אחד המשרדים הגדולים במשק שעדיין לא אמר את דברו באופן נחרץ ונמרץ, הוא משרד המסחר ותעשיה, אשר לו יכולת השפעה רבה על רשתות השיווק ובעיקר רשתות המזון בישראל.
בתודעה הציבורית נחקק השר
משה כחלון במלחמתו הלא מתפשרת על גובהו של החשבון הסלולארי שלנו (שעדיין גבוה מהותית מזה של מקבילינו מעבר לים) ודווקא השר שמחון, שמרכז תחת ידיו השפעה וכוח לא מבוטלים, נדמה שעדיין מהסס לפעול ולהשפיע. מדוע? הרי האווירה קיימת וגם רשתות השיווק כאילו ממתינות שהרגולטור כבר יפעל, בדומה לילד שמחכה כבר לעונש על מעשה לא טוב שעשה, אולם העונש ממאן להגיע!
ישנה החלטה קטנה אך מהותית, החלטה אשר יכולה לשנות מהותית את התנהלות הרשתות ואת רווחת הלקוחות בכל הארץ, אולם מעבר לתחקירים עיתונאיים ולאחרונה קצת מחאות, לא קורה בתחום דבר.
השר שמחון יכול להביא לחקיקה של תקנה הקובעת שמחירי המוצרים באותה רשת יהיו אחידים בכל חנויות הרשת בישראל, או החלטה נוחה יותר - שבאותו פרק זמן נתון הפערים באותה רשת בין המוצרים השונים לא יעלו על 5% למשל. "גישה מתפשרת" זו תחסוך ויכוחים אינסופיים על הובלה יקרה יותר בפריפריה, על הצורך להסיע עובדים ממקומות מרוחקים, כלכליות גבולית וכדומה.
ההחלטה הגיונית בכל קנה מידה, הרי מחירי הקנייה של המוצרים ברשת הם אחידים, אז מדוע למכור אותם במחירי מכירה שונים? האם תעריפי בזק אחידים בכל המדינה או שהם שונים בפריפריה? האם מוצרים בפיקוח (יש עדיין כאלה) מחירם דומה או שונה? האם תעריפי החברות הסלולאריות משתנים בהתאם במקום?
הדבר מקומם במיוחד, לאור העובדה שמרחקי ההובלה בישראל הם זניחים, בהשוואה למדינות רבות בעולם. שכר הדירה בפריפריה דווקא זול מהמרכז ורמת ההכנסה שם נמוכה לעיתים באופן מהותי - אז למה לא לשנות את העושק והגזל הזה?! למה להמתין בנושא? האם עוד ועדה ועוד חוברת יעזרו במקרה פשוט זה? מדוע לקוחות של שופרסל דיל או מגה בול באזורים מרוחקים למשל, מחויבים לשלם על אותו מוצר מחיר הגבוה לעיתים גם ב-30% ואולי למעלה מכך?!
ברגע שהחלטה זו תיושם (אין כל סיבה שלא), נפסיק לראות פערי מחיר לא הגיוניים, אשר מסיטים הכנסות מ"בעלי האמצעים" בפריפריה ל"חלשים בגוש דן". השר שמחון היקר, לא תמיד המתנה ודחייה משולות לכובד ראש ולשיקול דעת "מעמיק ונכון"! מבקש אני ממך ומאנשי משרדך לנצל, והפעם ביתר רצינות, את הימים הנוראים הבאים עלינו לטובה, ולחשוב מדוע בעצם לא למקד את הטיפול ברשתות השיווק דווקא בנקודה פשוטה זו.
אין חכם ממך לדעת, שהקמת עוד צוות תביא לשלל המלצות ולעוד חוברת, אשר בסופו של דבר יעלו אבק על המדף. הרי לך המלצה פשוטה אחת, המלצה מובנת לכל. צא איתה לדרך ובטוח אני שבסיומה, תוכל לבחור לך עוד המלצה אחת ברורה משלל הנושאים וכך הלאה. חכמים קראו לשיטה פשוטה אך יעילה זו "שיטת הסלאמי". בהצלחה!