X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הפופ התפגר בסוף שנות ה-80, חשבתי. ואז גיליתי את איימי ויינהאוס, נצנוץ בעלטה מהונדסת-השחץ שירדה על המוזיקה הפופולרית
▪  ▪  ▪
נצנוץ בעלטה המוזיקלית. ויינהאוס [צילום: AP]
משהו בנוכחות הקולית והבימתית של איימי ויינהאוס מזכיר את הכריזמה-אפיל של הזמרות הגדולות של פעם (ושל אי-פעם) ובראשן שירלי בייסי. בקולה ובהופעתה איזו פרובוקטיביות אפאתית. וגם: התרפקות מלאת בוז. מלנכוליה מגחכת. פיכחון חולמני

פוקויאמה דיבר על "קץ ההיסטוריה", אך היה צריך לדבר על קץ המוזיקה. זה קרה בסוף שנות ה-80. המוזיקה המערבית הפכה עיי ישימון מכורכמי סתמיות וצרוחי יבבת (להקת נירוונה היא החריגה). אפשר לומר שהפילוסוף בודריאר חזה את ההִצְטַחֵחוּת הזו כעשור לפני התרחשותה. הוא ניבא כי על התרבות המערבית ישתלטו דימויים שהם "מעבר לממשי ולמדומה", כלומר: שיבוטים תרבותיים יתפסו את מקומה של היצירה האותנטית. ואמנם, על המסך השתלטו ראפרים ויעלות-כרעיים מזמרות, כמו גם זמרות אירופיות רגישות-כמו אך אנמיות.
כך קרה שארובות טעמי נסתמו לפופ ולרוק מהונדסי השחץ ומעוקרי הרגש. כמו ניצולה מאונייה טרופה, אני חיה על רזרבות מזמנים אחרים. אך במוצ"ש נבקעה שלדת הדעה הקדומה שצמחה על חרצובות אוזניי, ולפיה רק שוטה, חירש וקטן יכול ליהנות מהמוזיקה של היום. מה שלא עשתה פתיחותי, עשה מזלי: התבייתי בטעות על מצעד להיטים של איימי ויינהאוס, זמרת יהודייה שנרצחה לפני כחודשיים בידי עצמה (סמים ואלכוהול עמדו עליה לשרתה בכך).
משהו בנוכחות הקולית והבימתית של זמרת צעירה זו (27 שנים, סופי) מזכיר את הכריזמה-אפיל של הזמרות הגדולות של פעם (ושל אי-פעם) ובראשן שירלי בייסי. בקולה ובהופעתה של ויינהאוס יש מן הפלרטוט האדיש, אולי אף פרובוקטיביות אפאתית. וגם: התרפקות מלאת בוז. מלנכוליה מגחכת. פיכחון חולמני. למשמע שיריה, רדאר הזיוף שלי לא הניד צפצוף, אך רדאר התגליות צפצף גם צפצף. חבל שזמרת מעניינת זו לא מימשה את תוכניתה לעבור גמילה בבית החולים ברזילי באשקלון.
אך איימי ויינהאוס היא רק נצנוץ בעלטה המוזיקלית שירדה על העולם. עדות לכך ניתן לראות בנהייה אחר פסקול שנות ה-60-70-80, נהייה שיש בה גם מן הנהי על 'השירים של היום'. לפני כשבועיים הוזמנתי למופע ענק של להיטי סיקסטיז המבוצעים בידי זמרים ישראלים. האמפי ברעננה היה מלא מפה אל פה. להפתעתי, על הדשא הלח ישבו לא רק פליטים ישירים מהסיקסטיז, כלומר מבוגרים מתוּלעי געגוע לבוב דילן, ג'ניס ג'ופלין, הדלתות וג'ו קוקר, אלא גם, ובעצם בעיקר, בני 20-40. הללו קיפצו בהתלהבות למשמע 'מוח חשדני' בביצועו של פבלו רוזנברג (אלביס נעדר מסיבות טכניות) ו'כאשר אתה זר' של מוריסון. כדי שחוויית הוודסטוק תהיה מושלמת, הקהל אכל להנאתו פיתות דרוזיות עם לבנה (תורים ארוכים השתרכו בדוכן הריחני).
היה משהו נוגע ללב במופע הצדקה הזה שארגנה עמותת 'פתחון לב'; בכך שאנשים ממשיכים לחלום על 'קליפורניה חולמת' ולנקוש על דלתות גן-עדן שדחפורי המודרנה אינם יכולים לו. ואולי הנוסטלגיה תשרוד גם אחרי קץ ההיסטוריה. זיכרון הדברים ירחף בחלל הנצח, האורב לנו כבר בעיתות שינה, בדידות ואהבה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  21/08/2011   |   עודכן:  21/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המפלרטטת האדישה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
גם הרוק מת כבר 30 שנה ל"ת
גלית מסריק  |  21/08/11 19:31
2
חגית שכחת את ארקטיק מונקיס
תולעת רוק  |  21/08/11 20:13
3
את קצת פסימית
נתן המואזין  |  21/08/11 20:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלחנן צווכר
מספר לא מועט של מינויים חדשים במערכת התקשורת והמשפט העומדים כעת ושיעמדו בקרוב על הפרק, הולכים שוב להעמיד במבחן את הברית הלא כתובה בין שתי המערכות החזקות במדינה. נתניהו, למוד ניסיון מהקדנציה הקודמת, יודע שאין לו סיכוי במלחמה ישירה עם בכירים במערכות הללו, ולכן פועל מאחורי הקלעים לקידום הרפורמות שלו. השאלה היא האם יהיה לו גם כוח לצאת לעימות פומבי איתם ברגע האמת
ניב שטנדל
"הצינור" בהגשת גיא לרר הפכה לקו מידע אמין, המציע צחוקים שמשלבים בין "פספוסים" ל"רק בישראל"    בסופו של יום, מדובר בתוכנית שמביאה לצופה את הקטעים הכי מגניבים שיש לרשת להציע    לפעמים מדובר בחתול שמנגן על פסנתר
יהודה יפרח
זו הייתה ההזדמנות שלהם לגרוף רווחים בתקשורת. המשפט שנערך לשניים מחיילי חטיבת כפיר שהואשמו באלימות כנגד פלשתינים ונתמכו בעדות המח"ט היה נראה סגור, עד שקם קול זעקה בקרב ארגוני השמאל. אביחי מנדלבליט, הפרקליט הצבאי הראשי, והאלוף גדי שמני האשימו בתגובה את המח"ט בהתנהגות הנוגדת את ערכי צה"ל ועצרו את קידומו, וזה שינה את עדותו. עתה, בעקבות ערעור של אחד החיילים, מואשמים הפצ"ר והאלוף בפגיעה בזכויות הנאשמים עם חשד ממשי להדחת עדות
שלומית לן
הקוזאק הנגזל או שנעשה להם עוול? הטייקונים ירדו למחתרת, והתחושה בסביבתם היא של בהלה ("יש פחד על הילדים"), ושל בגידה מצדו של נתניהו, שיצר את המשבר במו-ידיו וכעת מחפש שעיר לעזאזל: "אם ירצו להקריב אותם, כולם ישלמו את המחיר"    היכונו למחאת הטייקונים
טובה ספרא
התוכניות לשינוי סדר יום יקרמו עור וגידים בהדרגה, לאורך כמה שנים    סוף לסכסוך הרופאים?    המצב הביטחוני הרגיש יגבר    כלכלה ושווקים: אין מקום לפתרונות זמניים    תחזית לשבוע 26.8.11-19.8.11
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il