X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דווקא משום שממשלו של אובמה בחר בפיוס, על ישראל מוטל להראות נחישות
▪  ▪  ▪
ארדואן. התחנך כמוסלמי [צילום: AP]
בהכריזו כי על ישראל להסכים להקמתה של מדינה פלשתינית, ארדואן נחוש בדעתו לא להתיר את הקמתה של מדינה כורדית עצמאית.

על-פי החוק המוסלמי (השריעה), לא-מוסלמים רשאים בדרך כלל לקיים את דתם באורח פרטי, אך ננקטת כלפיהם אפליה, ומתייחסים אליהם כאל אזרחים מדרגה שנייה, או במונח הערבי: ד'ימי - בני חסות. זאת, בהתאם לקוראן הקובע מפורשות, כי על הלא-מוסלמים "לחוש עצמם כנועים" (פרק 9 פסוק 20). ב-1948, כשזכו היהודים בעצמאותם, הם לא רק מרדו נגד מעמדם כ"ד'ימים", כמו הספרדים אחרי הרקונקוויסטה, גם זכו לשחרר אדמה שפעם נשלטה על-ידי האיסלאם. למוסלמים זו הייתה והיא עדיין פגיעה כפולה.
ראש הממשלה האיסלאמיסטית של טורקיה טאיפ ארדואן נטל על עצמו להפוך את ישראל ל"מדינה בת-חסות". ארדואן התחנך כמוסלמי סוּפי, וב-1988 ישב בכלא על כך ששר בקול רם כי "המסגדים הם הקסרקטינים שלנו, כיפות המסגדים הן קסדותינו, המינרטים הם פגיונותינו והמאמינים - חיילינו". בעוד שכלי התקשורת העיקריים במערב עושים כל מאמץ להציג את מפלגתו של ארדואן - "מפלגת הצדק והפיתוח" האיסלאמיסטית הטורקית - כ"מתונה", ארדואן עצמו הכריז באוגוסט 2007 בערוץ הטלוויזיה Kanal D שלתאר את האיסלאם כמתון "מהווה פגיעה ועלבון לדתנו". ארדואן חיבק את הנשיאים של אירן ושל סודן. בעוד שנשיא סודן נאשם בביה"ד הפלילי הבינלאומי בפשע של השמדת עם, ובעוד שטורקיה התבקשה להתנצל בפני הארמנים על השמדת עם, הצהיר ארדואן כי "שום מוסלמי אינו מסוגל לבצע השמדת עם".
ארדואן בא ממסורת אנטי-יהודית. מורו הרוחני הפוליטי, נקמטין ארבקן, היה אנטישמי. מיד כשנעשה ראש ממשלה ב-2003, אימץ ארדואן מדיניות עויינת כלפי ישראל. במארס 2004, בעקבות חיסולו של אחמד יאסין, קרא ארדואן לישראל "מדינת טרור". בפברואר 2006 הוא קיבל באנקרה את פניו של מנהיג חמאס ח'אלד משעל. בינואר 2009 הוא השפיל בפומבי את נשיא המדינה שמעון פרס בכנס בדבוס. באוקטובר 2009 החלה הטלוויזיה הממלכתית של טורקיה לשדר סדרה בדיונית המציגה חיילים ישראלים רוצחים בכוונה תחילה ילדים פלשתינים. בנובמבר 2009 טען ארדואן כי הר הבית, חברון וקבר רחל מעולם היו אתרים יהודיים.
לא להאכיל את התנין
בעוד ששנאתו של ארדואן לישראל היא אותנטית, הרי שהתפרצויותיו הפומביות כלפי ישראל הן אופורטוניסטיות. התפרצויות אלה הן הדרך הקלה ביותר מבחינתו לזכות במעמד של גיבור בעיניהם של איסלאמיסטים הן בטורקיה והן ברחבי העולם. ממשלת ישראל החליטה את ההחלטה הנכונה בסרבה להתנהג כ"מדינה בת-חסות". להבדיל, גישתו של ממשל אובמה היא חסרת אחריות ושערוריית. במקום לאלץ את ארדואן לשלם את המחיר על בחירותיו בתחום מדיניות החוץ שלו, מנסה לשווא ממשל אובמה לפייסו.
ארדואן הוא למעשה האחראי למותם של אזרחי מדינתו על סיפונה של ה"מאוי מרמרה". הוא ששלח את הארגון הג'יהאדיסטי "אינסאני ירדים ואקפי" (IHH) לחמש את עזה ואת חמאס. למרות זאת, אחרי אירוע המרמרה טלפן אובמה לארדוגן כדי להביע את "תנחומיו העמוקים על אובדן חיי אדם ועל הפציעות שנגרמו כתוצאה מן המבצע הצבאי של ישראל". דוח פאלמר, שפרסם לאחרונה האו"ם (ארגון שאינו ידוע בנטייתו לטובת ישראל), קובע בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים כי הסגר הימי של ישראל על עזה היה חוקי, כי על טורקיה היה לעשות יותר כדי לעצור את המשט, כי חיילי צה"ל הותקפו באכזריות ונאלצו להפעיל כוח להגנתם. ולמרות כל זה, ממשל אובמה עדיין דורש מישראל להתנצל, במקום לנזוף בטורקיה על כך שהיא גורמת בעיות. במקום למנוע מארדואן לנהוג בבריונות כלפי ישראל ולערער את המזרח התיכון במדיניותו הבלתי אחראית, אימץ ממשלו של אובמה עמדה מפייסת, המעודדת את ארדואן דווקא להמשיך בקו שלו. והנה עתה ארדואן אף מאיים לצאת למלחמה על-מנת להסיר מעל עזה את הסגר.
