X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ד"ר מאיר מי-זהב מנהל שירות האסתמה   |  בי"ח שניידר
תקופת החזרה לבית-הספר מאופיינת בהתפרצות של התקפי אסתמה בקרב הילדים אחת הגישות למניעת מגיפת ספטמבר בקרב הילדים היא טיפול מניעתי התחלת טיפול במשאפי סטרואידים, במשאפים משולבים או בנוגדי לויקוטריאנים, ימנעו את ההתלקחויות וההתקפים שמאפיינים את התקופה
▪  ▪  ▪
עלייה בהתקפים בספטמבר
[צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

החופש הגדול נגמר, ילדינו החלו את שנת הלימודים והתרגשותם הגיעה כעת לשיא - מסגרת חדשה, מורה חדש/ה, חברים חדשים.
עבור גיל בן השמונה הסובל מאסתמה, חודש זה מלווה בהתמודדות קשה לא פחות. "בכל שנה" מספרת אורלי, אמו, "מייד עם תחילת הלימודים, גיל מתחיל לסבול מאירועים של קושי בנשימה, שיעול לילי. הוא עוד לא נכנס לשגרת הלימודים וכבר נאלץ להפסיד ימי לימודים". התופעה אותה גיל חווה, אינה יוצאת דופן. בכל שנה נצפית עלייה משמעותית בתחלואה מאסתמה במהלך חודש ספטמבר.
אסתמה הינה מחלה נפוצה ביותר בילדים ומתבגרים. המחלה נובעת מרגישות יתר של דרכי האוויר. גירויים שונים כמו: מחלות ויראליות, אלרגנים סביבתיים, מאמץ גופני ולחץ נפשי, גורמים לתהליך דלקתי בדרכי האוויר, להיצרות דרכי האוויר ולהתפתחות קשיי נשימה.
"מגיפת ספטמבר" בצורתה המודרנית, הינה תופעה שתוארה בעיקר בעשור האחרון בעבודות ממקומות שונים בעולם. מדובר בעלייה משמעותית בהתקפי אסתמה, שמתחילה כשבועיים לאחר תחילת הלימודים.
מחקר שבוצע בבית החולים שניידר ובשיתוף קופת חולים כללית ופורסם ב-Journal of Asthma בשנת 2009, מצא כי גם בישראל קיימת עלייה משמעותית באשפוזים עקב אסתמה בחודשי ספטמבר, בהשוואה ליתר חודשי השנה. כך, בקרב ילדים נמצאה עלייה של 44% באשפוזים לעומת הממוצע השנתי. עלייה זו באשפוזים נמצאה כמשמעותית יותר בילדים בגיל הגן (5-3 שנים) ובגיל בית-הספר היסודי (14-6 שנים), ופחות בולטת בתינוקות, במתבגרים ובמבוגרים.

האם ניתן למנוע את "מגיפת ספטמבר"?

ככלל, ניתן למנוע התקפי אסתמה באמצעות טיפול מונע. יש לזכור, כי טיפול באסתמה בעזרת מרחיבי סימפונות בלבד, הינו טיפול חלקי ולעיתים אף מסוכן. אסתמה היא מחלה בה קיים תהליך דלקתי בדרכי הנשימה וטיפול מלא באסתמה צריך לכלול גם טיפול נוגד דלקת.
כיום ישנם תכשירים אנטי-דלקתיים הניתנים במשאף או במתן פומי, המפחיתים את התהליך הדלקתי בדרכי האוויר ואת התלקחות האסתמה.
התכשירים האנטי-דלקתיים משתייכים לשתי קבוצות עיקריות:
הראשונה כוללת סטרואידים בשאיפה המופיעים כתכשיר בודד או כמשאפים משולבים, המשלבים סטרואידים בשאיפה עם מרחיבי סימפונות ובעצם מקנים טיפול מלא במשאף בודד.
הקבוצה השנייה כוללת תכשירים הנוגדים לויקוטריאנים כדוגמאת סינגולייר (לויקוטריאנים הינם מתווכים כימיים שלהם תפקיד חשוב בתהליך האסתמתי).
קיימות גישות שונות להתמודדות עם ההחמרה בהתקפי האסתמה המופיעים בספטמבר
גישה אחת מציעה מתן טיפול רק בזמן התלקחות, כאשר עם תחילת ההתלקחות, ניתן טיפול בסטרואידים במתן פומי או לחלופין באמצעות משאפי סטרואידים, במינון גבוה למספר ימים. מטרת טיפול זה הינה למנוע את המשך ההחמרה.
גישה אחרת שנבדקה והוכחה כיעילה, מציעה חידוש הטיפול המניעתי לקראת ספטמבר. כך, הכוונה היא להתחיל בטיפול אנטי-דלקתי במשאפים או בנוגדי לויקוטריאנים, עוד בטרם מופיעות ההתלקחויות המאפיינות חודש זה ולהביא למניעתן.
עלינו כהורים לשאוף שאורח חייו של ילדינו האסתמתי ידמה לזה של ילד בריא, כיוון שהדבר אפשרי. מגוון הטיפולים המניעתיים הקיימים כיום, מאפשרים שליטה מלאה באסתמה ובכך ניתן למנוע את עוגמת הנפש, הסבל ואי-הנוחות אותם חווים ילדינו המצפים בכליון עיניים לתחילת שנת הלימודים הבאה.

