X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ארץ החמדה מוצבת ועומדת בדרגות רבות, רוחניות ופיזיות, מעל כל ארצות שאר העמים משה רבינו ע"ה והרב משה צבי נריה זצ"ל מלמדים אותנו פרק מעשי, מחכים ומשכיל בחשיבות התוכחה ועוד: הסכנה במצב בו "רם לבבך"
▪  ▪  ▪

פרשת השבוע, פרשת "עקב" מתייחדת במספר היבטים, טכניים ותוכניים. היא כוללת קי"א פסוקים (וסימנך: "לא יהיה לך אלוהים אחרים") ואוצרת בקרבה שמונה מצוות, כמו למשל: מצות אהבת הגר, מצות הידבקות ביודעי [=חכמי] התורה, מצות התפילה כדרך עבודת האל ועוד. יש לציין שהיא לעולם תחול בשבת השנייה מתוך "שבע דנחמתא", קרי: שבע השבתות הבאות ברצף בין תשעה באב לראש השנה ובכל אחת מהן מפטירים מפרקי הנחמה שבספר ישעיהו מפרק מ' ואילך.
כמו-כן, הפרשה עוסקת במגוון נושאים ועניינים חשובים, כגון: המשך תוכחתו של משה לעם, תזכורת לייעודו האמיתי של עם ישראל כעמו הנבחר של האל, ולענייננו, ובמיוחד בתקופה טרופה וקשה זו בה מנהיגי העם ואנו נדרשים לעמוד בפני שאלת זכותנו על הארץ, ויתור על חלקים שבה כדי "לאפשר את השלום המיוחל" עם "בני דודינו" השכנים, באה התורה, מציינת ומדגישה את שבחיה של ארץ ישראל, ארץ חמדה המוצבת והעומדת בדרגות רבות, רוחניות ופיזיות, מעל כל ארצות שאר העמים.
וגם אמנה, פסוקי התורה בפרשתנו, המונים את שבחיה של ארץ ישראל, הם ברורים וחד-משמעיים. הם אומנם עוסקים בעיקר באיכותה של הארץ מבחינה גשמית, אבל מקפלים בתוכם ובעומקם גם את הבחינה הרוחנית. הם עוסקים במחצביה הטבעיים: ברזל, נחושת, במקורותיה השופעים מים ובתפוקת יבולי שדותיה: חיטים ושעורים (מחמשת מיני הדגן), ועציה המניבים: גפנים, תאנים, רימונים, זיתים ודבש (=תמרים) הידועים כבר בשער בת רבים בכינוי "שבעת המינים שבהם נשתבחה ארץ ישראל" כעדות התורה [דברים ח', ז'-י']: "כי י-ה-ו-ה אלוהיך מביאך אל ארץ טובה. ארץ נחלי מים. עיינות ותהומות יוצאים בבקעה ובהר. ארץ חיטה ושעורה, וגפן ותאנה ורימון, ארץ זית שמן ודבש... לא תחסר כל בה. ארץ אשר אבניה ברזל ומהרריה תחצוב נחושת..".
לא הסתפקה התורה בכך וארץ ישראל הושוותה לארץ מצרים, כמייצגת את שאר ארצות העולם, ובכך שוב ניכרו איכותה וטיבה של ארץ ישראל ביחס ומעל "עמיתותיה" בעולם, שנאמר [דברים י"א, י'-י"א]: "כי הארץ אשר אתה בא שמה לרשתה, לא כארץ מצריים היא אשר יצאתם משם אשר תזרע את זרעך והשקית ברגלך כגן הירק. והארץ...למטר השמיים תשתה מים". ומיד לאחר מכן, "כמעט באותה נשימה", התורה מפרגנת לארץ ישראל, "חותמת ומקנחת דבריה באופן הנשגב והמטאפיזי שיש בו מן ההוד האלוהי" [מדרש גם], בקובעה חד-משמעית שההשגחה על ארץ ישראל היא אלוהית, על-טבעית, תמידית ומוחלטת, כדכתיב: "ארץ, אשר י-ה-ו-ה אלוהיך דורש אותה. תמיד עיני י-ה-ו-ה אלוהיך בה, מראשית השנה ועד אחרית שנה" [דברים י"א, י"ב].
