X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הצום חסר משמעות, אם החברה מאופיינת בקוטביות חברתית כשחלק הארי מבאי החברה קורס. הצום הוא ערך מוסף מאוד משמעותי, אם זו חברה שיכולה לומר על עצמה, שהיא מקיימת את הצו "אַלְמָנָה וְיָתוֹם גֵּר וַעֲנִי אַל תַּעַשְקוּ..."
▪  ▪  ▪
להקים חברה המתבססת על עקרונות הצדק החברתי [צילום: פלאש 90]

"הֲכַזֶּה יִהְיֶה צוֹם אַבְחֲרֵהוּ, יוֹם עַנּוֹת אָדָם נַפְשׁוֹ?" שואל הנביא ישעיה בפרק נ"ח פס' 5. שאלה העולה בתפילת שחרית של יום כיפורים, כשאנחנו מפטירים בישעיהו נ"ז 14 עד ישעיהו נ"ח 14.
בעיצומו של צום יום כיפורים נדרשים המתפללים לקרוא פסוק המבטא זלזול בצום ובתענית והעלאת הדרישה לצדק חברתי כערך קיומי ובסיסי.
שאלה דומה עולה גם בספר זכריה פרק ז'. בשני המקורות אנו
עדים לגישה, המציגה את האקט הריטואלי כאקט משני ושולי. יתרה מזאת הצום והתענית הם חסרי כל תוקף, אם הם אינם חלק מעשייה לכינונה של חברה, שמקורות חיותה ונשימתה יונקים מאדנים של צדק חברתי.
הלעג של ישעיהו הוא חד ודוקר, כשהוא מעלה את השאלה הרווחת בתקבולת הנרדפת - "לָמָּה צַמְנוּ וְלא רָאִיתָ, עִנִּינוּ נַפְשֵׁנוּ וְלא תֵּדַע." (פס' 3)
חברה - בה לא נפתחו חרצובות רשע, לא הותרו אגודות מוטה (פס' 6) - מפקיעה מתוכה את הזכות לראות בצום אקט מטהר ומזכך.
הצום יכול להתקבל רק במסגרת של חברה, שבכל ימות השנה פרסה לרעב לחם, הבטיחה קיום הוגן לכל אזרח, דאגה לדיור בר השגה גם לאדם הנמצא בשולי החברה.
הצום יכול להתקבל רק בחברה "אֲשֶר צְדָקָה עָשָׁה (עָשְׁתָה)" (פס' 5). העדרו של צדק חברתי ברקמת החיים של החברה מותיר אותה כחברה נלעגת בעת הצום, כדברי הפסוק "הֲלָכוֹף כְּאַגְמוֹן ראשׁוֹ , שַׁק וָאֵפֶר יַצִּיעַ , הֲלָזֶה תִּקְרָא יוֹם צוֹם, יוֹם רָצוֹן לה' ?" )פס' 5).
הנביאים ישעיהו וזכריה מסתייגים מצום, שצמח דרך קבע ללא משמעות של יציקת דפוסי צדק חברתי באורגניזם החי של החברה . זכריה בפרק ז' אומר לנו במפורש, כי ה' אינו דורש מאיתנו צום , אלא הוא דורש לקיים את מצוות הצדק החברתי.
קשה להתעלם מנימת הלעג של זכריה בפרק ז' - "הלא אַתֶּם הָאוֹכְלִים וְאַתֶּם הַשּוֹתִים" (פס' 5). אם תצומו או לא תצומו זו לא שאלת השאלות - השאלה שחייבת החברה לשאול האם זו חברה שיש בה "מִשְפָּט אֱמֶת" .
הצום הוא חסר כל ערך , אם זו חברה שאינה פותחת את לבה לכל באיה, והיא אינה מאופיינת במשפט "חֶסֶד וְרַחֲמִים עָשוּ אִיש אֶת אַחִיו".
הצום חסר משמעות, אם החברה מאופיינת בקוטביות חברתית כשחלק הארי מבאי החברה קורס. הצום הוא ערך מוסף מאוד משמעותי, אם זו חברה שיכולה לומר על עצמה, שהיא מקיימת את הצו "אַלְמָנָה וְיָתוֹם גֵּר וַעֲנִי אַל תַּעַשְקוּ..." (שם פס' 9).
בין כסה לעשור ובמיוחד ביום הכיפורים חייבת לפעום בחברה הישראלית הכמיהה ששנת תשע"ב תהיה שנה ' שבסיומה נוכל לומר לעצמנו - הקמנו כאן בארץ הזו - חברה המבוססת על עקרונות הצדק החברתי, ולא חברה שסוגדת לריטואלים דתיים חסרי תוכן וממשות.