מה גורם לעלייה חדה במקרי אסתמה דווקא בעונה זו?

תיאוריות שונות ניסו להסביר תופעה זו, אף לא אחת מהן הוכחה כגורם יחיד וככל הנראה מספר גורמים סביבתיים חברו להופעתה. נתון מעניין הוא, כי במדינות שונות בעולם נמצא קשר ישיר בין חודש תחילת הלימודים ל"מגיפה" זו.
בסקוטלנד ובשבדיה, בהם הלימודים מתחילים כבר באמצע אוגוסט, "מגיפת ספטמבר" מקדימה ומתחילה עוד לפני ספטמבר. בחצי הכדור הדרומי (אוסטרליה וניו-זילנד), שם מתחילים הלימודים באמצע ינואר נצפתה ה"מגיפה" כבר בפברואר. בכל המדינות בהן נבדקה התופעה, נראה כי שיא התפרצותה של "מגיפת ספטמבר" מתרחשת כשבועיים לאחר החזרה לבית ספר.
ממצאים אלו העלו את הסברה, כי קיים קשר בין החזרה ללימודים והתפרצות ה"מגיפה". מחלות ויראליות הן הגורם העיקרי להתקפי אסתמה בילדים, כאשר עלייה משמעותית בהדבקות בהן קיימת בתקופת החזרה ללימודים, ואיתם עולה גם שכיחות ההתקפים.
מספר מחקרים שבדקו את סביבת בתי הספר, מצאו בהם ריכוז גבוה של אלרגנים (קרדית אבק הבית, אלרגנים שמקורם בחתולים, תיקנים ועוד). אלרגנים אלו עלולים גם הם לגרום להתקפי אסתמה.
גורמים נוספים שעלולים להחמיר התקפי אסתמה הם מצבי לחץ. אין ספק שהחזרה לבית הספר מלווה בלחץ נפשי ואף כי לא נמצא קשר ישיר בין לחץ זה והחמרה בהתקפי האסתמה, יתכן בהחלט כי יש לכך תפקיד בהתפתחות ה"מגיפה".
השערה נוספת טמונה בעובדה, כי בחודשי הקיץ, נוטים ילדים להפסיק את הטיפול המניעתי הקבוע באסתמה, בו התמידו במהלך השנה. כך, היעדר טיפול, עלול להביא להחמרה במחלה במהלך ספטמבר.

הכותב הוא מנהל שירות האסתמה, מכון ריאות במרכז שניידר לרפואת ילדים
תאריך:  11/09/2011   |   עודכן:  11/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התקפי אסתמה - מגיפת ספטמבר
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אסטמה ספטמבר??
עפר 1111  |  11/09/11 17:52
2
יש גם של העור
אליאב  |  12/09/11 19:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אופיר בר-זוהר
ההתנצלות בפני שלדון אדלסון מטלטלת את מערכת חדשות 10; בכירי העיתונאים של הערוץ התייצבו למגננה על חופש העיתונות; מיקי רוזנטל: "זו שדרה של דגלים שחורים - ולא נעבור עליה לסדר היום"
חגית ששר
מתוך 6,000 אסירים משוחררים בשעה, מגיעים 135 בלבד להוסטלים של האגף לשיקום האסיר. שם הם לומדים שלא כל ויכוח מוכרח להסתיים במכות, לומדים להכיר בפשעים שלהם, לדאוג לפרנסתם ולפעמים גם איך לאכול בסכין ובמזלג. אלא שמדינת ישראל מעדיפה להשקיע יותר בענישה ופחות בשיקום. בכך היא מרצה את הצורך החברתי בנקמה, אבל בתום תקופת העונש היא מחזירה את העבריינים לרחובות
זאב שביידל
העיקרון הנבואי הזה אולי לא מתקיים בצורה מילולית, אבל הוא בהחלט קובע את היכולת להתמודד עם אחד האיומים הגדולים על האנושות
יואב יצחק
עיתונאים שפרסמו לשון הרע על אדלסון בדרגה חמורה ביותר בחוסר אחריות ובלא שביצעו קודם לכן בדיקה מדוקדקת ותוך פגיעה קשה באמינותו של הערוץ, מייללים עתה על התערבות מצד בעליו של ערוץ 10, רון לאודר, שבסך-הכל כפה עליהם לעשות את הנדרש והמובן מאליו: להתנצל על כזבים חמורים שפרסמו, בטרם ייגרמו לקריסת הערוץ
מכון ויצמן למדע
סריקת פעילות המוח של פעוטות אוטיסטים הראתה רמה נמוכה של הפעילות המוחית המסונכרנת הזו באזורי מוח הידועים כמעורבים בשפה ובתקשורת, בהשוואה לפעוטות שהתפתחותם רגילה, וכן בהשוואה לפעוטות הסובלים מעיכוב בהתפתחות שפה אשר אינו קשור לאוטיזם. התגלית עשויה לסייע בפיתוח שיטה אמינה לאבחון אוטיזם בגיל צעיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il