X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה נתנה התמונה המבישה מן המעצר של מרגלית צנעני? מה הועיל שהיא הושפלה? מה ניסו חכמי כלי התקשורת להגיד? ומה הפרשה הזו אומרת עלינו? האם אנו מאבדים צלם אנוש ומוכנים לעצור, לשפוט ולהוציא להורג עוד בטרם יבש הדיו?
▪  ▪  ▪
מרגלית צנעני. יצר החטטנות מופנה כלפיה בעוז [צילום: פלאש 90]

תמונתה של מרגלית צנעני מתיק הקליטה במעצר בשירות בתי הסוהר ראויה לכל גינוי. מהיכרותי את המערכות - משטרה ושירות בתי הסוהר - לא הייתי פוסק באופן חד-משמעי כי שירות בתי הסוהר הוא זה שהדליף את תמונתה של העצורה - גם כאן עצה קטנה לכל המסקרים את הפרשה: עיצרו! תחשבו, תכתבו, בואו נמתין לבדיקה, אך אל תמהרו לפסוק.
אותו עיתונאי ואותה המערכת שפרסמו את ה"הישג" העיתונאי המפוקפק בעיניי, ישחטו את זה שהדליף ואת המערכת אליה הוא שייך ביום שיפורסם מי הדליף. קשה מאוד לשכנע סוהר או שוטר לתת תמונה כזו באופן בלעדי, כי ברור מעל לכל ספק שהוא איבד את פרנסתו באופן מיידי, ואף אחד מכלי התקשורת לא יעניק לו מקום עבודה חלופי.
התמונה יכולה הייתה לזלוג לשולחנו של העורך במידה שיש כאן תרגיל חקירתי ואינטרס ציבורי בתהליך החקירה, מה שקשה לי מאוד להאמין - אבל גם כאן אני משאיר מקום קטנטן לספק. השאלה היא לא האם התמונה הודלפה, אלא האם יש אינטרס ציבורי לפרסם אותה. ועם השאלה הזו התקשורת בישראל מסרבת להתמודד כבר למעלה מעשרים שנים, שנים שאני מסתובב בקרבה.
מה נתנה התמונה? מה הועיל שמרגול הושפלה? מה ניסו חכמי העיתון להגיד, ש"זכות הציבור לדעת מה מספר העצור שלה"? או ניסו לענות לשאלה - "תראו את שופטת העל ב'כוכב נולד' כשהיא תת-אדם"? שהנה בסוף יום חקירה ואחד מימיה הקשים ביותר וללא איפור, היא כולה מרגלית צנעני עבריינית? ולכל אלה אין תשובה. נקודה.
לצערי, המערכת מתכסה במבוכתה בתשובות העוסקות בגלגול הבעיה לידי הציבור. הם יטענו כי לציבור יש את היכולת להחליט אם הוא רוצה לקנות את העיתון בו נמצאת התמונה, או שבידו השלט כדי להחליף תחנה. לדעתי, לא צריך להשאיר סוגייה זו בידי הציבור.
תהליך מעצרו של חשוד ושפיכת דמו באופן חסר פרופורציות תוך כדי חיסולו במעגל המשפחתי, החברי ובעיקר הציבורי מעורר אצלי שוב ושוב את השאלה האם אנחנו חיים בחברה שיש לה קווים אדומים, או לחלופין תקשורת המציבה לעצמה גבולות ללא התערבות חוקתית. התהליך והקו שבו מאיש ישר ונקי-כפיים ועד להיותך על עמוד התלייה בכיכר העיר תלוי במשיכת עט של עיתונאי, או לחלופין בהדלפה של איש משטרה, הוא תהליך מעורר פלצות ואין זו דמוקרטיה או זכות הציבור לדעת. לא אחת הופך התהליך להיות שאלה של חיים ומוות.
לשמחתו של איש תקשורת בכיר, החלטה של שופט אמיץ בבית משפט מנעה את פרסום שמו ותמונתו וגרירתו שבור ומרוסק לעמוד התלייה מנוצח ועטוף זפת. גם החלטה שיפוטית לא מנעה מגורמים מסוימים להפיץ את שמו דרך אמצעי תקשורת המוניים חלופיים כטוויטר, פייסבוק ושאר מעוררי מהפכות בעידן הטכנולוגי.
רק בימים האחרונים היינו עדים שוב לשמועות על היעלמותו של זמר וירידתו למחתרת. שמו החל להתגלגל בין עיתונאים יודעי דבר ומסביב לשולחנות של ה"נשמות הטובות". ומה לבסוף? בשעה שכבר החלו להפיץ את שמו - הוא פשוט שר בגלוי בעיר נופש. אין בידי את חומר החקירה ובטח שאיני מצוי בעבודתה הקשה של המשטרה בפרשת מרגלית צנעני, אך אני משוכנע שלא מעט עיתונאים שרצו בראש חוצות, בכותרות אדומות ובמלל חסר אחריות. עוד יעלו אליה לרגל כדי לקבל את הראיון הראשון, ולא מעט מהם - בשפת העם - "יאכלו את הכובע".
אבל לא רק מרגול סופגת את עלבונה - אלא אנחנו כחברה סופגים זאת. אנו מאבדים צלם אנוש ומוכנים לעצור, לשפוט ולהוציא להורג עוד בטרם יבש הדיו. לפני מעצרה של מרגלית צנעני היו טובים ורבים שפניהם הולבנו ואין איש שיכול לתקן זאת לעולם. כמו אותם רבים שפניהם הולבנו ותיקם נסגר בקול ענות חלושה, היו גם רבים שלבסוף פסק בית המשפט את הרשעתם ושלח את "גיבורי התרבות" להרבה שנים מאחורי הסורגים. לדעתי, עלינו לשאול את עצמנו למה היצר המציצני שלנו והיצר לרכל נותנים לגיטימציה לכלי התקשורת להיות לא רק מדווחים אלא גם מפרשנים, שופטים ותולים.
אני מאמין בחופש העיתונות ובזכות הציבור לדעת. אני מאמין גם בזכותו של כל אחד להיות בחזקת חף מפשע כל עוד לא הוכח אחרת. אני עדיין מאמין בשירות בתי הסוהר, בקצינים ובסוהרים המעולים שידעו להוציא את התפוח הרקוב ולהרחיק אותו מהם, ויפה שעה אחת קודם. אך אני מפחד מהיום שבו התחרות בין כלי התקשורת שכבר מזמן היטשטש אצלם הקו האדום של זכות הציבור לדעת ובין המציצנות הצהובה, תביא פוליטיקאי פופוליסט לחוקק חוקים. עד לאן תוביל אותנו החקיקה שתחליף את שיקול הדעת במערכת חוקים והגבלות.

