X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דייר ואורח בו זמנית? זה אפשרי. תשאלו את דוד המלך אוצר מתחת לאף מקרא קודש ולקינוח: לא הכל דבש - מדוע נקרא ראש השנה בשם זה?
▪  ▪  ▪
ראש השנה. יום של חשבון נפש אישי ולאומי [צילום: פלאש 90]

דייר - תתחדש!
אפתח בשאלה: האם אפשר להיות דייר ואורח בעת ובעונה אחת? נשמע לא לוגי. אולם דוד המלך, נעים זמירות ישראל מצביע על כך כאפשרות ריאלית במזמור ח' בתהילים (שנאמר בתפילה מחודש אלול ועד שמחת תורה): "אחת שאלתי מאת ה' אותה אבקש - שבתי בבית ה' כל ימי חיי לחזות בנועם ה' ולבקר בהיכלו". משאלתו היחידה היא להיות דייר קֶבַע בהיכל ה', ועם זאת לא לתת להרגל להשתלט עליו ולהקהות את הרעננות של המצוות, אלא בכל פעם להתלהב מהמצוות מחדש, כאילו הוא מבקר לראשונה בהיכל.
רעיון הקירבה לקב"ה בא לידי ביטוי אקטואלי במיוחד בימים אלה, הימים הנוראים, כאשר על-פי התפיסה הציורית של חסידוּת חב"ד, המלך - דהיינו ה' - נמצא בשדה, קרוב לכל יהודי ובהישג ידו המושטת לכול.
זוכרים את הסיפור החסידי על אייזיק והאוצר? כן, זה אותו יהודי שהרחיק עד קרקוב למצוא את האוצר שראה בחלומו, ולבסוף נתגלה לו שהאוצר נמצא בחצרו(!). אין צורך להרחיק עד המזרח הרחוק כדי לגלות דרך חיקוי הבודהיזם את המקור, אוצר היהדות, שנמצא בכל נשמה יהודית, קרוב מאוד, ממש מתחת (ובעצם מֵעל) אפו של כל יהודי. עליו רק לחשוף את המטמון העשיר החבוי בו, להתוודע אליו באמצעות המצוות.
המצווה היא מכשיר להַעֲצָמָה אישית, כלי להתחברות האדם (מצווה, כפי שמסבירים בחב"ד, היא מלשון צוותא, חיבור) אל פנימיותו, נשמתו ובוראו. בדומה למשקולות המפתחות את שרירי האדם, כך המצוות מפתחות את אישיותו, ומגבשות את זהותו, ומשום כך הן חלק בלתי נפרד מאורח חייו.
לא הכל דבש
בתודעה הישראלית מזוהים המועדים יותר מכל כחגים קולינריים. מלבד הגפילטע פיש, שהפך למאכל המסורתי המובהק של שבת וחג, מתאפיינים רוב החגים במאכלים המסורתיים המיוחדים שלהם. בראש השנה אלה התפוח בדבש, הרימון ושאר סימנים לשנה טובה ומתוקה. ובכלל בחג זה הכל דבש. עוגת דבש, תבשילים מתוקים בדבש ועוד. האמנם זו היא משמעות החג ביהדות? ודאי שלא. שתי פרשות בתורה דנות בנושא החגים. פרשת אמור בספר ויקרא דנה בחגים באופן כללי, ופרשת השבוע פנחס עוסקת בהם בהקשר לקורבנות.
מה המכנה המשותף בין שתי הפרשות?
שתיהן מלמדות על מהות החגים. מעֵבר לכך הדמיון ביניהן בא לידי ביטוי במשפט המפתח החוזר כמוטיב מַנְחֶה (לייטמוטיב) בכל החגים בשתי הפרשות: "מקרא קדש יהיה לכם, כל מלאכת עבודה לא תעשו". קדושת החגים דומה לקדושת השבת. מקיימים בהם תפילות מיוחדות, לומדים תורה, מענגים אותם בשתי סעודות, בקידוש, בזמירות ובפיוטים. עד כאן ההיבט הראשון של החג, איך לקדש אותו, צד ה'עֲשֵׂה' המקביל ל'זכור' של יום השבת. אך בכך לא די. כדי לקדש את החג יש צורך בראש ובראשונה ב'לא תעשה', לא לחלל את החג בכל מלאכה. צד זה מקביל ל'שָׁמוֹר' של יום השבת.
אכן ביום טוב אסורות רוב המלאכות כמו בשבת, חוץ מאוכל נפש. מותר לבשל ולהדליק אש בחג (דרך העברה ממקור אש אחר), אך אסור לנסוע, להדליק חשמל או להפעיל מכשירים אלקטרוניים, לקרוע, לכבס, לכתוב וכד'. ומהי מלאכה? בניגוד לעבודה יש בה אלמנט של יצירה, ליצור דבר שלא היה לפני הפעולה: חשמל, אש (גם אם מדובר רק בלחיצה על המתג), זֵכֶר לשביתת ה' ממלאכת הבריאה בשבת. אחרי שהשלמנו חור או שניים בהשכלה היהודית (הלכה למעשה), הגיעה השעה להשיב על השאלה, מהי מהות החג לאור המקורות.