חז"ל ופרשני והוגי הדעות לאורך כל הדורות האריכו והפליגו בשבחיה של הארץ. ואכמ"ל. די לנו באם נזכיר את הכלל הלימודי הקצר, ברם מכיל ומקפל בתוכו "עולם ומלואו", והוא: "ללמדך, שאין ארץ ישראל חסרה כלום" [ברכות ל"ו], או - ארץ ישראל היא אחת "משלוש המתנות שנתן הקב"ה" [ברכות ה'], ולא רק שיצירתה ובריאתה הייתה ראשונית ולאחריה כל העולם נברא [תענית י'], אלא - "אורה האין סופי נמשך ויונק מן העולם הנאצל, מתחת לכסא הכבוד ממש" [מדרש גם]. וכבר העלינו במאמרים קודמים את הטיעון שרק בארץ חמדה זו ומיוחדת זו, רק בארץ ישראל בלבד ניתן להבחין בצירוף האותיות המקודש ביותר, י-ה-ו-ה, בשמו המפורש של אלוהי ישראל הטבוע והמשתקף בין ההרים והגיאיות העוטפים את אזור בית אל. צירוף שנראה (כמעט) בבירור בצילום לווייני שנעשה על-ידי סוכנות החלל האמריקנית "נאס"א", בהוראתו הישירה של נשיא ארה"ב (לשעבר), מיסטר בוש.
הבה נישא תפילה לבורא עולם שיאיר את עיני מנהיגינו, את עיניו של חלק לא מבוטל מן העם היושב בציון, כמו גם את עיניהם של אלה היושבים והדרים בפזורות ישראל, להתחזק ולחזק את הקשר הפיזי והרוחני עם ארץ ישראל. לראות בה ואותה כחלק מהתגשמות החלום היהודי לדורותיו, בגאולת העם והארץ. לבנות בה את הבית ולעשות כל שלאל ידם לא לוותר עליה. אלא, אדרבה (!) - לשומרה ולנוצרה משום שהיא "מקודשת מכל הארצות" [כלים פרק א', משנה ו'], ובעיקר משום שהיא "גבוהה (בחשיבותה הפיזית והרוחנית) מכל הארצות" [קידושין ס"ט]. מי ייתן וכמיהת וכיסופי הארץ יובילו להתקיימות הבטחת שני המרגלים הטובים, יהושע וכלב, בעגלא ובזמן קריב, ובכוחות משותפים ומאוחדים, באומרם: "עלה נעלה וירשנו אותה...".

חשיבותה של התוכחה והדרך הרצויה לעשות זאת (ב')

פרשת עקב "מכילה דברי תוכחה ובמקביל תזכורת לגבי ייעודו של עם ישראל" [שילה אושרי הי"ו, גבעת השלושה] ועוסקת גם בנאומו האחרון של משה לעם ישראל, נאום ארוך ביותר הכולל דברי עידוד וחיזוק לעם ישראל לקראת העתיד, כמו גם השלמת חלק מן המצוות שבהווה. וכל זאת, בדרך של תוכחה, ברם התוכחה נעשית בנעימות, בדרך רמז, במאור והסברת פנים, אי-העלבה והלבנת פנים.
