הילד גדל והשנה הוא התחיל ללמוד בכיתה א'. לצד השמחה והגאווה, יש גם לא מעט חשש ודאגה אצל ההורים. כיצד מתמודדים ומשפרים את הביטחון הפיזי והבטיחות של ילדינו הקטנים?
להלן צרור המלצות כיצד יש לנהוג ולשמור על ביטחון הילדים הרכים
- אימון ותרגול הילדים בהליכה לבית-הספר: רצוי לאמן את הילד במשך כשבוע ובשלושה שלבים: בשלב הראשון אתם מנחים את הדרך ומסבים את תשומת לב הילד לפרטים שונים בדרך, כגון חציית כבישים ומהמורות. יש להתריע על כל פרט. כעבור שלושה ימים בקשו מהילד להדריך את הדרך בעצמו, בעוד אתם המלווים ובקשו ממנו להציג בפניכם את הדברים שעליו לשים לב אליהם. יש לתקן ולהדגיש דברים שהילד שכח או לא שם לב אליהם. בשלב השלישי יש ליצור הסחות בדרך כדוגמת כלבים יפים, חנות עם ממתקים או זירוז הילד בדרך. אם ההסחות אכן מפריעות לילד, צריך להפנות את תשומת ליבו לעובדה שדעתו הוסחה. יש להבהיר לילד כי שיחת טלפון או כל הסחה אחרת, מסיטה אותו מהדרך הבטוחה ולכן אם ברצונו לדבר בטלפון, שיעצור בצל, ישוחח ולאחר-מכן ימשיך בהליכה;
- בדקו כי ילדכם מכיר את כתובת הבית ואת מספר הטלפון הנייד שלכם: בכל מקרה בו הילד יהיה בסכנה או יאבד את דרכו, הוא יוכל ליצור איתכם קשר. על הילד לחזור ולשנן את מספר הטלפון שלכם, מאחר ששיחת טלפון מהווה פתרון פשוט ומיידי למצוקתו. ידיעת מספר הטלפון מעניקה תחושת ביטחון לילד;
- איסור על שיחות עם זרים: בשבועות הראשונים ללימודים, פדופילים ועבריינים מסוגים שונים, נמנעים מגישה לילדים, מאחר שההורים עוד מלווים אותם. צריך להתמקד בפן החיובי של היכרות עם אנשים חדשים בחיי הילד - מורים, הורי ילדים אחרים וצוות בית-הספר. הסבירו לילד שמותר לו לדבר עם זרים, אבל רק בנוכחותכם ובשטח בית-הספר. מאוחר יותר, כאשר הוא יכיר את צוות בית-הספר והם לא יהיו זרים לו, ניתן יהיה לשוחח עם הילד על איסור שיחה עם זרים בכלל;
- איסור מוחלט על נסיעה עם מבוגרים שלא מכירים: יש לאסור על הילד לעלות על רכבים ללא ידיעת ההורים. היו מקרים שילדים עלו על רכב עם חברים וההורה, שהגיע לאסוף אותם, לא ידע היכן הם נמצאים. כאן חוזרת החשיבות של שינון מספר הטלפון של ההורים;
- להשתמש באמצעי הפחדה: בנושאים בהם קיימת סכנת חיים, כגון כבישים או התחשמלות, רצוי להשתמש באמצעי הפחדה אצל הילד. במקרים מסוכנים חשוב להקצין את השיחה ולהבהיר את הסכנה הגדולה הטמונה בפעולה ולא להסתפק באיסור פשוט וללא הסברים;
- וודאו כי ילדכם בוחר בדרך לא אלימה לפתרון בעיות: שימוש באלימות נגרר לשעות אחר-הצהריים ובדרך-כלל מתקיים בחצר בית-הספר או בדרכו של הילד חזרה לביתו. בשל השעות הלא שגרתיות ומיקום הריב, לרוב, לא תוכלו להגן על ילדכם. את בעיית האלימות ניתן לפתור על-ידי יצירת ביטחון עבור הילד. ביטחון מגיע מלכידות קבוצתית. על הילד להבין, כי עליו להישאר בקבוצה של חברים. לדוגמא, בהליכה לבית הספר או חזרה ממנו, רצוי ללכת בקבוצה. במידה והילד הולך לבדו, חשוב שיהיה מרוכז בדרך;
- שמרו על קשר עם הורי תלמידים אחרים: במערכת החינוך מתקיימות פגישות הורים ומורים ובהן מחליפים מספרי טלפון ודואר אלקטרוני. המטרה היא השמירה על הקשר לטובת הילדים;
- נשיאת מפתח ופרסום פרטים אישיים: במידה והילד נושא מפתח של הבית, וודאו שיש בילקוט מקום קבוע בטוח עבורו. בכל מקרה, אין לכתוב פרטים מזהים על הילקוט: שם ומשפחה ו / או כתובת של הבית;
- פייסבוק: האתר הינו אמצעי נוסף לדעת על המתרחש בחייו של הילד. חשוב ביותר להכיר ולהתמצא בנושא. למדו את הפייסבוק והבינו אותו. אחת הדרכים הטובות לדעת על המתרחש בפרופיל של ילדכם, זה לבקש ממנו חברות. בשלבים הראשונים, הילד מאשר את כולם ויאשר גם אתכם.
|