X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
[צילום: AP]
לא נפסיק לריב
המציאות המדינית-ביטחונית שהייתה כאן ערב חתימת הסכמי אוסלו, נשמעת היום כמו חלום. טעות או לא טעות? על הוויכוח הנצחי בין הימין לשמאל מי צודק, לא נוותר בשום מחיר
היום קשה להאמין בזה, אבל ערב החתימה באוסלו הבעיה הביטחונית העיקרית שאיתה התמודדנו, הייתה הצורך לרדוף אחרי נערים מיידי אבנים, ופה ושם להוריד דגלוני אש"ף בלתי חוקיים שפרחחים תלו בחשכת הלילה על עמודי חשמל. צה"ל שלט בעזה, ברמאללה, בשכם ובחברון

18 שנים מלאו השבוע להסכם אוסלו האומלל, ונדמה כאילו מיותר לפרט עד כמה כל הנחות היסוד שלו התנפצו אחת לאחת בקול רעש גדול, בדם ובדמעות. גם לדברי מי שלא נסחף בחזונות המזרח התיכון החדש של שמעון פרס, וגם לדעת מי שלא ראה מעבר לדלת שלום של אחרית הימים, אוסלו היה אמור להביא לשיפור דרמטי של מצבנו הביטחוני, לעליית מדרגה במעמדנו הבינלאומי, לניצחון ה'מתונים' ברחוב הפלשתיני, ולפתרון חלק ואלגנטי של המתחים בין המגזר הערבי הישראלי ובין מדינתו, שנובעים מדאגת הערבי הישראלי לאחיו הפלשתיני הנתון תחת כיבוש.
היום קשה להאמין בזה, אבל ערב החתימה באוסלו הבעיה הביטחונית העיקרית שאיתה התמודדנו, הייתה הצורך לרדוף אחרי נערים מיידי אבנים, ופה ושם להוריד דגלוני אש"ף בלתי חוקיים שפרחחים תלו בחשכת הלילה על עמודי חשמל. צה"ל שלט בעזה, ברמאללה, בשכם ובחברון. חייליו הסתובבו בקסבות ובסמטאות ללא שכפ"צים וללא קסדות, ונסעו בכלי רכב בלתי ממוגנים, חלקם אזרחיים. המִפקדות של צה"ל שכנו בתוככי הערים הערביות, נשמרות בידי שי"ן גימ"לים לא קרביים שיושבים בבוטקה של פח ועיקר תפקידם המפוהק לפתוח ולסגור את שער הבסיס, שברוב המקרים היה בסך הכול חבל. מומחים לטרור הזהירו ברדיו בקול חמור שבשטחים עלולים להימצא מאות (!) רובים ואקדחים מאולתרים שפלשתינים הצליחו להבריח מירדן. היום יש שם עשרות אלפי כלי נשק תקניים, טונות של חומרי חבלה ואלפי טילים.
האינתיפאדה (הראשונה) הייתה בדעיכה, יאסר ערפאת היה דמות נלעגת ודחויה ברחבי העולם. אחרי תמיכתו ההזויה בסדאם חוסיין גם הסעודים הפסיקו לתמוך בו. הוא ואנשיו היו תקועים בתוניס, וארגונם עמד על סף פשיטת רגל. לארצות הברית הוא לא יכול היה להיכנס, שם היה תלוי ועומד נגדו צו מעצר בעוון פעילות טרור.
