה ואחריות לזולת. מה ההחלטה אם אדם צריך לדאוג לעתיד משפחתו במחיר הפקרת חיי חיילים. האם עדיף להודות באמת ולשאת בתוצאות או לחיות באשליה. הצגה מעולה ומומלצת ביותר
עמיאל אונגר
מושל טקסס ריק פרי מסתמן כתקווה החדשה של הרפובליקנים. תפישותיו השמרניות המאוזנות, הצלחותיו כמושל ויכולות גיוס הכספים שלו מציבות אותו כמועמד שיוכל להתמודד בכבוד מול ברק אובמה
מיכאל טוכפלד
שר התקשורת משה כחלון, ששמו עלה כמועמד להחלפת שר האוצר שטייניץ, נותן גיבוי מלא למדיניות הממשלה. לדבריו, משבר הדיור הוא משבר נקודתי והממשלה תתגבר עליו. בניגוד לחבריו למפלגה, הוא לא צופה שהמחאה תפגע בליכוד בבחירות הבאות. ראיון
איתמר לוין
מרים נאור מצדיקה בערעורו של משה קצב את המוניטין שיצאו לה כשופטת מעולה. עושה רושם שהיא מכירה את התיק בעל-פה, על מאות המוצגים ואלפי העמודים. לצד זאת, היא מנהלת את הערעור ביד רמה, מונעת בזבוז זמן ושומרת בקפדנות על איסורי הפרסום ועל כבודו של בית המשפט. עדנה ארבל וסלים ג'ובראן משלימים הרכב המבצע היטב את מלאכתו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il