זכות נעימה לי להודות ולהוקיר את התגובות הרבות והחיוביות שהגיעו בנוגע למאמרנו על "חשיבותה של התוכחה והדרך הרצויה לעשות זאת". אשר על כן, גם מאמרי הלזה ימשיך ויעסוק בנושא וישמש מעין "השלמת עניין" ובעיקר בהיבט שונה, היבט חדש. ובמילים אחרות: הגם שקיימת תוכחה לזולת על טעות ו/או על מעשה קלוקל, אבל התוכחה נעשית בדרך של שתיקה, בדממה. בבחינת: "כשם שמצווה לומר דבר הנשמע, כך מצווה שלא לומר דבר שאינו נשמע", ו/או מה שידוע "שתיקה רועמת", דהיינו: מעין היעדר תגובה על מה שנעשה. ברם בעצם השתיקה משתמעת התנגדות או מחאה לנעשה, שהרי: "השתיקה מדברת בעוצמה" (=Silence speaks Volumes). ודו"ק. והסיפור שיובא להלן מוכיח זאת:
באחת מן הישיבות החשובות ואשר בראשה עמד מו"ר, ר' משה צבי נריה (מנקין) (1913 - 1995) זצ"ל התפתחה תופעה מבישה ומביכה, "לקיחה שלא ברשות". רעה חולה זו הייתה לצנינים בעיני ראש הישיבה, רבניה ואף רוב תלמידיה. בוקר אחד התבקשו כל התלמידים להתכנס בבית המדרש בדחיפות "לשיחת מוסר מיוחדת של ראש הישיבה". התלמידים ישבו בשקט מוחלט. אף אחד לא פצה פה. הרב נכנס לבית המדרש, ניגש אל "העמוד" שעל "הבימה" ועמד ללא אומר ודברים. השקט והדממה "קרעו את האוויר". לאחר כשעה קלה פרץ הרב בבכי קורע לב, ירד מן הבימה בהרכנת ראש ויצא מבית המדרש. תופעת "הלקיחה שלא ברשות" פסקה ואף חלפה, עברה ובטלה לתמיד.
"משה את משה", משה רבינו ע"ה והרב משה צבי נריה זצ"ל, לימדונו פרק מעשי, מחכים ומשכיל בחשיבות התוכחה. אבל, גם ובעיקר, על הדרך המעשית בביצועה כשאדם בא להטיף מוסר ו/או להוכיח את הזולת. שהרי, לדאבוננו הגדול [שבת קי"ט]: "לא חרבה ירושלים, אלא בשביל שלא הוכיחו זה את זה". ודברי המקרא המאלפים [משלי ט', א']: "ולמוכיחים, ינעם. ועליהם תבוא ברכת טוב" נאמרה עליהם ועל כל ממשיכי דרכם.

שלילה והתרחקות ממידת רום הלבב

על שלילתה של מידת רום הלבב שמשמעותה גאווה ועל החובה להתרחק ממידה זו "כרחוק מזרח ממערב" [תהילים ק"ג, י"ב] או, לכל הפחות, "הרחק כמטחווי קשת" [בראשית כ"א, ט"ז] למי שכבר "נגוע" במידה מאוסה ופסולה זו, כבר נכתבו הררי פסוקים, מאמרים, מימרות חז"ל ופרשנויות רבות. לא בכדי ציינו חכמי המטפורה ש"קולמוסין רבים, דיו רב כמי הים נשפך וקלפים רבים נכתבו" בתיאור מידה רעה ומגונה זו על מגזרי מילותיה הנרדפות והמקבילות, כמו למשל: יוהרה, שחצנות, זחיחות דעת, גודל לבב, התהללות, השתבחות, התפארות, ארוגנטיות וכיוצ"ב. יש לציין, שאף סיפורים שונים ומגוונים, הן מן המקרא, הן מן ההיסטוריה היהודית לדורותיה והן מ"סיפורי העמים" מאששים ומוכיחים זאת בעליל.
וגם אמנה - פרשת השבוע, "עקב", הכוללת 111 פסוקים, ו-8 מצוות שונות, כמו למשל: אהבת הגר, הידבקות ביודעי (=חכמי) התורה וכולי, אוצרת בקרבה עניינים נוספים וחשובים שחלקם אף מהווים בפועל את הבסיסים ואת האושיות שעל גביהם נבנתה ועדיין נבנית "המערכת המוסרית" של העולם היהודי לגווניו ולדורותיו.