דווקא משום שממשלו של אובמה בחר בפיוס, על ישראל מוטל להראות נחישות. כפי שאמר צ'רצ'יל, הפייסן הוא מי שמאכיל את התנין בתקווה שהוא עצמו ייאכל אחרון. ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה לשחק את המשחק הזה. אך אין די בנחישות בלבד. על ישראל לעבור למתקפה, על-ידי חשיפת צביעותו של ארדואן בפני העולם.
אין צורך להיות מדען טילים כדי לעשות זאת. בעודו נוזף באסד על כך שהוא יורה במפגינים סוריים, הורה ארדואן בחודש שעבר על התקפות מן האוויר על כורדיסטן שגרמו למותם של למעלה מ-100 כורדים. בהכריזו כי על ישראל להסכים להקמתה של מדינה פלשתינית, ארדואן נחוש בדעתו לא להתיר את הקמתה של מדינה כורדית עצמאית. בעוד שארדואן מאיץ בישראל לשאת ולתת עם חמאס, הוא עצמו הכריז לאחרונה כי טורקיה "רואה ישיבה לשולחן הדיונים עם (קפריסאים יווניים) באו"ם כהשפלה", אותה טורקיה שזה עתה חגגה טורקיה 37 שנה לכיבוש קפריסין. וב-2006, לאחר שהשיג את הכניעה הסורית לכיבוש ולסיפוח הטורקיים של חבל אלכסנדרטה, הציע ארדואן לישראל לתווך בינה ובין סוריה על הסכם שלום שיהיה מבוסס על ויתורה של ישראל, לא של סוריה, על הגולן.
בעוד שיש להביא את ארדואן להבין כי יהודים אינם עוד במעמד של ד'ימים, עלינו הישראלים להגיע להכרה כי ביטול המעמד של בני-חסות אין פירושו רק סוף להשפלה. הוא גם מאפשר, ואולי אף מחייב, לגרום לאויבינו לטעום את טעמן של התרופות שהם רוקחים.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא מרצה ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת תל אביב ועמית בכיר במרכז לתקשורת בינלאומית באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  09/09/2011   |   עודכן:  09/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החסות של ארדואן
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הגנה מול האירנים
עובדיה  |  10/09/11 09:11
2
מאמר מדויק ונכון. אין כמו
שמעון.י  |  10/09/11 12:20
3
גנאולוגיה של אי שקט לארדואן
ראספוטין בן מדביד  |  12/09/11 20:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנשה שאול
נפילת משטרו של אסד תחליש את האיום האירני    לכן תומכות מדינות ערב הסוניות, ובעיקר מדינות המפרץ, במתקוממים בסוריה
יובל ברנדשטטר
אירופה, זו שפעלה נגד קדאפי כעושה דברה של טורקיה, לא תצייץ כאשר יוציא הצי הטורקי ספינות מלחמה למרחב שבין קפריסין הנוצרית לבין ישראל היהודית    טורקיה האימפריאלית, כמו אירן הגרעינית, אינה בעייתה של אירופה. היא בעייתם של היהודים
יוסי דר
בזמן האחרון אני מוצא עצמי שוב ושוב חוזר ומעיין בפרקי היסטוריה העוסקים בהיטלר, ותוהה אלו ספרים קרא ארדואן בימים שבהם עוצבה השקפת עולמו
צבי גיל
פעם הסֵפֶר היה במעמד נעלה, כמעט נושק לקדושה, בייחוד אצל עם הספר; והמוציאים לאור, המו"לים, היו המשמשים בקודש    זה נגמר. הספר, לטוב ולרע, הפך למוצר צריכה והמו"לים לסוחרים, משווקים, גדולים או קטנים, ומה שחשוב להם זאת בעיקר ההכנסה    משום כך צריך להתייחס אליהם ואל הענף בהתאם לכך, מלבד הערך המוסף - שמדובר בספר - לפתוח את השווקים ולהקים דוכנים
נרי אבנרי
במהלך קמפיין הבחירות שלו לראשות הממשלה, התפאר עמיר פרץ, שרק בזכותו כל המפלגות יניפו את הדגל החברתי. אחרי הבחירות (2006), הוא שכח הכל    אילו היה עושה רבע ממה שהבטיח, המשתמטת דפני ליף הייתה היום פוסטמה אלמונית    הלכתי לארכיון...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il