תאריך:  23/08/2011   |   עודכן:  23/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תמונה ששווה אלף גינויים
תגובות  [ 17 ] מוצגות  [ 17 ]  כתוב תגובה 
1
מה זה הקישקוש הזה
עמיקם  |  23/08/11 17:56
2
מתחיל ונגמר בעיתונאים והמוסר
זה העיתונאים  |  23/08/11 18:37
3
לפלר עוסק בשטויות ויאכל כובעו
מנחם הגלילי  |  23/08/11 21:42
 
- לא הבנת במה מדובר
כבוד השר פולישוק  |  24/08/11 05:12
 
- האם אתה ז'זו האשקלוני
אשה  |  24/08/11 17:18
4
שתי תמונות !!!!
רסר משמעת  |  23/08/11 23:34
5
תשלום לועדים ולשוטרים סורחים
היה פוטר אותך  |  24/08/11 00:16
6
עופר לפלר-עד כאן
זכרוני  |  24/08/11 00:55
7
זו לא החברה.אלה עתונאים ושוטרי
שייייקה  |  24/08/11 00:56
 
- מסכים איתך בכל מילה,,, ל"ת
moty2453  |  3/09/11 10:55
8
כל המעצר של מרגול זה חרטה ....
ליכודניק מובטל  |  24/08/11 01:15
9
עופר בוא נעדכן אותך...
לייבלה  |  24/08/11 04:50
 
- לצערנו גם אתה וגם לפלר צודקים, ל"ת
ofra  |  24/08/11 10:31
10
לפרק את מועצת העיתונות
איש עצוב  |  24/08/11 06:51
11
סלבים ,פשיעה ותקשורת
חוגל  |  24/08/11 10:08
12
מרגולגייט עאלאק. ל"ת
יוסף המגיד  |  25/08/11 01:46
13
על איש ציבור לתת דוגמא חיובית
אורנה רב-הון  |  26/08/11 00:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה חסדאי
אותם קוצר ראות ושאננות מופרזת של מדינת ישראל ביחס לאיסלאמיזם ולחמאס ולתנועות הדומות לה, המהווה כשל ישראלי חמור, נובעים מחוסר הבנה בסיסי של מהות האיסלאמיזם, שאינו מפריד בין דת ומדינה. האיסלאמיזם הוא דרך חיים, ובהיותו כזה הוא פוליטי ופטריוטי מאוד. לכשל שותפה באופן מלא התקשורת הישראלית
ראובן קפלן
בינתיים 'מתאים' למנהיגים שלנו להבליג בהמתנה לסיום המהפכות אצל השכנים מלוב, מסוריה וממצרים. ומה יהיה אחר כך? אלוהים גדול. אנחנו דוחקים את הקץ ומשחקים אותה בת היענה: טומנים את הראש בחול
יורם אטינגר
תגובה מוגבלת לטרור מהווה רוח גבית למלחמות התשה. זהו החלום הרטוב של הטרור והסיוט של חברות דמוקרטיות. התגובה שופכת שמן על מדורת הטרור, מזינה את ההנחה כאילו אין פתרון צבאי לטרור ומכרסמת בתדמית ההרתעה של ישראל
צ'לו רוזנברג
קדאפי יירשם בהיסטוריה כעוד אחד מאותם מנהיגים אוויליים. מדוע היה צורך בהרג כה רבים כאשר כל בר-דעת הבין ששלטונו הגיע לקיצו. לו היה יורד מן הבמה הפוליטית מרצונו, ייתכן שהיה נשאר בחיים. ההמון רוצה נקמה וזו תביא לשפיכות דמים נוספת אך זו אחת ה"מתנות" שיש להושיט לעם כדי שיפנים את המציאות
יהודה דרורי
12 "כלי נשק" לסטודנט היהודי ל"מלחמה" מול דוקטורים ופרופסורים שליחי השמאל הפשיסטי המרצים בארץ ובעולם ומשמיצים את ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il