לא נוכל גם להתעלם מדבריו, אזהרותיו ותוכחותיו של משה רבינו לעם ישראל בהכינו אותם פיזית ובעיקר רוחנית לקראת מה שצופן להם העתיד ובמיוחד כשייכנסו אל "ארץ חמדת אבות". ומלבד חוקים, מצוות וחובות, משה מלמדם גם ערכי יסוד ודפוסי התנהגות והנהגות ראויים, רצויים ונכוחים על-פי ובהתבסס על "תורת אלוהים חיים" שהיא בבחינת "חיים הם למוצאיהם". ולאחר שמשה חוזר, שונה ומתאר לעם ישראל, ודי בפרוטרוט, את סדרת הנסים והמופתים שעשה האל להם בהוציאו אותם ממצרים, כמו גם במהלך ימי נדודיהם במדבר, הוא פונה אליהם בצורה נחרצת ו"חותכת", ומזהירם לבלתי שכוח את י-ה-ו-ה אלוהיהם על-ידי אי-קיום ושמירת המצוות, החוקים והמשפטים בגין שביעה מאוכל, בגין ישיבה בבתים טובים ומלאים ובגין התרבות המקנה, הבקר והצאן, כמו גם התעשרות בכסף ובזהב, דברים המביאים את האדם לידי מצב של "ורם לבבך", או אז, "ושכחת את י-ה-ו-ה אלוהיך" [דברים ח', י"ד].
רום הלבב, שמשמעותו המעשית: גאווה, יהירות, שחץ, השתבחות והתפארות ב"כוחי ועוצם ידי עשו לי את החיל הזה" [דברים ח', י"ז], גם אם הדבר "נאמר בלב" בלבד ולא נאמר בפומבי ובקרב קהל ועדה, יכול להשכיח מן האדם שאותו האל, ואין עוד בלתו, הוא ורק הוא "הנותן לך כוח לעשות חיל" [דברים ח', י"ח]. הוא ורק הוא האל שעליו מעידה התורה "המוציאך - מארץ מצריים, מבית עבדים", כמו גם "המוליכך - במדבר הגדול והנורא" [דברים ח', י"ד-ט"ו] ואשר כל לומד, מעיין, חוקר וארודיצן (=למדן) יודע ששם ישכנו ויזחלו יצורים מסוכנים וארסיים, כגון: נחשים, שרפים ועקרבים. יתרה מזאת. מה שנמצא שם "בשפע" זה שיממון וצימאון מחוסר חיות ומים, ורק לו, לאלוהים לבדו, הייתה היכולת והמסוגלות להוציא לעם ישראל "מים מצור החלמיש" ולהאכילם את ה"מן", מנת האוכל הנסית שירדה מן השמיים ואשר אפילו אבותיהם ו"זקני מצרים" לא ידעוהו ולא הכירוהו.
המקרא, כמו גם ספרות הקודש לדורותיה, ראו במידת הגאווה מידה רעה ומאוסה ביותר ואינספור פעמים ישנה חזרה על ביטויים ומשפטים הקשורים לרום ליבו של האדם, ל"גבהות עיניו" או ל"זרועו הרמה". תורתנו הקדושה, כמו גם חלק מנביאי ישראל, "הבטיחו" ענישה קשה לכל אדם המאמץ גישת חיים פסולה ובזויה זו ובמיוחד כלפי אנשים המחשיבים עצמם כ"הרים רמים" או כ"ארזי הלבנון". למשל: ישעיה הנביא מדבר על "גדיעת הגאים" על-ידי האל. דוד המלך באחד ממזמוריו מדבר על "השפלת הגאים" ואיוב אף מבטיח "שבירת עיניים רמות". וכל זאת, משום ש"כת גאים שנא י-ה-ו-ה" ו"בית גאים יסח י-ה-ו-ה", כפי ששלמה המלך, בספרו המונומנטלי "משלי", "הבטיח חגיגית". עמנואל הרומי (משורר יהודי איטלקי, בן המאה ה-14) באחת מ"מחברותיו" מתקשה להבין כיצד "אדם שעבר פעמיים באותה מערכת" יכול בכלל להתגאות ובמיוחד ב"אם נוצר מטיפה סרוחה" [מסכת אבות].
