X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על האדם לפשפש במעשיו, לבצע "בדק-בית", רוחני וגשמי כאחד, ובעיקר לחפש את הדרך הנכונה והנכוחה אשר "יבור לו האדם", לעשות תשובה וגם: על חשיבותה העצומה של מצוות השבת אבידה
▪  ▪  ▪
חודש התשובה [צילום: פלאש 90]

פרשת השבוע, פרשת "כי תצא", הכוללת את מספר המצוות הגדול ביותר שבפרשיות התורה ואשר יש בה שפע נרחב ומגוון של נושאים ועניינים, ראוי לומר עליה "מלאה מצוות כרימון". וראיתי להרה"ג ר' רון אל אהרון שליט"א, דיין ורב יהדות תימן בעיר האבות, באר שבע וגלילותיה, שהוסיף באחד ממאמריו כהאיי לישנא: "ממש בימים אלו פרי הרימון מאדים על העצים במלוא כתרו ותפארתו ומומלץ לקטוף אותו כבר היום ולא להמתין כי אח"כ הוא מתליע". והבן.
דוגמה אחת מני רבות הוא פסוק מסוים בפרשתנו ש"מתבלט" מאוד משום ששמו המפורש של הקב"ה, קרי: י-ה-ו-ה נמצא בסופי חלק ממילות הפסוק, כדכתיב [דברים כ"ד, ה']: "כי יקח איש אשה חדשה. לא יצא בצבא...נקי יהיה לביתו שנה אחת..". מעצם עובדה חשובה זו האדם למד על חשיבות כינון וייסוד הבית היהודי בדרך ה' באופן הכללי ביותר ובעיקר "על חשיבות תיחזוק הבית היהודי באופן יום יומי" [מדרש גם], ואכמ"ל.
למעלה משבוע ימים אנו נמצאים בחודש אלול המוכר לכל כ"חודש הרחמים והסליחות" ו/או "חודש ההכנה לקראת הימים הנוראים" ו/או "חודש התשובה ותיקון המידות" וכיוצ"ב. אין ספק שכדי להגיע לרמות רוחניות גבוהות שכאלה על האדם לפשפש במעשיו, לבצע "בדק-בית", רוחני וגשמי כאחד, ובעיקר לחפש את הדרך הנכונה והנכוחה אשר "יבור לו האדם", לעשות תשובה, לתקן מידותיו ה"קלוקלות" ולחזק מידותיו הטובות.
רעיון זה נלמד ממהות המילה אלול, כדלקמן: א) על-פי חז"ל, שמות החודשים בלוח השנה העברי עלו עם ישראל מבבל. כלומר: מקור שמות החודשים הוא בבלי. כגון: אלול (בעברית) הוא אלל (=אולול). ב) התורה מספרת שמשה שלח 12 מרגלים מן המדבר לכנען כשהמטרה העיקרית הייתה: חיפוש, בדיקה, חפירה, נבירה, ריגול ואיסוף אינפורמציה להתכונן טוב יותר לכניסתם לארץ. ושם נאמר: "ויתורו את הארץ". אונקלוס מתרגם: "ואלילו ית ארעא". ואם מילת "ויתורו" היא במשמעות של חיפוש, גם מילת "ואלילו" היא במשמעות של חיפוש. שורש מילת "ואלילו" הוא: א.ל.ל, בדיוק כמו שורש מילת "אלול". יוצא אפוא שמהותו של חודש אלול הוא בעיקר חיפוש עצמי, בדיקה עצמית וממילא גם הכנה נכונה לתשובה ותיקון המידות. ועל כך מציע הנביא ירמיה [איכה ג', מ']: "נחפשה דרכינו ונחקורה, ונשובה עד י-ה-ו-ה". עד כיסא הכבוד.

