X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשורת הסיכוי של המחאה היא בכך שהמוחה של היום יהיה הבוחר של מחר. המחאה בוודאי נבחנת במספרים המרשימים עד למאוד של האנשים הנשים והטף היוצאים לומר את אשר עם ליבם. אולם לזה לא יכול להיות המשך עד אין קץ. ההמשך האחד העושה דין עם חוכמתו של העם הוא הנחישות של המוחה של היום לעמוד בתור לקלפי מחר
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

חוק כלים שלובים הוא: ככל שהעולם נהיה מסובך ומפתיע יותר, כך נהיים הפוליטיקאים המנהלים אותו פשטנים, בינוניים ושגרתיים יותר. זה יכול היה להיות אולי אחרת אילו היו הנבחרים שלוחי האלוהים הטוב המפקיד צאן אדם בידי הנאמן והמיומן ברועים. אבל הם לא נלקחים מאחרי הצאן. הם לא אומרים שלח ביד מי שתשלח. הם לא בורחים מן השררה מפני שהם יודעים שהיא עבדות. נפשם יוצאת להיבחר. גם בעלי אמונה לא מעורערת ולעיתים אפילו תמימה, כי ההשגחה הוועידה אותם להנהיג את הציבור ולהיטיב עימו, אינם יכולים להתמלך מעצמם. הם אנוסים לדלות מלא דליים נקובים ממאגרי הקולות המצויים, בפריימריז עכורים, בקמפיינים מעלי אדים.
אין בעניין זה ביניהם לבין הצמאים לאלכוהול המשכר של הכוח והעוצמה כשלעצמה ולא כלום. כדי לזכות בשלטון, זקוקים אלה גם אלה להפעלת קסם אישי טכניקולורי, לפיתויים, לבעלי ברית כוחניים המוכנים להשקיע בהם מתוך תקווה כי לחמם שהושלך למים עתיד למשוך דגים הרבה שיעלו בעתיד לבוא ברשת, ולממון, תמיד לממון. רצינות יתר, דבקות בניתוח חסר פניות של המציאות ואתגריה, שיח מנומק עם ציבור שחי את יומו בעולם שכולו סמטאות מסתבכות של כלכלה ושל ביטחון ושל רווחה ושל צמיחה ושל ייצור ושל אבטלה ושל פערים חברתיים ושל מיקרו ושל מקרו ושל יחסים בינלאומיים ושל מלחמה ושל תקוות שלום של אשפים מקדמי צריכה דמיונית ושל נוירוזות דתיות המבריחות את האדם הנבוך אל מאחזים של סוראליזם גואל, הם חסרי סיכוי. לברוכי כישרונות מולדים עוזרת גם כריזמה, לחוטבי עצים ולשואבי מים, ההתמדה והנכונות לספוג אינספור אירועים משפחתיים סינטטיים, בהם הם קרואים כדי שמארחיהם יתנאו בהם ויזרעו להם חסד כדי לקצור גמול. סוף דבר מישהו נבחר.
על-פי תורת הסיכויים, פשוטו כמשמעו, מעטים ממעטים בלבד יגיעו למשרה הרמה ויכהנו בה כבעלי שיעור קומה. רובם ככולם, משכילים כל כמה שיהיו, עשירים, מרושתים, נודעים, לא יגיעו למחוז החפץ מצוידים ביכולת להשתלט על המורכבות חסרת הרחמים של החיים. אילו היו בעלי יכולת כזאת, לא היו מצליחים להיבחר. לא היו רואים בהם סוסים שראוי לשים עליהם את דמי ההימור. גם אילו היו ברוכי תעוזת חשיבה מקורית ויצירתית, הם לא יכולים להרשות לעצמם נועזות, כי מי שהגיע לקדנציה אחת מתחיל בה את יומו הראשון בהבטחת בחירתו לשנייה, ואם חלילה לא יהיה פשטן ובינוני ושיגרתי, הלכה ספינתו לבלי שוב.
כמובן שבין אלף יש ספורים שאינם ראויים להימנות עם הזן הזה של רבבות הפוליטיקאים היושבים בבתי הנבחרים והקונגרסים והממשלות ועל כס הנשיאים או ראש המדינה, אבל כפי שההיסטוריה מעידה, הם עד כדי כך נדירים שאיש אינו חוטא כשהוא אומר פוליטיקאי ומדבר במי שנמנה עם מעצביה החיוורים להפליא של מדיניות ממשלות ומעצמות העולם הזה.
