X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אין ספק שנדרש מהפך שיחתוך ממערכת המשפט הקיימת עוד ועוד נתחים, ויעביר אותם לגורמים חיצוניים אשר יכריעו בסכסוכים ובמחלוקות רצוי מאוד להתחיל מלמעלה – מבית המשפט העליון
▪  ▪  ▪
נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש. חוששת מניגוד עניינים? [צילום: פלאש 90]

האם הפרטה בכלל היא טובה ליהודים? או שמא היא רעה ליהודים? התשובה היא בדיוק כמו התשובה לשאלה האם השמש טובה ליהודים? כל עוד משתמשים בשמש במידה ועל-פי "הוראות היצרן", היא מועילה מאוד, ולא רק מועילה אלא אף חיונית. אך אם נחשפים אליה באופן מוגזם בלא הגנות מתאימות, הפגיעה עלולה להיות קשה מאוד. כן, גם הפרטה, שימוש מושכל בה, המותאם לצרכי השוק והתקופה, הוא חשוב וחיוני, ולעומת זאת שימוש מוגזם ולא מאוזן בהפרטה פוגע ומזיק.
המורים כמשל. מדינת ישראל לא הצליחה להגדיל את כמות השעות עם מערך המורים הממשלתי, אז קם מערך הוראה פרטי, עוקף ועדים, והנה יש לנו יום לימודים ארוך בהרבה יישובים בארץ. האם הפרטת ההוראה מוגזמת? יש הטוענים שכן, יש הטוענים ששכר ותנאי המורים המופרטים הם לעג לרש – וטענות אלה חייבות להיבדק, וחובה לתקן ולאזן במידת הצורך, פן נגיע לקיצוניות שנייה, או שכבר הגענו להפרטה פרועה, אלימה ונצלנית – אשר נזקה רב על תועלתה.
העובדים הסוציאליים כנ"ל, שוק האבטחה כנ"ל. ב"שוק" השופטים למשל, שם עוד לא ניסינו הפרטה, אך על פניו נראה שהפרטת השפיטה היא מחויבת המציאות:
  • תיקים משתרכים להם שנים על גבי שנים;
  • המערכת רוצה רק יותר ויותר כסף ומתקשה לתת תפוקה;
  • בית המשפט העליון מתערב בעניינים לא לו, ואין לו זמן לטפל בנושאים חיוניים שבמרכז אחריותו;
  • הוועדה למינוי שופטים הפכה עצמה לגוף שאיננו מסוגל כמעט לקבל החלטות;
  • אמון הציבור במערכת המשפט צונח בהתמדה;
  • הפתרונות שמציעה המערכת: הוספת ערכאות, הוספת עוד ועוד כוח-אדם - ינציחו את הבעיות ויחריפו אותן.
אין ספק שנדרש כאן מהפך, שיחתוך ממערכת המשפט הקיימת עוד ועוד נתחים, ויעביר אותם לגורמים חיצוניים אשר יכריעו בסכסוכים ובמחלוקות. גם שר המשפטים סובר כך, הוא מכיר את המערכת שנים והוא יודע שללא טלטול של ממש לשנים רבות, כל העסק הזה ירד לטימיון, השר גם הציע תקופה - חמש שנים.
ומה יש לנשיאת בית המשפט העליון לומר בנדון? הנשיאה סבורה שאין לתת סמכות שיפוטית לבוררים שאינם מחויבים לכללי האתיקה של השופטים, היא חוששת מניגוד עניינים וממראית עין של ניגוד עניינים. בא לי לבכות, ממש בא לי לבכות. והרי כבוד הנשיאה עצמה לא מקפידה על מראית עין של ניגוד עניינים, ומדוע מערכת המשפט תיחשב ככזו המקפידה על כך?
אולי דווקא הבוררים אשר יימצא להם מקור פרנסה חדש, דווקא הם, שעדיין לא הסתאבו, אולי הם ישמרו על הכללים, במהלך תקופת חמש השנים, טרם תחזורנה המושכות למערכת בתי המשפט, חמש שנים של לימוד-לקח, חמש שנים של ישיבה בפינה בגין הריסת המערכת.
