X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"היכן הם גבולות הנורמליזציה עם האויב הישראלי? היכן יש להציב את הגבולות לגינוי ישות קיימת, שבפועל יש לה קיום בינלאומי, עד כדי החשבתה לאויב?!"
▪  ▪  ▪
גבול ישראל-מצרים [צילום: אל אהראם]

בשבוע האחרון עומד היומון המצרי הליברלי "אל-תחריר" (ע"ש כיכר אל-תחריר הידועה בקהיר) בעין סערה ציבורית בשל מאמר דעה שפרסם אחד מכותביו בגנות השיח האנטי-ישראלי השגור ברחוב המצרי. שיח אשר להשקפתו מהול מאז ילדותו בארסיות רבה ומציג תמונה חד-צדדית ולא מאוזנת של החברה הישראלית: "אינני מהקוראים לנורמליזציה, אך מצב הנתק מישראל שבו חייתי מאז ילדותי, מוצף באלפי תמונות שליליות ומפחידות, לא אפשרו לי לעמוד מול אזרח ישראלי".
הלה מספר כי בעקבות מספר פגישות שקיים עם מספר רופאים ישראלים בחו"ל, תחילה באקראי ולאחר מכן באופן יזום, גרמו לו למהפך מחשבתי בכל הקשור לאופן תפישת דמותו של הישראלי. עולם הקולנוע תרם לדבריו גם כן חלק נכבד בשינוי תפישת עולמו כלפי דמותו של הישראלי והיהודי, ובמיוחד סרטים כמו "הפסנתרן" של פולנסקי, "זרים", "ביקור התזמורת" ו"ואלס עם באשיר". אלו השכילו לחשוף בפניו פנים נוספים חיוביים יותר אצל הישראלים והיהודים.
מכאן, קורא הכותב לחברה המצרית לבחון מחדש את השיח המצרי האנטי-ישראלי ולהימנע מהדרה באופן הצגתה של ישראל. אחרת, עלולה ראייה מינימליסטית כזו לדרדר את החברה המצרית לקנאות מחשבתית ולהסתגרות: "אם נסרב ללכת לכל כינוס בינלאומי, או לכל פסטיבל סרטים או לכל אליפות ספורט בגלל שישראל משתתפת בהם, הרי שנסתגר יותר בעצמנו. האם הנתק והחרם הם הפתרון?".
קול ייחודי זה בתקופה סוערת זו התקבל בציבור המצרי בבוז ובדחייה גמורה. העיתונאי מחמד ראדי טען כי פרסום הכתבה מעיד על שיתוף פעולה "עם הציונים, המפיצים [את רעיון] הנורמליזציה באזור כדי להפיל את מחסום השנאה [...]", ועל התעלמות מהבעיה הפלשתינית.
ד"ר צפות אל-עאלם, מרצה לפקולטה לתקשורת באוניברסיטת קהיר, טען כי למרות חופש הביטוי, שהתאפשר לאחר מהפכת ה-25 בינואר בעבור כמה מהעיתונים המצריים, יש צורך להתחשב באינטרס הלאומי של העם המצרי ולא למהר לפרסם כתבות כאלו, במיוחד כאשר ברקע עדיין מותם של החיילים המצריים מירי כוחות צה"ל על גבול ישראל-מצרים. קולות אחרים, במיוחד מקרב חוגים סלפיים, האשימו את הליברלים במצרים בקידום שיח לנורמליזציה עם ישראל, המתפרש כבגידה באינטרס הלאומי של מצרים. מחאה ציבורית גוברת זו ותגובותיהם הנזעמות של קוראי הגרסה המקוונת של היומון הובילו את עיסא אבראהים1, עורך העיתון, להשמיט מהאתר את המאמר.
ניכר כי ישראל לאחר עידן מובארק נקלעה, בעל-כורחה, לשיח הציבורי המצרי. מחד-גיסא, ניצבים חוגים לאומניים ופונדמנטליסטיים הקוראים לביטול הסכמי השלום עם ישראל ולהפסקת הנורמליזציה עמה בתואנה כי הם מהווים שריד וסמל למשטרם העריץ של סאדאת ומובארק, אשר יזמו וקידמו אותם תוך כדי התעלמות מרצון העם, שהתנגד להם. ומאידך-גיסא, ישנו פלח צר מאוד בחברה המצרית, בהם כמה ליברלים, הרואים בהמשך שמירת הסכמי השלום עם ישראל אינטרס לאומי עליון. על כל פנים, נדמה כי ישראל תמשיך לתפוס חלק מרכזי בשיח הציבורי המצרי.

1. לשעבר עורך העיתון "אל-דוסתור", שנחשב לבעל עמדות ביקורתיות כלפי השלטון. הוא נדון ב-2008 לחצי שנת מאסר בגין העלבת הנשיא, חוסני מובארק, אחרי שדיווח על בריאותו הרופפת של האחרון. מובארק המתיק את העונש, וחנן לבסוף את עיסא.
הכותב הוא מזרחן, דוקטורנט בבית הספר להיסטוריה באוניברסיטת תל אביב.
תאריך:  11/09/2011   |   עודכן:  12/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הנורמליזציה בין ישראל למצרים בעיני ליברל מצרי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אפילו הליברל "אינני קורא לנורמ
כנניהו המיסר  |  11/09/11 23:12
2
אז שיהיה ברור-מצרים מעולם לא
פלא יועץ  |  13/09/11 11:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם בן-עזרא
במלחמה נגד כנופיות הטרור, עדיף לזנוח את הסיכול הממוקד ואת שיטת תג מחיר, ולהעדיף את שיטת היוזמה, התקיפה, ההפתעה, הפגיעה הכואבת אשר מקדימה את הפעולה הפוגעת ומנטרלת אותה בעודה באיבה. תכליתה של היוזמה היא להבהיר הבהרות ולגרום למועמדים לפגוע להחליט החלטות אחרות ולעסוק בדברים אחרים
אביתר בן -צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    לא בדקו, תזמור, הבנתם את זה ומילים טובות
יובל לובנשטיין
המבצעים הם לאנשים שיש להם כסף. אבל מי דואג למי שאין לו? האם זה השר שמחון, השר לתעשיה ומסחר? טוב יעשה אם יראה לנו שיש ביכולתו לבצע שינויים לטובת כלל הציבור ולהסדיר אמנה צרכנית ברורה וחדה
יוסף דוריאל
בנתונים הידועים מבלי לחכות לחקירות הוועדה, ניתן לממש מייד שורת המלצות שיכניסו מיליארדי שקלים לקופת האוצר, וגם יתחילו לפתור בעיות אחרות המעיקות על המדינה
חגית דהן
האו"ם יכול להמליץ לעולם להכיר במדינה פלשתינית ויכול גם להמליץ מה יהיו גבולותיה. הוא לא יכול להכריח אותנו באופן מעשי ליישם זאת ולהוציא את צה"ל משטחי B ו-C, וכך, בדיוק כפי שבשנת 88' לא קמה מדינה פלשתינית בפועל - כך גם השנה, ובכל הפעמים הבאות שיחליטו הפלשתינים לבחור בהחלטה חד-צדדית על פני משא-ומתן עם ממשלת ישראל - לא תקום מדינה פלשתינית באופן מעשי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il