תאריך:  02/10/2011   |   עודכן:  02/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צדק חברתי קודם לצום ולתענית
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
"הקשר" בין מחט לתחת.....
י.ש  |  2/10/11 15:57
 
- י.ש. התגובה שלך היא של אדם
ירון מ.  |  2/10/11 17:30
 
- אדוני ה"פסיכולוג"...
י.ש  |  2/10/11 20:12
 
- תגובה למר י.ש
יהודית רב.  |  3/10/11 11:27
 
- תגובה ליהודית
איתן קלינסקי  |  3/10/11 13:59
 
- יהודית.....
י.ש  |  3/10/11 20:34
 
- ל-י.ש
מתיחס בכבוד  |  4/10/11 08:12
2
מצווה אותנו ארון הספרים היהודי
צדק חברתי  |  2/10/11 16:06
3
שנה טובה לך ,איתן. ל"ת
שולה.  |  2/10/11 16:21
4
צום=כביסה למצפון
החלמאי  |  3/10/11 07:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר דקל
עמדנו שם באמצע הרחוב, ששה יהודים וכלבה קטנה אחת, שגילתה סקרנות רבה לצלילים הבלתי מוכרים וחגגנו את ראש השנה
מירב ארד
שעון החול של זהבית כהן הסתיים היום בבוקר. זו הייתה רק שאלה של זמן עד שכיסא המנהלים שלה יקרוס תחת רגליה. זהבית כהן משלמת את המחיר האישי על קריאה מוטעית של המפה. הניווט של כהן הוביל אותה לדרך ללא מוצא, וכעת מחפשים בתנובה מצפן חדש
עמוס עמירן
עם עליית מחירי הדלק נראה כי אין לממשלה כל כוונה לערוך שינוי מהותי בהתנהלותה על-מנת לתת פתרון למצוקה האמיתית שבאה לידי ביטוי בחודשים האחרונים    הפתרון מצוי אך ורק בשינוי שיטת המשטר
אלישע פורת
אנו מביאים כאן מתרגומיו של משה ליפשיץ מגרמנית. קטע ממחזהו המפורסם לילדים של יוהאן וולפגנג גיתה: 'שר היער', תודתי לדר' עדינה בר-אל ממכללת אחוה, חוקרת ספרות הילדים ביידיש. התרגום נדפס לראשונה ב'גריניקע ביימאלאך', שבועון הילדים היידישאי הידוע. ובעברית: העצונים הירקרקים?
גרשון אקשטיין
בבסיס קליטה ומיון, יונפק לכל חייל זוג אטמי אוזניים אשר ילוו אותו בכל מהלך שרותו בצה"ל והוא יוכל לעשות בהם שימוש של חסימת תעלת השמע באפרכסות האוזניים למניעת את הרעש לרבות שירת נשים. ובא לציון גואל
רשימות נוספות
צפו: ברכת הרמטכ"ל לשנה החדשה  /  מחלקה ראשונה
הכלכלה הקשה של הימים הנוראים  /  עופר וולפסון
ראש שנה צבאי: 28 טון תפוחים ו-3 טון דבש  /  איציק וולף
לֵב טָהוֹר לְיוֹם הַכִּפּוּרִים - שִׁיר לִילָדִים  /  יוסף אליעז, אור אליעז
פרפר הסליחה  /  אברהם שרון
שלום לתשע"א - זה נגמר בצחוק  /  ארווין קליין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il