זה היה מצבנו הביטחוני ערב אוסלו. ומה באשר למעמדנו הבינלאומי? העולם בהחלט לחץ עלינו גם אז 'לסיים את הכיבוש', לא הכיר בירושלים המאוחדת כבירתנו והתנגד להתנחלויות. אבל לך תשווה את מעמדנו הבינלאומי אז והיום. בתקופת 'הכיבוש' אף אחד לא העלה בדעתו להחרים את ישראל, או להעמיד לדין קצין ישראלי; גדולי שונאינו לא חלמו על אפשרות לארגן הפגנות שטנה אנטישמיות ברחובות לונדון ואמסטרדם; ערפאת הכריז על המדינה הפלשתינית כבר בשנת 88', אבל איש לא התייחס לזה ברצינות. בכל מדינות המערב, אלה שהיום נתניהו מתחנן לקבל בהן כמה פרוטות של התחשבות, לא הייתה אחת שתמכה רשמית בהקמת מדינה פלשתינית. כולן לחצו על ישראל לחץ מתון למצוא 'פתרון לסכסוך', אבל מאף אחת מהן הערבים לא הצליחו להוציא הסכמה לרעיון המדינה הפלשתינית. למה? כי ישראל התנגדה לזה, ומדינות המערב - כולן - כיבדו אותה והתחשבו בדעתה. קשה להאמין.
את ניצחון ה'מתונים' ברחוב הפלשתיני ראינו בהשתלטות המידית של חמאס על רצועת עזה רגע אחרי גירוש היהודים משם, ובתרבות שלמה של טרור המתאבדים והערצת הרוצחים, שצמחה על קרקע אוסלו והתפשטה משם כסרטן עולמי עד מגדלי התאומים במנהטן.
נו, ומה קרה בשנות אוסלו לבעיית הזהות של המגזר הערבי הישראלי? כמה שינויים קטנים. הוא הפסיק להשתמש בביטוי 'ערבי ישראלי' וקורא לעצמו פלשתיני; השיעור הקטן של המשרתים בצה"ל נעשה קטן עוד יותר, גם בין הבדווים וגם בין הדרוזים, והורים בני המגזר שבניהם נפלו בקרב חוששים לקבור אותם בטקס צבאי מפחד השכנים; עזמי בשארה ריגל לטובת חיזבאללה וברח לסוריה; והשייח' ראאד סלאח אוסף את מאמיניו אזרחי ישראל להילחם על הצלת מסגד אל-אקצה. אם מישהו היה מזהיר לפני 18 שנה מתוצאה כזאת של ההסכם, נדמה לי שגם מתנגדי אוסלו הכי מושבעים היו אומרים לו די אל תגזים.

אתה אשם ושהבית יישרף

וזה בעצם מה שמתרחש עכשיו. הבית בוער, העולם המערבי מאשים את ישראל בכל הצרות שלו, העולם הערבי והמוסלמי מקצין עמדות מסיבותיו שלו והופך יותר ויותר אנטישמי ושונא ישראל, וישראל מאבדת את הלגיטימיות של עצם קיומה. ובמה אנחנו עוסקים? בוויכוח נרגז על השאלה הטיפשית מי מאיתנו אשם בכל זה. נתניהו מודיע וחוזר ומודיע שהוא מוכן להיכנס למו"מ ללא תנאים מוקדמים, כשהמטרה המובטחת מראש היא מדינה פלשתינית, ומנגד אבו-מאזן מסרב. איך קורה המצב האבסורדי, האורווליאני, שבו צד אחד מוכן לשבת לשולחן בכל רגע וללא תנאים, והצד השני מסרב, וכל העולם מאשים בסרבנות את זה שלא מסרב? זה אותו סיפור. זה הוויכוח הפנימי שלנו. העולם לא נגדנו, להפך. הוא מקשיב לנו היטב, ומה שהוא שומע מכאן, מהעיתונות שלנו, מהפרופסורים שלנו, מהמפגינים שלנו, הוא שהכול בגלל ממשלת ישראל הסרבנית.