השבת אבידה - משמעות וחשיבות

כאמור, פרשת השבוע, פרשת "כי תצא", כוללת את מספר המצוות הגדול ביותר, קרי: 74 מצוות (27 מצוות עשה ו-47 מצוות לא תעשה) כשאחת מהן היא "מצווה חברתית" והידועה בכינוי השבת אבידה. לטענתנו, עובדת היותה "כפולה מצוותית" מוכיחה בעליל על חשיבותה, ובמילים אחרות: אין אנו מצווים רק על מצוות עשה של השבת אבידת ישראל, אלא אנו מצווים גם על מצוות לא תעשה של אי-העלמת עין מאבידת ישראל. שנאמר: "לא תראה את שור אחיך או את שיו נדחים והתעלמת מהם [אלא], השב תשיבם לאחיך... וכן תעשה לכל אבידת אחיך אשר תאבד ממנו ומצאתה לא תוכל להתעלם" [דברים כ"ב, א'-ג'].
יתרה מכך, עצם העובדה שהתורה כופלת את השורש ש.ו.ב בביטוי "השב תשיבם", גם היא הוכחה ניצחת על חשיבותה של המצווה, וחז"ל אף הפליגו בעוצמתה של המצווה בקובעם שישי להשיב את "אבידת אחיך" אפילו "מאה פעמים", קרי: פעמים רבות [בבא מציעא, רמב"ם, הלכות אבידה, פרק הלכה].
על חשיבותה העצומה של מצווה זו בהוויה היהודית כבר עמד ר' אהרון הלוי הברצלוני, שעל-פי המסורת מיוחסת לו כתיבת "ספר החינוך": "ונכפלה המצווה [גם] במקום אחר בתורה שנאמר: 'כי תפגע שור אויבך או חמורו תועה השב תשיבנו לו' ושורש מצווה זו ידוע [לכל] כי יש בה תועלת לכלל ויישוב המדינה...".
חז"ל אף הגדילו והעצימו חשיבות המצווה עד כדי "עירובו" של הקב"ה בכל תהליך השבת אבידה בקובעם בתלמוד כהאיי לישנא: "אמר ר' יוחנן: שלושה מכריז עליהן הקב"ה בכל יום [לשבח]: על רווק הדר בכרך ואינו חוטא ועל המחזיר אבידה לבעליה ועל עשיר המעשר פירותיו בצנעה" [פסחים קי"ג].
סיפורים רבים נקשרו למצוות השבת האבידה וניתן למוצאם כמעט בכל יצירה ספרותית, יהודית ולא יהודית כאחד, ותכליתם: לימוד מעשי ויישומי איך וניתן לקיים מצווה זו ו"מכל הלב", ופעמים, גם במחיר הפסד הזדמנות להרוויח ולהתעשר "על חשבון הזולת". אין ספק, שלעניין זה נדרש מאמץ מוסרי גדול כדי "להתגבר על מגמתו של יצר הרע" [מדרש גם] המנסה בכל דרך אפשרית "להילחם" ברצון המוסרי לקיים מצווה זו והסיפור שלהלן מוכיח זאת. ומעשה שהיה כך היה:
בעיר הנמל הרוסית לנינגרד (שעל שפת הים הבלטי) היו בתי מרזח רבים וקטנים. אחד מהם היה בבעלותה של אישה ענייה, הגונה וישרת דרך. לבית מרזח זה נהגו להגיע גם ספנים הולנדים כשאוניותיהם היו עוגנות במזח, לפרוק ולהטעין סחורות ואנשים. יום אחד, בעלת המרזח מצאה מתחת לשולחן שקית עור מלאה רובלים [=מטבעות כסף]. השקית הייתה סגורה וחתומה בחותמת מיוחדת כמנהג הימים ההם. היא לקחה את השקית והחביאה אותה למשמרת בארון הכספים.
שבע שנים חלפו ועברו ואיש לא בא לחפש ו/או לדרוש את הכסף. לא אחת, האישה הענייה עמדה בניסיון הקשה להשתמש בכסף משום ש"יצר הטוב" מנע זאת ממנה. ערב אחד מספר ספנים הולנדיים נכנסו לבית המרזח כדי לשתות ושוחחו ביניהם. שאל האחד את חברו האם היה כבר פעם בעיר הזאת או שזו לו הפעם הראשונה? "כן" - השיבו חברו - "ביקרתי פה פעם אחת בלבד והביקור עלה לי בהרבה כסף, בשבע מאות רובל".