חוק הכלים הפוליטיים השלובים עובד. רמת המורכבות של עולם צומח ומתרבה ועתיר טכנולוגיות ושווקים עומדת ביחס הפוך לרמה האינטלקטואלית המוסרית המנהיגותית של קברניטי האומות והעמים. לא נראה כי יש כוח ביד מישהו לשנות את החוק הזה. הוא נתון. הוא נתון בדמוקרטיות, באוליגרכיות. אפילו האדוק באידיאליסטים לא יוכל להמציא לו תחליף.
אבל יש עוד חוק הפועל בזירה הפוליטית. לכאורה הוא פרדוקס, אבל אין רע בפרדוקס אם הוא ביטוי לאמת עליה הוא נשען. פרדוקס אינו סתירה של דבר. הוא מקיים לעיתים קרובות את המרכיבים שאינם סובלים הגיונית זה את קיומו של זה. החוק השני אומר כי העם חכם יותר מאשר הבוחר.
הנטייה לפקפק בכך מניה וביה היא גדולה. הבוחר מזוהה כעם. העם מגיע לכלל ביטוי כשהוא הופך לבוחר, ועל כן לכאורה לא ייתכן כי העם יהיה חכם יותר מן הבוחר. השניים הם אחד. אבל זאת עובדה. כשאין הקלפי הניצבת בכיכר כופה בחירה בין מועמד למועמד או בין מפלגה למפלגה או בין אידיאולוגיה לאידיאולוגיה או בין סקטור אינטרסנטי למשנהו, פנוי העם לדון במשמעות חייו יותר משהוא פנוי מנטאלית לעשות כן כשהמפוחים האדירים של טכנאי בחירות נושפים לתוך חדרי חדריו. הוא מפתח תובנות מדויקות יותר. הוא קורא את המפה בעצמו, בעירו, בדירתו, במקום עבודתו, הוא ורעייתו וילדיו וידידיו. אין מי שמושל במחשבותיו כמו ביום הבחירות הססגוניות הקולניות והמרעישות המכרסמות במצבור החשיבה העצמית של אדם.
התובנות החכמות העצמאיות הנראות כאילו הן ספונטניות, מנביטות לאט-לאט ורק נראות כאילו בקעו לפתע את קליפת האדמה. הן עשויות להתאגר לעיתות משבר למה שקרוי היום מחאה. זו רק מחאה מפני שלפתע ברור לכל שהפוליטיקאי הפשטני הבינוני והשגרתי לא התחיל להבין את המורכבות של העולם בו חי העם. הוא לא יודע את לשונו של הציבור. הוא ידע להיבחר אבל לא ידע להיות נבחר. הוא לא אוהב את המחאה. היא מטרידה אותו, אולם יועציו מנחמים אותו כי היא תדעך, כי אף על-פי שהעם חכם יותר מן הבוחר - הבוחר הוא מי שישוב לבחור. הם מאמינים להם, הפתאים.
זה לא מוכרח להיות כך. בשורת הסיכוי של המחאה היא בכך שהמוחה של היום יהיה הבוחר של מחר. המחאה בוודאי נבחנת במספרים המרשימים עד למאוד של האנשים הנשים והטף היוצאים לומר את אשר עם ליבם. אולם לזה לא יכול להיות המשך עד אין קץ. ההמשך האחד העושה דין עם חוכמתו של העם הוא הנחישות של המוחה של היום לעמוד בתור לקלפי מחר. או אז, ולו לפעם אחת, הבוחר לא יהיה רק סוברני. הוא יהיה גם חכם.

