X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
כולנו היינו רוצים שיהיה לנו הרבה יותר כסף שיאפשר לנו לחיות ב"אושר". למה? כי לשכן, לחבר, להוא יש, אז לי יהיה גם ואף יותר. נשאלת השאלה מי באמת רוצה צרכנים נבונים - החברות המסחריות, המדינה? מי הוא המרוויח הגדול מהשיטה?
▪  ▪  ▪
ללמוד לנהל צרכנות נבונה [צילום: פלאש 90]

במהלך השנים הבנתי כי השיחה עם בני אדם מגיעה בסיומה לנושאיים כלכליים. בעבר היו מחליפים סחורות בשוק. לזה יש ירקות ולהוא יש פירות וסוחרים. היום אנחנו סוחרים בכסף. מעט מזומן והרבה באוויר. כרטיסי פלסטיק למיניהם, מועדוני לקוחות, זה נותן 10 אחוזי הנחה והאחר נקודות. אוספים קבלות ומקבלים נקודות, אוספים עטיפות ומקבלים הנחות. אבל יש תחום אחד בו אי-אפשר לסחור והוא שירות ויחס. שירות ויחס מהמקום האמיתי של רצון לעזור לזולת. לסייע מבלי לקבל תמורה או כפי שאמרו חכמינו: "טוב שם טוב משמן טוב". יש לא מעט אנשים מהזן הזה.
גם העוסקים בשירות יודעים שמשירות לא מתעשרים. משירות מתפרנסים בכבוד, יש תחושת סיפוק שסייעתי לזולת. אבל, אנחנו ישראלים, לא?! אז איך משחיתים את השירות?
מי מאיתנו לא מכיר את המשפט: "תעשה לי טובה" או "אני מכיר אותו, הוא יסדר, הוא יקצר" או בסלנג קומבינה. עם של קומבינאטורים תמיד מוצא מעקפים. יש לנו דרכי קיצור, כן, גם בתורים שכולנו משווים ב"גאווה" לתורים בתחנות התחבורה הציבורית באנגליה הנאורה. "תעשה לי טובה" - כמה פעמים שמעתם את המשפט. "אולי בכל זאת" - מוכר? קשה לנו לקבל "לא" כתשובה. ברור, כולנו חכמים, כולנו יודעים הכל. לכן החברה שלנו מאוחדת, לכן הכלכלה משגשגת (במיוחד הפרטית שמיד אתייחס אליה), לכן כולנו יועצים. איזה תענוג לשבת בבית קפה ולייעץ ולא משנה למי ובאיזה נושא. ואם רחמנא ליצלן היועץ מתלבט או אז יש חבר טלפוני, כך קוראים היום ליועץ בכיר. "חכה רגע, יש לי חבר...מה זה חבר...אח. אני מוזמן לכל הארועים שלו, אוכלים כל שבת ביחד". וכך מיועץ ליועץ כוחנו הופך לנו לרועץ.
השדרוג בשירות הוא גם בחלופה. נותן שירות מודרני אומר "לא" ומציע אלטרנטיבה. כולנו לקוחות, כולנו אוהבים שישאירו לנו את זכות הבחירה. זו זכות בסיסית במדינה דמוקרטית. כשנותן שירות מציע חלופה אחת או יותר, ההתנגדות לרוב הופכת להבעת פליאה. כמה פעמים שמענו את המשפט "אם לא...אז אני עובר למתחרים..." או "אצל המתחרים זה ...יותר". אלה משפטי מכשול לנותן שירות. זה מבחנו האמיתי של נותן השירות - הצעת חלופות, יחס.
גם הבנקים אוהבים הרבה. אם יש לך הרבה כסף הם אוהבים אותך. אם אין - לך למתחרים או ליתר דיוק תשאר כי ממך נמצוץ את הריביות, העמלות, הקנסות. כמה קל לנגוש בקטנים. כדאי לזכור, היום כי הבנקים מנהלים את חשבונותינו, או ליתר דיוק מאז ומעולם, אלא שהיום קוראים לזה בנקאי אישי. זה אותו אחד שמתקשר אליך בנימוס ובאדיבות ומזכיר לך שאתה חורג מהמסגרת, שקנית יותר מדי בכרטיס האשראי, שאתה חי ב"לה לה לנד" (כמו שקוראים לזה היום). ובקיצור, אל תחיה מעבר ליכולתך. אבל איך אפשר? לכולם יש יותר ולי אין? גם המפרסמים אומרים "יותר", "הנחות", "מבצעים", "חינם"..