והדבר המדהים הוא שהוויכוח כבר הסתיים. באופן עקרוני לצערי הגדול הוא הסתיים בניצחון מוחלט של השמאל. נתניהו קיבל את עמדתו העקרונית של יוסי ביילין, חצה את הרוביקון והסכים למדינה פלשתינית. ממשלת נתניהו היא גם העוינת ביותר למפעל ההתנחלות מכל ממשלות ישראל לדורותיהן, של השמאל ושל הימין. לא רק בהקפאה המוחלטת וחסרת התקדים של הבנייה, כולל במעלה-אדומים ובגוש עציון ואפילו בירושלים עצמה. לא רק שהיא לא בונה, היא גם הורסת. נציגיה מתייצבים לפני בג"ץ ובמקום להתמודד עם תביעות ההרס של 'שלום עכשיו', הם מצדיקים אותן. מה עוד יכול היה השמאל לאחל לעצמו? הבעיה היא שמצד שני, באופן מעשי הוויכוח הסתיים והוכרע בניצחון מובהק של הימין: התברר מעל לכל ספק שאין פרטנר פלשתיני לעשות איתו שלום. המרחק בין עמדות נתניהו, ציפי לבני, בוגי יעלון ויוסי ביילין הוא אפסי יחסית למרחק שבין עמדות יוסי ביילין ואבו-מאזן. הפלשתינים דוחים באופן הכי ברור את המדינה שמציע להם יוסי ביילין. הם לא מוכנים לוותר על הסכסוך עם ישראל תמורת נסיגה מ'השטחים'.
הוויכוח כבר נגמר, באופן עקרוני לכאן ובאופן מעשי לשם. אבל אנחנו לעולם לא נוותר עליו. במקום להתייצב יחד מול האויב הסרבן ומול העולם, אנחנו ממשיכים לריב ושיישרף הבית.

עם קשה עורף

"תמו מאה שנות טרור", השתפך שמעון פרס, "והחלו מאה שנות פיוס". "זה סיכוי ליחסי שכנות טובה", אמר יצחק רבין, "לסופו של השכול אשר פקד את בתינו, לקִצן של המלחמות. אני קורא לכל חברי הבית לתת לנו הזדמנות למצות את הסיכוי הגדול הזה. חברי הכנסת, תנו לשמש לעלות". ספר על זה ל-1,500 המשפחות השכולות שאיבדו את יקיריהן בגלי הטרור החוזרים ונשנים מאז אוסלו. וכעבור שנתיים לעג רבין מעל הדוכן: "סיפורי הבלהות של הליכוד מוכרים. הרי הבטיחו לנו גם קטיושות מעזה..." ויוסי ביילין תרם בתמימות או ביודעין את האיוולת הכי גדולה: "מה שיפה בהסכם הזה הוא שהוא הפיך בכל שלב. אם נראה שזה לא הולך, תמיד נוכל להחזיר את הגלגל לאחור". לך תחזיר עכשיו את כל ההרוגים מקברותיהם ואת כל השדים לבקבוקיהם.
האמת, הכישלון כל כך גדול שקצת מביך ולא נעים להביא את הציטוטים הנלהבים האלה ולהגחיך את האנשים החשובים והלא-טיפשים שבסך הכול האמינו במה שהם עושים, וטעו. הבעיה היא שגם עכשיו, גם אחרי שהכול התמוטט ונכשל, מלבד מיעוט מזהיר של כמה חריגים, כל מי שתמך באוסלו אז תומך בו היום וכל מי שהתנגד לו אז מתנגד לו היום. עם קשה עורף אנחנו.
