X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מימין לשמאל: יורם דורי (הכותב), מתיו ברונפמן, בן דרור ימיני, חיים צ'סלר וגיל חובב [צילום: בתיה דורי]
כינוס לימוד בריה"מ: עבר עם מבט לעתיד
רק אצל יהודים ניתן לראות אירועים כמו לימוד בריה"מ לשעבר. אותה נחישות, אותו רצון לחבור לעבר, אך רק עם מבט לעתיד. ציבור גדול שבמשך שבעים שנה נותק ממקורותיו, שיש בו לא מעט נישואי תערובת, חוזר לכור מחצבתו עוד בכינוס: מפגש מרגש עם אחותה של השרה סופה לנדבר, שתרמתי תרומה צנועה לחילוצה מבריה"מ
הזהות היהודית הלא-מזוהה באוקראינה
יורם דורי
רשמים מכינוס "לימוד ברית המועצות לשעבר", בו נטלתי חלק באוקראינה, כאשר לנוכחים היהודים הצעירים אין כמעט מושג מה קורה במדינת עמם
לרשימה המלאה

הציונות ניצחה
יורם דורי
רשמים אישיים מכינוס "לימוד מוסקבה" * נושא הרצאתי: שמעון פרס
לרשימה המלאה

השבוע השתתפתי בכינוס לימוד בריה"מ לשעבר בסנט פטרסבורג; אותו פסטיבל יהודי מיוחד במינו הנודד בקרב יהודים (ברובם צעירים) דוברי רוסית ברחבי העולם. במוסקבה, באודסה, בטורסקבץ האוקראינית ואף בירושלים, בבאר שבע ובניו-יורק. כן גם שם יש יהודים דוברי רוסית במספרים עצומים. לימוד בריה"מ לשעבר הוא מפעל חינוכי ייחודי שנועד לקרב את הדור הצעיר ליהדות בדרך חדשנית, יצירתית, שאינה מעיקה על המשתתפים. אלו קובעים את התכנים, את המרצים, משלמים עבור ההשתתפות ועוסקים ביהדות ובישראל מהנץ החמה ועד הרבה אחרי שקיעתה.
בבואי לסנט פטרסבורג - עיר מדהימה ביופייה שבה כ-100 אלף יהודים - חזרתי במנהרת הזמן שלושים שנים ויותר. באותה עת, שנות ה-80, שירתתי בדוברות של הסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית. הימים היו ימי בריה"מ הקומוניסטית. מסך ברזל עצר מאות אלפי יהודים מלעלות לארץ. אלפי מקרים של סירובי עלייה שקרעו משפחות היו על שולחנה של הסוכנות היהודית והגופים הבינלאומיים שניסו לסייע לשחרורם של יהודי בריה"מ.
בין המקרים הקשים של סירוב, היה זה של משפחתה של סופה לנדבר. זו הפכה עולמות שהאם החולה ואחותה נונה יצליחו לצאת לארץ כדי שתוכל לתת מבט אחרון בעיני האם החולה. הסיפור האנושי ריגשני מאוד והשתדלתי ליצור דעת קהל שתאלץ את השלטונות הסובייטים לאפשר למשפחתה של סופה לצאת. במסגרת המאמץ אותו ריכז גזבר הסוכנות היהודית דאז, עקיבא לוינסקי, ועוזרו המוכשר דאז, צבי ברק, גויסו חברי כנסת, אישי ציבור ובכירים בעולם להצלחת המבצע. שניים מהבולטים במאבק היו מזכ"ל המועצה למען יהודי בריה"מ דאז, חיים צ'סלר, והשני שהוביל את המאבק הבינלאומי שהביא בסופו של דבר למתן אישור היציאה, אדגר ברונפמן, שכיהן כנשיא הקונגרס היהודי העולמי.

"ספטמבר אחרי אוקטובר"

גם קמצוץ מישראל מקבלים המשתתפים: חברי כנסת משוחחים על כלכלת ישראל, עיתונאים בכירים כדוגמת גיל שפר מהג'רוזלם פוסט ובן דרור ימיני ממעריב משתתפים בדיון על מהות הביטחון הלאומי של ישראל. עימם אני משתתף בדיון על "לקראת ספטמבר ומה אחרי". "אחרי ספטמבר יבוא אוקטובר", אני משיב לקול צחוק בקהל. "אין סיבה להיכנס לפאניקה. אומנם יש בעיות, בעיקר, בידודה של ארה"ב לצד ישראל, אך אנו מדינה חזקה שלא ניתן להכריעה". גיל חובב למשל מספר על מאבקו של סבא רבא, אליעזר בן יהודה, להחייאת השפה העברית.
יחד עם הדיונים יש גם אינספור התגודדויות בלתי פורמליות שעוסקות ביהדות, בעולם החדש ובישראל. וכמובן מסיבות ריקודים (הרי מדובר בצעירים).
לימוד כמו לימוד אינו רק חוויה למאזינים, זו גם חוויה למרצים. סיימתי את הסמינר וציינתי בפני עצמי כי שוב למדתי משהו על העם היהודי ובדרך אגב גם על עצמי. בנוסף אמרתי לעצמי שיש תמיד בלימוד בריה"מ לשעבר מעין סגירת מעגל עבורי. התחלתי את פעילותי המקצועית והציבורית במאבק למען יהודי בריה"מ שהוביל אדגר ברונפמן ומצאתי עצמי מעורב, עד צוואר, בהחזרתם ליהדות של יהודי בריה"מ לשעבר בפרויקט שבראשו עומד בנו של אדגר - מתיו - ועל כך תודה לשניהם.