המתמחים בבתי החולים מתפטרים, מערכת הרפואה בארץ על סף אסון, אף אחד לא פונה לבג"צ, אף אחד לא מאמין בו, מדוע? כי בג"צ התערב בשלב מוקדם יותר, בשלב מוקדם מדי, עקב עתירה חלולה של עותר, אשר נתן לנשיאה את השירות הכי חשוב שקיבלה ממישהו מעולם, העותר היה זה שבתפקידו הממלכתי בפרקליטות, המליץ שלא להעמיד לדין את בעלה של הנשיאה על אי-העברת ניכויים בסך 2 מיליון שקלים, ויש טענות על העדפת נושים, ויש עדויות שמר ביניש העדיף את עצמו על נושים אחרים, שומו שמיים, אבל העותר ממליץ שלא להעמיד לדין, ולאחר כמה שנים הוא עותר עתירה תמוהה ומוזרה, בעניין המתנהל באותה עת בבית הדין לעבודה, בג"צ מתערב, מביא להסכם נפל, מאות רופאים מתפטרים, ובית המשפט העליון עם נשיאה בראשו בורח, בורח וסוגר את העתירה.
וזה לא ניגוד עניינים? וזה לא מראית עין של ניגוד עניינים? אני לא מכיר בורר אחד שהיה פועל כך, אני לא מאמין שהייתה בוררות אחת שלא הייתה נפסלת, אפילו בדיעבד, על כזה רקע. ואת זאת לומדים השופטים, זאת הדוגמה האישית שהם מקבלים מהצמרת. אז מה הפלא שחובה לפורר את המערכת ולהרכיבה מחדש, והדרך הנכונה והבטוחה ביותר היא באמצעות אלטרנטיבות אזרחיות, הפרטה של חלקים ממערכת המשפט, ומוקדם ככל האפשר, טרם תקרוס עלינו לרסיסים.

תאריך:  14/09/2011   |   עודכן:  15/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ניגוד עניינים
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חובה להפריט את מערכת המשפט
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מערכת המשפט
משפטפטן  |  15/09/11 23:07
2
כאשר כוח פטור מעונש, זו התוצאה
יש מיש  |  21/09/11 16:31
3
הפרטת בתי המשפח
פנתר שחור  |  21/09/11 16:33
4
הצעה טובה יותר...
יוסף אגמון  |  21/09/11 17:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס דאי
אבו מאזן, שכונה ע"י אריאל שרון "אפרוח בלי נוצות", קיבל רוח גבית מאביב העמים הערבי השורר בעולם ואמר לשגריר הפלשתיני להודיע שהמדינה הפלשתינית תהיה נקייה מ"יהוד"    צריך לקום ללא מורא ולומר למזכירת המדינה האמריקנית וגם לנשיא אובמה - לא למשא-ומתן על קווי 67', לא למדינה פלשתינאצית!
איתמר לוין
בעסקת הטיעון עם עו"ד אהוד גנות - לכאורה עוד עסקה שגרתית בתיק לא ממש מרכזי - ירתה המדינה לעצמה ברגל. למה שקורבנות עתידיים יתלוננו, אם בסופו של דבר המדינה תוותר על דרישת פיצוי עבורם?
הרב ישראל רוזן
השורות הבאות נכתבות תחת רושם מתקפת הלינץ' על שגרירות ישראל בקהיר. זו מוכיחה כמאה עדים כי שום הגיון איננו שולט ב'מרחב הערבי' התוסס שסביבנו, ושום הסכמי שלום לא יעמדו במבחן השנאה הערבית המפעפעת
צביקה בן-שבת
על מעשים שמטרתם לסכל את יכולתה של ממשלה נבחרת לשקול פעילות למען ביטחון התושבים מתנוסס דגל שחור ענק, דגל של מעשה בלתי חוקי בעליל. דגל שעליו הכתובת "בגידה"
דבורה צרויה
האור הוא הכוח המניע, המחיה והמאפשר את קיום הבריאה. תחושה אינסופית של שלווה, סיפוק, אמונה, נתינה, אהבה ושמחה - כל אלה מהווים ביטוי לתכונתו של האור. אור השמש הטבעי, הגשמי והאור הגנוז, הרוחני, שקיבלנו בבריאת העולם בראש השנה הם מתנות שיש לשמור, לטפח ולהשתמש בהן בתבונה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il