איך אפשר להסביר את זה, הרי לא בטיפשים או במוכי שיגעון עסקינן. התשובה לדעתי נעוצה באבחנתו הישנה של קיסינג'ר שלישראל אין מדיניות חוץ אלא רק מדיניות פנים. הסכם אוסלו בא לעולם אחרי כמעט שלושים שנות ויכוח רצוף עלבונות ורוגז על השאלה האם נסיגה מה'שטחים' תביא שלום על ישראל. עושי ההסכם היו מוכנים לוותר על כל אמצעי הזהירות הכי מתבקשים ולהתעלם מכל הסכנות והפגמים הכי בולטים, ובלבד להוכיח סוף סוף שהם צדקו בוויכוח. אנחנו כל כך מאוהבים בריב הפנימי שלנו, כל כך מכורים לו, ששום עובדה לא תהיה מספיק ניצחת, ושום סכנה לא תהיה מספיק מאיימת כדי לגרום לנו לוותר על הוויכוח ועל הרצון להוכיח ש'אנחנו צודקים ולא אתם'. גם אם נעמוד בתוך בית בוער נמשיך להתווכח מי אשם במקום לנסות לכבות את האש ביחד.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  22/09/2011   |   עודכן:  22/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא נפסיק לריב
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
השמאל סגר את כל הדיונים במדיה
השמאל החוסם  |  23/09/11 08:52
2
משה בתגובה:"עם נבל ולא חכם"!!! ל"ת
קורןנאוה טבריה  |  24/09/11 06:19
3
יש לך טעות
סתם_1  |  24/09/11 23:40
4
מאזן מטעה דו"ח רווח והפסד שגוי
פועה  |  25/09/11 19:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
השכל הישר מחייב פחות רגולציה - אבל הוועדות ממליצות על יותר    בבידוק ובאבטחה פועלים בצורה מיכנית ובלי כל חשיבה, וכך רק נוצרות סכנות גדולות יותר    מה קורה כאשר חברת החשמל צריכה לחשוב קצת ומדוע ההצעה לטיפול בחובות מזונות נוגדת את ההיגיון    מדוע בכלל נותנת ארה"ב לאחמדינג'אד להיכנס לתחומה    וגם: כיצד נראית מדרכה הנופלת קורבן לעירייה חסרת מינימום של שכל ישר
נעמה טוכפלד
הייתכן שמשה רבינו לא מכיר את התורה שהוריד לעם ישראל מהר סיני? כיוון שהוא מתאר את קיום התורה והמצוות כדבר קרוב ופשוט מאוד לעשייה - לא מעבר לים היא ולא בשמיים היא, אלא כאן, ממש כאן, קרובה וקלה לעשייה
גורי גרוסמן
ברק אובמה מבין היום שחיזוקה של ישראל והתמיכה במהלכי ממשלת נתניהו הוא אינטרס של המדיניות האמריקנית במזרח התיכון הסוער, היות שמדינת ישראל היא הדמוקרטיה היחידה והיציבה במזרח התיכון זה לא היה נאום של חובב ציון הזוי, אלא של נשיא הדואג לאינטרסים של ארצו
ד"ר רון בריימן
הגיעה העת לשיחות ישירות שתהיינה באמת בלי תנאים מוקדמים. התנאי המוקדם הנהוג עד כה, שאינו אלא תכתיב, הוא הקמת מדינה לאויב בתוך כבשת הרש, הרבע שנותר מארץ ישראל השלמה באמת, וישראל הרשמית אפילו אינה רואה בכך תנאי מוקדם, אלא בסיס ל"שלום". במקום להמשיך להטיח את הראש בקיר ולדבוק בנוסחה הכושלת בת ה-18 יש לחפש כיוונים אחרים
ערן גרף
לאבו-מאזן, על האש, בְּסִיר גדול, תבשיל רוֹחֵשׁ, אומות באו"ם, כֻּלָּן פתאום עומדות בתור – כדי לטעום. ומה עושים בירושלים? ביבי יושב בין משפתיים... הוא לא עזר כלל לבשל? סופו את כובעו אוכל...
רשימות נוספות
עוצר יציאות הוכרז בפיקוד המרכז  /  עידן יוסף
הפגנת תמיכה לישראל בבריסל  /  ראובן לייב
הנשיא ליחימוביץ': משב רוח רענן בפוליטיקה  /  איציק וולף
מה שמחכה לאובמה  /  עו"ד משה גולדבלט
רוחות ספטמבר - שיא ההלקאה העצמית  /  אליקים העצני
אמת מארץ ישראל תצמח  /  ד"ר גבי אביטל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il