"רק אצל יהודים"
[צילום: בתיה דורי]
מימין לשמאל: יורם דורי, מתיו ברונפמן, חיים צ'סלר (גם הגב) ונונה שניאורסון (אחותה של סופה לנדבר)
▪  ▪  ▪

כאן בלימוד סנט פטרסבורג השתתפתי בערב מיוחד בהשתתפות הנגן ליאוניד פטשקה. אורחי הכבוד, כך נמסר לי מראש, יהיו מר ודר' נונה שניאורסון שבזכותם התאפשר קיום לימוד בעיר זו. במבואת הכניסה נפגשנו, מתיו ברונפמן - יו"ר ועדת ההיגוי הבינלאומית של לימוד בריה"מ לשעבר, חיים צ'סלר - יו"ר לימוד, דר' נונה שניאורסון ובעלה.
ניגשתי לצ'סלר ושאלתיו מי זו דר' נונה שנראה כי כולם יודעים מי היא. צ'סלר השיבני כי זו אחותה של סופה לנדבר. רעד קל אחז בי. ניגשתי אליה ואל מתיו ברונפמן וסיפרתי כי לפני יותר משלושים שנים תרמתי תרומה צנועה וקטנה לחילוצה מבריה"מ. השותפים למאבק היו אדגר ברונפמן, אביו של מתיו, וחיים צ'סלר. נונה הנרגשת וברונפמן שהופתע גם הוא, אמרו: "איזה עולם קטן". ואני הוספתי "זה יכול לקרות רק אצל יהודים".
אכן, רק אצל יהודים ניתן לראות אירועים כמו אלו של לימוד בריה"מ לשעבר. אותה נחישות, אותו רצון לחבור לעבר, אך רק עם מבט לעתיד. ציבור גדול שבמשך שבעים שנה נותק ממקורותיו, שיש בו לא מעט נישואי תערובת, חוזר לכור מחצבתו. זה אינו החינוך החב"די המוכר לכולם ברחבי בריה"מ לשעבר. כאן בלימוד מדובר בפלורליזם לשמו. קבלת השבת צוינה, למשל, בשלושה אופנים שונים. בחדר אחד - סגנון רפורמי, בשני - אורתודוכסי, ובשלישי - לא זה ולא זה, אלא שיחה על משמעות השבת ליהודים. בשחרית הייתה תפילה רפורמית, אורתודוכסית וריקודי עם ישראל לאלו שאינם מעוניינים להתפלל.

תאריך:  13/09/2011   |   עודכן:  13/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כינוס לימוד בריה"מ: עבר עם מבט לעתיד
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כל הכבוד ללימוד
מוטי מרמת השרון  |  13/09/11 17:35
2
דורי אתה מייצג השיטה הסובייטית
אריה פרי  |  13/09/11 18:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צביקה ובר
מפלגת העבודה המתפוררת לא הצליחה להגדיר לעצמה כיוון חדש. אף אחד מהמתמודדים לא הגדיר לאן המפלגה צריכה ללכת. בסוף הבחירות נקבעות על-פי רמת החשיפה התקשורתית והיכולת להביא את המצביעים הרלוונטיים לקלפי
איתמר לוין
בשמם של חופש הביטוי, חופש השביתה וחופש ההפגנות, מבקשים להכשיר לשון הרע, התפטרות המונית של רופאים והתנחלות של אוהלים ברחובה של עיר. מי שעושה זאת, מדרדר את החופש למחוזות האנרכיה ובסופו של דבר עלול לגרום להגבלתן של זכויות יסוד
יהודה יפרח
על מפעילי השופלים לוודא שכל הקירות מרוסקים כולל הגג, דוד השמש וכל החלונות. אסור להשאיר אף חלק מהבניין לשימוש חוזר. מכתב לכוחות
אורי אליצור
בקדנציה הקודמת הימין הוא שהפיל את נתניהו, להפתעתו הגמורה. אם הוא לא יתחיל לשים לב למתרחש במשולש אהוד ברק 'שלום עכשיו' והפרקליטות, זה יקרה לו שוב. כרגע נראה שהוא עדיין לא קולט את עוצמת הזעם והעלבון, ולא נשאר לו הרבה זמן כדי להבין ולעצור את המפולת
אפרים הלפרין
מעניין איך הם מצליחים לשמור על המתח הזה, שבוע אחרי שבוע, כאן בישראל, הפגנה פוליטית עם מסרים ברורים, המצליחה ללקט סביבה כחצי מיליון אנשים. אנו אומנם לא יוצאים לכיכרות, אנו לא מריחים את בית השחי של השכנים, אנו יושבים בסלון הממוזג וצופים בהפגנה הפוליטית של יאיר לפיד וחבריו לאולפן ערוץ 2. לא הגיע הזמן לשים לזה סוף?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il