הכל מתחיל בראש
לא הכל (עוגות) דבש בראש השנה. ראש השנה, שהוא סיום שנה ותחילת שנה כאחת, הוא יום של חשבון נפש אישי ולאומי. ראש השנה נקרא בשם זה לא רק מבחינה קלנדרית, משום שחל בא' תשרי שהוא היום הראשון בשנה. שֵם החג מסמל גם את שליטת התודעה על היצר. הראש הוא גם סמל למנהיגות, כפי שאנו אומרים בליל החג "שנהיה לראש ולא לזנב". כבני מלכים עלינו להיות מובילים, השולטים ביצר ומוליכים אותו באף, ולא מוּבָלים. מעמד זה הולם את היום המיוחד, שהוא יום המלכת ה' על העולם. השם מציין גם את זקיפות הקומה שעלינו לחוש בקיום התורה, רעיון המשתקף גם בפרשת ניצבים.
אולם הידעתם גם כי בראש השנה חוגגים יומהולדת לאדם? האדם נולד ביום השישי של הבריאה לקראת שבת. ויש לכך משמעות מיוחדת. הרב פינקוס מציע פירוש מאלף להולדת האדם בראש השנה. הוא מצביע על כך, כי האדם מוגבל מאוד מבחינה פיזית, הוא מוגבל בגודל צעדיו וגם בחושיו הפיזיים. בידיו, חוש המישוש, הוא מסוגל לגמוע מרחקים קטנים בלבד. לעומת זאת, בחושיו התפיסתיים, הממוקדים בפניו (הפנים הם ראי הנשמה) הוא מסוגל לגמוע מרחקים הרבה יותר גדולים. בחוש הריח הוא מסוגל להריח מרחוק. אוזניו מרחיקות לכת, ובחוש השמיעה הוא קולט גלי קול במהירות 340 ק"מ לשנייה. אך לשיא הוא מגיע בחוש הראייה, בעיניו המסוגלות להגיע עד לכוכבים ממרחק שנות אור.
האדם, שנולד בראש השנה, יום מלכות ה', הרחוק כל כך פיסית מהבורא, מסוגל מבחינה תפיסתית להיות קרוב לה' ולחוש בגדלותו. לכן עליו לנצל חושים אלה לניקיון רוחני- להריח, לשמוע, לדבר ולראות דברים חיוביים ולהשתמש בחושים כמכשיר לקיום מצוות.
ראש השנה נקרא גם יום תרועה על שם התקיעה בשופר, המסמלת את מלכות ה' מזה והכנעת היצר מזה. במילה 'תרועה' אכן מגולמות משמעויות אלה. מילה זו משמעותה שבר (רעוע), שמצביעה על שברון הלב, דהיינו הכנעת היצר. אולם משמעות המילה היא גם שמחה על מלכות ה' בנו, כלשון הפסוק בתהילים: "הריעו לה' כל הארץ".
בנוסף, מילה זו היא מלשון רֵעַ, חבר, ההתחברות לבורא ולפנימיות הנשמה. בארמית יש למילה משמעות נוספת,מלשון רצון. כך בפסוק "יהא רעווא קדמך", משמעו יהא רצון לפניך, הבורא. ויהי רצון שנזכה להתחבר לרצון הבורא ולפנימיותנו, ושנזכה לשנה טובה ומתוקה.

תאריך:  28/09/2011   |   עודכן:  28/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הארץ / Haaretz
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
לא צריך להיות נביא או אסטרולוג כדי להבין ששנת תשע"ב, הבאה עלינו לטובה, מתחילה את דרכה ברגל שמאל; השלום רק הולך ומתרחק, המצב הכלכלי על הפנים, במפלגות יש מהומת אלוהים, וברחוב מתחזק העולם התחתון
ד"ר סוזי קגן
תקופת החגים יכולה להיות תקופה מלחיצה ליחסים המשפחתיים בכלל ולזוגיות בפרט. השאלה הידועה - היכן אתם בחג? יכולה להפוך למלחיצה במיוחד. ד"ר סוזי קגן ממליצה על טיפים להתמודדות עם תקופת הלחץ בחגים
איתמר ברתור
השנה החולפת הייתה השנה שבה האזרח 'הקטן' הפסיק להיות קטן וגילה את כוחו. זוהי השנה שבה הכללים השתנו וכדאי לכולם להתרגל. סיכום שנת המחאה, ובחירה (לא) מפתיעה של איש השנה
נסים ישעיהו
ראש השנה אינו מציין משהו מיוחד בהיסטוריה של עם ישראל דווקא, שכן הוא נחוג לציון יום ההולדת של האנושות כולה    ראש השנה הוא יום בריאת אדם הראשון ביום השישי למעשה בראשית. אז למה זה יום ההולדת של העולם ולא קבעו את היום הראשון לבריאה כיום הולדת של העולם?
הרב אליהו קאופמן
ביו"ש הקטנה, ואפילו בישראל המורחבת, אין "כוחות הביטחון" יכולים להניח ידם על חבורה אלמונית וקטנה!    ה"מחתרת" החדשה ששמה "תג מחיר" מעלה שאלות רבות שלכל הפחות צריכות להרים לא מעט גבות
רשימות נוספות
ולא לזנב  /  עדי ארבל
פסגות קברנה סוביניון 2009  /  גלית יצחק-אוגנוב
משרד הבריאות מזהיר: מוצרי דבש לא תקניים  /  יפעת גדות
הסודות מאחורי המדפים: אחרי החגים...  /  יובל לובנשטיין
פרגן, יהודי, פרגן, מה איכפת לך?  /  ד"ר מוטי גולן
זן בעין: ברכה לראש השנה  /  דן אלון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il