תאריך:  16/08/2011   |   עודכן:  16/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבא (אוברי) אבן (איבן)  אברהים צרצור  אברהם הירשזון  אברהם זילברברג  אהוד רצאבי  אהרן אבוחצירא  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach  אורית זוארץ / Orit Zuaretz  אורית נוקד  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אחמד א-ד`אהר  אטילה שומפלבי  אילן ליבוביץ'  אילן שלגי  איתן לבני (בנוזוביץ')  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אליעזר אבטבי  אלכס מילר  אסתרינה טרטמן  אפרים תבורי  אתי לבני  בנימין אבניאל (גטשטיין)  ג'ון אדוארדס  גילה פינקלשטיין  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דוד מנע  דן  גרטלר  דן מרידור / Dan Meridor  דניאל הרשקוביץ  דניאל-יצחק לוי  דפני ליף  דרור זייגרמן  הרצל שפיר  ויצמן שירי  חיים אמסלם  חמאד אבו-רביעה  חנא סוייד  טובה אילן  יאיר שמיר / Yair  Shamir  יהודה-מאיר אברמוביץ'  יואב מני  יוליה שמאלוב-ברקוביץ'  יוסף שגל  יוסף שפרינצק  יורם מרציאנו  יחזקאל זכאי  יעקב כהן  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch  יצחק בן - ישראל  יצחק ברמן  יצחק זיגר  יצחק זיו  יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli  ישראל ישעיהו-שרעבי  כרמל שאמה-הכהן  לביב חוסיין אבו-רוכן  לימור לבנת / Limor  Livnat  מאיר זורע (זארודינסקי)  מאיר תלמי  מאיר-דוד לוונשטיין  מאשה לובלסקי  מוטי ששון  מחמוד א-נאשף  מיכאל פואה  מיכאל רצון  מיכל ליברמן-גילון  מיקי לוי / Mickey  Levy  מלי פולישוק-בלוך  מנחם אליעזר מוזס  מרדכי זר  מרטין שלאף  משה זלמן פייגלין  משה מוץ מטלון  נדב פרי  נחום ניר-רפאלקס  נחמן שי  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  סופיה רון-מוריה  סילבן שלום / Silvan  Shalom  עבאס זכור  עבאס זקור  עבדול-עזיז זועבי  עוזי לנדאו / Uzi  Landau  עינת וילף  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עמירה דותן  עמרי שרון  ערי ז'בוטינסקי  פנחס לבון (לוביאנקר)  פניה (פאינה) קירשנבאום  פריג`א זוארץ  ציון פיניאן  קדיש לוז (לוזינסקי)  ראובן ברקת (בורשטיין)  רוביק דנילוביץ'  רוחמה אברהם בלילא  רון בריימן  רוני בר-און  רחל אדטו  רן בנימיני  שלום זיסמן  שלמה לביא (לבקוביץ')  שמואל תמיר כצנלסון  שרון שלום  תאופיק זיאד
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המוחה של היום בתור לקלפי מחר
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
האם אתה חכם מנתניהו ?
תרשו לי לפקפק  |  16/08/11 12:57
2
תגובה - המוחה של היום לא בטוח
דליה צרפתי   |  16/08/11 13:21
3
נו אז מה שהם בתור? זה ישנה
זקן  |  16/08/11 14:02
4
הבחירות הבאות יהיו רגילות
סתם_1  |  16/08/11 23:28
5
דווקא בתקופת הבחירות
יואבב  |  17/08/11 00:33
6
גם אויל מחריש לחכם יחשב
מתעב פטפטנים  |  17/08/11 05:13
 
- אכן דבריך נכונים ובתוספת:
רחב מיריחו  |  17/08/11 21:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענת פרסמן
כל כלי התקשורת דיווחו על חידושי "גוגל פלוס", אך יש תכונות אחרות שטרם קיבלו חשיפה ומהווים פלוסים מרשימים במיוחד שכדאי להכיר אותם. מה הם אותם חידושים ומהי תרומתם למשתמשים?
דני וידיסלבסקי
עד היום התאחדנו והתלכדנו כעם באסונות ובעיתות משברים ביטחוניים בלבד - מלחמות, פיגועיםוכדומה. בשבועות האחרונים, התבגרנו כמדינה וכעם, ולראשונה נראה כי רבים מאוחדים למטרה של חיים - ליצירת עתיד טוב יותר ואיכות חיים גבוהה יותר לכולם. אני חושב שכל מורה ומחנך בישראל טופח לעצמו על השכם בימים אלה
שרון בר-און
יש האומרים שקשה לה להיפרד מהדימוי של הדגל למזרחי, למסכן ולמקופח, זה חלק מזהותה ולא נוח לה שאחר לוקח את דגל המחאה החברתית. האומנם?    יש האוהבים את שירתה ויש שלא. זה עניין של טעם. אך האם ה"פה הגדול" של מרגול פוגע בקול המרגליות שלה?    מה הניע אותה לצאת נגד מחאת האוהלים? איך אנחנו אמורים להתייחס אליה?    לפני שהכעס משתלט עליכם, יצאתי לבדוק את הנושא, מזווית קצת אחרת. התבוננות במפתה הנומרולוגית עשויה לתת מענה מאיר תובנות לשאלות אלה
נורית גרינגר
מגיע הזמן שבו אדם לא יכול עוד לשמוע שקרים, הונאה ואחיזת עיניים שבהם משתמשים אנשים - הערבים ועוזריהם - בניסיון להסתיר את האמת. זמן זה הוא עכשיו כי בעוד ששקרים ניתנים להוכחה שהם שקרים, האמת תמיד תזהור בבהירות
אהרון שחר
מורה נבוכים לאזרח הקטן והגדול לצורך הבנת המחאה    בנוסף: איך עושים מהפכה חברתית אמיתית שתהווה ציון-דרך בדרכה של המדינה והאנושות    חלק ו': חברה מונחית מטרה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il