כשבעלת המרזח שמעה את תשובת הנשאל, התערבה בשיחתם ושאלה: "האם זוכר אדוני הספן באיזו צבע הייתה שקית הכסף והאם שקית הכסף הייתה חתומה?". ללא היסוס, הספן ציין את צבעה של השקית והוסיף: "כן. השקית הייתה חתומה בחותמת הזאת התלויה על שרשרת שעוני". האישה הכירה מיד את החותמת. "ובכן" - אמרה האישה למלח הנדהם והלא מאמין - "עכשיו תוכל לקבל את מה שאיבדת". האישה קמה ממקומה, ניגשה אל הארון, הוציאה את השקית ומסרה לספן ההולנדי את כספו, את האבידה ששמרה אצלה במשך השנים כשהיא עדיין סגורה וחתומה בחותמת המתאימה.

מאמר זה מוקדש להצלחת נכדי המקסים והאהוב צור יגאל גולן אשר טקס "החלקה" [=גזיזת השיער הראשונית] נערך אמש לאחר חצות הלילה במעמד מו"ר הרה"ג ר' יהונתן אדואר שליט"א, רב מרכז העיר פ"ת וראש המרכז הרוחני "אור אברהם אוהבי", כמו גם מחותני היקר, הרה"ג ר' זכריה נגר שליט"א, רב בכיר בישיבת "אור עציון", מרכז שפירא במתחם קברו הקדוש של יוסף הצדיק זכותו תגן על כלל ישראל, אמן!
וכן לעילוי נשמתה המיוחדת של הגב' חנה בת עליזה ויעקב ז"ל לבית מאיה. חנה עלתה לגנזי מרומים לאחר ייסורים לא קלים, כמו גם לאחר צער גדול בשכלה את בנה אהובה ירון ע"ה אשר נפל בעת מילוי תפקידו. השאירה בעל אוהב ובנים ממשיכי דרך בבניית הארץ והעם. ת.נ.צ.ב.ה
תאריך:  08/09/2011   |   עודכן:  08/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הארץ / Haaretz
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
לא כל מה ששמענו מעמיר פרץ ראוי להתייחסות חיובית. למרות האמור, היו לו גם כמה רעיונות והמלצות נכונות. הלכתי לארכיון, ומצאתי את ההמלצה הכי חשובה...
גיל נתן
חשבתם פעם כמה חברים יש לכם באמת? כמה חברים נאמנים יש לכם? הנאמנות של היום היא רק במקום שבו יש לצד השני תועלת. אם יש לי תועלת - אני נאמן. וגם כאן, הנאמנות היא לרגע, הנאמנות בת חלוף. אז כדאי שנפנים שלמונח נאמנות יש היום משמעות שונה מזו עליה גדלנו והתחנכנו. רוצה לומר, נאמנות = תועלת אישית וזו לא בושה לצעוק זאת בקול
הרב ישראל רוזן
איומי ראש ממשלת טורקיה הם גחמה אישית שסופה לחלוף. כל כניעה לגחמה זו, ואפילו התנצלות בלשון דיפלומטית, תגרור כניעות על גבי כניעות והכאות נוספות על קדקדנו, כדרכו של עולם הפשע המכה על ראשם של החלשים, המוכים והמושפלים
יורם שווייצר
ארצות הברית ובעלות בריתה יכולות לציין בסיפוק את העובדה כי במהלך העשור האחרון מנעו מאל-קאעידה ושותפיו לממש את ניסיונותיהם לבצע פיגועי טרור אסטרטגיים דוגמת ה-9/11 וכן את העובדה כי התהדק מאוד שיתוף הפעולה בין מדינות רבות, ולעתים אף בין מדינות יריבות, בפעילות מנע נגד גורמי הג'יהאד העולמי
מיקו מנחם
כעו"ד ותיק אציע לשופטים להיות מודעים לכך שבכל תיק ניתנים כמה וכמה פסקי דין ופסק הדין שיפסקו בתיק, יהיה הראשון, אבל לא יהיה בבחינת לבד שאין בילתו. פסק הדין הראשון והרשמי, הוא פסק הדין שייפסק ברוב המקרים, לאחר שנים של התדיינות, בערכאות כאלה ואחרות, לרוב, אחרי שנפשם של הצדדים נקעה מהתיק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il