אשר על כן, עתה יובן מדוע "הנשר הגדול", הלא הוא הרמב"ם [הלכות דעות, פרקים א'-ב'], פוסק שבכל הקשור למידת גובה הלב, קרי: רום הלבב, יעשה האדם כל שלאל ידו לברוח ממידה פסולה "כמו מאש". אדרבה! "בגובה הלב (ובכעס) יתרחק מן הקצה האחד, עד הקצה האחר" והגם שבשאר רוב המידות הרמב"ם "המליץ בחום" לאמץ את "שביל הזהב" או את "הדרך הממצעת". כמו-כן, הרמב"ם מצטט דברי חז"ל בכמה דוכתי שהאדם יהא "שפל רוח מאד מאד" [מסכת אבות] ו"כל המגביה ליבו, הריהו דומה למי שכפר בעיקר". הרשוני לסיים במה שכתב בעל "מדרש גם" על מידת רום הלבב: "דקה המבוזבזת על גאווה ושחץ, היא הפסד של 60 שניות של ענווה ושפלות הרוח".

תאריך:  18/08/2011   |   עודכן:  18/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ארץ ישראל גבוהה מכל הארצות
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
נו, באמת. די עם האיוולת הזו
שאול א.  |  18/08/11 14:20
2
גם אויל מחריש, חכם יחשב
אוויל! ומנותק!  |  18/08/11 17:54
3
go and see a doctor ל"ת
didi  |  19/08/11 04:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן אלון
מהפכות הפייסבוק האחרונות מעידות על כך שהזדהות בינאישית הפכה דינאמית, משתנה במהירות מסחררת והיא רב-ממדית יותר מאשר ניתן היה לדמיין קודם לכן    אין משמעות הדבר שתאגידים יעשו טוב אם יימנעו מנוכחות במדיה החברתית, נהפוך הוא. אולם את הנוכחות הזו יש לנהל באופן מושכל    גוגל מייצרת לעצמה אוקיינוס כחול התואם את תפישתה המשולבת (קיפודיות עם שועליות), בעת שהמאסה הגדולה של התאגידים עדיין עסוקים בלבטים ובהתבוננות משתאה לנוכח גל של רישות חברתי
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    ראוי וערכי, המלוקק לבית לפיד בדרך לפוליטיקה, עולם כמנהגו נוהג, לִמדו מהפטריות ושבחים לאלמה מאטר
איתן קלינסקי
בתודעת המאבק לצדק חברתי תישאר חקוקה התמונה העצובה של פיני גרוב, העומד מעל חורבות המפעל וצועק בגרון ניחר - "למה מעדיפים את כרישי הנדל"ן על פועלים, המבקשים רק דבר אחד לעבוד"
אפרים הלפרין
לא מולנר ולא דומראני, וודאי לא מרגול עומדים מעל החוק. יאיר לפיד וחבריו, נתן זהבי, חברים בולטים במאפיה השמאלנית, הם אלה שעומדים מעל לחוק, הם שולטים במדיה. ברצותם הם הורסים בן-אדם, וברצותם הם מרוממים בן-אדם. הם אלה שקובעים את חיינו, הם אלה הבאים מקרבנו ולא חוסכים כל מאמץ בהריסתנו
חיים אטקין
פוליסת הביטוח כוללת מידע אישי רגיש ומסווג, בעל חשיבות רבה היכול בקלות לשמש למטרות פליליות, אם ייפול לידיהם של עבריינים. הוא כולל את כתובתך, כמה תכשיטים יש בביתך, האם הם בכספת ומהו משקלה. מי שומר על המידע וכיצד ניתן להבטיח שלא ייפול לידי זר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il