פעם פנתה אליי הבנקאית האישית שלי ושאלה איך אכסה את המינוס. עניתי לה שמכיון שאני שכיר את הסניף המדויק של הבנק אותו אני עומד לשדוד לא אגלה לה, ובמיוחד על-מנת שלא תהיה שותפה לעבירה. וברצינות, אמרתי לה שאני חי בשלום גם עם המינוס בבנק, צר לי שהבנק אינו ישן בשקט אבל זה כבר לא בשליטתי. עצתי לבנקאית הייתה שמכיון שהבנק מנהל את החשבון שלי אני מבקש שנתנהל בצורה הפוכה, כלומר אני-הלקוח אקבע מתי אני משלם את העמלות ושאר הקנסות ואז הבנקאי האישי יתקשר מדי חודש לבקש שאקדים בתשלום העמלה. מהטייקונים תקחו בלי לשאול, אותנו הקטנים קל לתפוס, לשעבד, למשכן. אז תנו לחיות בשקט, הלא אתם מבוטחים.
למה להאשים את הבנקים? מישהו באמת חשב פעם איפה הכל מתחיל? - בחינוך!. מערכת חינוך שחלק משיעוריה יהיו צרכנות נבונה תביא את אזרחי העתיד להיות שקולים יותר, צרכנים נבונים שיודעים לנהל את כספם, לנהל את עצמם.
חס וחלילה, מי באמת רוצה צרכנים נבונים?, חברות מסחריות? המדינה? מי באמת המרוויח הגדול של השיטה? מה יקרה אז? נביא יותר מורים, נוסיף להם יותר שעות, ניתן להם רכב על חשבון המדינה...סליחה על חשבון משלם המיסים, דהיינו על חשבוננו. קומבינטורים אמרתי? כן, אלופים בהעברה מכיס לכיס באותו מכנס. תסתכלו על המערכות הציבוריות במדינה. איפה היעילות, איפה התבונה בצריכה, לכאן הולך כל הכסף שאנו משלמים? כן! כי כולנו חיים באשליה שיש לנו הרבה, שמגיע לנו יותר. אבל מה אנחנו עושים למען החברה, לטובת הזולת?
ייבאנו לארץ פועלים, מטפלים ואוטוטו יגיעו גם היועצים. כך נביא את קיצנו במו ידינו. ולפחות במשפט האחרון יש סוג של עבודת כפיים.

תאריך:  23/08/2011   |   עודכן:  22/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כולנו רוצים יותר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מדוייק
יריב דה בוטון  |  24/08/11 01:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלמה גולדרייך
האם אפשר ליצור תא משפחתי יציב כשאין אהבה רומנטית בין בני הזוג? איך מרגישים חתן וכלה ביום חתונתם כשבנישואיהם הם מוותרים על רצונם האנושי והבסיסי בזוגיות של אהבה?    על הרעיון לשדך בין הומואים ללסביות
ד"ר מיכאל וולט
המלחמה של הרופאים בישראל היא בעיקר המלחמה של החולים    רופאים עייפים, עם מעט מאוד זמן לכל חולה. מחלקות עמוסות שרק משחררות את מי שאפשר במקום לברר לעומק את התלונות. ולא מעט טעויות שניתן היה למנוע    ישראל 2011 – חשכת ימי הביניים
איינאו פרדה סנבטו
התנכלות למתנדבים מקרב הקהילה האתיופית מצד עובדים ברשויות מקומיות    הראשונים מביאים בפני הרשויות הצעות ורעיונות לשיפור תנאי קליטת העדה האתיופית בעיר, והשניים פועלים בכל דרך על-מנת להכשילם    איפה ואיפה כלפי העדה האתיופית בישראל 2011
יובל לובנשטיין
האין זה קל ופשוט יותר להקדיש זמן ולפתור את הבעיות, ובכך חוסכים המון - חוסכים ועדה, ו"על הדרך" פותרים גם את הבעיות?
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
לאחרונה ניתנו על-ידי רשות המיסים החלטות מיסוי מקלות, שנועדו לתת תוקף לכוונת המחוקק לעודד מכירת קרקעות הזמינות לבנייה מהירה. על-רקע המציאות הנוכחית, מן הראוי שתינתן גם פרשנות מקלה לעניין פטורים מכוח תמ"א 38/2 (הריסת בניין) ומניין תקופת הצינון במכירת דירות שטרם הושלמה בנייתן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il